RIZOSPASTIS |
Χιλιάδες συνάδελφοι σε όλη την Ελλάδα κάνουμε σοβαρή προσπάθεια μέσω της τηλεκπαίδευσης να στηρίξουμε ψυχολογικά και μαθησιακά τους μαθητές μας, να μη χάσουν την επαφή τους με το σχολείο, τα αντικείμενα των μαθημάτων, αλλά και τις παρέες, τη συζήτηση, την κοινωνικοποίηση που προσφέρει η σχολική ζωή. Οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ στο χώρο των εκπαιδευτικών πρωτοστάτησαν. Σε αυτήν την προσπάθεια υπάρχουν τεράστια εμπόδια, με ευθύνη του υπουργείου και συνολικά της κυβέρνησης:
Δεκάδες ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ σε όλη τη χώρα αλλά και η Πανελλαδική Γραμματεία του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών έχουν εκθέσει αναλυτικότατα αυτά τα προβλήματα με ανακοινώσεις και έχουν διατυπώσει πολύ συγκεκριμένα αιτήματα στο υπουργείο τόσο για την υλικοτεχνική υποδομή (κάμερες, μικρόφωνα, ψηφιακές γραφίδες, προγράμματα) όσο και για την τεχνική υποστήριξη (κεντρική υπηρεσία τεχνικής υποστήριξης στο υπουργείο, δίκτυα υψηλών ταχυτήτων, δωρεάν συνδέσεις για τους μαθητές κ.ά.). Στους χιλιάδες εκπαιδευτικούς που επί ώρες μπροστά σε έναν υπολογιστή προσπαθούν να ανεβάσουν διδακτικό υλικό για τους μαθητές τους, σε ένα σύστημα που «κρασάρει» διαρκώς, προκαλεί οργή η πλασματική εικόνα που προσπαθούν να περάσουν το υπουργείο και διάφορα Τελλογλοειδή παπαγαλάκια ότι το υπουργείο Παιδείας έχει προσφέρει τη δυνατότητα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και οι εκπαιδευτικοί τεμπελιάζουν.
Ορισμένες απόψεις που εκφράζονται στον κλάδο για αποχή από την εξ αποστάσεως διδασκαλία στερούνται σοβαρότητα. Το να πιστεύει κάποιος εκπαιδευτικός ότι ο μαθητής δεν θα έχει καμία επαφή με τη σχολική πραγματικότητα για δυόμισι μήνες και μόλις ανοίξουν τα σχολεία θα κάνει καμιά εικοσαριά μέρες μάθημα και μετά θα δώσει πανελλαδικές, σημαίνει ότι δεν έχει καμία επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία. Εκτός αν θεωρεί ότι το δημόσιο σχολείο δεν έχει κανένα ρόλο να παίξει και αναθέτουμε αυτό το ρόλο στα φροντιστήρια, που όλο αυτό το διάστημα δουλεύουν κανονικά με την εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Πέρα όμως από τους μαθητές της Γ' Λυκείου, που είναι στη δυσκολότερη θέση, είναι σημαντική η επαφή και με τους μαθητές των υπόλοιπων τάξεων. Είναι παιδαγωγικά εγκληματικό οι μοναδικές προσλαμβάνουσες που θα έχουν οι μαθητές μας για δυόμισι μήνες να είναι η τηλεόραση, βιντεάκια στο «Youtube» και διαδικτυακά παιχνίδια. Εχουμε χρέος στην καθημερινότητά τους να εντάξουμε, έστω και με τη μορφή της επανάληψης ή ακόμα και πιο εναλλακτικές μορφές προσέγγισης, το περιεχόμενο των αντικειμένων που τους διδάσκουμε. Στο κάτω κάτω δεν νοείται εκπαιδευτικός που αυτούς τους δυόμισι μήνες δεν έχει την έγνοια να μάθει τι κάνουν οι μαθητές του, δεν νιώθει την ανάγκη να έρθει σε επαφή μαζί τους.
Εκτός από την παιδαγωγική και ψυχολογική ευθύνη, έχουμε και ένα άλλο μεγάλο χρέος. Η κυβέρνηση, όπως και σχεδόν το σύνολο του πολιτικού κόσμου μαζί με όλο το ελεγχόμενο σύστημα ενημέρωσης, ταυτόχρονα με τα έκτακτα μέτρα, που πολλά από αυτά είναι πράγματι αναγκαία για την αντιμετώπιση της πανδημίας, έχει εξαπολύσει μια τεράστια ιδεολογική επίθεση με κύριο στόχο τη συνείδηση της νέας γενιάς:
Το πιο σοβαρό όμως είναι ότι οι μαθητές μας στην κρίσιμη ηλικία της εφηβείας βομβαρδίζονται καθημερινά με τις «αξίες» του ατομικισμού, του «κοινωνικού αυτοματισμού», της απομόνωσης, της μονόπλευρης ενημέρωσης, της μονοθεματικότητας στη συζήτηση, επί της ουσίας απαγόρευσης του αντιπολιτευτικού λόγου, των συναθροίσεων, των αγωνιστικών διεκδικήσεων στο όνομα της ατομικής ευθύνης, του «εθνικού» συμφέροντος. Και όλα αυτά σε συνθήκες εγκλεισμού. Ολοι οι αγωνιστές εκπαιδευτικοί πρέπει να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας να ανατρέψουμε αυτήν την κατάσταση, να δώσουμε τη μάχη ώστε να διαπαιδαγωγήσουμε τους μαθητές μας με τις αξίες της αλληλεγγύης, της συλλογικότητας, της αγωνιστικής διεκδίκησης, της υπερηφάνειας. Και αυτήν την κρίση θα την ξεπεράσουμε μαζί οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, οι γονείς, συνολικά οι εργαζόμενοι μέσα από το συλλογικό αγώνα και τη διεκδίκηση.