Παρασκευή 17 Γενάρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η Φθιώτιδα πληρώνει την κρατική αδιαφορία
  • Κομμένος στα δύο παραμένει ο νομός
  • Σοβαρότατο το πρόβλημα με τις καταστροφές έργων υποδομής

Σοβαρότατο αποδεικνύεται κάθε μέρα που περνάει το πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο Νομός Φθιώτιδας από τις καταστροφικές συνέπειες της πλημμύρας. Και αυτό γιατί οι τεράστιες ζημιές στα έργα υποδομής προκαλούν μεγάλα προβλήματα, με οικονομικές συνέπειες στους κατοίκους της περιοχής και ιδιαίτερα σε αυτούς που ζουν στους δύο δήμους και τις 50 κοινότητες, που παραμένουν ακόμη ουσιαστικά αποκομμένοι από τον υπόλοιπο νομό. Αποκομμένη εξακολουθεί να είναι η Ευρυτανία. Χτες άρχισαν - επιτέλους - οι εργασίες κατασκευής της γέφυρας στον Αγιο Γεώργιο Τυμφρηστού. Η γέφυρα που στήνεται από το Μηχανικό του στρατού αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία σε δύο -τρεις μέρες.

Χτες κλιμάκιο από τρεις ειδικευμένους σε γέφυρες μηχανικούς του ΤΕΕ (Παν. Βέτας, Ν. Σωτηρόπουλος, Σπ. Καβουνίδης) επισκέφτηκαν και εξέτασαν τη γέφυρα μεταξύ Σταθμού Λιανοκλαδίου και Κομποτάδων, μια παλιά τύπου "Μπέλεϊ", τη μία από τις τρεις που δεν έπεσαν στο Σπερχειό, πάνω από την Εθνική οδό. Αποφάνθηκαν ότι μπορεί να αποδοθεί στην κυκλοφορία αλλά μόνο για ελαφρά αυτοκίνητα και ότι πρέπει με ειδικά όργανα να ελεγχθούν οι βάσεις στήριξης για να διαπιστωθεί αν αντέχουν για μεγαλύτερα φορτία. Μικρά αυτοκίνητα περνούν και από τη γέφυρα Λαμίας - Φρατζή, ενώ κανονικά περνούν αυτοκίνητα από την παλιά Εθνική Λαμίας - Αθήνας, καθώς η νέα γέφυρα που έγινε πέρσι κοντά στο Μοσχοχώρι και αντικατέστησε την παλιά που ήταν χαμηλή, όχι μόνο άντεξε, αλλά διευκόλυνε τη ροή των υδάτων, γεγονός που θεωρείται ότι ήταν ευεργετικό για το Μοσχοχώρι.

Ελεγξαν επίσης και τη γέφυρα Μακρακώμης - Σπερχειάδας και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πρέπει να γίνουν έργα αντιστήριξης, που θα διαρκέσουν ένα - δύο μήνες, ώστε να μπορεί να δοθεί προσωρινά στην κυκλοφορία και μόνο για ελαφρά προβλήματα.

Σοβαρό πρόβλημα οι οδικές επικοινωνίες

Η οδική επικοινωνία της αποκομμένης περιοχής με την υπόλοιπη Φθιώτιδα γίνεται μόνο μέσω των δύο μικρών γεφυρών που βρίσκονται νότια της Λαμίας (Κομποτάδες και Φρατζή). Ενα ελαφρό αυτοκίνητο για να πάει από τη Σπερχειάδα στη Μακρακώμη, που απέχουν 4 χιλιόμετρα, πρέπει να διανύσει μια απόσταση περίπου 63 χιλιομέτρων! Η απόσταση αυτή ξεπερνά τα 90 χιλιόμετρα για ένα βαρύτερο αυτοκίνητο, γιατί πρέπει να βγει μέσω Γοργοπόταμου στην παλιά Εθνική Αθήνας - Λαμίας, στο ύψος των Θερμοπυλών.

Ομως, ο επαρχιακός δρόμος Λαμίας - Φρατζή - Κομποτάδων - Λουτρών Υπάτης - Συκά - Αγ. Σώστη - Σπερχειάδας, είναι πολύ στενός, κακοσυντηρημένος και δεν προσφερόταν ούτε καν για τις τοπικές ανάγκες. Μάλιστα σε κάποια σημεία, όπως μεταξύ Φρατζή - Κομποτάδες και Συκά - Αγ. Σώστη περνάει μέσα από χειμάρρους! Θεωρείται βέβαιο ότι ο δρόμος αυτός δεν μπορεί να ικανοποιήσει το νέο κυκλοφοριακό φόρτο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΚΤΕΛ Φθιώτιδας αρνήθηκε να δρομολογήσει χτες λεωφορεία για τα χωριά της περιοχής Σπερχειάδας μέσω του δρόμου που προαναφέρθηκε. Αντίθετα, οι επιβάτες μεταφέρονταν μέχρι τη γέφυρα Μακρακώμης - Σπερχειάδας, περνούσαν απέναντι με τα πόδια και επιβιβάζονταν σε άλλα λεωφορεία.

Με βάση κάποιες πρώτες εκτιμήσεις της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, άμεσα πρέπει να δοθούν περίπου 10 δισ. δραχμές για στοιχειώδη αποκατάσταση των ζημιών. Από το ποσό αυτό τα 4 δισ. αφορούν την κατασκευή νέων πέντε νέων γεφυρών και τα υπόλοιπα για αποκατάσταση ζημιών στο οδικό δίκτυο, σε δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, αλλά και για έκτακτα αντιπλημμυρικά έργα. Σοβαρό πρόβλημα υπάρχει με την πλήρη ή μερική καταστροφή διαφόρων αντιπλημμυρικών έργων, όπως και με τα φερτά υλικά που έχουν συγκεντρωθεί σε πολλούς χειμάρρους και αποστραγγιστικές τάφρους. Οι ζημιές αυτές πρέπει γρήγορα να αποκατασταθούν, γιατί υπάρχει ο κίνδυνος νέων πλημμυρών.

Η κυβέρνηση "μελετάει"

Η κυβέρνηση μέχρι στιγμής έχει αποφύγει να δεσμευτεί συγκεκριμένα. Στην επίσκεψή του στην περιοχή ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, εκτός από τα γνωστά ημίμετρα -"τυφλοσούρτη" για τις περιπτώσεις πλημμυρών (200.000 δραχμές από την Πρόνοια για τις πρώτες ανάγκες κλπ.), για τα μεγάλα και ουσιαστικά προβλήματα απέφυγε επιμελώς να δεσμευτεί. Είπε μόνο ότι μετά από 10 μέρες θα κάνει τις οριστικές ανακοινώσεις. Οι κάτοικοι της περιοχής αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τη στάση της κυβέρνησης και ήδη άρχισαν να συζητούν τρόπους για να αντιδράσουν. Ακόμη και τοπικοί παράγοντες που ανήκουν πολιτικά στο χώρο του ΠΑΣΟΚ δεν μπορούν να κρύψουν ότι είναι επιφυλακτικοί.

Για "ενδεχόμενες κυβερνητικές παλινδρομήσεις" έκανε λόγο ο νομάρχης Φθιώτιδας, Θύμιος Παπαβασιλείου,στη διάρκεια της συνάντησής του με τον βουλευτή του ΚΚΕ Σταύρο Παναγιώτου,που επισκέφτηκε προχτές την περιοχή. Υπενθύμισε μάλιστα ότι μετά τις μεγάλες πλημμύρες του 1994, δε δόθηκαν στο νομό τα απαραίτητα χρήματα για την αποκατάσταση των ζημιών. "Δεν κατορθώσαμε να πάρουμε ούτε το 1 δισ. δραχμές, το ελάχιστο που ζητούσαμε για άμεση αντιπλημμυρική προστασία, παρά 480 εκατομμύρια", είπε χαρακτηριστικά ο νομάρχης.

Κληθείς να σχολιάσει τις ανακοινώσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, ο πρόεδρος του Παραρτήματος Αν. Στερεάς του ΤΕΕ, Ανδρέας Ξάνθης,σημείωσε ότι "πριν ανακοινωθούν συγκεκριμένα πράγματα δεν μπορούμε να πούμε ότι είμαστε ευχαριστημένοι η δυσαρεστημένοι". Ενώ για το πρόβλημα των γεφυρών είπε: "Η Δυτική Φθιώτιδα ήταν ήδη μια περιοχή μαραμένη από απόψεως οικονομίας. Αν καθυστερήσει σημαντικά η αποκατάσταση, δηλαδή, τραβήξει ένα ή και δύο χρόνια, φαντάζομαι ότι θα είναι το τελειωτικό χτύπημα γι' αυτήν".


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org