Σάββατο 6 Μάρτη 2021 - Κυριακή 7 Μάρτη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
21ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΚΕ ΠΡΟΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Ενα σύνθετο πρόβλημα

Κύριο ζήτημα που πραγματεύεται το πρώτο κείμενο των Θέσεων της ΚΕ είναι η βελτίωση του ιδεολογικού επιπέδου πρώτα από όλα των στελεχών, που θα ανεβάσει τη δυνατότητα της πρωτοπορίας να ανταποκριθεί στα καθήκοντά της στην εποχή νίκης της αντεπανάστασης.

Γενικά δεν νομίζω να υπάρχει κομμουνιστής που να μην τον βρίσκουν σύμφωνο οι γενικές διαπιστώσεις των Θέσεων της ΚΕ. Αλλά από εκεί μέχρι την ένταξή τους στη ζωή νομίζω ότι υπάρχει μια απόσταση.

Στην πραγματικότητα το ζήτημα είναι πολυπαραγοντικό και δεν λύνεται καθόλου εύκολα. Νομίζω ότι έχουμε να κάνουμε με τους παρακάτω παράγοντες που βρίσκονται σε αλληλεπίδραση:

- Υποχώρηση των ιδεών του μαρξισμού διεθνώς. Δεν είναι εύκολη έστω μια γενική γνώση θεωρητικών επεξεργασιών. Δεν υπάρχει αντιπαράθεση γύρω από τέτοια ζητήματα πλατιά, ώστε να είναι συχνή και η σχετική ενασχόληση.

- Ισως το κυριότερο πρόβλημα είναι η γενικότερη τάση υποκατάστασης της πραγματικής γνώσης και της μελέτης από την πληροφορία, η οποία ενισχύεται από τη γρήγορη πρόσβαση και διάδοση της πληροφορίας μέσω του ίντερνετ και των social media. Οι κομμουνιστές, παρότι αντιστέκονται στην κυριαρχία της γρήγορης και εύπεπτης ενημέρωσης και καλλιεργούν διαφορετική στάση, δεν ζουν σε διαφορετικό κόσμο, άρα η σχετική επίδραση είναι έντονη. Επίδραση η οποία θα βαρύνει ακόμα περισσότερο στο μέλλον. Η στάση απέναντι σε αυτά τα ζητήματα έχει να κάνει και με την επικράτηση του αντιδραστικού δίδυμου θετικιστικής καταγωγής αντιλήψεων και «φιλοσοφίας της ζωής» στην αστική επιστήμη, που καθορίζει το περιεχόμενο της Εκπαίδευσης, τη στάση ζωής απέναντι στη γνώση. Είναι οι απαιτήσεις του κεφαλαίου, που απαιτούν από τους περισσότερους επιφανειακή - εργαλειακή γνώση. Τέτοιες αντιλήψεις για τη γνώση μπορούν να βρουν έκφραση και εντός των γραμμών του Κόμματος όσον αφορά την επαναστατική θεωρία, δηλαδή ότι υπάρχει κάποιου είδους «άχρηστη» γνώση η οποία δεν βοηθά σε κάτι συγκεκριμένο στα πρακτικά καθημερινά καθήκοντα.

- Η διαφορά στους όρους ζωής σε σχέση με το παρελθόν, ειδικά στη νεότερη γενιά κομμουνιστών, που μειώνει σημαντικά τον διαθέσιμο χρόνο για ουσιαστική μελέτη. Σε αυτό πρέπει να προστεθεί ότι δεν μπορεί ο κομμουνιστής να ασχολείται μόνο με το επαγγελματικό του αντικείμενο και μετά απλά να μελετά. Δεν είμαστε ως γνωστόν λέσχη μελέτης. Χρειάζεται, πέραν της πολιτικής δράσης, και δημιουργία προσωπικών - κοινωνικών δεσμών με ευρύτερο κόσμο, σε συνθήκες μάλιστα που δεν υπάρχει μαζική ενασχόληση με την πολιτική και το κίνημα, όπου θα μπορούσαν κατά κάποιον τρόπο αυτά τα πράγματα να συνδυαστούν. Αλλωστε, εκτιμάμε ως σημαντική την αδυναμία ορισμένων Κομματικών Οργανώσεων να μην έχουν εμβαθύνει την επαφή με κόσμο που βρίσκεται στον περίγυρο του Κόμματος και να μην έχουν διευρύνει αποφασιστικά τους πολιτικούς τους δεσμούς με περισσότερο κόσμο.

- Η κατανόηση του μαρξισμού δεν μπορεί να γίνει απλά με διάβασμα μιας συγκεκριμένης βιβλιογραφίας, ούτε μόνο με μαθήματα και σεμινάρια. Ολα αυτά βοηθούν, διαμορφώνουν μια βάση, αλλά η διαδικασία αφομοίωσης και η καλλιέργεια ικανότητας δημιουργικής αξιοποίησης είναι μια πιο σύνθετη και απαιτητική διαδικασία. Η μελέτη του μαρξισμού απαιτεί πολλές ώρες ενασχόλησης με τα έργα των κλασικών, ανάπτυξη εγκυκλοπαιδικού πνεύματος προς τις επιστήμες και κυρίως τις κοινωνικές, και ειδικά με αυτές που αποτελούν βάσεις τις μαρξιστικής θεώρησης. Σε αυτό το πλαίσιο, χρειάζεται η γενικότερη κατανόηση πλατύτερου θεωρητικού υλικού (δεν μπορείς να καταλάβεις βαθιά π.χ. ζητήματα πολιτικής οικονομίας χωρίς κατανόηση της μεθόδου του Μαρξ στο «Κεφάλαιο», κατανόηση των βημάτων που είχαν γίνει από την αστική κλασική πολιτική οικονομία και της σχετικής αντιπαράθεσης κ.λπ.), κατανόηση του ότι η επαναστατική θεωρία αναπτύσσεται και πώς συνεχώς χρειάζεται αναστοχασμούς, παρακολούθηση των εξελίξεων στις επιστήμες κ.λπ. Οπως έλεγε ο Ενγκελς: Από τη στιγμή που ο σοσιαλισμός έγινε επιστήμη, πρέπει να τον αντιμετωπίζουμε ως τέτοια. Τελικά είναι δύσκολο να γίνει διαχωρισμός μεταξύ ενός βασικού επιπέδου γνώσης της θεωρίας και του εμπειρισμού που μπορεί να συνοδεύεται από μια επιφανειακή γνώση. Οπως γνωρίζουμε, η ημιμάθεια και η αίσθηση κατοχής ενός αντικειμένου με απολυτοποιήσεις, προσωπικές ερμηνείες κ.λπ., δεν βοηθούν.

- Η κατάσταση λειτουργίας κάποιων ΚΟ δυσκολεύει τη βελτίωση του ιδεολογικού επιπέδου. Δεν είναι τυχαίο ότι συνήθως τα στελέχη καλούνται να βρουν λύσεις σε σχετικά πιο απλά πρακτικά προβλήματα τα οποία θα μπορούσαν να υλοποιούνται και από άλλους συντρόφους, στο πλαίσιο της συλλογικής λειτουργίας της ΚΟΒ και του καταμερισμού καθηκόντων. Δεν είναι τυχαίο ότι αρκετές φορές τα μέλη της ΤΕ απασχολούνται με τέτοια ζητήματα και όχι ουσιαστικής εξειδίκευσης της δουλειάς μας στην περιοχή δράσης μας. Σε αυτά πρέπει να προστεθεί ότι σε κάποιες ΚΟΒ η ηλικιακή επιβάρυνση αλλά και ένα είδος κούρασης - ρουτίνας που παρουσιάζουν ορισμένοι, μπροστά και στις δυσκολίες της ζωής, δεν βοηθούν. Σε ένα βαθμό μοιάζει και με φαύλο κύκλο. Μια άνοδος του θεωρητικού επιπέδου των μελών - προφανώς με τη συμβολή της καθοδήγησης - θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της διάθεσης προσφοράς.

Δεδομένων των παραπάνω και επικροτώντας τις διαπιστώσεις των Θέσεων, νομίζω ότι παρά τις δυσκολίες στο ξεπέρασμα των αδυναμιών μας, τουλάχιστον σε σύντομο χρονικό διάστημα, πιο μακροπρόθεσμα θα μπορούσε να υπάρχει αλλαγή. Πιστεύω ότι βασικές πλευρές βελτίωσης του ζητήματος είναι οι παρακάτω:

Πρώτα από όλα, κατανόηση από το στελεχικό δυναμικό των νέων απαιτήσεων της ταξικής πάλης. Με κομμουνιστική μαχητική στάση να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε όσο μπορούμε τη δουλειά μας στην κατεύθυνση που βάζουν οι Θέσεις στο ζήτημα της ιδεολογικής ισχυροποίησης. Με το προσωπικό μας παράδειγμα να επιδράσουμε και στο υπόλοιπο κομματικό δυναμικό.

Αύξηση των ρυθμών στρατολογίας εκεί που ρίχνουμε ήδη βάρος. Επιμονή σε βαθύτερη ιδεολογική και πολιτική δουλειά με αυτούς τους ανθρώπους που προετοιμάζουμε ώστε να κάνουν το βήμα ένταξης στο Κόμμα. Να μάθουμε σε αυτόν τον κόσμο πώς πρέπει να δουλεύει και να σκέφτεται στον πρώτο καιρό ένταξής του στο Κόμμα, για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από την αρχική περίοδο δοκιμής του.

Περισσότερη προσπάθεια και βοήθεια στην ΚΝΕ, ώστε η νέα γενιά κομμουνιστών να ξεκινάει από καλύτερη αφετηρία όσον αφορά το ιδεολογικό υπόβαθρο. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τους κομματικούς υπευθύνους στο τι διαβάζουν οι σύντροφοι. Μόνιμο πρόγραμμα αυτομόρφωσης σε συνεργασία συντρόφων, καθοδηγητών τους στην ΚΝΕ και συντρόφου από το Κόμμα που έχει την ευθύνη. Ιδιαίτερα σε πανεπιστημιακές σχολές, σειρά διαλέξεων με ευθύνη του Κόμματος σε ζητήματα που αφορούν το επιστημονικό αντικείμενο και τον μαρξισμό. Ανάπτυξη έτσι ικανότητας διεξαγωγής ιδεολογικής αντιπαράθεσης στα μαθήματα, αλλά και όσο το δυνατόν πιο μαζικής, δημιουργικής εφαρμογής του μαρξισμού απέναντι σε σύγχρονα ζητήματα που βάζει η εξελισσόμενη επιστημονική γνώση.


Γιώργος Παπαχρίστος
Μέλος του Γραφείου της Τομεακής Επιτροπής Δήμου Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ