Τρίτη 17 Γενάρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
20ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΚΕ - ΠΡΟΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Για τις Θέσεις της ΚΕ

Οι Θέσεις αποτελούν ένα κείμενο σημαντικό στην ελληνική κοινωνία της ημιμάθειας, της ιδεαλιστικής κατρακύλας, της επιστημονικής οπισθοχώρησης, της θρησκοληψίας, της προφητολογίας, της καρτερίας και πάνω απ' όλα της μοιρολατρίας ότι τίποτε καλό για τα λαϊκά στρώματα δεν μπορεί να γίνει αν δεν καλοπιάσουμε τους δυνάστες μας.

Οι Θέσεις λένε τα πράγματα με όνομά τους, δεν στρογγυλεύουν γωνίες, ούτε «κρατάνε πισινή». Κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για πολεμική ιμπεριαλιστική ανάφλεξη. Περιγράφουν το πλαίσιο δράσης μας σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες και φωτίζουν τα πραγματικά συμφέροντα εργαζομένων και λαϊκών στρωμάτων με προοπτική την απελευθέρωση από τα καπιταλιστικά δεσμά.

Εκφράζοντας την πλήρη συμφωνία μου σε επίπεδο θεωρητικής ανάλυσης, απολογισμού και προγράμματος δράσης, θα ήθελα να συνεισφέρω στο διάλογο πάνω σε τρεις άξονες.

1. Για το λογοτεχνικό περιεχόμενο:

Σε κάποια σημεία ο λόγος είναι καταιγιστικός, χωρίς συνδετικές λέξεις που να εισάγουν ομαλά τις προτάσεις και με μακροσκελείς περιόδους που προκαλούν συντακτική σύγχυση. Οι Θέσεις χωρίς να στερούνται πληρότητας και διαλεκτικότητας χρειάζονται μια πιο προσεκτική λογοτεχνική διατύπωση για να είναι περισσότερο προσιτές σε αναγνώστες μη εξοικειωμένους με τέτοια κείμενα και να είναι πιο εύκολα εκλαϊκεύσιμες.

Στο πρώτο κεφάλαιο και στο τρίτο γίνεται η παρουσίαση πολλών οικονομικών στοιχείων (μεγεθών, ποσοστών και ποιοτικών δεικτών) μόνο σε κείμενο πράγμα που, κατά τη γνώμη μου, είναι κουραστικό και δυσνόητο. Θα ήταν καλύτερο να χρησιμοποιηθούν, με φειδώ, πίνακες, διαγράμματα πίτας και ραβογράμματα παράλληλα με το κείμενο (θέσεις: 3, 4, 7, 8, 16, 20, 24).

2. Για τον «Ριζοσπάστη»:

Σωστά άνοιξε η ΚΕ τη συζήτηση σχετικά με τη διακίνηση και αξιοποίηση του «Ριζοσπάστη» πριν δύο μήνες, πράγμα που αποτυπώνεται και στις Θέσεις. Μάλιστα στη θέση 48 τονίζεται ότι «πρέπει να γίνουν ακόμη περισσότερες βελτιώσεις στη θεματολογία του και την εμφάνισή του, με στόχο την εξασφάλιση ενός μεγαλύτερου κύκλου καθημερινών αναγνωστών του».

Ο «Ριζοσπάστης» είναι ο καθημερινός μας σύντροφος, εφόσον ορθά κατανοείται η ενότητα θεωρητικού εξοπλισμού και δράσης. Η καθημερινή, σε βάθος, επαφή με τον «Ριζοσπάστη» μάς κάνει ιδεολογικά, πολιτικά και συνδικαλιστικά πανίσχυρους, ώστε να ανταποκριθούμε στον στίβο της διαπάλης.

Επιπροσθέτως, το επίπεδο ανάλυσης και τεκμηρίωσης της αρθρογραφίας του είναι ιδιαίτερα υψηλό, ειδικά αν αναλογιστούμε τις περιορισμένες δυνατότητες που έχουμε σε οικονομικούς πόρους και ανταποκριτές και τον σημαντικό περιορισμό των σελίδων του τα τελευταία χρόνια. Για παράδειγμα το 4σελιδο «Διεθνή και Οικονομία» αποτελεί μια «φωτεινή εξαίρεση» σε ολόκληρο τον ελληνικό Τύπο. Εχοντας προτείνει σε φίλους μου (όχι οπαδούς του ΚΚΕ) να διαβάσουν άρθρα από τη συγκεκριμένη ενότητα και να μου πουν τη γνώμη τους, το συμπέρασμα ήταν ότι επρόκειτο για άρθρα τεκμηριωμένα, άρτια και κατανοητά, «που διαβάζονται» και όχι πρόχειρες και «προπαγανδιστικές» μεταφράσεις που συναντούμε στον αστικό Τύπο.

Για να μην ευλογούμε όμως μόνο τα γένια μας, καλό θα ήταν να σκύψουμε και πάνω στις αδυναμίες του «Ριζοσπάστη», ώστε πιο δυναμικά να παίξει το ρόλο του. Είναι αλήθεια ότι στις περισσότερες περιπτώσεις τα καθημερινά φύλλα έχουν φτωχή, σε ποσότητα, αρθρογραφία ή και επαναλήψεις άρθρων της προηγουμένης. Κατανοώντας πλήρως τις οικονομικές δυσκολίες έκδοσής του θα ήθελα να προτείνω την επέκταση των 4σέλιδων του «Ριζοσπάστη» σε όλα τα καθημερινά φύλλα. Πέραν από τα «Νεολαία», «Κομματική Ζωή & Δράση», «Διεθνή & Οικονομία», το ένθετο «Εργαζόμενοι & Λαϊκή Συμμαχία» να «σπάσει» σε «εργαζόμενοι» και «αγρότες, αυτοαπασχολούμενοι & λαϊκή συμμαχία». Επίσης, απαραίτητη η ενδυνάμωση του Κυριακάτικου με: 1. Απλά, εκλαϊκευμένα μαθήματα της κοσμοθεωρίας μας (π.χ. Πολιτική Οικονομία, Φιλοσοφία, πλευρές του εποικοδομήματος - θρησκεία, νομικό σύστημα, τέχνη κ.ά.). 2. Ενταξη της λογοτεχνίας μέσω σύντομων πεζογραφημάτων νέων λογοτεχνών και αποσπασμάτων σημαντικών λογοτεχνών, πράγμα στο οποίο μπορούν να συνεισφέρουν πολλοί νέοι σύντροφοι φιλόλογοι αλλά και άνθρωποι που είναι κοντά μας. 3. Ενταξη 2σελιδου ιστορικού αφιερώματος σε κάθε φύλλο. Προφανώς τα παραπάνω δεν είναι πρωτότυπες ιδέες αλλά θέματα που μας λείπουν από τον «Ριζοσπάστη».

Οπως και να 'χει πάντως το σημαντικότερο είναι το κάθε μέλος του Κόμματος και της ΚΝΕ να έχει καθημερινή επαφή με τον «Ριζοσπάστη». Ειδικά για τους νέους κομμουνιστές πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα και έλεγχος από ΤΕ, ΚΟΒ και ΟΒ για τη μελέτη του, που αν γίνει σωστά θα οδηγήσει και στην αξιοποίηση της ΚΟΜΕΠ και του μαρξιστικού βιβλίου. Στη δουλειά αυτή πρέπει να συνεισφέρουν όλοι οι σύντροφοι και ειδικά οι εκπαιδευτικοί μας μιας που η επαφή της νεολαίας (και όχι μόνο) με το διάβασμα είναι υπό διαρκή αίρεση. Και επειδή αντικειμενικά για κάποιους (πολλούς) είναι αδύνατο να διαθέτουν σταθερά 40 ευρώ μηνιαίως για την αγορά του «Ριζοσπάστη» θα πρέπει να βρούμε τρόπους ώστε να λυθεί αυτό είτε μέσω διαδικτύου είτε μέσω αξιοποίησης ενός φύλλου από περισσότερα μέλη μας.

3. Για την ανασύσταση του εργατικού κινήματος και τη δράση στα σχολεία:

Μεγαλοεργοδοσία και εκάστοτε κυβέρνηση υλοποιώντας επιταγές της ΕΕ, του ΟΟΣΑ, του ΔΝΤ έχουν περάσει, εδώ και χρόνια, στην ολοκληρωτική επίθεση ενάντια στην ολόπλευρη γνώση. Εγνοια τους είναι η παροχή σκόρπιων δεξιοτήτων που οδηγούν σε εφήμερες καταρτίσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένας ικανός αριθμός αποφοίτων ΕΠΑΛ ή μεταδευτεροβάθμιων επαγγελματικών σχολών λαμβάνει απολυτήριο - πτυχίο χωρίς καν να γνωρίζει τα βασικά (ανάγνωση, γραφή, απλά μαθηματικά κ.ά.). Προφανώς αυτό δεν συμβαίνει γιατί τα παιδιά αυτά «δεν τα παίρνουν τα γράμματα». Πρόκειται για μια συνειδητή πολιτική επιλογή που υπηρετεί την ανάγκη του κεφαλαίου για φθηνό, ευέλικτο δυναμικό και συνδέεται με την αποειδίκευση της εργατικής δύναμης που με τη σειρά της αποτελεί έναν από τους παράγοντες απαξίωσης του κεφαλαίου λόγω οικονομικής καπιταλιστικής κρίσης.

Μέρος της προαναφερθείσας επίθεσης είναι οι σοβαρές αναδιαρθρώσεις στο χώρο της τεχνικής εκπαίδευσης (βλ. 4ο έτος πρακτικής άσκησης, προγράμματα μαθητείας κ.ά.) που έχουν μετατρέψει μαθητές και σπουδαστές σε κακοπληρωμένους «μισοεργαζόμενους» τάζοντάς τους από την μία επιπρόσθετη κατάρτιση και από την άλλη ελπίδα για μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση.

Πέρα από την αυτοτελή δράση της ΚΝΕ στους χώρους αυτούς, θα πρέπει να δούμε πώς στοχευμένα και συστηματικά θα παρέμβουν τα ταξικά συνδικάτα. Απαιτείται δουλειά άνθρωπο τον άνθρωπο αλλά και κεντρικές πρωτοβουλίες, ώστε οι νέοι να μάθουν τι είναι συνδικάτα με λόγια απλά και κατανοητά. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε ακόμη και την επίσκεψη και ενημέρωση των μαθητών από ταξικές ομοσπονδίες και εργατικά κέντρα στο πλαίσιο των «σχολικών δραστηριοτήτων».

Με την επιθυμία να πραγματοποιηθεί ένας ζωντανός, δημιουργικός και εποικοδομητικός προσυνεδριακός διάλογος, εύχομαι καλή επιτυχία και δύναμη στις εργασίες του 20ού Συνεδρίου του Κόμματός μας.


Ηλίας Κουτσής
Γραμματέας ΚΟΒ Παραμυθιάς Θεσπρωτίας


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ