Παρασκευή 28 Μάρτη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Νέο τσεκούρι στον κατώτερο μισθό και στα έσοδα των Ταμείων

Οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου στρώνουν το δρόμο για μισθούς πείνας χωρίς επιδόματα και για τις επόμενες αντιασφαλιστικές ανατροπές, για την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων

Το πολυνομοσχέδιο δίνει ένα ακόμα συντριπτικό χτύπημα στα δικαιώματα των εργαζομένων στο Δημόσιο
Το πολυνομοσχέδιο δίνει ένα ακόμα συντριπτικό χτύπημα στα δικαιώματα των εργαζομένων στο Δημόσιο
1. Σε ό,τι αφορά το μηχανισμό του κατώτερου μισθού, ο οποίος θα τεθεί σε λειτουργία από την 1/1/2017, στο σχετικό άρθρο (103) του νόμου 4172, προστίθεται το εδάφιο: «και ως τέτοιος νοείται μία μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς». Η συγκεκριμένη διάταξη, σύμφωνα με εκτιμήσεις νομικών και συνδικαλιστών, «φωτογραφίζει» τον νέο κατώτερο μισθό και το κατώτερο ημερομίσθιο, τα οποία δε θα συνοδεύονται από κανένα επίδομα, ούτε τις τριετίες, ούτε το επίδομα γάμου.

2. Στην κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση κάνει από σήμερα το πρώτο βήμα. Σύμφωνα με όσα προβλέπει το πολυνομοσχέδιο, για τους μακροχρόνια ανέργους άνω των 25 ετών, που προσλαμβάνονται με τον κατώτερο μισθό, η αμοιβή τους για προϋπηρεσία που ήδη έχουν, μειώνεται στο 5% για κάθε τριετία (αντί για 10%) και συνολικά στο 15% επί του βασικού μισθού για προϋπηρεσία 9 ετών και άνω (αντί του 30% που ισχύει). Δηλαδή, χάνουν το μισό ποσό της προσαύξησης του βασικού τους μισθού λόγω προϋπηρεσίας.

3. Στο βωμό της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων, εκτός από το εργατικό εισόδημα, ρίχνονται βορά και οι πόροι των Ταμείων. Οι εργοδότες απαλλάσσονται κατά 3,9 μονάδες, αφαιρώντας από τους εργαζόμενους τις αντίστοιχες παροχές, όπως οικογενειακά επιδόματα που δίνονται μέσω ΟΑΕΔ, επιδόματα μητρότητας, ασθένειας, στράτευσης, ανεργίας κ.λπ. Η «τρύπα» που θα ανοίξει κι άλλο στα έσοδα των Ταμείων, βάζει από τώρα στο τραπέζι τα επόμενα αντιασφαλιστικά μέτρα.

4. Και ενώ το καπιταλιστικό κράτος δείχνει γαλαντόμο απέναντι στο μεγάλο κεφάλαιο, κυνηγά τους αυτοαπασχολούμενους ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ, των οποίων τις εισφορές καθιστά «καθυστερούμενες» με την πάροδο μόλις ενός μήνα, επιβάλλοντας όλες τις πρόσθετες επιβαρύνσεις. Παράλληλα, για τους ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ και για τους αγρότες (ΟΓΑ), στην περίπτωση που καθυστερούν να καταβάλλουν τις εισφορές τους, το κράτος προβαίνει σε παρακράτηση των οφειλόμενων ποσών «από τις πάσης φύσεως καταβολές, πληρωμές, επιδοτήσεις, αποζημιώσεις, επιχορηγήσεις και δανειοδοτήσεις που καταβάλλονται από το Δημόσιο τομέα». Το ίδιο, «συμψηφίζονται υποχρεωτικά με οφειλές προς τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (...) ποσά που προέρχονται από επιστροφές φόρου προστιθέμενης αξίας και φόρου εισοδήματος (...)».

5. Σε περίπτωση διπλής υποχρεωτικής ασφάλισης σε ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ΟΑΕΕ, ο ασφαλισμένος υπάγεται υποχρεωτικά στον ΟΑΕΕ, όταν ο χρόνος ασφάλισης στο ΙΚΑ υπολείπεται των 25 ημερών ασφάλισης ανά μήνα. Με τον τρόπο αυτό, πριμοδοτούνται και πάλι οι επιχειρήσεις και διευρύνεται η ομάδα των ασφαλισμένων με «μπλοκάκι», αν και παρέχουν μισθωτή εργασία. Στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ υπάγονται υποχρεωτικά και οι ορκωτοί λογιστές, που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΣΟΕΛ.

6. Σε ακόμα χειρότερη κατάσταση θα οδηγηθούν δεκάδες Ταμεία, κυρίως επικουρικά, αφού η κυβέρνηση, με μια μονοκοντυλιά, καταργεί μια σειρά «κοινωνικούς πόρους», στους οποίους στήριζαν τη λειτουργία τους. Παράλληλα μειώνει τους πόρους του ΑΚΑΓΕ, που προορίζονταν για τους οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης και ειδικότερα μέρος (10%) από τα ποσά των αποκρατικοποιήσεων.

7. Την ώρα που η κυβέρνηση διώχνει από το Δημόσιο υπαλλήλους, εξαπολύοντας πραγματικό πογκρόμ, από την πίσω πόρτα ανοίγει νέα πεδία δράσης για τα δουλεμπορικά, τις λεγόμενες Εταιρείες Προσωρινής Απασχόλησης (ΕΠΑ), οι οποίες θα μπορούν πλέον να επινοικιάζουν εργαζόμενους με ειδίκευση, όπως εργατοτεχνίτες και οικοδόμους, σε έργα του Δημοσίου, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ, αλλά και επιχειρήσεων και οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα, και μάλιστα σε έργα με αρχικό προϋπολογισμό μέχρι του ποσού των 10 εκατομμυρίων ευρώ!

8. Για τους δημόσιους υπάλληλους που απολύονται αφού λήξει η περίοδος διαθεσιμότητας, προβλέπεται αποζημίωση, που δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 15.000 ευρώ και επίδομα ανεργίας από τον ΟΑΕΔ. Η διάταξη αφορά μόνιμους και εργαζόμενους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που απασχολούνται στο Δημόσιο, στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και τους ΟΤΑ. Πρακτικά, η διάταξη αυτή σημαίνει τη δημιουργία ενός νομικού πλαισίου που θεωρεί δεδομένη την κατάργηση της μονιμότητας και θέτει στην ημερήσια διάταξη τη διαθεσιμότητα και τις απολύσεις.

Βάση υπολογισμού της αποζημίωσης είναι ο βασικός μισθός του υπαλλήλου κατά τη μέρα που μπήκε σε διαθεσιμότητα και ο συνολικός χρόνος υπηρεσίας, στον οποίο περιλαμβάνεται και η περίοδος διαθεσιμότητας. Τμήμα των αποδοχών της διαθεσιμότητας (τα 3/4 του βασικού μισθού) αφαιρείται από την αποζημίωση αναλόγως με τα χρόνια υπηρεσίας. Το τελικό ποσό της αποζημίωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ. Δηλαδή, δεν δίνουν ούτε τους μισθούς ενός έτους! Οι ρυθμίσεις αυτές έχουν αναδρομική ισχύ. Οσοι απολύονται θα μπορούν να παίρνουν επίδομα ανεργίας από τον ΟΑΕΔ.

Τέλος, προκειμένου η κυβέρνηση να παρακάμψει οποιεσδήποτε αντιδράσεις για τις απολύσεις, έχει συμπεριλάβει διάταξη που προβλέπει ότι αν «εντός πέντε ημερών (5) από τη λήξη του καθεστώτος διαθεσιμότητας» δεν υπογράψουν τις απολύσεις τα αρμόδια όργανα διοίκησης, τότε για τους ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού θα την υπογράφουν οι Γενικοί Γραμματείς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και για τους υπαλλήλους ΑΕΙ και ΤΕΙ θα τις υπογράφει ο υπουργός Παιδείας.

9. Προκειμένου να διευκολυνθούν παραπέρα οι ιδιωτικοποιήσεις κρατικών οργανισμών και πρώην ΔΕΚΟ, με σχετική διάταξη προβλέπεται ότι στις επιχειρήσεις Κοινής Ωφέλειας που έχουν προσωπικό άνω των 5.000 εργαζομένων, θα μπορεί να επιβάλλεται καθεστώς διαθεσιμότητας χωρίς πλέον να απαιτείται η έγκριση του υπουργείου Εργασίας.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ