Παρασκευή 3 Νοέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΑΥΑΓΙΟ «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»
Κυβερνητική άρνηση για ουσιαστική έρευνα
  • Απορρίφθηκε χτες στη Βουλή η πρόταση για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής
  • Οι βουλευτές του ΚΚΕ ζήτησαν να γίνει έρευνα σε βάθος και να αφορά όλες τις πτυχές της ακολουθούμενης πολιτικής στη ναυτιλία

Η κυβέρνηση δεν επιθυμεί να διερευνηθούν σε βάθος οι αιτίες του πρόσφατου πολύνεκρου ναυτικού εγκλήματος, ούτε η συνολική της πολιτική στον τομέα της ναυτιλίας και έτσι χτες στη Βουλή απέρριψε την πρόταση για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής.

Την πρόταση υπέβαλε η ΝΔ η οποία όμως περιόριζε το όλο θέμα στην υπόθεση του «μονοπωλίου» της ΜΙΝΟΑΝ, αφού επί της ουσίας συμφωνεί με την κυβέρνηση για την «απελευθέρωση» και την εξυπηρέτηση του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ πρότειναν να συσταθεί Εξεταστική Επιτροπή η οποία όμως να ασχοληθεί επί της ουσίας και σε βάθος με όλα τα μεγάλα θέματα που απασχολούν το χώρο της ναυτιλίας. Κατά της πρότασης τάχθηκε ο ΣΥΝ, με το επιχείρημα ότι η Βουλή πρέπει να περιμένει τα πορίσματα της δικαιοσύνης. Μετά από ψηφοφορία η πρόταση απορρίφθηκε με 146 «όχι», 121 «ναι» και ένα «παρών» (Κεδίκογλου).

Πολιτική και κοινωνική σαπίλα στην ελληνική ναυτιλία

«Το ναυτικό έγκλημα του σαπιοκάραβου ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ και ο άδικος χαμός δεκάδων ανθρώπων, όπως και τα άλλα ναυτικά εγκλήματα, αναδεικνύουν την πολιτική και κοινωνική σαπίλα που κυριαρχεί στην ελληνική ναυτιλία, τον επικίνδυνο χαρακτήρα της νεοφιλελεύθερης κυβερνητικής ναυτιλιακής πολιτικής που υπηρετεί και στηρίζει τα εφοπλιστικά συμφέροντα και την εφοπλιστική ασυδοσία, τις εγκληματικές ευθύνες της κυβέρνησης, του ΥΕΝ και των εφοπλιστών».

Την παραπάνω επισήμανση έκανε ο βουλευτής του ΚΚΕ Ν. Γκατζής στην ομιλία του, τονίζοντας παράλληλα ότι πρέπει να γίνει η Εξεταστική Επιτροπή γιατί δεν πρέπει να κουκουλωθεί τίποτα για το ναυτικό έγκλημα της Πάρου. Βέβαια, διευκρίνισε ότι η συμφωνία για την εξεταστική επιτροπή γίνεται από τελείως διαφορετική πολιτική αφετηρία από αυτήν της ΝΔ για το ρόλο και τα όρια δράσης της εξεταστικής επιτροπής. Και αυτό γιατί, όπως τόνισε, οι προτάσεις της ΝΔ δε στρέφονται ενάντια στην πολιτική που παράγει τα προβλήματα, αφού η αξιωματική αντιπολίτευση στηρίζει την πολιτική του ΠΑΣΟΚ και της ΕΕ, που προωθούν τις νέες καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις στη ναυτιλία. Η ΝΔ απλώς λέει ότι είναι καλές οι οδηγίες της ΕΕ και οι νόμοι της χώρας αλλά δεν τους εφαρμόζει καλά η κυβέρνηση. «Δε διαφωνεί με την πολιτική, διαφωνεί στο ποιος ακολουθεί και εφαρμόζει αυτήν την πολιτική», είπε χαρακτηριστικά ο Ν. Γκατζής.

Εφερε δε ως παράδειγμα τη θέση της ΝΔ για την «ενδυνάμωση του ανταγωνισμού και την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας» κάτι που θα οδηγήσει στην αύξηση των υπερκερδών του εφοπλιστικού κεφαλαίου και το χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων.

Ο βουλευτής κατήγγειλε ότι η πολιτική της κυβέρνησης ευνοεί την ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου και αναφέρθηκε σε μία σειρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ναυτιλία όπως οι άδειες σκοπιμότητας που δίνονται ως προίκα στους εφοπλιστές αντί να μπουν αυστηροί και δεσμευτικοί κανόνες για την ασφαλή σύνδεση των νησιών ή οι ελλείψεις στην επιθεώρηση των πλοίων.

Το ΚΚΕ, είπε ο βουλευτής, προτείνει τη δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που θα είναι δημόσιος στα πλαίσια ενός εκδημοκρατισμένου δημόσιου τομέα. Η διεύθυνση και λειτουργία του οργανισμού θα υπόκειται σε εργατικό κοινωνικό έλεγχο και στόχος του είναι η εξυπηρέτηση των θαλάσσιων συγκοινωνιών, των μεταφορικών αναγκών, η βελτίωση της κατάστασης των ναυτεργατών, η προστασία της ανθρώπινης ζωής και του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Με ευθύνη του Οργανισμού θα υλοποιηθεί σχέδιο σύγκλισης της ηπειρωτικής Ελλάδας με τα νησιά και δίκτυο διανησιωτικής σύνδεσης, ώστε να διασφαλίζεται καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου η μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων. Σε αυτή τη βάση θα καταρτιστεί πρόγραμμα ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου και θα ναυπηγηθούν πλοία στα ελληνικά ναυπηγεία με ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας και την ανάλογη κρατική αναπτυξιακή πολιτική.

Επιβεβλημένη η συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής

Παρεμβαίνοντας στη συζήτηση, ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος, ο Αντ. Σκυλλάκος είπε ότι είναι επιβεβλημένη η συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής γιατί πρέπει ενδελεχώς η Βουλή να ασχοληθεί με μία σειρά σοβαρά ερωτήματα. Θα είναι χρήσιμο είπε να ακούσει η Βουλή αυτά που λέγονται στους εισαγγελείς που ασχολούνται με το θέμα. Να διερευνηθεί το εάν δούλεψαν όπως έπρεπε οι υπηρεσίες, να εξεταστεί τι έγινε με τα ελικόπτερα διάσωσης που δεν πέταξαν. Στο σημείο αυτό υπενθύμισε ότι επί αρκετά χρόνια καθυστέρησε η προμήθεια των ελικοπτέρων ΠΟΥΜΑ επειδή το ΥΕΝ ήθελε παρά την αντίθετη άποψη των κομμάτων, να αγοράσει τα ακριβότερα από αυτά που προσφέρονταν.

Η Βουλή, υπογράμμισε, ασχολήθηκε με το θέμα μόνο σε μία συνοπτική συζήτηση όπου οι πολιτικοί αρχηγοί μίλησαν μόνο για δύο λεπτά και πρέπει επιτέλους να ασχοληθεί ουσιαστικά.

Σχολιάζοντας τα όσα λέγονται για την απελευθέρωση της ναυτιλίας, που προβάλλεται ως η μαγική λύση που θα γιατρέψει τα πάντα, υπενθύμισε ότι όπου ιδιωτικοποιήθηκαν οι μεταφορές, τα αποτελέσματα ήταν καταστροφικά, όπως στις αεροπορικές μεταφορές ή τους σιδηροδρόμους της Αγγλίας. Οσοι συμφωνούν, είπε, με τις ιδιωτικοποιήσεις έχουν την πολιτική ευθύνη για τα όσα ατυχήματα συμβαίνουν ενώ αναφερόμενος στην είσοδο ξένων επιχειρήσεων της ΕΕ, υπενθύμισε ότι εκεί δεν υπάρχει όριο ηλικίας κάτι που θα μεταφερθεί και εδώ. Μία άλλη παράμετρος της λεγόμενης απελευθέρωσης είναι και η μείωση των θέσεων εργασίας, αφού ήδη στην Ελλάδα έχουν χαθεί 58.000 θέσεις εργασίας.

Με δεδομένη την ουσιαστική συμφωνία της ΝΔ με την πολιτική της λεγόμενης απελευθέρωσης ο πρόεδρος της ΝΔ Κ. Καραμανλής επικέντρωσε την κριτική του στο θέμα της δημιουργίας μονοπωλιακής κατάστασης στο Αιγαίο από τη ΜΙΝΟΑΝ και είπε ότι οι άδειες σκοπιμότητας στη συγκεκριμένη εταιρία (που τη χαρακτήρισε «ΠΑΣΟΚικών συμφερόντων») δίνονταν από τον ταμία του ΠΑΣΟΚ. Τα θέματα που πρέπει να διερευνηθούν, τόνισε, αφορούν τις ευθύνες της κυβέρνησης για τη δημιουργία του μονοπωλίου, τα περίεργα παιχνίδια στο Χρηματιστήριο, τους μετόχους της εταιρίας, το ρόλο των κρατικών τραπεζών για τη δανειοδότησή της. Ο Κ. Καραμανλής είπε ότι όλα αυτά αποτελούν «ατράνταχτα σημεία διαπλοκής» και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι με την άρνησή της να δεχτεί την εξεταστική επιτροπή δείχνει φόβο για τον επιμερισμό των ευθυνών.

Διαφώνησε με τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής ο εκπρόσωπος του ΣΥΝ Π. Λαφαζάνης, με το σκεπτικό ότι η Βουλή πρέπει να περιμένει τα πορίσματα της δικαιοσύνης και στη συνέχεια ανάλογα με τα αποτελέσματα να κινηθεί.

Φροντίζουμε για τον υγιή ανταγωνισμό

Ο υπουργός Ναυτιλίας Χ. Παπουτσής στην ομιλία του ισχυρίστηκε πως η κυβέρνηση έκανε ό,τι ήταν δυνατόν για την αντιμετώπιση των ναυαγών και είπε ότι από τα ελικόπτερα διάσωσης μόνο το ένα και αυτό μόλις πριν από λίγες μέρες έχει πιστοποιηθεί ως έτοιμο για δράση. Μη αναγνωρίζοντας καμία ευθύνη στην κυβέρνηση για το σημερινό καθεστώς στη ναυτιλία ισχυρίστηκε ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έκανε τα τελευταία χρόνια μεγάλη προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου στον οποίο εφαρμόζονται επί το αυστηρότερο όλες οι διεθνείς συμβάσεις ασφαλείας.

Θέλοντας να δικαιολογήσει την πολιτική της απελευθέρωσης έφτασε στο σημείο να πει ότι αυτή αποτελεί «λαϊκό αίτημα» και κανένα «οικονομικό συμφέρον» δε θα σταματήσει την πολιτική του.

Επιχειρώντας να απαντήσει στην πρόταση του ΚΚΕ για την ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών, είπε ότι αυτή «δεν έχει λόγο ύπαρξης και είναι δημαγωγική» από τη στιγμή που μετέχουμε στην ΕΕ. Ο ιδιωτικός τομέας πρέπει να επενδύει, είπε και η κυβέρνηση να φροντίζει για τον υγιή ανταγωνισμό.

Καμία ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση δεν αναγνώρισε στην ομιλία και ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας Σ. Σουμάκης.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ