Σάββατο 11 Απρίλη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Δικομματική υπονόμευση των δημόσιων συγκοινωνιών

Οι βουλευτές του Κόμματος κατήγγειλαν την υποβάθμιση των δημόσιων μεταφορών, αλλά και την πολιτική υποταγής των συγκοινωνιών στις ανάγκες εξυπηρέτησης του κεφαλαίου

ICON

Την εικόνα της Ελλάδας όπου η πολιτική των μεταφορών χαράσσεται με αποκλειστικό γνώμονα τα κέρδη του κεφαλαίου και όχι τις λαϊκές ανάγκες «μετέφεραν» με τις παρεμβάσεις τους οι βουλευτές του ΚΚΕ.

Στην κατάσταση που επικρατεί στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) αναφέρθηκε η Σοφία Καλαντίδου. Περιγράφοντας την κατάσταση μίλησε για «σίγουρα κέρδη στους ιδιώτες μετόχους με 12% επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ελλιπείς οι υπηρεσίες για το λαό της Θεσσαλονίκης, με ένα εισιτήριο που με αυτήν την ακρίβεια χαρακτηρίζεται ακριβό. Ολα σχεδιάζονται με βάση το κέρδος και όχι την οικιστική ανάπτυξη και τις κοινωνικές ανάγκες. Στο Νομό Θεσσαλονίκης υπάρχουν "άγονες περιοχές". Υπάρχει χωριό, τοποθεσία που εξυπηρετείται από τον ΟΑΣΘ που το εισιτήριο έχει ένα ευρώ και το διπλανό χωριό, που εξυπηρετείται από το ΚΤΕΛ, έχει πέντε ευρώ. Στον ΟΑΣΘ έχουμε μείωση προσωπικού. Μιλάνε για 1.000 λιγότερους τα προηγούμενα χρόνια με ταυτόχρονη αύξηση του μεταφορικού έργου και κατά συνέπεια αύξηση των κερδών του ΟΑΣΘ, αφού από 130 εκατομμύρια επιβάτες που είχαμε το 2007 φθάσαμε στα 173 εκατομμύρια το 2008. Πώς βγαίνει αυτό το έργο; Με την εντατικοποίηση της δουλειάς, με συνέπεια την κατάργηση του οκτάωρου για τους οδηγούς, αφού - ένα ενδεικτικό - δουλεύουν από είκοσι λεπτά έως εκατόν είκοσι λεπτά τη μέρα υπερωρία. Από τις 71 γραμμές του ΟΑΣΘ οι 60 λειτουργούν, καλύπτουν τις ανάγκες με υπερωρίες». Επίσης, η Σ. Καλαντίδου σημείωσε: «Εχουμε διευθέτηση του χρόνου εργασίας τους θερινούς μήνες. Ειδική υπογράμμιση θέλω να κάνω ότι τα ειδικά τμήματα συντήρησης και στήριξης υποδομών στον ΟΑΣΘ λειτουργούν με ελάχιστο προσωπικό».

Η ακτοπλοΐα

Οι νησιώτες του Αιγαίου θέλουν «τακτικές, φθηνές και ασφαλείς συγκοινωνίες», επισήμανε ο Σταύρος Σκοπελίτης, και πρόσθεσε απευθυνόμενος στην κυβέρνηση: «Τους δίνετε συγκοινωνίες που κάθε άλλο παρά είναι τακτικές, που είναι πανάκριβες και το ίδιο σίγουρα ανασφαλείς. Και δεν είναι τακτικές αφού ο κόσμος των εφοπλιστών λειτουργεί σαν κράτος εν κράτει. Καθορίζει τα δρομολόγια των πλοίων του όχι βέβαια στη βάση της εξυπηρέτησης των λαϊκών αναγκών αλλά της παραπέρα αύξησης της κερδοφορίας του. Ιδιαίτερα οξυμένο είναι το πρόβλημα αυτό στις λεγόμενες άγονες γραμμές και ας τσεπώνουν τις επιδοτήσεις».

Ο Στ. Σκοπελίτης συνέχισε τονίζοντας: «Μαζί με τους νησιώτες μας πληρώνουν τα σπασμένα της εφοπλιστικής αυτής τακτικής και ασυδοσίας και οι ναυτεργάτες μας που είτε πετιούνται στην ανεργία - μάλιστα εκατοντάδες από αυτούς μένουν και απλήρωτοι - είτε βλέπουν να καταστρατηγούνται τα κεκτημένα με αγώνες εργασιακά και άλλα δικαιώματά τους». Ειδικά για το θέμα των ναύλων σημείωσε: «Οι αυξήσεις στα εισιτήρια γίνονται όχι στην ώρα τους αλλά και πριν την ώρα τους. Οι τιμές τους αυξήθηκαν από το 2001 έως το 2008 ούτε λίγο ούτε πολύ κατά 350%. Κοντά ένα μισθό θέλει σήμερα ο κάτοικος ενός νησιού μας για να κάνει ένα ταξίδι και το ταξίδι αυτό τις περισσότερες φορές δεν είναι στη συντριπτική πλειοψηφία ταξίδι αναψυχής, είναι ταξίδι ανάγκης για γιατρούς, κλπ. όταν έρχονται οι νησιώτες μας στα αστικά κέντρα».

Ακριβοπληρωμένες διαδρομές

«Ο Νομός Ιωαννίνων και η Ηπειρος γενικότερα είναι από τις πιο υποβαθμισμένες και από τις πιο απομονωμένες περιοχές της χώρας μας», τόνισε ο Κώστας Αλυσανδράκης σημειώνοντας: «Βασικό πρόβλημα της περιοχής είναι η ανυπαρξία σιδηροδρόμου αλλά και προοπτικής κατασκευής του στο ορατό μέλλον. Οι οδικές συγκοινωνίες είναι στο μεγαλύτερο μέρος τους σε πολύ κακή κατάσταση. Τα λεγόμενα μεγάλα έργα, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και η Εγνατία, που έχει δεκαετή καθυστέρηση, δε σχεδιάστηκαν με γνώμονα τις ανάγκες της Ηπείρου, αλλά για την εξυπηρέτηση των μεταφορών από τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη στην Τουρκία και ακόμη παραπέρα. Μη έχοντας παραγωγικές δραστηριότητες και προϊόντα να μεταφέρουν, οι Ηπειρώτες θα έχουν το "προνόμιο" να βλέπουν τα φορτηγά να περνούν και οι ίδιοι να πληρώνουν διόδια όταν θα χρησιμοποιούν την Εγνατία. Πολύ πιο ακριβά διόδια θα πληρώνουν στην περίφημη Ιόνια Οδό. Ακριβά πληρώνουν και τη διάβαση από τη σήραγγα του Ακτίου, 3 ευρώ σε μία διαδρομή, όταν το βασικό μεροκάματο είναι 30 ευρώ. Ακριβά πληρώνουν και τα εισιτήρια των λεωφορείων όταν υπάρχουν δρομολόγια για τα απομονωμένα χωριά της περιοχής». Ο βουλευτής του ΚΚΕ συνέχισε επισημαίνοντας: «Το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων αποκτά νέο κτίριο αλλά δεν είναι αυτό το πρόβλημά του. Το πρόβλημα είναι η χρήση του αεροδρομίου κάτω από συνθήκες ομίχλης και άλλες δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Αυτό δε φαίνεται κανείς διατεθειμένος να το λύσει. Το αεροδρόμιο της Πρέβεζας έχει απαξιωθεί. Δύο πτήσεις τη βδομάδα γίνονται από Αθήνα».

Ξεπερασμένο σύστημα

Στην κατάσταση που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες αναφέρθηκε η Λίλα Καφαντάρη μιλώντας για «ξεπερασμένο ακτινωτό σύστημα των συγκοινωνιών», ώστε κάποιο που «μένει σε μία συνοικία και πρέπει να πάει στο κέντρο να πάρει άλλο λεωφορείο για να πάει σε κοντινή του συνοικία». Εξειδικεύοντας τα προβλήματα επισήμανε ότι είναι η «πολυδιάσπαση των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο πολεοδομικό συγκρότημα Αθήνας- Πειραιά και η ελλιπής χρηματοδότησή τους από τον κρατικό προϋπολογισμό, η κατάργηση συλλογικών συμβάσεων στους νέους εργαζόμενους, η έλλειψη προσωπικού, η ιδιωτικοποίηση μέσω ΣΔΙΤ τομέων που αφορούν πλευρές του αστικού μεταφορικού έργου και το πανάκριβο εισιτήριο είναι οι αποδείξεις». Συνέχισε επισημαίνοντας πως «η ΕΘΕΛ, τα μπλε λεωφορεία έχουν τεράστια έλλειψη οδηγών. Χρειάζονται τουλάχιστον χίλιοι οδηγοί ώστε να είναι καλυμμένες οι ανάγκες των δρομολογίων. Τα πεντακόσια νέα λεωφορεία που πρόκειται να μπουν στο στόλο, ουσιαστικά τον ανανεώνουν, και δεν προστίθεται μία θέση, ενώ αποσύρεται ένας ανάλογος αριθμός. Επτακόσια πενήντα λεωφορεία είναι περίπου δεκαπενταετίας με συχνές βλάβες. Χρειάζονται ανακατασκευή». Οσον αφορά στο μετρό επισήμανε ότι «είναι σύμπλεγμα συμφερόντων, μεγαλοεργολάβων, Ελλήνων και ξένων. Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ λειτουργεί αυθαίρετα, έξω από πολεοδομία, έξω απ' όλα». Τέλος, επισήμανε πως «οι ελαστικές σχέσεις εργασίας έρχονται και στις συγκοινωνίες. Οι συντάξεις των οδηγών ήδη πήγαν από τα 62 στα 65 χρόνια. Καταργούνται τα βαρέα και ανθυγιεινά στις άλλες ειδικότητες. Εχουν ήδη φθάσει οι συντάξεις στα 65 χρόνια».

Ζήτημα πολιτικό και ταξικό

Το θέμα των αστικών συγκοινωνιών δεν είναι υπόθεση οικονομικής διαχείρισης αλλά «ταξικής πολιτικής», επισήμανε η Εύα Μελά. Οπως είπε, «οι συγκοινωνίες παρεμβαίνουν καθοριστικά στη λειτουργία της πόλης. Πρέπει να έχουν κοινωνικό χαρακτήρα, αποτελούν κοινωνικό δικαίωμα. Γι' αυτό και πιστεύουμε και καλούμε το λαό να παλέψει για να είναι δημόσιες, χωρίς ανάμειξη του ιδιωτικού κεφαλαίου». Συνέχισε λέγοντας ότι «μας βρίσκει αντίθετους η όποια ανάμειξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο ζήτημα των συγκοινωνιών, γιατί ακριβώς εντείνει τη διάσπαση στη διαχείρισή του. Πρέπει να υπάρχει ενιαία διαχείριση του κομματιού που λέγεται συγκοινωνίες, για να μπορεί να υπάρχει η πραγματική εξυπηρέτηση συνολικά του πολίτη στην επιβίβαση και τη μετεπιβίβαση».

Η βουλευτής του ΚΚΕ αναφέρθηκε και στις πολιτικές στήριξης του ΙΧ σε βάρος των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σημειώνοντας: «Τεράστια ποσά δαπανώνται για έργα που δεν έχουν να κάνουν με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Προτεραιότητα δίνεται στις οδικές αρτηρίες. Εχει φθάσει σήμερα ο αριθμός των ΙΧ στο Λεκανοπέδιο να είναι τεράστιος, με τεράστιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις και με τεράστια προβλήματα στάθμευσης. Βέβαια, έρχονται οι ΣΔΙΤ με ιδιωτικοποιημένα γκαράζ να επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο την πόλη. Τα όποια, λοιπόν, έργα έχουν γίνει ως σήμερα δεν ανταποκρίνονται ολοκληρωμένα στις λαϊκές ανάγκες, όπως η χάραξη γραμμών, με ιδιαίτερα προβλήματα στις λαϊκές γειτονιές».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ