Τετάρτη 12 Ιούλη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Πώς και Γιατί καιγόμαστε;

Χαρακτηριστικές πλευρές κυβερνητικής ανικανότητας (και όχι μόνο...)

 

Οκάθε πολίτης παρακολουθεί καθημερινά - με πόνο - την τεράστια έκταση των πυρκαγιών στη χώρα, που οδηγούν σε οικολογική καταστροφή, απώλειες περιουσιών, εξαφάνιση τουριστικών θερέτρων, σε απώλειες ανθρώπινων υπάρξεων. Ανείπωτη είναι επίσης η ταλαιπωρία χιλιάδων ανθρώπων που - αιφνιδιαστικά - μπλέκονται στην προσπάθεια πυρόσβεσης σαν πολίτες ή πυροσβέστες. Η έως τώρα δραματική εικόνα, εύλογα προκαλεί ερωτήματα για το τι θα γίνει στα δυο επόμενα δεκαήμερα του Ιούλη, τον Αύγουστο και τις αρχές Σεπτέμβρη...

Στις περσινές πυρκαγιές, η αλλαγή φορέα ευθύνης (από υπ. Γεωργίας - Υπ. Δημόσιας Τάξης - Πυροσβεστική), χωρίς την κατάλληλη προετοιμασία και υποδομή, δεν έφερε την καταστροφή που βιώνουμε φέτος, ίσως για τυχαίους λόγους, αλλά και για το γεγονός ότι κάθε τι που σχετίζονταν με την εναέρια πυρόσβεση είχε αντιμετωπιστεί από τις 15 Ιούνη. Αντίθετα φέτος, πρώτα ήρθαν οι πυρκαγιές, και μετά η εναγώνια προσπάθεια της κυβέρνησης να... βρει(!!) πυροσβεστικά μέσα.

Πέρσι, απ' τις 15 Ιούνη, εκτός από το τετρακινητήριο τζετ ΙΛΙΟΥΣΙΝ (μεταφορά 45 τόνων γλυκού νερού), ήταν εδώ σ' επιφυλακή δυο μεγάλα πυροσβεστικά ελικόπτερα «ρώσικα» Μ26, που το καθένα - με αιωρούμενο εξωτερικό κάδο - μετέφερε 15 τόνους θαλασσινό νερό χωρίς προσθαλάσσωση! Τα ίδια είχαν τη δυνατότητα μεταφοράς φορτίου, ανθρώπων και υλικών έως 20 τόνους (π.χ. 100 πυροσβέστες ή δυο πυροσβεστικά αυτοκίνητα κ.ά.).

Φέτος, κανένα απ' αυτά τα αποδοτικότατα πυροσβεστικά μέσα δε χρησιμοποιήθηκε και μόνο όταν η κυβέρνηση διαπίστωσε την ανικανότητά της ν' αντιμετωπίσει τις πυρκαγιές, ζήτησε τα Μ26, που ήρθαν στις 8 Ιούλη, για να πετάξουν αμέσως στη Σάμο. Η αξιοποίησή τους έγινε 23 μέρες αργότερα από πέρσι! Η κυβέρνηση επιχείρησε να τα βγάλει πέρα με τα ΚΑΝΑΝΤΕΡ, που - κατά τις πληροφορίες μας - μεταφέρουν μόνο 4-5 τόνους νερό με προσθαλάσσωση. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, τα τελευταία αυτά αεροπλάνα δεν απογειώνονται όταν η θερμοκρασία ξεπερνά τους 38 βαθμούς, δεν μπορούν να προσθαλασσωθούν με κύμα ανώτερο του μισού μέτρου, ούτε να πετάξουν στο Αιγαίο με 6 και πάνω μποφόρ. Τον περασμένο Απρίλη ματαιώθηκε επιχείρηση δασοπυρόσβεσης στη Σάμο λόγω μποφόρ στο Αιγαίο.

Η κυβέρνηση, έχοντας καθυστερήσει εξοργιστικά την προετοιμασία εναέριας πυρόσβεσης, μόνο στις αρχές Ιούλη ζήτησε δύο Μ26 και τώρα εναγώνια ζητά άλλα δύο!

Πέρσι, λόγω της παρουσίας δύο Μ26 (ελικοπτέρων και του ΙΛΙΟΥΣΙΝ), δεν υπήρξε πυρκαγιά που να μη σβηστεί στο πρώτο 24ωρο. Τώρα, επί μέρες, καίγεται ένας μεγάλος αριθμός περιοχών της χώρας. Πέρσι, για εβδομήντα δύο μέρες (72) από 15 Ιούνη ως 30 Σεπτέμβρη, στον πυροσβεστικό στόλο ήταν και το τετρακινητήριο ΙΛΙΟΥΣΙΝ 76, που σε λίγα λεπτά της ώρας (15`) φόρτωνε, νύχτα ή μέρα, 45 τόνους γλυκό νερό (πιο χρήσιμο και για την ανάπλαση της καιόμενης χλωρίδας), προκειμένου να το μεταφέρει, με ταχύτητα 700 χλμ την ώρα, χωρίς καιρικούς και άλλους περιορισμούς, ως την τελευταία γωνιά της Ελλάδας. Σημειώνεται ότι μόνο σε 18 λεπτά της ώρας το ΙΛΙΟΥΣΙΝ πετά από Ελευσίνα στη Σάμο, όταν το ΚΑΝΑΝΤΕΡ - με ταχύτητα 250 χιλιομέτρων και μόνο με 4-5 τόνους νερό -χρειάζεται σχεδόν τριπλάσιο χρόνο, 45` λεπτά!

Και το ΙΛΙΟΥΣΙΝ 76 τι έγινε;

Μετά την ευεργετική του περσινή δραστηριότητα, η φετινή χρησιμοποίησή του θεωρούνταν δεδομένη! Τη χρησιμοποίηση αυτή ανέτρεψε - στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης - αντίθετη άποψη, κατά την οποία όταν υπάρχουν πολλά ελικόπτερα, το αεροπλάνο ΙΛΙΟΥΣΙΝ «δε χρειάζεται», γιατί στον ελληνικό χώρο δεν έχει την απαιτούμενη ευελιξία. Αυτά όταν - βεβαιωμένα - μόνο ένα παρόμοιο πυροσβεστικό μέσο μπορεί ν' ανακόψει πυρκαγιές μεγάλου μετώπου και στην περίπτωση που απειλούν να «περάσουν» απ' τη μια πλευρά της κορυφογραμμής στην άλλη.

Ετσι φέτος, το ΙΛΙΟΥΣΙΝ 76 αναμένει, ενώ οι πυρκαγιές μαίνονται! Το αεροπλάνο αυτό είναι Strategic Bomber, ικανό να εκπληρώνει την πυροσβεστική αποστολή του.

Αλλά γιατί όλη αυτή η καθυστέρηση;

Πρώτο γιατί ο κρατικός διαγωνισμός για μίσθωση μέσων εναέριας πυρόσβεσης άρχισε με μεγάλη καθυστέρηση - τον περασμένο Δεκέμβρη (20/12) για να μην ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα. Η προμήθεια αυτή καρκινοβατεί πάνω από 6 μήνες! Ο διαγωνισμός έβγαζε μειοδότη και τότε... «ματαιωνόταν»!!! Αυτό έγινε 3 φορές, που κάθε μια άφηνε ανοιχτό το θέμα. Οι άνθρωποι δε γουστάρουν τα πρωτοποριακά εναέρια μέσα πυρόσβεσης των χωρών της τ. ΕΣΣΔ κι όταν αυτά τους βγαίνουν σε «διαγωνισμό» ακυρώνουν... το διαγωνισμό! Ο περιβόητος διαγωνισμός πρόβλεπε τη μίσθωση 3 μεγάλων Ε/Π (15 τόνοι θαλάσσιο νερό το καθένα), 4 μεσαίων (των 4-5 τόνων καθένα) και 2 μικρών - κατόπτευσης. ΤΙΠΟΤΕ ΑΠ' ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΞΑΜΗΝΟ του 2000.

Κι όταν οι πυρκαγιές φτάσανε απειλητικές, τότε, στα γρήγορα ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ, φέρανε το αμερικανικό ελικόπτερο ERIXON (8-10 τόνους, θαλάσσιο νερό), που δεν έχει δυνατότητα μεταφοράς άλλων πυροσβεστικών μέσων και προσωπικού, αφού το νερό αποθηκεύεται στο σκάφος. Σημειώνεται τέλος ότι τα «ρώσικα» ελικόπτερα 15 τόνων, με όλα τα πλεονεκτήματά τους, προσφέρονταν με 715 εκατομμύρια δρχ. για 3,5 μήνες, όταν για το ERIXON θα πληρωθεί πάνω από ένα δισεκατομμύριο! Κακόμοιροι φορολογούμενοι... Το ΙΛΙΟΥΣΙΝ 76 νοικιάστηκε πέρσι (με τη μεταφορική ικανότητα 45 τόνων) όσο το ΚΑΝΑΝΤΕΡ (των 4-5 τόνων).

Αυτά ΑΚΡΙΒΩΣ είναι τα ΧΑΛΙΑ της κυβερνητικής προετοιμασίας για εναέρια πυρόσβεση φέτος και η αιτία των μεγάλων καταστροφών που ακολούθησαν και - όπως φαίνεται - θα συνεχιστούν. Φυσικά δικαιολογίες του τύπου ότι πυρκαγιές μαίνονται και στη Βουλγαρία, Ιταλία και σε άλλες χώρες δεν μπορούν να καλύψουν τις συγκεκριμένες τεράστιες κυβερνητικές ευθύνες... Η κυβέρνηση είχε επαρκή στοιχεία για το τι θα συμβεί φέτος με τις πυρκαγιές, αλλά - λίγο πολύ - άφησε τα πράγματα στην... τύχη τους!


Του
Κώστα ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ