Τετάρτη 23 Νοέμβρη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
«Παραθυράκια» και παζάρια για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο

Copyright 2022 The Associated

Ως δυνητικό «παράθυρο» για παράκαμψη του εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο εμφανίζεται η συμφωνία της «Lukoil» με την υπηρεσιακή κυβέρνηση της Βουλγαρίας για τη συνέχιση της λειτουργίας της ρωσικής πετρελαϊκής εταιρείας σε βουλγαρικό έδαφος.

Σύμφωνα με τον ιστότοπο «Euractiv», η συμφωνία της βουλγαρικής κυβέρνησης με τη «Lukoil Neftochim Bulgaria» προβλέπει ότι η ρωσική εταιρεία θα αρχίσει να πληρώνει το πραγματικό ποσό των φόρων που της αναλογεί στη Βουλγαρία, εφόσον της επιτραπεί να συνεχίσει να λειτουργεί σε πλήρη δυναμικότητα και να εξάγει πετρελαιοειδή στην ΕΕ μέχρι το τέλος του 2024.

Μέχρι σήμερα η «Lukoil Neftohim Bulgaria», η οποία κατέχει το μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου στα Βαλκάνια, στο λιμάνι Μπουργκάς της Μαύρης Θάλασσας, αξιοποιούσε διάφορα φορολογικά «κόλπα» για να αποφεύγει την καταβολή φόρων στη Βουλγαρία.

Με τη συμφωνία, η ρωσική εταιρεία δεσμεύεται να καταβάλλει φόρους που - σύμφωνα με τον αναπληρωτή πρωθυπουργό Οικονομικής Πολιτικής Χρ. Αλέξιεφ - θα ανέρχονται σε περίπου 350 εκατ. ευρώ ετησίως.

«Σήμερα πετύχαμε ένα πολύ σημαντικό βήμα: Από 1η Ιανουαρίου 2023, η "Lukoil" θα μεταφέρει όλη την παραγωγή, τα έσοδα και τους φόρους που θα καταβάλλονται στη Βουλγαρία και όχι, όπως συνέβαινε πριν, στην Ολλανδία ή στην Ελβετία», δήλωσε ο Αλέξιεφ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου με τη διοίκηση της ρωσικής πετρελαϊκής εταιρείας.

Σε αντάλλαγμα, η «Lukoil» επιδιώκει να εξασφαλίσει ουσιαστικά μερική αποφυγή του ευρωενωσιακού εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, καθώς θα εκμεταλλευτεί ορισμένα «παράθυρα» που υπάρχουν, χάρη στην εξαίρεση από την εφαρμογή των κυρώσεων της ΕΕ που έχει εξασφαλίσει η Βουλγαρία μέχρι το τέλος του 2024.

Οι εκπρόσωποι της ρωσικής εταιρείας δήλωσαν στην προχθεσινή συνέντευξη ότι η «Lukoil» αναλαμβάνει την υποχρέωση να αυξήσει τα έσοδα του βουλγαρικού προϋπολογισμού υπό τέσσερις προϋποθέσεις: Διατήρηση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος, λειτουργία του εργοστασίου στο μέγιστο φορτίο, χρήση του ρωσικού πετρελαίου «Urals» και άρση της απαγόρευσης εξαγωγής πετρελαιοειδών από τη Βουλγαρία.

Η συμφωνία αυτή αναμένεται βέβαια να αποτελέσει σημείο αντιπαράθεσης της Σόφιας με την ΕΕ και άλλα κράτη - μέλη.

Χαρακτηριστικά, αρχές Νοέμβρη ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, Ντάνιελ Φέρι, είχε δηλώσει ότι η Βουλγαρία έλαβε κατ' εξαίρεση το δικαίωμα να χρησιμοποιεί ρωσικό πετρέλαιο μέχρι το 2024, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να το εξάγει και να επωφελείται από την εξαίρεση.

Βρετανία: «Μεταγγίσεις» και «βαφτίσια» στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου

Τα «κόλπα» με το ρωσικό πετρέλαιο και τις κυρώσεις είναι ωστόσο συνολικότερο ζήτημα, αφού κάθε κυβέρνηση επιχειρεί να εξασφαλίσει πλεονεκτήματα για τη δική της αστική τάξη.

Ετσι, η εφημερίδα «Sunday Times» του Λονδίνου σε σχετικό ρεπορτάζ ανέφερε ότι η Βρετανία προχώρησε στην αγορά τουλάχιστον 39 φορτίων ρωσικού πετρελαίου αξίας περίπου 200 εκατομμυρίων στερλινών από τον περασμένο Φλεβάρη, παρά την επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο.

Τα επίμαχα φορτία καταγράφηκαν ως «εισαγωγές» από άλλες χώρες. Στην πραγματικότητα, αυτό που έγινε είναι ότι εταιρείες αξιοποιούν «παραθυράκι» του νόμου που επιτρέπει τις μεταγγίσεις ρωσικού πετρελαίου από σκάφος σε σκάφος, ξεφεύγοντας έτσι από τα εμπάργκο που έχει επιβάλει η Δύση. Με τον τρόπο αυτό, το ρωσικό πετρέλαιο εισαγόταν στη Βρετανία, καθώς βαφτιζόταν «ολλανδικό», «πολωνικό», «γερμανικό» ή «γαλλικό», ανάλογα με την εταιρεία εξαγωγής...

Κίνα: Μεγάλη αύξηση στις εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία

Στο μεταξύ, το πρακτορείο «Reuters» κατέγραψε ότι οι κινεζικές εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 16% τον Οκτώβρη σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, αφήνοντας πίσω αυτές από τη Σαουδική Αραβία.

Ειδικότερα, οι προμήθειες από τη Ρωσία, συμπεριλαμβανομένου του πετρελαίου που αντλείται μέσω του αγωγού Ανατολικής Σιβηρίας στον Ειρηνικό Ωκεανό και μέσω των θαλάσσιων αποστολών από τα ρωσικά λιμάνια σε Ευρώπη και Απω Ανατολή, ανήλθαν σε 7,72 εκατ. τόνους συνολικά.

Οι αποστολές της Σαουδικής Αραβίας αυξήθηκαν κατά 12% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σε 7,93 εκατ. τόνους ή 1,87 εκατ. βαρέλια τη μέρα, έναντι 1,83 εκατ. βαρελιών τη μέρα τον Σεπτέμβρη.

Από την αρχή του έτους η Σαουδική Αραβία παρέμεινε ο κορυφαίος προμηθευτής της Κίνας, με ποσότητες 73,76 εκατ. τόνων, παρόμοιες με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι ρωσικές προμήθειες Γενάρη - Οκτώβρη προς την Κίνα αυξήθηκαν κατά 9,5% σε ετήσια βάση, σε 71,97 εκατ. τόνους.

Το ίδιο διάστημα, Σαουδάραβες και Κουβεϊτιανοί αξιωματούχοι διέψευσαν προχτεσινές πληροφορίες της «Wall Street Journal» ότι η Σαουδική Αραβία και άλλες χώρες του OPEC+ προτίθενται να συζητήσουν στη επόμενη Σύνοδο του οργανισμού αύξηση της ημερήσιας πετρελαϊκής παραγωγής κατά 500.000 βαρέλια.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ