Πρώτα πρώτα, όσον αφορά τη σύμβαση έργου, ο ΣΥΡΙΖΑ "κομίζει γλαύκα εις Αθήνας". Γνωρίζει ότι τα έργα υποδομής χωρίς σύμβαση έργου είναι μια ελάχιστη μειοψηφία.
Πάμε στο θέμα της συνυπογραφής των μελετών που υποτίθεται ότι αναδείχτηκε μετά τον έλεγχο του 2017-18 (έχουν ήδη περάσει τότε 3,5 χρόνια από την αρχική σύμβαση). Οι επίμαχες παρά ταύτα μελέτες άρχισαν να παραδίδονται ήδη από τον Δεκέμβρη του 2014 και τα έτη 2015 - 2016, επομένως το πρόβλημα ήταν νωρίτερα γνωστό. Εάν ήθελε να το αντιμετωπίσει άμεσα και ανάλογα με τη σπουδαιότητα του έργου, θα έπρεπε να είχε στείλει την ειδική πρόσκληση μέσα στην αρχική συμβατική προθεσμία, το 2016, δηλαδή σχεδόν 3 χρόνια νωρίτερα από ό,τι το έκανε. Εάν, δε, προέβλεπε σοβαρή ανώμαλη εξέλιξη της σύμβασης, πράγμα το οποίο όντως συνέβη, θα μπορούσε να διαλύσει και νωρίτερα την προβληματική σύμβαση και να την επαναπροκηρύξει με διαδικασίες κατεπείγοντος, έχοντας ταυτόχρονα θεραπεύσει όλες τις μελετητικές ασυμφωνίες και προβλήματα. Οι πιθανότητες να είχε το έργο τελειώσει πριν συμβεί το έγκλημα θα ήταν προφανώς πολύ περισσότερες. Αντ' αυτών επέλεξε τη διαδικασία του μερικού "παγώματος" της σύμβασης αφού η σύμβαση έργου με την εξέλιξη αυτή δεν υπογράφτηκε επί ΣΥΡΙΖΑ.
Στην κάλπικη αντιπαράθεση των ημερών μεταξύ ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ για το ποιος καλύτερα διαχειρίστηκε τη σύμβαση ενώ είναι συνυπεύθυνοι για την εξέλιξή της, επιστρατεύονται από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ η φυσική πρόοδος του συνόλου της αρχικής σύμβασης επί των ημερών του και η αντίστοιχη πολύ μικρότερη επί ΝΔ. Από τη ΝΔ αυτό βαφτίζεται ψεύτικη πρόοδος διότι δεν είχαν πραγματοποιηθεί όλες οι αντίστοιχες ΔΠΧ. Κρύβουν και οι δύο ότι η πρόοδος και οι ΔΠΧ της τηλεδιοίκησης - σηματοδότησης στα επίμαχα τμήματα Δομοκός - Λάρισα και Λάρισα - Πλατύ (στο οποίο έγινε η τραγωδία) ακριβώς σταμάτησε από τον χειρισμό που και οι δύο έκαναν στο θέμα των μελετών και της σύμβασης έργου.
Για να συμπληρωθεί η εικόνα, στο ισχύον σύστημα Δημοσίων Εργων, οι όμιλοι, όταν οι συμβάσεις καρκινοβατούν, είναι σε θέση να υποβάλλουν και αιτήματα θετικών ζημιών με ενδικοφανή διαδικασία για ορισμένα από τα οποία δικαιώνονται, όπως έγινε και στην 717.
Επίσης, η κατάτμηση και μερική ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ διαχρονικά από ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΣΥΡΙΖΑ που ευθύνεται για την κατάρρευση του δικτύου, την αποψίλωση από προσωπικό, άρα καθόρισε και τους άλλους παράγοντες του εγκλήματος, είναι υπεύθυνη εκτός των άλλων και για μεγάλες καθυστερήσεις - και στην 717 - λόγω έλλειψης στελεχών γραμμής απαραίτητων για τη μονοδρόμηση τμημάτων σε περιόδους της κατασκευής.
Και τι συμβαίνει τώρα; θα αναρωτηθεί κάποιος.
Η τωρινή προθεσμία είναι τον Σεπτέμβρη, λέει η κυβέρνηση. Η συμβατική προθεσμία της Σ717/14 ήταν 24 μήνες. Αν συνυπολογίσουμε και τη σύμβαση έργου, περίπου ενός επιπλέον 25% του συμβατικού προϋπολογισμού όπως εγκρίθηκε, τότε η διάρκεια του έργου, ανάλογα με την κρισιμότητά του, θα έπρεπε να είναι 30 μήνες. Αντ' αυτού η κυβέρνηση αναγγέλλει αποπεράτωση 108 μήνες μετά τη σύμβαση ενώ το έγκλημα έχει συντελεστεί!
Εχοντας υπογράψει η ΝΔ τη σύμβαση έργου που ξεμπλοκάριζε υποτίθεται το έργο, δίνει στη συγκεκριμένη κοινοπραξία "ΤΟΜΗ" - "ALSTOM" προθεσμία, με τις παρατάσεις, άλλων 30 μηνών αλλά μόνο για το μισό ανεκτέλεστο έργο! Τη στιγμή που 15 μήνες μόνο δικαιολογούνται.
Δυστυχώς ούτε το πόρισμα της ΕΑΔ για την 717 (που βγήκε στις 27/9/21) απαιτούσε ρητά την άμεση δρομολόγηση κατεπείγουσας ολοκλήρωσης του έργου, τουλάχιστον από όσα διαβάζουμε στα ρεπορτάζ.
Κανείς δεν πρέπει λοιπόν να ξεγελαστεί απ' τις υποκριτικές συγγνώμες και τις κάλπικες υποσχέσεις των πολιτικών συνενόχων για το έγκλημα. Ολοι πρέπει να πάρουμε τη θέση μας δίπλα στο ΚΚΕ για να υπάρξει ριζική αλλαγή πορείας».