Eurokinissi |
Σε κάθε περίπτωση, η ενδοαστική συζήτηση αφορά στη μορφή των μνημονίων της «επόμενης μέρας» - που βρίσκεται και στο «μενού» της 4ης «αξιολόγησης». Αλλωστε, όπως επισημαίνεται και από την ΤτΕ, «η ευρωπαϊκή κανονικότητα συνεπάγεται δεσμεύσεις για τη διασφάλιση των μέχρι σήμερα επιτευγμάτων, την άσκηση συνετής οικονομικής πολιτικής μετά το πρόγραμμα και τη συνέχιση της εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων μέχρι την ολοκλήρωσή τους».
Την ίδια ώρα, η επάνοδος στην «κανονικότητα» του ευρωπαϊκού κεφαλαίου έχει όρο και προϋπόθεση την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής και των αναδιαρθρώσεων, ενώ τα «κρίσιμα ζητήματα» - πέρα από τις μορφές των μνημονίων - που ιεραρχεί η έκθεση του διοικητή της ΤτΕ είναι:
Με αφορμή τη διατύπωση αυτή, συνέχεια στο αντιλαϊκό «γαϊτανάκι», γύρω από τις μορφές των μνημονίων, δόθηκε από την πλευρά της κυβέρνησης. Οπως δήλωσε ο γγ Δημοσιονομικής Πολιτικής, Φρ. Κουτεντάκης, «τόσο η ελληνική κυβέρνηση όσο και οι θεσμοί έχουν συμφωνήσει σε επίπεδο Γιούρογκρουπ ότι η διαδικασία εξόδου θα υποστηριχθεί από τη συσσώρευση ταμειακών διαθεσίμων, μια πρακτική που εφαρμόστηκε με επιτυχία και σε άλλες χώρες κατά την έξοδό τους από παρόμοια προγράμματα». Σύμφωνα με τον κυβερνητικό παράγοντα, «η προσπάθεια ομαλής εξόδου δυσχεραίνει σημαντικά όταν η κεντρική τράπεζα της χώρας αμφισβητεί την επάρκεια της συμφωνημένης διαδικασίας και επαναφέρει το αίτημα για προληπτικό πρόγραμμα στήριξης».
«Δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού. Το εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα παραμένει ευάλωτο σε μακροοικονομικές και χρηματοπιστωτικές διαταραχές», προειδοποιεί, για μια ακόμη φορά, η ΤτΕ, προτάσσοντας βέβαια το ζήτημα της αποτελεσματικής διαχείρισης των «μη εξυπηρετούμενων δανείων».
Σε αυτό το πλαίσιο, σημειώνεται ότι «οι τράπεζες επιβάλλεται να διευρύνουν το ταχύτερο δυνατόν τις λύσεις που προτείνουν στους δανειολήπτες και να προχωρήσουν στη λήψη πιο δραστικών αποφάσεων, ιδίως όσον αφορά τις ενέργειες αναδιάρθρωσης βιώσιμων επιχειρήσεων, τη συντονισμένη αντιμετώπιση των οφειλετών με πολλαπλούς πιστωτές, τον εντοπισμό των στρατηγικών κακοπληρωτών και την εφαρμογή οριστικής λύσης για τις μη βιώσιμες επιχειρήσεις». Ουσιαστικά, πρόκειται για το μπαράζ των αναδιαρθρώσεων που θα κλιμακωθούν με μοχλό τα «κόκκινα» δάνεια.
Επιπλέον, τα διαχειριστικά ζόρια των τραπεζών σε ό,τι αφορά την επίτευξη των στόχων και την αποτελεσματική διαχείριση του ζητήματος φέρνουν στο προσκήνιο και νέα υποστηρικτικά εργαλεία, όπως τη διαμόρφωση «κακών τραπεζών» (bad bank), στις οποίες θα μεταφερθούν τα προβληματικά δάνεια. Οπως αναφέρεται, «μετά τη δημοσίευση σχετικών κατευθύνσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα μπορούσε να εξεταστεί το ενδεχόμενο μεταβίβασης μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων σε έναν ή περισσότερους κεντρικούς φορείς που θα μπορούσαν να δημιουργηθούν για το σκοπό αυτό». Επίσης, οι τράπεζες καλούνται να αναθεωρήσουν το επιχειρησιακό τους σχέδιο δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη νέων εργασιών και στην περαιτέρω περιστολή του λειτουργικού τους κόστους.
Σε ό,τι αφορά το εξωτερικό περιβάλλον, εντοπίζονται «κίνδυνοι και πηγές αβεβαιότητας», που βέβαια με τη σειρά τους θα επηρεάσουν και τις εξελίξεις στην ελληνική οικονομία.
Ειδικότερα, σε επίπεδο ΕΕ, εκκρεμότητες που θα μπορούσαν να προκαλέσουν «προβλήματα», αφορούν στην προετοιμασία του Brexit καθώς επίσης και στην «ανάγκη για εξεύρεση κοινά αποδεκτής συμφωνίας ως προς τον τρόπο αντιμετώπισης της προσφυγικής κρίσης στο πλαίσιο της προσεχούς αναθεώρησης του κανονισμού του Δουβλίνου τον Ιούνιο του 2018».
Σε επίπεδο Ευρωζώνης, οι «κίνδυνοι» εντοπίζονται σε τυχόν «καθυστερήσεις των προσδοκώμενων αλλαγών» για την εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ενωσης. «Καθυστερήσεις» που, όπως λένε, «ενδέχεται να ενισχύσουν τις αβεβαιότητες».
Τέλος, σε διεθνές επίπεδο, γίνεται αναφορά σε «αναταράξεις που προκαλούνται από την επιδείνωση των σχέσεων των ΗΠΑ με τη Β. Κορέα και το Ιράν».