Παρασκευή 13 Μάη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΟΝ ΟΑΣΘ
Απεργία για την υπογραφή ΣΣΕ, κόντρα στην ποινικοποίηση του αγώνα

Στο κενό έπεσε η οργανωμένη προσπάθεια απεργοσπασίας

INTIME NEWS

Μαχητική συγκέντρωση στο ΕΚΘ και πορεία μέχρι το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης πραγματοποίησαν χτες οι εργαζόμενοι του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) στο πλαίσιο της 24ωρης απεργίας τους. Μια απεργία πετυχημένη παρά το γεγονός ότι κρίθηκε παράνομη από τα δικαστήρια, παρά και την οργανωμένη προσπάθεια απεργοσπασίας.

Στην προσπάθεια της διοίκησης του Οργανισμού να σπάσει την απεργία, πρόθυμος συνοδοιπόρος στάθηκε η παράταξη της ΔΑΚΕ, που με μια κατάπτυστη ανακοίνωση καλούσε τους εργαζόμενους να μην απεργήσουν. Ομως, η απεργοσπασία δεν πέρασε. Στο αμαξοστάσιο Σταυρούπολης 30 - 40 εργαζόμενοι που είχαν δεχθεί τηλεφωνικές απειλές ότι θα έχουν κυρώσεις αν δεν πάνε στη δουλειά, τελικά δεν μπήκαν να δουλέψουν. Και στο αμαξοστάσιο του Φοίνικα δεν μπήκαν για δουλειά παρά μόνο ελάχιστα άτομα από τους εργατοτεχνίτες και μόνο το προσωπικό ασφαλείας από τους οδηγούς.

Οι εργαζόμενοι διεκδικούν την υπογραφή ΣΣΕ και καταγγέλλουν κυβέρνηση και διοίκηση ΟΑΣΘ που προχωρούν σε επιπλέον μείωση μισθών και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, περικόπτουν νομοθετημένα επιδόματα και την ίδια ώρα αποδομούν τα συνεργεία και κάθε διοικητική δομή του Οργανισμού, προχωρούν σε ανάθεση δρομολογίων σε ιδιώτες, απαξιώνουν και παροπλίζουν τον στόλο των λεωφορείων και δήθεν τον ανανεώνουν με πανάκριβο leasing παλαιών και αποσυρθέντων λεωφορείων ευρωπαϊκών πόλεων.

Στη διάρκεια της πορείας ενημέρωναν τον λαό της πόλης σταματώντας μπροστά στις στάσεις του ΟΑΣΘ και καλούσαν σε στήριξη του αγώνα τους για ασφαλή και σύγχρονη αστική συγκοινωνία, με βάση τις λαϊκές ανάγκες.

Στο πλευρό των απεργών βρέθηκε ο Λεωνίδας Στολτίδης, βουλευτής του ΚΚΕ.

Την προσπάθεια απεργοσπασίας, την επιχείρηση τρομοκράτησης των εργαζομένων και τον βρώμικο ρόλο της ΔΑΚΕ καταγγέλλει με ανακοίνωσή της η ΔΑΣ ΟΑΣΘ, προβάλλοντας τις δίκαιες διεκδικήσεις των εργαζομένων.

Οι περικοπές

Τα τελευταία χρόνια οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ έχουν υποστεί μεγάλες μειώσεις μισθών με τις διαχρονικά αντιλαϊκές πολιτικές των κυβερνήσεων του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ. Αρχικά με την κυβέρνηση της ΝΔ, το 2014, τους ζητήθηκε να απεμπολήσουν περίπου 12 εκατ. ευρώ από αύξηση του βασικού μισθού των ετών 2010, 2011, 2012 που έπρεπε να είχε δοθεί αλλά δεν δόθηκε, καθώς επίσης και 5 ρεπό, με την υπόσχεση να μην υποστούν περαιτέρω μειώσεις μισθών. Το 2015 οι εργαζόμενοι υπέστησαν νέα μείωση 6,5% στις αποδοχές τους. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, εντάσσοντας τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ το 2017 στο ενιαίο μισθολόγιο, «τσεκούρωσε» περαιτέρω τους μισθούς με νέα μείωση 18,5% των αποδοχών τους, με αποτέλεσμα αθροιστικά οι μισθοί να βυθιστούν κατά 25%.

Τον Μάρτη του 2018 το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ) με απόφασή του έκρινε ότι οι εργαζόμενοι έπρεπε να είχαν ενταχθεί στο ενιαίο μισθολόγιο από την 1-1-2016. Ωστόσο, τον Φλεβάρη του 2018 η τότε διοίκηση του ΟΑΣΘ, διορισμένη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, συμφώνησε στην υπογραφή ΣΣΕ με το Συνδικάτο των εργαζομένων, την οποία δεν υπέγραψε ο αρμόδιος υπουργός. Δεν υπήρξαν περαιτέρω μειώσεις, με αποτέλεσμα να παραμείνει η απόφαση του ΝΣΚ στο αρχείο.

Σε συνέχεια, η διοίκηση του ΟΑΣΘ που ανέλαβε τον Αύγουστο του 2019, διορισμένη από την κυβέρνηση της ΝΔ, σταμάτησε να δίνει τις παροχές μη μισθολογικού κόστους που προέβλεπε η ΣΣΕ των εργαζομένων, με αιτιολογία ότι δεν υπήρχε η υπογραφή του υπουργού στη ΣΣΕ. Ομως, συνέχισε να πληρώνει τη δευτερεύουσα προσωπική διαφορά και τις τακτικές αποδοχές όλο το 2020. Στη συνέχεια, φέτος τον Φλεβάρη, το υπουργείο Υποδομών «ξέθαψε» την απόφαση του ΝΣΚ του 2018, με την οποία ζητούσε με αναδρομική ισχύ ποσά που αφορούσαν το διάστημα από 1-1-2016 μέχρι τη μέρα ψήφισης της τροπολογίας και περιλάμβαναν Δώρα Χριστουγέννων - Πάσχα, επιδόματα αδείας, προσωπικές διαφορές που υποτίθεται δίνονταν «παράνομα». Παράλληλα, η διοίκηση του ΟΑΣΘ «ανακάλυψε» ότι εδώ και 5 χρόνια, δηλαδή από την περίοδο που οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ εντάχθηκαν στο ενιαίο μισθολόγιο, δεν υπάρχει ΚΥΑ που να περιλαμβάνει τα θεσμοθετημένα επιδόματα «ανθυγιεινής εργασίας» και «θέσης ευθύνης». Αρα, οι εκατοντάδες εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ σε καθεστώς ΒΑΕ και οι προϊστάμενοι υπηρεσιών όχι μόνο δεν θα δικαιούνται πλέον τα σχετικά επιδόματα αλλά και θα πρέπει να επιστρέψουν αναδρομικά τα ποσά των προηγούμενων ετών.

Τη συμπαράσταση στον αγώνα των εργαζομένων του ΟΑΣΘ εκφράζει και η Ενωση Συνταξιούχων ΗΛΠΑΠ «Οι Τραμβαγέρηδες».

Στάση εργασίας στο εργοτάξιο του Σταθμού Βενιζέλου

Με μαζική συμμετοχή στη χτεσινή στάση εργασίας και συγκέντρωση στο εργοτάξιο του Σταθμού Βενιζέλου, οι εργαζόμενοι στην κατασκευή και στις αρχαιολογικές εργασίες του Μετρό Θεσσαλονίκης απαίτησαν αυξήσεις στους μισθούς και βελτίωση των συνθηκών εργασίας τους. Κατά τη διάρκεια της στάσης, μέσα από συνέλευση αποφάσισαν κλιμάκωση της πάλης τους με νέα κινητοποίηση την επόμενη βδομάδα.

Την κινητοποίηση στήριξε το Συνδικάτο Οικοδόμων Θεσσαλονίκης, που είχε προκηρύξει 4ωρη στάση εργασίας προκειμένου να μπορούν να συμμετάσχουν όλοι οι εργαζόμενοι στις κατασκευές και στις αρχαιολογικές εργασίες.

Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ελλιπή μέτρα ασφάλειας στους χώρους εργασίας, ανεπαρκή εξοπλισμό σε ΜΑΠ, ελλιπές προσωπικό με κίνδυνο εργατικού ατυχήματος (ηλεκτρολόγοι, ηλεκτροσυγκολλητές κ.λπ.), και παράλληλα διεκδικούν να καταβάλλεται η μισθοδοσία το πρώτο 10ήμερο κάθε μήνα για όλο το προσωπικό, και όχι τμηματικά.

Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων, Αγγελος Γεράκης, κάλεσε τους εργαζόμενους στις αρχαιολογικές εργασίες να συσπειρωθούν στο Συνδικάτο και να οργανώσουν τον αγώνα τους με το στήσιμο Σωματειακής Επιτροπής στο εργοτάξιο του Σταθμού Βενιζέλου, ώστε να προωθούνται πιο αποτελεσματικά οι διεκδικήσεις τους.

Κάλεσε συνολικά τους εργαζόμενους να δώσουν συνέχεια στον αγώνα τους για την εφαρμογή της κλαδικής ΣΣΕ που υπέγραψε η Ομοσπονδία Οικοδόμων, για την υπογραφή επιχειρησιακής με αυξήσεις, καθώς και για τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων υγιεινής και ασφάλειας.

Οπως αναδείχθηκε, οι συνθήκες εργασίας που βιώνει το σύνολο των εργαζόμενων στο έργο απόσπασης των αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου έχουν επιδεινωθεί δραματικά τις τελευταίες μέρες, στο όνομα της επίσπευσης των εργασιών. Η εντατικοποίηση της εργασίας και η δημιουργία βραδινής βάρδιας θέτουν τους εργαζόμενους σε πολλαπλούς κινδύνους, καθώς σε πολλές περιπτώσεις καλούνται να εργαστούν απόγευμα μετά από νύχτα, ή πρωί μετά από απογευματινή βάρδια.

Στο πλευρό των απεργών στο εργοτάξιο του Σταθμού Βενιζέλου βρέθηκε ο βουλευτής του ΚΚΕ Λεωνίδας Στολτίδης.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org