Τετάρτη 15 Νοέμβρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΚΟΚΚΙΝΑ» ΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΔΑΝΕΙΑ
Κλιμακώνονται πλειστηριασμοί και απειλές για το «κεραμίδι» της λαϊκής οικογένειας

Στα «σκαριά» βρίσκεται η νέα δέσμη με τα μέτρα θωράκισης του νομικού οπλοστασίου των εγχώριων τραπεζικών ομίλων αναφορικά με το ζήτημα της διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων, που συζητείται στο πλαίσιο της 3ης «αξιολόγησης» και πέραν αυτής, με άμεσες δυσμενείς επιπτώσεις τόσο για το «κεραμίδι» της λαϊκής οικογένειας, όσο και για τα δεδουλευμένα των εργαζομένων σε προβληματικές επιχειρήσεις, αλλά και για τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Ετσι:

  • Θέμα χρόνου (πιθανόν και μέσα στο Νοέμβρη) αποτελεί και το ζήτημα της έναρξης των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, συμπεριλαμβανομένων βέβαια και στεγαστικών δανείων.
  • Από την 1η Γενάρη 2018, το σύνολο των δανείων πρώτης κατοικίας «απελευθερώνεται» πλήρως και σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα πώλησης, στα διάφορα «επενδυτικά funds», που ήδη έχουν αρχίσει να πιάνουν «πόστα» στην ελληνική αγορά, διαβλέποντας στην περίπτωση των «κόκκινων» δανείων νέα πεδία κερδοφορίας.

Τα παραπάνω, βέβαια, αποτελούν ένα μικρό τμήμα των νομοθετικών παρεμβάσεων, τις οποίες ήδη έχει ολοκληρώσει η σημερινή κυβέρνηση, προκειμένου να εφαρμοστούν στο αμέσως προσεχές διάστημα.

Σε αυτό το φόντο, η κυβέρνηση επιχειρεί να κρυφτεί πίσω από τις πρακτικές που φαίνεται να επιλέγουν οι τραπεζίτες ως προανάκρουσμα βέβαια της κλιμάκωσης των πλειστηριασμών που θα ακολουθήσουν στη συνέχεια. Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις από τον επικεφαλής της «Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών», Ν. Καραμούζη, ο οποίος μετά τη χτεσινή συνάντησή του με τον πρόεδρο της Βουλής, Ν. Βούτση, και αναφερόμενος στην υποτιθέμενη «άτυπη συμφωνία» να μη βγαίνουν σε πλειστηριασμό ακίνητα αξίας μικρότερης των 300.000 ευρώ, τόνισε: «Δεν υπάρχει κάποια συμφωνία. Υπάρχει η δική μας επιλογή στο ξεκίνημα αυτής της προσπάθειας, με τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, να επικεντρωθούμε στις μεγάλες υποθέσεις, διότι αυτή είναι η προτεραιότητα. Δεν σημαίνει όμως ότι μεταγενέστερα, υπάρχει κάποια συμφωνία ότι δεν θα συνεχίσουμε να κάνουμε πλειστηριασμούς»...

Νέα μέτρα για την ανταγωνιστικότητα των τραπεζών

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ριζοσπάστη», σε αυτήν τη φάση, κυβέρνηση και «θεσμοί» «συζητούν» γύρω από τις νέες «μεταρρυθμίσεις» στον «Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας» και συγκεκριμένα αναφορικά με τις νέες διατάξεις στήριξης των τραπεζών κατά τη διαδικασία των πλειστηριασμών, αναβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο τη θέση τους έναντι άλλων, όπως οι εισφορές προς τα ασφαλιστικά ταμεία, οι οφειλές προς εργαζόμενους κ.ά. Μάλιστα, σε ειδικές κατηγορίες επιχειρηματικών δανείων, με υποθήκες επί της ακίνητης περιουσίας, οι τράπεζες θα έχουν τη δυνατότητα να «βάζουν στο χέρι» μέχρι και το 100% (από 65% σήμερα) της αξίας που θα προκύπτει από τους πλειστηριασμούς.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών, το 60% των «μη εξυπηρετούμενων» δανείων εξασφαλίζονται με εμπράγματη ασφάλεια επί ακινήτων, τα οποία, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, «αποτιμώνται σήμερα σε πολύ χαμηλές τιμές» και κάποια από αυτά σε τιμές κατά 40% χαμηλότερες από τα υψηλά επίπεδα που είχαν στην αρχή της κρίσης. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα εγχείρημα τεραστίων διαστάσεων, με στόχο την απομείωση των «κόκκινων» δανείων (επιχειρήσεις και νοικοκυριά) κατά 40 δισ. ευρώ (της τάξης δηλαδή του 38%) μέχρι το τέλος του 2019.

Βέβαια, αυτή η κατεύθυνση υποστηρίζεται από το γεγονός ότι «μετά από χρόνια καθυστερήσεων στην Ελλάδα, δημιουργήθηκε πλέον το απαραίτητο νομοθετικό πλαίσιο», ειδικότερα από τη δυνατότητα πώλησης δανείων στη δευτερογενή αγορά, τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, το νέο πτωχευτικό κώδικα, τις αδειοδοτήσεις εταιρειών διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων κ.ά., παρεμβάσεις που συγκαταλέγονται στα «έργα» της σημερινής κυβέρνησης.

Οι παρεμβάσεις αυτές στοχεύουν στην ενίσχυση των τραπεζών, στην τόνωση της τραπεζικής χρηματοδότησης σε «βιώσιμες» επιχειρήσεις και ομίλους, σε συνδυασμό βέβαια με την οριστική αποβολή από το «κάδρο» της επιχειρηματικότητας των αδύναμων «κρίκων», ταυτόχρονα και σε συνδυασμό με τις επιχειρηματικές αναδιαρθρώσεις (συγχωνεύσεις, εξαγορές κ.ά.), με κατεύθυνση τη μεγαλύτερη συγκέντρωση της επιχειρηματικής πίτας και των κερδών.

Βρώμικη προπαγάνδα και μέτρα καταστολής

Επισπεύδοντας, η κυβέρνηση με «άτυπο» σημείωμά της «διαβεβαιώνει» ότι «η υποχρέωση να πληρώνουν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές τα χρέη τους στις τράπεζες είναι σταθερή θέση της κυβέρνησης και φυσικά και του υπουργού Οικονομικών» και ότι «θα λάβει όλα τα μέτρα, ώστε να μην κρύβονται αυτοί οι στρατηγικοί κακοπληρωτές πίσω από επιθέσεις κατά συμβολαιογράφων», τσουβαλιάζοντας προκλητικά εκεί μέσα τα λαϊκά νοικοκυριά.

Ταυτόχρονα με την προπαγανδιστική επίθεση και τα υπόλοιπα μέτρα η κυβέρνηση φέρνει και μέτρα καταστολής των κινητοποιήσεων για την προστασία της λαϊκής κατοικίας, σχεδιάζοντας:

-- Αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου έτσι ώστε για αδικήματα όπως η «απειλή» και η «διατάραξη οικιακής ειρήνης» σε βάρος συμβολαιογράφων που διενεργούν πλειστηριασμούς να προβλέπεται αυτεπάγγελτη δίωξη και όχι δίωξη κατ' έγκληση, όπως ισχύει μέχρι σήμερα.

-- Ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας στα Ειρηνοδικεία Αθήνας, Θεσσαλονίκης και σε όποιες άλλες πόλεις κριθεί αναγκαίο, ώστε να διενεργούνται οι πλειστηριασμοί με «ασφάλεια», δηλαδή με καταστολή των λαϊκών κινητοποιήσεων.

Νομικά απροστάτευτο το «κεραμίδι» της λαϊκής οικογένειας

Πίσω από την «κουρτίνα», η συζήτηση της κυβέρνησης με τους «θεσμούς» εστιάζει και γύρω από το λεγόμενο «νόμο Κατσέλη», που βέβαια ευθύς εξαρχής στεκόταν μακριά αλλά και απέναντι από τις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας και ο οποίος τροποποιήθηκε στη συνέχεια από τη σημερινή κυβέρνηση, εννοείται προς το χειρότερο.

Μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο εν λόγω νόμος οδεύει προς οριστική κατάργηση, ενόψει λήξης της τυπικής περιόδου εφαρμογής του, στο τέλος του 2018.

Οι τράπεζες, από την πλευρά τους, επιδιώκουν να υπάρξει ένα πρώτο κύμα πλειστηριασμών, προσδοκώντας πως αυτό θα λειτουργήσει εκβιαστικά, ώστε πολλές φτωχές λαϊκές οικογένειες που δεν έχουν καμία δυνατότητα να πληρώσουν τώρα, να επιχειρήσουν μια ρύθμιση με την καταβολή κάποιου ποσού.

Την ίδια ώρα, ο υπάρχων νόμος προβλέπει την όποια προστασία - αποκλειστικά για πρώτη κατοικία - κάτω από πολύ συγκεκριμένα κριτήρια και προϋποθέσεις στα 180.000 ευρώ (για τον άγαμο) και αυτά σε συνδυασμό και με εισοδηματικά κριτήρια, στην πραγματικότητα δηλαδή πολύ παρακάτω.

Σύμφωνα με το νόμο της σημερινής κυβέρνησης, το όριο το οποίο υποτίθεται ότι προστατεύει το «κεραμίδι» της φτωχής λαϊκής οικογένειας τοποθετείται σε επίπεδο εισοδήματος που δεν ξεπερνά τις «εύλογες δαπάνες διαβίωσης, προσαυξημένες κατά 70%», όπως αυτές προσδιορίζονται κάθε φορά από τη στατιστική υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ).

Τα ποσά αυτά, πριν από την τελευταία αναθεώρηση των στατιστικών δεδομένων, διαμορφώνονταν για τον άγαμο στα 13.906 ευρώ μεικτό εισόδημα το χρόνο και για το ζευγάρι στα 23.659 ευρώ, με προσαύξηση 5.713 ευρώ για κάθε παιδί. Πρόκειται για τη μία και μοναδική παρεχόμενη δικαστική προστασία. Σε κάθε περίπτωση, τα λαϊκά νοικοκυριά καλούνται να εξυπηρετούν τις δόσεις με την καταβολή ποσών - κατ' ελάχιστον - από 5% μέχρι 10% του εισοδήματος.

Βέβαια, και με το σημερινό καθεστώς της υποτιθέμενης προστασίας, οι τράπεζες έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε πλειστηριασμούς ακόμη και λαϊκά νοικοκυριά που με τη «βούλα» των δικαστηρίων έχουν ενταχτεί στον εν λόγω νόμο.

Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τις ήδη υπάρχουσες διατάξεις που πέρασε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ:

-- Δυνατότητα πώλησης των δανείων από τις τράπεζες σε διάφορα «funds» και για πρώτη κατοικία πάνω από 140.000 ευρώ, ενώ από την 1/1/2018 το σύνολο των δανείων πρώτης κατοικίας «απελευθερώνεται» πλήρως και σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα πώλησης, όπως ήδη ισχύει για όλες τις άλλες κατηγορίες των τραπεζικών δανείων.

-- Η δικαστική προστασία στην πρώτη κατοικία συνδέεται με την απαλλοτρίωση οποιασδήποτε άλλης «ρευστοποιήσιμης περιουσίας» του οφειλέτη, όπως, για παράδειγμα, μιας δεύτερης κατοικίας ή ενός μικρού κομματιού γης.

-- Αποβολή από τη ρύθμιση «προστασίας» προβλέπεται στις περιπτώσεις οφειλετών με καθυστέρηση που «υπερβαίνει αθροιστικώς την αξία τριών μηνιαίων δόσεων ετησίως». Σε αυτήν την περίπτωση, το δικαστήριο «διατάσσει την ανάκληση κάθε προληπτικού ή ανασταλτικού μέτρου». Αυτό σημαίνει ότι ενεργοποιείται, εκ νέου, η διαδικασία των πλειστηριασμών.

-- Το σχέδιο ρύθμισης «δε θα πρέπει να παραβλάπτει τη συλλογική ικανοποίηση των πιστωτών». Διευκρινίζεται παραπέρα ότι οι τράπεζες «παραβλάπτονται» στην περίπτωση που «βρεθούν σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρίσκονταν σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης».

-- Η ένταξη στη ρύθμιση της υποτιθέμενης προστασίας έχει ως όρο και προϋπόθεση «ο οφειλέτης να υπήρξε συνεργάσιμος, κατά την έννοια του Κώδικα Δεοντολογίας», και μάλιστα όχι μόνο από 'δω και στο εξής, αλλά και «κατά το χρόνο της αρχικής καθυστέρησης του δανείου».

-- Με τον νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, πρώτη τιμή προσφοράς για τους πλειστηριασμούς ακινήτων ορίζεται η εμπορική αξία όπως αυτή προσδιορίζεται κατά το χρόνο της κατάσχεσης, αντί της κατά πολύ υψηλότερης αντικειμενικής τιμής, όπως ίσχυε.

Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Στρατηγικό ζήτημα για την ανάκαμψη του κεφαλαίου

Η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μέσω έκθεσης που δημοσιοποίησε χτες αναφορικά με την αποτίμηση του αντιλαϊκού «προγράμματος» στην Ελλάδα, εντάσσει τα «κόκκινα» δάνεια στην κεντρική στρατηγική για την ανάκαμψη των επιχειρηματικών ομίλων και μάλιστα πέρα από το τρέχον μνημόνιο.

Οπως χαρακτηριστικά τονίζουν, «πολλές μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών αδυναμιών και των συσσωρευμένων προβλημάτων», και βέβαια με ειδική επισήμανση για «το υψηλό επίπεδο των κόκκινων» δανείων, «θα απαιτήσουν περαιτέρω προσπάθειες για να ολοκληρωθούν, τόσο κατά τη διάρκεια του εναπομείναντος προγράμματος, όσο και μετά τη λήξη του».

Επιπλέον, όπως επισημαίνεται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «από την άποψη αυτή, οι πολιτικές του προγράμματος πρέπει να ενταχθούν σε μια εύλογη μεσοπρόθεσμη στρατηγική για την ανάπτυξη και τη μεταρρύθμιση».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ