Τετάρτη 27 Σεπτέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Πόλος έλξης το Λαϊκό Στέκι

Ηχοι και χοροί μακραίωνης παράδοσης

«Πιστό» στην παράδοση του Φεστιβάλ, το Λαϊκό Στέκι αναδείχτηκε και φέτος σε πόλο έλξης, σχεδόν όλων των επισκεπτών της μεγάλης νεανικής γιορτής.

Ανεξάρτητα από ηλικία, μουσικές προτιμήσεις και τυχόν προτεραιότητες του καθενός από συγκεκριμένα θέματα που ήθελε να παρακολουθήσει, πάντα στο τέλος οι περισσότεροι κατέληγαν στο μεγάλο χώρο ανάμεσα στο βιβλιοπωλείο και τη Διεθνούπολη, για να γλεντήσουν, να βρεθούν με την παρέα και να χορέψουν υπό τους έντεχνους και λαϊκούς ήχους από σκηνής.

Ετσι και φέτος, η γνωστή διαδικασία ...αναζήτησης καρέκλας και τραπεζιού είχε αρχίσει να γίνεται «επώδυνη» από νωρίς, ενώ από νωρίς άρχισαν να σχηματίζονται και οι ουρές για μπίρες και σουβλάκια. Αλλωστε, δε νοείται λαϊκό στέκι δίχως την ευλογημένη τσίκνα να ίπταται του χώρου.

Από καλλιτεχνικής άποψης, η αρχή το Σάββατο έγινε από τους Συλλόγους Ποντίων της Ν. Ιωνίας και του Ν. Ηρακλείου, τα χορευτικά των οποίων πρόσφεραν ευχάριστες στιγμές στους μερακλήδες που είχαν καπαρώσει θέση από νωρίς.

Η συνέχεια ήταν έντεχνη, με το μουσικό αφιέρωμα στον Γιάννη Σκαρίμπα με μελοποιημένα από τον Σαράντη Κασσάρα ποιήματά του και ερμηνευτές τους Γιάννη Θωμόπουλο, Γιάννη Δαλαμπίρα και Αθηνά Δημητρακοπούλου. Παρά το πρωτόγνωρο άκουσμα, ο κόσμος ανταποκρίθηκε θερμά, πολλές φορές σιγοτραγουδούσε το ρυθμό, ενώ δεν έλειψαν και κάποιες αυθόρμητες επιδείξεις ικανοτήτων στο ...τάνγκο. Το αφιέρωμα έκλεισε με μουσική «γεύση» τζαζ που έντυσε ένα ποίημα του Σκαρίμπα, ένα πραγματικά εκπληκτικό τραγούδι που θα ταξιδέψει - κατά την ταπεινή μας γνώμη, επάξια - με το συγκρότημα τους ερχόμενους μήνες στην Κούβα.

Το χορευτικό των ποντιακών συλλόγων Ν. Ιωνίας και Ν. Ηρακλείου
Το χορευτικό των ποντιακών συλλόγων Ν. Ιωνίας και Ν. Ηρακλείου
Λίγο πριν την ομιλία της ΓΓ του ΚΚΕ Αλέκας Παπαρήγα, το Στέκι ήταν ήδη ασφυκτικά γεμάτο και οι «μάχες» - πάντα στο πλαίσιο της ευγένειας» - για ένα τραπέζι είχαν ...κλιμακωθεί. Με το τέλος της ομιλίας και την επαναλειτουργία των ψησταριών (σημ. οι «ατάκες» που ακούγονταν στην αναμονή για το μπαρ είναι σίγουρα ένα κομμάτι της ιστορίας του Φεστιβάλ), ανέβηκε η γνωστή ερμηνεύτρια της μουσικής μας παράδοσης και παλιά γνώριμη του Φεστιβάλ, Γιώτα Βέη, η οποία φέτος αφιέρωσε το πρώτο μέρος της συναυλίας της στην έντεχνη μουσική. Οπως είπε η ίδια από σκηνής, ένιωσε την ανάγκη να ερμηνεύσει συνθέτες όπως ο Θεοδωράκης και ποιητές όπως ο Ρίτσος, που άκουγε και αγαπούσε και πριν ακόμη αποφασίσει να γίνει τραγουδίστρια. Το δεύτερο μέρος ήταν ένα ταξίδι σε παραδοσιακούς ρυθμούς, που απέδωσε με τη μοναδική φωνή της και «ζέστανε» ακόμη πιο πολύ τη βραδιά.

Λίγο μετά τις 11, τη «σκυτάλη» πήρε ο Γεράσιμος Ανδρεάτος, μ' ένα τραγούδι αφιερωμένο στις «γυναίκες τις παλιές», μαζί με τον Δημήτρη Λογαρά και τη Νόνα Βουδούρη. Γνωστά, αγαπημένα τραγούδια ξεσήκωσαν πολλές φορές το κόσμο και άναψαν το κέφι. Κέφι και γλέντι που συνεχίστηκε με τη συναυλία του Δημήτρη Κοντογιάννη και της Σοφίας Παπάζογλου, μέχρι αργά.

Γεράσιμος Ανδρεάτος
Γεράσιμος Ανδρεάτος
Την τιμητική τους είχαν την Παρασκευή το βράδυ, στο «Λαϊκό Στέκι», οι παραδοσιακοί χοροί και η παραδοσιακή μουσική. Η αρχή έγινε με το «Σύνδεσμο Διάδοσης Δημοτικών Χορών και Τραγουδιών». Πριν αρχίσει το πρόγραμμα, η Βαγγελιώ Λύτρα (πρόεδρος του Συνδέσμου), απευθυνόμενη στους θεατές, μίλησε για τη 26χρονη παρουσία του στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ, για την ακούραστη προσφορά νέων παιδιών για τη συνέχιση κάθε χρόνο αυτής της «μεγαλειώδους γιορτής της νεολαίας», δουλιά και προσφορά που κάνει την ΚΝΕ «πιο πλούσια σε προβληματισμό, εμπειρίες και δύναμη, ώστε να μπορέσει να αντιπαλέψει τα προβλήματα που συσσωρεύει η νέα τάξη πραγμάτων». Κι έπειτα το συγκρότημα, με 13μελή σύνθεση (έξι άντρες, επτά γυναίκες) με κέφι και πολλή τέχνης χόρεψε χορούς από τις τρισένδοξες, ματωμένες κορφές της Πίνδου, αρβανόβλαχα, πωγωνίσιο, ζαγορίσιο, μπερεδιανό, «κλέφτες», φυσούνι, τσακώνικο, καραγκούνα, κ.ά.

Στη συνέχεια, την ...τιμητική της είχε η παραδοσιακή μουσική της Μακεδονίας, χάρη στα «Χάλκινα Γουμένισσας» και στην τραγουδίστρια Σούλα Βαζούρα, που ερμήνευσαν πολλά ορχηστρικά κομμάτια και περίπου τριάντα τραγούδια. Η πενταμελής ορχήστρα, μια από τις πέντε μπάντες των «Χάλκινων Γουμένισσας», αποτελούμενη από μουσικούς «γέννημα - θρέμμα της παραδοσιακής μουσικής του Κιλκίς και γενικά της Μακεδονίας» - τους Αλέξανδρο Σώρα (κλαρίνο), Γιάννη Γκούλη (πρώτη κορνέτα), Γρηγόρη Δίγκα (δεύτερη κορνέτα), Κυριάκο Τσίπα (ακορντεόν), Μανώλη Σώρα (κρουστά) - γνωστή στον ευρύτερο χώρο της Μακεδονίας, συμμετείχε για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ (εμφανίστηκε και στην προφεστιβαλική της Θεσσαλονίκης).


Αντίθετα, για την Σούλα Βαζούρα ήταν η τρίτη συμμετοχή της σε Φεστιβάλ της ΚΝΕ και η πολλοστή σε εκδηλώσεις του ΚΚΕ. Οπως και οι μουσικοί των «Χάλκινων Γουμένισσας», έτσι και η Σούλα Βαζούρα, έμαθε το μακραίωνο δημοτικό μας τραγούδι από τους παππούδες, τις γιαγιάδες και τους γονείς της. Από μικρή, στο σπίτι της θυμάται να παίζουν βιολιά, κλαρίνα, ντέφια και τον πατέρα της να τραγουδά ερασιτεχνικά σε γάμους και γιορτάδες συγγενών και φίλων.

«Αγαπώ πολύ το δημοτικό τραγούδι και διάλεξα αυτό το δρόμο, παρά τις πολλές δυσκολίες που συνάντησα. Οσοι αγαπάμε και υπηρετούμε το δημοτικό τραγούδι, νιώθουμε αγωνία για την τύχη του, γιατί οι εταιρίες το πολέμησαν και το πολεμούν. Παρ' όλα αυτά αντέχουμε και προχωράμε», μας είπε η Σ. Βαζούρα.


Σαράντης Κασσάρας
Σαράντης Κασσάρας

Δημήτρης Κοντογιάννης, Σοφία Παπάζογλου
Δημήτρης Κοντογιάννης, Σοφία Παπάζογλου

Σούλα Βαζούρα και τα «Χάλκινα της Γουμένισσας»
Σούλα Βαζούρα και τα «Χάλκινα της Γουμένισσας»

Γιάννης Θωμόπουλος
Γιάννης Θωμόπουλος

Γιώτα Βέη
Γιώτα Βέη

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ