Παρασκευή 10 Ιούνη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΚΟΜΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΔΡΑΣΗ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Εκδήλωση για τη ναυτιλία, τα λιμάνια και τη ναυπηγοεπισκευή

Από την εκδήλωση στην αίθουσα συνεδριάσεων του ΕΚΘ
Από την εκδήλωση στην αίθουσα συνεδριάσεων του ΕΚΘ
Εκδήλωση με θέμα «Η ναυτιλία, τα λιμάνια και η ναυπηγοεπισκευή στην υπηρεσία του λαού για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Η πρόταση του ΚΚΕ» πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 2/6, με πρωτοβουλία των ΚΟΒ Μεταφορών και Τουρισμού της ΤΟ Βιομηχανίας της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ και της ΟΒ ΑΕΝ της Οργάνωσης Κ. Μακεδονίας της ΚΝΕ.

Κεντρικός εισηγητής στην εκδήλωση ήταν ο Γιάννης Δελής, βουλευτής του ΚΚΕ, ενώ παρεμβάσεις έκαναν ο Αλέξης Γουσόπουλος, μέλος του Γραφείου της ΤΟ Βιομηχανίας, ο Κυριάκος Τσιαούσης, μέλος του Γραφείου της ΤΟ Εμπορίου - Υπηρεσιών, πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων Τουριστικών Επισιτιστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕΠΕ) Θεσσαλονίκης - Πιερίας - Χαλκιδικής, και ο Κώστας Ραστάς, σπουδαστής της ΑΕΝ Μηχανιώνας.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης προβλήθηκε βίντεο για την Ιστορία του ταξικού ναυτεργατικού κινήματος.

Για λιμάνια πραγματικά κοινωνική περιουσία

Ο Γ. Δελής σημείωσε ότι «οι ιδιωτικοποιήσεις που εξελίσσονται σε όλες τις καπιταλιστικές χώρες είναι μια στρατηγική επιλογή που αφορά στο σημερινό επίπεδο λειτουργίας του καπιταλιστικού συστήματος κι έχει ως στόχο τα τεράστια υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια να διοχετευθούν σε νέα πεδία κερδοφορίας, πεδία στα οποία μέχρι τώρα δραστηριοποιούνταν το καπιταλιστικό κράτος κι αφού προηγουμένως είχε επενδύσει υπέρογκα κρατικά κεφάλαια δημιουργώντας υποδομές και δίκτυα.

Αυτή η στρατηγική επιλογή υλοποιείται μεθοδικά και στη χώρα μας από όλες τις κυβερνήσεις, ανεξάρτητα από την ετικέτα του κυβερνητικού διαχειριστή και φυσικά συνεχίζεται και από τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με ιδιαίτερο ζήλο.

(...) Και σε αυτόν το δρόμο, σε αυτήν τη στρατηγική της ΕΕ, κεντρικός άξονας είναι τα λιμάνια, με το σύνολο της δραστηριότητάς τους (ναυτιλία, λιμενεργασία, ναυπηγοεπισκευή) να αποτελούν οικονομικές ζώνες χωρίς κανένα εργατικό - ασφαλιστικό - συνδικαλιστικό δικαίωμα, αλλά και με ειδικό φορολογικό καθεστώς για τις επιχειρήσεις.

(...) Οι προτάσεις για ιδιωτικοποίηση με τη μορφή της παραχώρησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών, ή με τη μορφή της παραχώρησης χρήσεων τις οποίες θα εποπτεύει το καπιταλιστικό κράτος ή μια δημόσια ρυθμιστική αρχή έχουν δοκιμαστεί.

Τώρα, μήπως τα λιμάνια δεν είναι μετοχοποιημένα; Ο ΟΛΘ δεν είναι ΑΕ;

Η κερδοφόρα πορεία του ΟΛΘ άνοιξε θέσεις εργασίας, μεγάλωσε μισθούς;

Η αξιοποίηση των γεωστρατηγικών πλεονεκτημάτων του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (πύλη των Βαλκανίων), η εξασφάλιση φθηνότερων συνδυασμένων μεταφορών για εισαγωγείς - εξαγωγείς - πολυεθνικές που θέλουν να σπρώξουν τα προϊόντα τους στην ευρωπαϊκή αγορά μέσω Ελλάδας, η ενδεχόμενη επέκταση της προβλήτας για εμπορευματοκιβώτια και ο σχεδιασμός της ευρύτερης περιοχής στη βάση του νέου ρυθμιστικού συνδυάζονται και θα συνδυαστούν με χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων, μείωση μισθών, μείωση του μόνιμου προσωπικού, νέα βάρδια εργαζομένων με μισθούς πείνας».

Απαντώντας στο ερώτημα αν η πρόταση για παραχώρηση χρήσεων με κρατική - περιφερειακή - δημοτική εποπτεία υπηρετεί τα συμφέροντα των εργαζομένων, το λαό της Θεσσαλονίκης, σημείωσε:

«Η εμπλοκή της Τοπικής Διοίκησης, δήμου - περιφέρειας, του τοπικού καπιταλιστικού κράτους, όπως και η εμπλοκή εργοδοτικών φορέων - επιμελητηρίων, δεν διασφαλίζει φιλολαϊκή προοπτική για τον ΟΛΘ και τους εργαζομένους του.

Το λιμάνι για να είναι πραγματικά δημόσιο και να λειτουργεί για το συμφέρον των πολλών και όχι για το καπιταλιστικό κέρδος δεν φτάνει να είναι αποκλειστικά κρατική καπιταλιστική περιουσία. Υπάρχει πείρα από τις πρώην ΔΕΚΟ, από άλλους χώρους: Απολύσεις, μειώσεις μισθών, ακριβές υπηρεσίες και φορολογία για το λαό.

Χρειάζεται να είναι πραγματική κοινωνική περιουσία, να ασκείται πραγματικός εργατικός έλεγχος, το λιμάνι να αναπτύσσεται στο πλαίσιο του πανεθνικού επιστημονικού κεντρικού σχεδιασμού.

Κάποιοι κρύβονται πίσω από το σύνθημα "δημόσιος έλεγχος" για να ξεγελάσουν τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα, που θίγονται άμεσα από τις εξελίξεις.

Δημόσιος είναι δήθεν ο έλεγχος στα περισσότερα λιμάνια της Ευρώπης, εκεί που στη διοίκηση είναι επαγγελματικοί φορείς, ενώσεις εργοδοτών, επιμελητήρια, Τοπική Διοίκηση. Σ' αυτά τα λιμάνια η χρήση των λιμενικών δραστηριοτήτων έχει δοθεί στα μονοπώλια που θησαυρίζουν σε βάρος των εργατοϋπαλλήλων.

Μόνη κρυστάλλινη θέση είναι αυτή που λέει χωρίς καμία ταλάντευση ότι τα λιμάνια είναι αποκλειστικά λαϊκή περιουσία.

Στο ερώτημα ιδιωτικοποίηση ή μεταρρύθμιση, που αφήνει άθικτο το αντιλαϊκό καπιταλιστικό πλαίσιο, απαντάμε ανατροπή. Σύγκρουση με τις επιλογές των μονοπωλιακών ομίλων σε επίπεδο ΕΕ, που εκφράζονται στις εξαγγελίες της κυβέρνησης.

Δεν φτάνει τώρα να πεις "όχι" στην παραχώρηση ούτε προφανώς να ενωθούν όλοι οι αντίπαλοι της μιας μορφής ιδιωτικοποίησης απέναντι στο ΤΑΙΠΕΔ.

Αυτό που χρειάζεται τώρα, αυτό στο οποίο πρέπει να στοχεύουν οι αγώνες, αυτό το οποίο αποτελεί τη μοναδική φιλολαϊκή προοπτική, είναι τα λιμάνια να γίνουν λαϊκή κοινωνική περιουσία και να ενταχθούν στον ενιαίο δημόσιο φορέα μεταφορών στο πλαίσιο της εργατικής - λαϊκής εξουσίας και του πανελλαδικού κεντρικού σχεδιασμού.

Ανάπτυξη του λιμανιού παράλληλα με την αξιοποίηση των αναπτυξιακών παραγωγικών δυνατοτήτων της Κεντρικής Μακεδονίας και στη βάση αμοιβαία επωφελών συμφωνιών με κράτη που θα ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν τις υπηρεσίες του ΟΛΘ».

Συγκέντρωση δυνάμεων και καθημερινή πάλη με στόχους που απαντούν στις λαϊκές ανάγκες

Ο Αλ. Γουσόπουλος αναφέρθηκε στις εξελίξεις στην πορεία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ και στην παρέμβαση του ΚΚΕ.

Ξεκαθάρισε ότι «η εργατική τάξη και ο λαός δεν πρέπει να μπαίνουν στο δίλημμα τού ποιος καπιταλιστής και με ποιο τρόπο θα τους εκμεταλλεύεται, το αν θα είναι το Α' ή το Β' μονοπώλιο ή το κράτος. Πρέπει να χαράξουν δρόμο για μια πραγματική φιλολαϊκή προοπτική με κριτήριο την κάλυψη των δικών τους αναγκών.

Το ΚΚΕ δίνει τη μάχη της ενημέρωσης, της οργάνωσης στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δημιουργεί δεσμούς με τους εργαζόμενους και από αυτή τη θέση τους καλεί να συμβάλουν ακόμα περισσότερο στην προσπάθεια οργάνωσης μέσα στους χώρους δουλειάς, να δυναμώσουν τη συμμετοχή τους στα σωματεία, ώστε να γίνουν πιο μαζικά, να αλλάξει ο συσχετισμός δύναμης, να ηττηθεί η ρεφορμιστική γραμμή, η γραμμή του εργοδοτικού - κυβερνητικού συνδικαλισμού, να ενισχυθεί το ταξικό κίνημα. Να ενισχυθεί ο προσανατολισμός της συγκέντρωσης δυνάμεων για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής, για την ανατροπή της εξουσίας του κεφαλαίου. Αυτός ο βασικός προσανατολισμός είναι ισχυρό όπλο στα χέρια της εργατικής τάξης, στα χέρια των εργατών και αυτόν πρέπει να κατακτήσουμε καλύτερα και να εκφραστεί στην καθημερινή πάλη, με στόχους που απαντούν στις ανάγκες των εργαζομένων, στις λαϊκές ανάγκες».

Προσδιορίζοντας αυτούς τους στόχους, ανέφερε:

«Κατάργηση των νόμων που ιδιωτικοποιούν τα λιμάνια, τα ναυπηγεία αλλά και τα αεροδρόμια, τον σιδηρόδρομο. Η πάλη ενάντια στην παραπέρα ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ και ενάντια σε κάθε εκδοχή και σχέδιο επιχειρηματικών συμφερόντων.

Υπεράσπιση και εφαρμογή της ΕΓΣΣΕ και των κλαδικών ΣΣΕ, ουσιαστικές αυξήσεις μισθών και συντάξεων. Καμία απόλυση. Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού πλήρους απασχόλησης. Μονιμοποίηση των συμβασιούχων γιατί καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.

Μέτρα ασφαλείας και υγιεινής στους χώρους εργασίας. Πλήρης, σταθερή εργασία για όλους με μείωση του εργάσιμου χρόνου.

Ουσιαστική προστασία των ανέργων με επιδότηση στο 80% του βασικού μισθού.

Σύγχρονες, ασφαλείς, φθηνές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Φθηνά ακτοπλοϊκά εισιτήρια για το λαό. Κανένα νησί αποκλεισμένο από το ακτοπλοϊκό δίκτυο.

Υπάρχει ανάγκη για ενιαίο αγώνα από όλα τα τμήματα και τους κλάδους που εμπλέκονται αλλά και το λαό συνολικά. Να κινητοποιηθούν οι εργαζόμενοι στον ΟΛΘ, οι λιμενεργάτες, οι υπάλληλοι, αλλά και οι αυτοαπασχολούμενοι μηχανουργοί, οι ναυτιλιακοί υπάλληλοι, οι σπουδαστές της ΑΕΝ.

Η πολιτικοποίηση της πάλης και η αλλαγή του συσχετισμού στο συνδικαλιστικό κίνημα, η ανασύνταξη του κινήματος, είναι κρίσιμο ζήτημα.

Αποκτά, επομένως, απόλυτη προτεραιότητα, ως κύριο περιεχόμενο της ανασύνταξης, η πάλη για την εξασφάλιση και την ενίσχυση αυτών των προϋποθέσεων, για ένα τέτοιο μαζικό κίνημα, που θα μπολιάζεται με τον αγώνα για ανατροπές σε επίπεδο οικονομίας και εξουσίας, η κατεύθυνση της πάλης σε αντικαπιταλιστική - αντιμονοπωλιακή γραμμή. Μόνο στην προοπτική αυτή μπορεί να μετριάζει το κίνημα τις συνέπειες, να αποσπά προσωρινά ορισμένα μέτρα ανακούφισης και όχι αντίστροφα».

Για τη σχέση των κλάδων της ναυτιλίας και του τουρισμού

Ο Κ. Τσιαούσης σημείωσε ότι «η ναυτιλία και ο τουρισμός είναι δύο κλάδοι που από τη φύση τους δένονται άρρηκτα μεταξύ τους. Πολλοί μεγάλοι όμιλοι δραστηριοποιούνται ταυτόχρονα και στους δύο κλάδους, ενώ όλοι οι μεγάλοι τουριστικοί πράκτορες, όπως η TUI, η "Thomas Cook", κ.ά., βρίσκονται σε αγαστή συνεργασία με εφοπλιστές και μεγαλοξενοδόχους.

Παίζουν καθοριστικό ρόλο τα διάφορα πακέτα τιμών και προορισμών που βγάζουν οι εφοπλιστές προκειμένου να εξυπηρετήσουν τους μεγάλους τουριστικούς προορισμούς στη διακύμανση της τουριστικής ροής. Από την άλλη, οι τουριστικοί πράκτορες είναι αυτοί που σε μεγάλο βαθμό καθορίζουν τις κατευθύνσεις και τις συχνότητες των διαδρομών που πρέπει να πραγματοποιούν τα πλοία».

Για τον τουρισμό μέσα από κρουαζιέρα, που έχει ανοδική τάση, σημείωσε ότι αποτελεί στρατηγικής σημασίας κατεύθυνση για το κεφάλαιο. Ενδεικτικά ανέφερε ότι τα 5 από τα περίπου 25 εκατομμύρια τουριστών που επισκέφθηκαν την Ελλάδα το 2015, το έκαναν μέσα από τις σχεδόν 4.500 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων που έγιναν σε διάφορα λιμάνια.

Επίσης, τόνισε ότι «σε πάρα πολλά σημεία είναι κοινή η στρατηγική του τουριστικού και εφοπλιστικού κεφαλαίου. Είναι κοινός τους στόχος η αξιοποίηση των λιμανιών. Από κοινού ζητάνε ελαφρύνσεις αλλά και επιδοτήσεις με "ζεστό" χρήμα, ώστε περισσότεροι παραλίμνιοι χώροι να μετατραπούν για να μπορούν να υποδέχονται κρουαζιερόπλοια. Από κοινού επιτίθενται στις διάφορες κατακτήσεις του κινήματος. Εχοντας πλήρη συνεννόηση εντείνουν την επίθεση σε βάρος των όποιων αγωνιστικών κινητοποιήσεων, στο όνομα της προστασίας του τουριστικού προϊόντος και της οικονομίας. Δεν είναι τυχαίο ότι από τους πρώτους που πετάνε "λάσπη" μαζί με τους εφοπλιστές, π.χ. στους αγώνες των ναυτεργατών, είναι οι μεγαλοξενοδόχοι και οι τουριστικοί πράκτορες».

Για την κατάσταση στις ΑΕΝ

Ο Κ. Ραστάς αναφέρθηκε στις συνθήκες μέσα στις οποίες σπουδάζουν και εκπαιδεύονται οι 1.200 σπουδαστές της ΑΕΝ, στη Μηχανιώνα.

Οπως είπε, «σπουδαστική μέριμνα δεν υπάρχει, αφού ούτε εστίες ούτε λέσχη σίτισης λειτουργούν, δεν έχουν πάσο για τη μετακίνησή τους με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Το κόστος σπουδών καλούνται να πληρώσουν οι οικογένειές τους, βάζοντας βαθιά το χέρι στην τσέπη.

Αντίστοιχα, έχουν μειωθεί τα κρατικά κονδύλια για τα λειτουργικά έξοδα της σχολής.

Οι σπουδαστές παρακολουθούν 3 χρόνια μαθήματα στη σχολή και κάνουν επιπλέον δύο εξάμηνα εκπαίδευση στα πλοία. Το μπάρκο αμείβεται, όμως οι μισθοί των δοκίμων έχουν συρρικνωθεί τουλάχιστον κατά 50%».

Παρουσιάζοντας τα ιδεολογήματα με τα οποία βομβαρδίζονται οι σπουδαστές ανέφερε: «Μας λένε ότι η βαριά βιομηχανία της χώρας είναι η ναυτιλία και γι' αυτό δεν πρέπει να κάνουμε τίποτα για να θίξουμε τους Ελληνες εφοπλιστές γιατί είναι οι "εθνοσωτήρες" και "ευεργέτες" μας...».

Παρέπεμψε, τέλος, σε σχετικές δηλώσεις Ελλήνων εφοπλιστών για να περιγράψει το μέλλον που σχεδιάζουν για τους νέους και τους εν ενεργεία ναυτεργάτες, με μειώσεις μισθών και δικαιωμάτων, εμπορευματοποίηση της Εκπαίδευσης, κ.λπ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ