Σάββατο 30 Δεκέμβρη 2023 - Κυριακή 31 Δεκέμβρη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
Αύξηση στα χαράτσια των διοδίων από την αρχή του χρόνου

Νέες αυξήσεις και στα διόδια από 1.1.2024. Κυβέρνηση και επιχειρηματικοί όμιλοι που εκμεταλλεύονται τους οδικούς άξονες της χώρας, φέρνουν ένα ακόμα δυσβάσταχτο χαράτσι που θα αγγίξει το 8% πάνω στις σημερινές, ήδη υψηλές τιμές, και θα φορτωθεί στις πλάτες των εργαζομένων, αυτοαπασχολούμενων, αγροτών και μικροεπαγγελματιών.

Τις νέες αυξήσεις κατά 7% στα διόδια καταγγέλλει το ΚΚΕ με σχετικό του φυλλάδιο (βλ. φωτ.), το οποίο διακινείται από τις Κομματικές Οργανώσεις μεταξύ άλλων και με εξορμήσεις σε σταθμούς διοδίων.

Στους ιδιωτικοποιημένους αυτοκινητόδρομους, με βάση το νομοθετικό πλαίσιο που στήριξαν και εφάρμοσαν όλες οι αστικές κυβερνήσεις της ΝΔ και προηγουμένως του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, μέσα από τις συμβάσεις παραχώρησης και τις ρήτρες τις οποίες περιέχουν, ουσιαστικά η αυξομείωση των τιμών στα διόδια (συνήθως βέβαια πρόκειται για αυξήσεις) συνδέεται με τον εκάστοτε δείκτη τιμών καταναλωτή, δηλαδή τον πληθωρισμό.

Από 1.1.2024 λοιπόν η αύξηση θα είναι 7,6% - 7,7%, ενώ κυβέρνηση και επιχειρηματικοί όμιλοι συμφώνησαν η προσαύξηση του 2023 (12%), που δεν εισπράχθηκε, να μοιραστεί σε τρεις δόσεις έως το 2026 και οι έμποροι των δρόμων να απορροφήσουν ένα μέρος αυτής. Για το 2023 ο πληθωρισμός - που μετράται κάθε Σεπτέμβρη - αυξήθηκε κατά 1,65% σε σχέση με το 2022. Σε αυτήν την αύξηση θα προστεθεί το ήμισυ της αύξησης από το 2021 στο 2022, που ήταν 12%, δηλαδή 6%, και έτσι προκύπτει η αύξηση γύρω στο 8%.

Το φυλλάδιο του ΚΚΕ που καταγγέλλει τις αυξήσεις στα διόδια
Το φυλλάδιο του ΚΚΕ που καταγγέλλει τις αυξήσεις στα διόδια
Μάλιστα, όπως προανήγγειλαν, οι αυξήσεις θα συνεχιστούν και το 2025 και το 2026. Αντίστοιχες ετήσιες αυξήσεις σημειώνονταν και επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Εκτός από το χαράτσι στους πολίτες, η κυβέρνηση ετοιμάζεται παράλληλα να δώσει κι άλλο «μποναμά» στους παραχωρησιούχους, μετά την απαίτησή τους για ...διαφυγόντα κέρδη το 2023 (καθώς δεν επιβλήθηκε αύξηση όλη τη χρονιά).

Συγκεκριμένα:

Για τη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη το κόστος θα διαμορφωθεί στα 33,55 ευρώ, από 31,35 το 2023

Για τη διαδρομή Αθήνα - Ιωάννινα το κόστος θα διαμορφωθεί στα 41 ευρώ, από 38,25 το 2023

Για τη διαδρομή Αθήνα - Καλαμάτα το κόστος θα διαμορφωθεί στα 15 ευρώ, από 13,95 το 2023

Για τη διαδρομή Αθήνα - Πάτρα το κόστος θα διαμορφωθεί στα 12,6 ευρώ, από 11,8 το 2023

Για τη διαδρομή Αθήνα - Τρίκαλα το κόστος θα διαμορφωθεί στα 19,35 ευρώ, από 17,95 το 2023.

Εκτός αυτού στις εταιρείες έχει ήδη δοθεί κρατική επιδότηση ύψους 73 εκατ. ευρώ εξαιτίας των μειωμένων κερδών την περίοδο του lockdown!

Κι όλα αυτά όταν σε αυτούς τους οδικούς άξονες που εκμεταλλεύονται επιχειρηματικοί όμιλοι, εγκλωβίζονται άνθρωποι σε συνθήκες χιονιά ή όταν πιάνει κάπου φωτιά δεν υπάρχει καμία διέξοδος διαφυγής... Για παράδειγμα, ο εγκλωβισμός ανθρώπων για πάνω από ένα 24ωρο στην Αττική Οδό, τον Γενάρη του 2022, αναδεικνύει με τον πιο γλαφυρό τρόπο τις συνέπειες της εμπορευματοποίησης των υποδομών, της πολιτικής των ΣΔΙΤ και των συμβάσεων παραχώρησης για έργα που ο λαός χρυσοπληρώνει διπλά και τριπλά προκειμένου να ωφελούνται οι επιχειρηματικοί όμιλοι.

Ολες οι κυβερνήσεις είναι συνυπεύθυνες για τη διατήρηση του καθεστώτος παραχωρήσεων που ενισχύει τους ομίλους, αφήνοντας έκθετους στους κινδύνους τούς οδηγούς σε περίπτωση εγκλωβισμού σε μια φυσική καταστροφή, την ώρα που πληρώνουν πανάκριβα διόδια. Και μάλιστα πρόσφατα η κυβέρνηση αποφάσισε να αποζημιώνει κιόλας τους ομίλους όταν σε περίπτωση έντονης κακοκαιρίας και χιονόπτωσης οι δρόμοι θα κλείνουν!

Αυτή η πολιτική βέβαια δεν είναι καινούργια αφού και επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έρρεαν τα εκατομμύρια προς τους επιχειρηματικούς ομίλους... Θυμίζουμε πως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε καταβάλει πάνω από 870 εκατ. ευρώ στους επιχειρηματικούς ομίλους από τα τέλη του 2016 για την επανεκκίνηση των έργων στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, χωρίς να υπολογίζονται τα χρήματα που θα λάβουν για το έργο Πάτρα - Πύργος, ενώ είχε φροντίσει να βάλει σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης και τον τελευταίο μεγάλο αυτοκινητόδρομο που παρέμενε υπό κυριότητα του Δημοσίου, την Εγνατία Οδό, ιδρύοντας μάλιστα και δεκάδες νέους σταθμούς διοδίων κατά μήκος του δρόμου και στους κάθετους άξονές του.

Επί ΣΥΡΙΖΑ, επίσης, πάγια τακτική ήταν και η αύξηση στις τιμές των διοδίων αλλά και το «ζεστό» χρήμα στους παραχωρησιούχους. Για το 2019 - και πριν από τις εκλογές - είχαν συμφωνηθεί αυξήσεις σε δύο φάσεις, μία τον Ιούλη και μία τον Γενάρη του 2020, ενώ και στις αρχές του ίδιου έτους υπήρξαν αυξήσεις σε πολλούς σταθμούς διοδίων.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ