Παρασκευή 29 Απρίλη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ & ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Με μια «ανεξάρτητη» και μια «δημόσια» αρχή προωθεί τις ιδιωτικοποιήσεις

Την απρόσκοπτη άσκηση της ιδιωτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας στα λιμάνια της χώρας εξασφαλίζει το νομοσχέδιο που δόθηκε χτες σε δημόσια διαβούλευση

Δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση, που θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Μάη, το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη σύσταση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων με τίτλο «Μεταρρύθμιση του Συστήματος Εποπτείας και Ελέγχου του Ελληνικού Λιμενικού Συστήματος και άλλες διατάξεις». Στο άρθρο 1 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι η ίδρυση Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής, με την επωνυμία «Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων» (ΡΑΛ), θα έχει ως γενικότερη αποστολή «την εποπτεία και τη διασφάλιση της νομιμότητας των σχέσεων μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών φορέων του εθνικού λιμενικού συστήματος, με έμφαση στην τήρηση της συμβατικής τάξης και την εφαρμογή της νομοθεσίας περί ελεύθερου ανταγωνισμού». Φαίνεται ότι δημιουργείται όργανο διευκόλυνσης της δράσης των επιχειρηματιών στα λιμάνια για γοργή διεκπεραίωση των απαιτήσεών τους.

Παράλληλα, το άρθρο 20 προβλέπει την ίδρυση Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ) «ως αποκεντρωμένη, αυτοτελής και ανεξάρτητη υπηρεσιακή μονάδα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια», η οποία, όπως ορίζεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 21, «ασκεί κάθε αρμοδιότητα, εξουσία ή ευχέρεια φορέα διοίκησης λιμένα» εφόσον δεν έχουν παραχωρηθεί με νόμο ή υπουργική απόφαση σε άλλον φορέα. Η ΔΑΛ εποπτεύει τη διοίκηση των λιμανιών που παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο μέχρι τη στιγμή που αυτά ιδιωτικοποιηθούν. Φαίνεται ότι είναι αναγκαίος θεσμός, που υπηρετεί τις ανάγκες των ιδιωτικών εταιρειών στη σχέση τους με τα λιμάνια.

Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται πως η ΔΑΛ έχει την ευθύνη «κατοχύρωσης και τον έλεγχο εφαρμογής των εργασιακών δικαιωμάτων και των συνδικαλιστικών ελευθεριών στη λιμενική ζώνη με τη διατήρηση σε ισχύ των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας...». Την επιβολή, δηλαδή, συνθηκών υποταγής των εργαζομένων στην πολιτική του κεφαλαίου.

Θέλει να βάλει τους εργαζόμενους στην επιχειρηματική λογική

Στο άρθρο 42 ορίζεται ότι ο υπουργός Ναυτιλίας «δύναται μετά από σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με το Δημόσιο, ΟΤΑ ή και με φορείς του δημόσιου τομέα της παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982, μεμονωμένα ή από κοινού, διάρκειας ενός έως πέντε ετών για την αποκλειστική εξυπηρέτηση συγκεκριμένης γραμμής ή γραμμών. Στις προγραμματικές συμβάσεις επιτρέπεται και η συμμετοχή κοινωφελών δημοτικών και κοινοτικών επιχειρήσεων, αναπτυξιακών ανωνύμων εταιρειών, επιχειρήσεων ΟΤΑ ειδικού σκοπού, με οποιαδήποτε νομική μορφή και αν λειτουργούν, επιχειρήσεων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, των Περιφερειακών Ταμείων Ανάπτυξης, επιμελητηρίων, επιστημονικών φορέων δημοσίου δικαίου, Ερευνητικών Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων (ΕΠΙ), συνεταιρισμών, ενώσεων συνεταιρισμών και εργοδοτικών και εργατοϋπαλληλικών ενώσεων»! Εδώ φαίνεται ότι προωθεί μορφές Σύμπραξης Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Ταυτόχρονα προωθεί τη λογική της ανάληψης επιχειρηματικής δράσης από συνδικάτα, καλλιεργώντας αυταπάτες για καλυτέρευση της θέσης των εργαζομένων. Ετσι γίνεται φανερό ότι η κυβέρνηση επιδιώκει, μέσα από αυτές τις μορφές, όπου οι εργαζόμενοι της στεριάς ή της θάλασσας θα εξαναγκάζονται να γίνονται συνέταιροι με τα αφεντικά τους, να σμπαραλιάσει παραπέρα τα εργασιακά δικαιώματα και να προσφέρει μία ακόμα υπηρεσία στους εφοπλιστές.

Κατά τα λοιπά, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και μια σειρά διατάξεων που αφορούν διοικητικά ζητήματα του Λιμενικού Σώματος και της Ακτοφυλακής και ρυθμίζουν τη θητεία του αρχηγού των ΛΣ - ΕΛΑΚΤ, τη δυνατότητα τοποθέτησης ανώτερων αξιωματικών στο γραφείο του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος, την τροποποίηση οργανικών θέσεων, τις τακτικές κρίσεις αρχιπλοιάρχων. Παράλληλα υπάρχει άρθρο που ρυθμίζει ζητήματα του Οίκου Ναύτου (άρθρο 50) αλλά και ένα ακόμη που αφορά την παραχώρηση της έκτασης των Λιπασμάτων στο Δήμο Κερατσινίου - Δραπετσώνας (άρθρο 49).

Η ΟΛΘ ΑΕ

Στο μεταξύ, το προγραμματικό σχέδιο ανάπτυξης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ενέκρινε το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και τις επόμενες μέρες θα κατατεθεί προς έγκριση στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ο σχετικός φάκελος. Στόχος του ΟΛΘ, όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση, είναι η αύξηση της δυναμικότητας εξυπηρέτησης των μεγαλύτερων πλοίων, η υποστήριξη της επιχειρηματικότητας και η διασύνδεση με την πόλη της Θεσσαλονίκης. «Η ΟΛΘ ΑΕ, με την υποβολή του φακέλου του master plan, θα αποκτήσει το πρώτο εγκεκριμένο προγραμματικό σχέδιο μεγάλου λιμένα στην Ελλάδα σύμφωνα με τις πιο υψηλές προδιαγραφές», αναφέρει χαρακτηριστικά. Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Δ. Μακρής, έκανε λόγο περί «αύξησης των θέσεων εργασίας με παράλληλη αύξηση του κύκλου εργασιών και λειτουργικής κερδοφορίας της εταιρείας». Εντατικές προετοιμασίες για ενίσχυση των επιχειρηματικών προσόντων του ΟΛΘ ώστε να διευκολυνθεί η ιδιωτικοποίηση. Υπενθυμίζεται ότι εντός του Ιούλη αναμένεται η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΘ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ