Πέμπτη 18 Δεκέμβρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ξαφνικά κάποιοι ανακάλυψαν ένα νέο κίνημα...

Ξαφνικά κάποιοι ανακάλυψαν ένα νέο κίνημα. Αλλοι το λένε κίνημα της νεολαίας. Αλλοι των μαθητών. Αλλοι των μαθητών και φοιτητών. Ενα ιδιότυπο κίνημα, είπε ο πρόεδρος του ΣΥΝ. Ενα κίνημα που στρέφεται κατά των πάντων, «ζωντανό», οργισμένο, που το ονόμασαν «εξέγερση των νέων» ενάντια στην κοινωνία, λένε και γράφουν κάποιοι δημοσιολόγοι αναλυτές. «Εξεγέρθηκαν», λένε, οι νέοι γιατί καμιά πολιτική, κανένα κόμμα δεν τους εκφράζει. Ετσι λένε. Δεν τους δίνει όραμα. Τους νέους που καταπιέζονται από την κοινωνία, πρέπει να τους αφουγκραστεί η κοινωνία, είναι το επόμενο σλόγκαν. Και πάνω σ' αυτό το μοτίβο, οι διάφοροι δημοσιολόγοι, συνεπικουρούμενοι από κάποιους καθηγητές πανεπιστημίου του κατεστημένου (αλήθεια, στον αντιδραστικό νόμο - πλαίσιο για την Ανώτατη Παιδεία της κυβέρνησης πού ήταν όλοι αυτοί και γιατί δεν αντιστάθηκαν, μήπως γιατί τον στηρίζουν;) και άλλους διανοούμενους που βγήκαν ξαφνικά από το καβούκι της συμβιβασμένης τους καθημερινότητας και, μέσω των αστικών ηλεκτρονικών ΜΜΕ και εφημερίδων, στήνουν το γαϊτανάκι του υποτιθέμενου «νέου κινήματος». Το οποίο συγκροτείται αποκλειστικά και μόνο από τους νέους. Και που μπορεί αυτό το κίνημα να αναγκάσει την «κοινωνία» τους να «συνέλθει» από τη βάρβαρη καταπίεσή της κατά των νέων. Κάποιοι απ' αυτούς θυμήθηκαν να παραλληλίσουν τα γεγονότα με αφορμή τη δολοφονία του 15χρονου μαθητή με το Μάη του '68 στο Παρίσι. Καθόλου τυχαίος παραλληλισμός. Θέλουν να περάσουν στις λαϊκές και ιδιαίτερα στις νεολαιίστικες συνειδήσεις πως το ταξικό, εργατικό, το λαϊκό κίνημα έχει ξεπεραστεί οριστικά, είναι παρωχημένο αντικειμενικά, το επαναστατικό υποκείμενο, η εργατική τάξη με επικεφαλής το Κομμουνιστικό Κόμμα, δεν μπορεί να εκφράσει «τις νέες ιδέες», των «εξεγερμένων νέων», για «μια άλλη κοινωνία» που «ονειρεύονται οι νέοι», επομένως και την αγωνία και τους πόθους μιας νεολαίας με αβέβαιο μέλλον. Και πάνω δω να στήσουν την κάλπικη αντίθεση, νεολαία από τη μια (τείνουν να της προσδώσουν χαρακτηριστικά κοινωνικής δύναμης και δεν είναι καινούριο ζήτημα αυτό, είναι παλιά μικροαστική οπορτουνιστική θεωρία) και η βάρβαρη κοινωνία στο σύνολό της, δηλαδή και οι αστοί και οι εργάτες, ο λαός, από την άλλη, προκειμένου να συσκοτίσουν τις πραγματικές κοινωνικές αντιθέσεις ανάμεσα στο κεφάλαιο και την εξουσία του από τη μια και την εργατική τάξη, τα άλλα φτωχά λαϊκά στρώματα και τα παιδιά τους από την άλλη. Να συγκαλύψουν το γεγονός ότι η αιτία των δεινών της νεολαίας είναι οι καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής, η εκμετάλλευση, που πρέπει να καταργηθούν για να ανοίξει ο δρόμος για μια κοινωνία που θα ικανοποιεί τις ανάγκες των εργατών, των λαϊκών στρωμάτων, της νεολαίας.

Στρώνουν επομένως το δρόμο, προβάλλοντας ως «εξεγερτικό» το κίνημα της νεολαίας, για να ξεκόψουν τη νεολαία των λαϊκών στρωμάτων από το επαναστατικό εργατικό κίνημα που πραγματικά μπορεί να εκφράσει τις ανάγκες της με στόχους πάλης, αυτούς που θέτει το οργανωμένο τμήμα των αγωνιζόμενων μαθητών, των φοιτητών, σπουδαστών, στόχοι που συνδέονται άμεσα με τη ζωή των οικογενειών τους και τη δεινή θέση των εργατών σ' αυτή την κοινωνία. Να την ξεκόψουν από τον αγώνα ρήξης και ανατροπής της πολιτικής και της εξουσίας του κεφαλαίου, που δημιουργεί και αναπαράγει τα προβλήματα και τα αδιέξοδα στους νέους, που επιβάλλει την κρατική βία και τρομοκρατία, αλλά και τη βία και τρομοκρατία των καπιταλιστών στους τόπους δουλειάς. Προβλήματα που έχουν άμεση σχέση με αυτά των γονιών τους. Να τους ξεκόψουν από τον αγώνα με προοπτική το σοσιαλισμό. Τα προηγούμενα χρόνια ανακάλυψαν τα «κινήματα κατά της παγκοσμιοποίησης» ως νέα, τα διάφορα «Φόρουμ», κάθε τι δηλαδή που να είναι έξω από ταξική βάση, περιεχόμενο και προσανατολισμό. Δεν «έπιασαν» τόπο και δεν μπορούσαν. Αταξικό κίνημα δεν υπάρχει, όπως δεν μπορεί να υπάρξει και κοινωνία των πολιτών.

Τα ίδια όμως επιδιώκουν και τώρα για τη νεολαία. Στρώνουν το δρόμο, κολακεύοντάς την, για να εμφανίσουν ένα υποτιθέμενο αποκλειστικά δικό της κίνημα, ως πρωτοπορία στον αγώνα για το μέλλον της. Κίνημα που σήμερα δεν υπάρχει για να την εκφράσει. Κίνημα διαμαρτυρίας που θα αμφισβητεί ασυνείδητα μια καπιταλιστική πραγματικότητα, χωρίς τη ρήξη με την αιτία που γεννά και αναπαράγει τα αδιέξοδα της νεολαίας, δηλαδή τις καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής. Θα φτάνει ως εκεί που σηκώνουν τα όρια του συστήματος. Που θα εμφανίζεται ότι αντιδρά στην εξουσία του κεφαλαίου, αλλά που δε θα δημιουργεί, αφού δεν μπορεί να το κάνει, όρους ανατροπής της. Αυτό, μόνο το εργατικό κίνημα μπορεί να το κάνει και γι' αυτό η νεολαία έχει συμφέρον να αγωνίζεται μαζί του. Ενα κίνημα, λοιπόν, χειραγωγημένο ουσιαστικά από την αστική πολιτική. Και που θα έχει ξεσπάσματα, τα οποία αφ' ενός δε θα φέρνουν αποτελέσματα, θα αναπαράγουν τα αδιέξοδα των νέων, αφ' ετέρου θα εμποδίζουν την ανάπτυξη και ωρίμανση του εργατικού κινήματος, θα δυσκολεύουν τη συνέχειά του. ΄Η και θα το οδηγούν σε σύγκρουση με το εργατικό κίνημα.

Τι ακόμη αξιοποιούν για αυτή την επιδίωξη του κατεστημένου; Το γεγονός ότι κάτω από ορισμένες συνθήκες και για συγκεκριμένους λόγους, που δεν είναι υπόθεση αυτού εδώ του σημειώματος να τους αναπτύξουμε, μπορεί να εκφραστεί ένα μαζικό διεκδικητικό κίνημα νέων. Το οποίο όμως αν δεν έχει στόχους πάλης σε ευθεία αντίθεση με τα μονοπώλια και αν δε δεθεί με το εργατικό κίνημα, δεν μπορεί να έχει κάποια αποτελέσματα. Ακόμη και στο «Μάη του '68» στο Παρίσι, το κίνημα απόκτησε πραγματικά χαρακτηριστικά μαζικού λαϊκού κινήματος ενάντια στην πολιτική του κεφαλαίου, όταν η εργατική τάξη άρχισε τις καταλήψεις στα εργοστάσια και βγήκε μαζικά στους δρόμους. Ακόμη και στην εξέγερση του Πολυτεχνείου, μπορεί να ξεκίνησαν οι φοιτητές την κατάληψη, αλλά το κίνημα χτυπήθηκε όταν στους δρόμους της Αθήνας κατέβηκαν μαζικά οι οικοδόμοι, άλλοι εργαζόμενοι, μαζί και οι φτωχοί αγρότες από τα Μέγαρα.

Η νεολαία, ως ηλικιακή ομάδα, εμφανίζει μιαν ορισμένη ενότητα, με βάση τα ηλικιακά χαρακτηριστικά, έως ένα βαθμό λόγω της μεταβατικότητας και κινητικότητας όσον αφορά στους προσανατολισμούς της. Αυτά επιμένουν να αναδεικνύουν οι αστικές και μικροαστικές πολιτικές δυνάμεις, όπως και οι δημοσιολόγοι τους, οι διανοούμενοί τους. Ποντάρουν στην απουσία ή στη λειψή κοινωνική πείρα, προκειμένου να αναδείξουν τη δήθεν ανεξαρτησία της νεολαίας από τις κοινωνικές τάξεις που συγκροτούν τις ταξικές κοινωνίες. Προβάλλουν την έννοια της επαναστατικότητας της νεολαίας, αποσπασμένης πλήρως από το πολιτικό και κοινωνικό της περιεχόμενο προκειμένου να εμποδίσουν την κατάκτηση κοινωνικής και πολιτικής πείρας, ταξικής συνείδησης. Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις εμφανίζουν τη νεολαία ως ιδιαίτερη τάξη. Δεν είναι καινούριο ζήτημα. Στη δεκαετία του '60 διάφορες οπορτουνιστικές θεωρίες (Αλτουσέρ, Μαρκούζε, κ.ά.) πρόβαλλαν ακριβώς τις ίδιες απόψεις, κατατάσσοντας μάλιστα τη νεολαία και το κίνημά της στην πρωτοπορία της επαναστατικής πάλης. Αυτά λένε και οι οπορτουνιστές του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ, αλλά αυτό το ιδιότυπο κίνημα δεν το βαφτίζουν επαναστατικό, γιατί φοβούνται. Ορισμένοι, μάλιστα, τη δεκαετία του '60, με δεδομένο ότι το φοιτητικό κίνημα εμφανιζόταν ως το πιο οργανωμένο τμήμα του νεολαιίστικου κινήματος, εμφάνιζαν τους φοιτητές συνολικά ως πρωτοπορία. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

Η νεολαία μπορεί να έχει κάποια κοινά χαρακτηριστικά, ωστόσο δεν έχει όλη η ηλικιακή αυτή ομάδα τα ίδια συμφέροντα. Η νεολαία, οι άνθρωποι 15, 20, 30, 34 χρόνων, δε συγκροτούν μία τάξη. Αντίθετα, προέρχονται από τάξη - από την τάξη που ανήκει η οικογένειά τους - και θα καταλήξουν σε τάξη, μεγάλο μέρος τους στην τάξη από την οποία προέρχονται. Δεν έχει τα ίδια συμφέροντα ο μαθητής - γιος του εργάτη, που εργάζεται ο ίδιος και γι' αυτό πηγαίνει σε νυχτερινό σχολείο, με τον μαθητή - γιο του βιομηχάνου. Το ίδιο ισχύει και για τους φοιτητές και για τους σπουδαστές. Δεν έχει τα ίδια συμφέροντα το παιδί του αγρότη με το παιδί του γαιοκτήμονα, ακόμα και αν κάθονται σε διπλανά θρανία.

Αντικειμενικά, το μεγαλύτερο μέρος της νεολαίας, είτε ως καταγωγή είτε ως θέση στην παραγωγική διαδικασία, ανήκει στην εργατική τάξη. Οι εργαζόμενοι νέοι, είτε οι άνεργοι και αυτοί που αναζητούν για πρώτη φορά δουλειά κάτω από πιεστικές ανάγκες, ανεξάρτητα αν σπουδάζουν ή όχι, αποτελούν τα τμήματα εκείνα όπου οφείλουμε να δρούμε ιδεολογικοπολιτικά προκειμένου να συμβάλουμε τόσο στην ανάπτυξη της πάλης και στη συμμετοχή σ' αυτήν της νεολαίας για τα δικαιώματα και τις διεκδικήσεις της, όσο και στην ωρίμανση της πολιτικής της συνείδησης.

«Με βάση την ταξική διάρθρωση της ελληνικής καπιταλιστικής κοινωνίας, τις γενικότερες τάσεις, το μεγαλύτερο μέρος της νεολαίας, είτε ως καταγωγή είτε ως θέση στην παραγωγική διαδικασία, ανήκει στη σύγχρονη εργατική τάξη», υπογραμμίζεται στις Θέσεις της ΚΕ του ΚΚΕ για την Πανελλαδική Συνδιάσκεψη με θέμα: «Η δράση του Κόμματος για τα προβλήματα της Νεολαίας. Η στήριξη της ΚΝΕ».

Ολο και περισσότεροι νέοι άνθρωποι εκφράζουν δράση και μορφές αμφισβήτησης στον έναν ή στον άλλο βαθμό απέναντι στην κυρίαρχη πολιτική. Αυτό μπορεί να εκφράζεται από την αγανάκτηση στα κόμματα της πλουτοκρατίας, από αντίδραση στις επιπτώσεις της πολιτικής της ΕΕ και των κυβερνήσεων σε όλους τους τομείς που αφορούν τη ζωή τους, τη ζωή των οικογενειών τους. Που τους στερεί τα στοιχειώδη στη ζωή τους και στη μόρφωση. Που διαμορφώνει ένα σχολείο και μια εκπαίδευση ανταγωνιστική και γεμάτη άχρηστες υποχρεώσεις, μηδενίζοντας τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών και την ανάγκη για δημιουργική του κάλυψη. Ακόμη και για παιχνίδι. Στόχος της αστικής τάξης είναι αφ' ενός να βγάλει «λάδι» τον ένοχο - δηλαδή την κυριαρχία των μονοπωλίων, τη δική της εξουσία - και αφ' ετέρου να συσκοτίσει και να συκοφαντήσει την πραγματική πολιτική διέξοδο, αλλά και το δρόμο κατάκτησής της. Εδώ τη βολεύει και ένα αυθόρμητο κίνημα με συμμετοχή νέων ανθρώπων, με μορφές ξεσπάσματος, χωρίς βάθος ιδεολογικοπολιτικό, δηλαδή χωρίς στόχους πάλης ενάντια στην κυρίαρχη πολιτική, χωρίς διέξοδο.

Σε τελική ανάλυση, οι μηχανισμοί της αστικής τάξης επιδιώκουν να αποδομήσουν στη συνείδηση της νεολαίας την ύπαρξη κοινωνικών τάξεων, ταξικής πάλης, προβάλλοντας ότι η νεολαία είναι η ίδια κοινωνική τάξη με ενιαία συμφέροντα. Οτι τα συμφέροντα των μαθητών, των φοιτητών από τις εργατικές, τις λαϊκές οικογένειες είναι ίδια με αυτά των νέων των αστικών οικογενειών. Να συσκοτίσουν τη διέξοδο στα αδιέξοδα της νεολαίας των λαϊκών στρωμάτων πασχίζουν.

Ομως, η διέξοδος υπάρχει. Διέξοδος, για τη μεγάλη πλειοψηφία της νεολαίας που προέρχεται από την εργατική τάξη, τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Είναι η πάλη για την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων και του ιμπεριαλισμού. Η πολιτική πάλη, με στόχο την ανατροπή του συστήματος εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, με στόχο το σοσιαλισμό. Και γι' αυτό το κίνημα των νέων πρέπει να οσμωθεί με το εργατικό κίνημα. Αντικειμενικά είναι τμήμα του και αναγκαίος όρος για να ευοδωθούν οι πόθοι και οι ελπίδες της νεολαίας των εργατικών, των λαϊκών οικογενειών.

Υ.Γ.

Ο Λάκης Λαζόπουλος στην πρώτη του εκπομπή το βράδυ της Τρίτης 16/12/2008, αφιερωμένη και απ' αυτόν στη δήθεν «εξέγερση των νέων», έκλεισε με ένα τραγούδι που δείχνει ανάγλυφα το στόχο και τους σκοπούς του λεγόμενου «νέου κινήματος» και σε πόσο επικίνδυνη και αδιέξοδη δράση σπρώχνουν τη νεολαία. Παραθέτουμε τους στίχους χωρίς άλλο σχόλιο γιατί δε χρειάζεται. Μιλούν μόνοι τους για ένα κίνημα στο πουθενά, μέσα από την κρυψώνα (να θεωρεί άραγε τα καλυμμένα πρόσωπα;) που κάνει πανικό (θα θεωρεί άραγε τα τυφλά χτυπήματα και τα σπασίματα;) ως δύναμη που δεν μπορεί να τη βολέψουν τα ΜΑΤ; Για ποιο σκοπό; «Στο κενό», καταλήγει το τραγούδι. Ετσι τη θέλουν τη νεολαία. Να ξεχνιέται στο κενό. Φυγή από την πραγματικότητα, για να συνεχίζει καταπιεσμένη και εκμεταλλευόμενη αυτή και οι οικογένειές της από τον καπιταλισμό. Ας παρακολουθήσουμε τους στίχους, για του λόγου το αληθές.

«Αμα τα πάρω θα πάρω φόρα θα τους πλακώσω στην ανηφόρα.

Αμα τα πάρω δε θα μπορέσει μια διμοιρία ΜΑΤ να με βολέψει.

Ετσι πλανιέμαι, έτσι ξεχνιέμαι, κρύβομαι μέσα και κάνω πανικό.

Ετσι πλανιέμαι, έτσι ξεχνιέμαι, τη φαντασία μου χορεύω στο κενό».


Στέφανος ΚΡΗΤΙΚΟΣ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ