Παρασκευή 17 Γενάρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Διακινούν τρισ. και βουλιάζουν στα ελλείμματα

Η σημερινή κατάσταση των Ελληνικών Ταχυδρομείων είναι τουλάχιστον τραγική. Πλήρης αποδιοργάνωση χαρακτηρίζει όλους τους τομείς λειτουργίας τους, με άμεσο αντίκτυπο στην ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών.

Οι νέες υπηρεσίες (EXPRESS και ΠΟΡΤΑ - ΠΟΡΤΑ) υπολειτουργούν με παντελή έλλειψη προσωπικού και κάθε φροντίδας για ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους. Πάνω από 250 τομείς διανομής αντιμετωπίζουν προβλήματα και οι διαβιβάσεις βρίσκονται σε άσχημη κατάσταση, με επιπτώσεις στη διακίνηση και επίδοση των ταχυδρομικών αντικειμένων.

Τα γραφεία συναλλαγής, αποψιλωμένα από προσωπικό, βουλιάζουν στη δυσφήμιση και τις γνωστές "ουρές" στις θυρίδες. Ολα αυτά συμβαίνουν όταν 100 υπάλληλοι είναι αποσπασμένοι σε βουλευτές και υπουργεία, ενώ υπάρχουν 150 υπεράριθμοι στην Κρήτη και 300 σε άλλες περιοχές της χώρας, δημιουργώντας τεράστιο πρόβλημα ανισοκατανομής προσωπικού.

********

Αλλά τα Ελληνικά Ταχυδρομεία θα μπορούσαν να είχαν καλύτερη τύχη. Διαθέτουν ένα εκτεταμένο ταχυδρομικό δίκτυο, με 946 ταχυδρ. γραφεία, 267 πρακτορεία και 34 τροχοταχυδρομεία. Επίσης, διατηρούν δίκτυο με 1.200 αγροτικά δρομολόγια (εξυπηρετούνται 12.500 χωριά και 218 κατοικημένα νησιά), 3.000 τομείς αστικής διανομής, 300 δρομολόγια με ιδιόκτητα αυτοκίνητα και 350 μισθωμένες γραμμές.

Τα ποσά που διαχειρίζονται τα ΕΛΤΑ είναι αστρονομικά. Με τους μετριότερους υπολογισμούς, κάθε χρόνο "περνούν από τα χέρια τους" πάνω από τρία τρισεκατομμύρια δραχμές.

Κι όμως, είναι βυθισμένα στα ελλείμματα. Τα συσσωρευμένα ελλείμματα μέχρι 31/12/1995 ανέρχονταν στα 51 δισ. και το έλλειμμα του 1996 θα κυμανθεί περίπου στα 16 δισ., προκαλώντας παράλληλα και τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας.

Το έλλειμμα των ΕΛΤΑ το 1993 ήταν 5 δισ. Τότε με το νόμο 2065/92 η κυβέρνηση σταμάτησε την κάλυψη των "ελλειμμάτων" του Οργανισμού από το κράτος, αλλά συνέχισε να του φορτώνει το κόστος άσκησης κοινωνικής πολιτικής. Υπάρχει και σήμερα μεγάλη απόκλιση κόστους / εσόδων, από παρεχόμενες υπηρεσίες που έχουν χαρακτηριστεί κοινωνικές. Αυτό το "κοινωνικό κόστος" από την ίδια τη διοίκηση των ταχυδρομείων υπολογίζεται στα 18 δισ. ετησίως.

********

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο από τη διακίνηση εφημερίδων και περιοδικών, μόνο για το 1996, τα ΕΛΤΑ επιβαρύνθηκαν με 10 δισ. δραχμές, αφού υποχρεώνονται να διατηρούν τιμολόγια κάτω του κόστους, ενώ το κράτος μέσω της Γενικής Γραμματείας Τύπου δεν αποδίδει τέλη στα ΕΛΤΑ... όπως άλλωστε προβλέπεται από το Ν. 2065/92. Αλλά δεν είναι οι εργαζόμενοι που ευθύνονται γι' αυτή την κατάσταση.

Για όλα αυτά υπάρχουν σοβαρές πολιτικές ευθύνες στις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ και στις εκάστοτε διοικήσεις. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σε διάστημα έξι ετών άλλαξαν πέντε γενικοί διευθυντές.

Αυτοί, πριν απ' όλους, ευθύνονται για τα σημερινά χάλια του Οργανισμού, για την αναποτελεσματικότητα, τη συρρίκνωση και την υπονόμευση της ανάπτυξής του. Είναι αυτοί που είτε με συνειδητές επιλογές, είτε με την ανικανότητα και την ανυπαρξία τους υπέσκαψαν και υποσκάπτουν καθημερινά τη λειτουργία του ταχυδρομείου.

Η πολιτική αυτή δεν είναι τυχαία, αποτελεί μέρος μιας σχεδιασμένης και μακρόχρονης αντιλαϊκής πολιτικής, που συμμορφώνεται πλήρως με τα συμφέροντα και τις επιλογές των κυρίαρχων κύκλων της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Ετσι, ενώ τα πάντα αφήνονται στην τύχη τους, αυτοί που υποτίθεται έχουν την ευθύνη και "ενδιαφέρονται" για την ανάπτυξη των ΕΛΤΑ, επαφίενται στην πολυδιαφημιζόμενη "Στρατηγική μελέτη ανάπτυξης" της ιδιωτικής εταιρίας PLANET. Και όλα αυτά, όταν είναι καθαρό ότι η συγκεκριμένη μελέτη είναι υποταγμένη στις επιλογές της ΕΕ και τα συμφέροντα των πολυεθνικών του κλάδου και δεν έχει καμιά σχέση με τις ανάγκες του δημόσιου ταχυδρομείου, της εθνικής οικονομίας και των εργαζομένων σ' αυτό.

Στο όνομα του ανταγωνισμού, μηδενίζεται ο κοινωνικός ρόλος των ΕΛΤΑ και στο όνομα της μείωσης του κόστους επιχειρούνται ανατροπές στο σημερινό καθεστώς των εργασιακών σχέσεων.

*****

Η αποδιοργάνωση και η υποβάθμιση των υπηρεσιών του δημόσιου ταχυδρομείου, σε συνδυασμό με τον αθέμιτο ανταγωνισμό των ιδιωτικών εταιριών, που λειτουργούν ανεξέλεγκτα, οδηγεί στην απώλεια εσόδων, προς όφελος των εν λόγω εταιριών. Αυτή η τακτική αργά ή γρήγορα θα οδηγήσει στην πλήρη διάλυση μιας μεγάλης δημόσιας επιχείρησης, ώστε να πέσει σαν "ώριμο φρούτο" στα αρπακτικά χέρια των ιδιωτών, που υποτίθεται ότι θα την εκσυγχρονίσουν.

Ευθύνες έχει και το συνδικαλιστικό κίνημα στα ΕΛΤΑ, αφού, με ευθύνη των παρατάξεων ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ, κινείται στη λογική της συναίνεσης, του συμβιβασμού, της νομής της εξουσίας, του κυβερνητικού συνδικαλισμού, του ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΥ σε δρομολογημένες εξελίξεις και της στήριξης πολιτικών επιλογών που στρέφονται ενάντια στα συμφέροντα των εργαζομένων.

Μπροστά σ' αυτές τις εξελίξεις θα πρέπει, πριν απ' όλα, τα ΕΛΤΑ να διατηρήσουν το δημόσιο και κοινωνικό τους χαρακτήρα με ταυτόχρονη ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών τους.

Να θεσμοθετηθεί το σημερινό δημόσιο ιδιοκτησιακό καθεστώς με μια μετοχή που θα ανήκει στο κράτος. Να αναδειχτεί και να αναγνωριστεί ο κοινωνικός τους χαρακτήρας με την κάλυψη του κοινωνικού κόστους από το κράτος, ενώ η αποδοτικότητά τους δεν μπορεί να "μετριέται" με τα κριτήρια της "ελεύθερης αγοράς".

Να υπάρξει πρόγραμμα ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού με απόκρουση του Ν 2414/96, που μέσα από το δήθεν εκσυγχρονισμό οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση και το ξεπούλημα τους.

Τέλος, η διατήρηση και διεύρυνση των εργασιακών κατακτήσεων, ο κοινωνικός - εργατικός έλεγχος, η εξάλειψη του ρουσφετιού, η κατάργηση των διάφορων αντιδημοκρατικών νόμων, η διαφάνεια στις προμήθειες, η αξιοκρατία και ο εκδημοκρατισμός στους εργασιακούς χώρους, είναι όροι απαραίτητοι για σύγχρονα και αποτελεσματικά ΕΛΤΑ.

Γιώργος ΚΡΙΚΑΣ

Μέλος του ΔΣ της ΟΜΕ - ΕΛΤΑ


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org