Τρίτη 14 Μάρτη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ
Η κυβέρνηση υποτελής στα συμφέροντα των Βρυξελλών

Η ομιλία του Ν. Μπατιστάτου, μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ, σε συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ

Την υποτέλεια της κυβέρνησης μπροστά στα μεγάλα κοινοτικά συμφέροντα, που επιδιώκουν να αποκομίσουν τεράστια οφέλη από την κατασκευή των δημοσίων έργων στη χώρα μας, κατάγγειλε ο Νίκος Μπατιστάτος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, μιλώντας κατά τη συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ, που πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο με αντικείμενο τα δημόσια έργα.

Το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης έχει συνταχθεί σε μια βάση αντιαναπτυξιακή, τόνισε συγκεκριμένα. Βασίζεται μόνο στις υποδομές και εξαιρεί την παραγωγική βάση, που θα μπορούσε να δώσει μια αειθαλή ανάπτυξη. Τα μεγάλα έργα σχεδιάστηκαν όχι με βάση την ανάπτυξη της χώρας, αλλά με βάση τις ανάγκες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αναφερόμενος στη συνέχεια στο συνεχές μπλοκάρισμα των λεγόμενων μεγάλων έργων, όπως τα Σπάτα, το Ρίο - Αντίρριο, ο Αχελώος, από την Επιτροπή της Κοινότητας, τόνισε ότι υπάρχει μια μόνιμη κατάσταση που υποδηλώνει την υποτέλεια της κυβέρνησης, που αναλώνεται σε μια προσπάθεια εξισορρόπησης ξένων συμφερόντων ξεχνώντας τα ελληνικά. "Μα είμαστε αποικία;", αναρωτήθηκε.

Στη συνέχεια εξέφρασε την αντίθεση του Κόμματος με το νέο θεσμικό πλαίσιο, που καθιερώνει τη θέση του πρότζεκτ μάνατζερ για κάθε μεγάλο έργο. "Δε δικαιολογείται - τόνισε - αυτή η επιλογή, αφού και τεχνογνωσία υπάρχει στη χώρα μας και χιλιάδες μηχανικοί είναι άνεργοι, υποαπασχολούμενοι και ετεροαπασχολούμενοι. Με το σύστημα αυτό θα ληστευτεί μεγάλο μέρος του Πακέτου Ντελόρ". Συγκεκριμένα, ανέφερε το παράδειγμα της Μπέχτελ, που χρησιμοποιείται στην "Αττικό Μετρό" και κάθε ένας από τα στελέχη της κοστίζει 8 εκατ. δρχ. το μήνα (όσο δηλαδή θα στοίχιζαν 15 καλοπληρωμένοι μηχανικοί του δημοσίου), ενώ παράλληλα, χάνεται το τρένο της τεχνογνωσίας και της αναβάθμισης της Δημόσιας Διοίκησης. "Εμείς - υπογράμμισε - λέμε ότι η επίβλεψη, παρακολούθηση και διοίκηση των έργων είναι ευθύνη του δημοσίου". Οχι στην αυτοχρηματοδότηση

Επίσης, ο Ν. Μπατιστάτος εξέφρασε την αντίθεση του ΚΚΕ στην αυτοχρηματοδότηση των έργων. Μ' αυτήν τη μέθοδο - επισήμανε - παραδίδονται ουσιαστικά τα μεγάλα έργα στις τράπεζες και στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις ή σε ξένες κατασκευαστικές εταιρίες, που είναι ενσωματωμένες σε μεγάλα γκρουπ κεφαλαίου, ενώ ταυτόχρονα ληστεύεται η εθνική μας οικονομία. Σαν παράδειγμα ανέφερε το αεροδρόμιο Σπάτων, όπου με λιγότερο από 10% αυτοχρηματοδότηση η ξένη πολυεθνική θα αποκτήσει και τη διοίκηση και την εκμετάλλευση.

Επίσης, τόνισε ότι αρνητική επίπτωση στην εκτέλεση των έργων θα έχει το σύστημα μελέτη - κατασκευή, γιατί έτσι υποβαθμίζονται ο ρόλος της μελέτης και οι αμοιβές του μελετητή. Μεγάλο πρόβλημα δημιουργείται, επισήμανε ακόμη, με τις μεγάλες εκπτώσεις, αφού οι προσπάθειες προσαρμογής των εργολαβιών στις συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ενωσης δίνει τερατουργήματα και πρόσθεσε ότι πρέπει οι προϋπολογισμοί των έργων να πλησιάζουν στην πραγματικότητα.

Τέλος, υπογράμμισε ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα δημόσια έργα βγάζει εκτός δραστηριότητας τους μικρούς εργολάβους, προς όφελος των μεγάλων και των ξένων πολυεθνικών εργοληπτικών εταιριών.

Μιλώντας ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Γείτονας, δεν μπόρεσε να κρύψει τις πιέσεις που εξασκούνται από την Κοινότητα στον τομέα των δημοσίων έργων. Μάλιστα, αποκάλυψε ότι οι Βρυξέλλες πιέζουν τα οδικά έργα να δημοπρατούνται κατά μεγάλα τμήματα και με κατ' αποκοπήν τίμημα!

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Κ. Λιάσκας, πρότεινε τη δημιουργία ενός συστήματος αξιολόγησης του νέου νόμου για τα δημόσια έργα, την αναβάθμιση του ρόλου του υπουργείου Δημοσίων Εργων και την αναβάθμιση της Δημόσιας Διοίκησης.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ