Κυριακή 11 Μάρτη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Σε επαγρύπνηση για νέους αγώνες

Εθνικός οργανισμός ακτοπλοΐας για την εξυπηρέτηση της περιοχής

Η πρόσφατη απεργιακή κινητοποίηση των ναυτεργατών της Θάσου και τα μαζικά συλλαλητήρια που πραγματοποιήθηκαν με τη συμμετοχή των κατοίκων του νησιού, ανέδειξαν και το οξύτατο πρόβλημα της συγκοινωνιακής σύνδεσής του με την Καβάλα, ως μέρος του γενικότερου προβλήματος της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας της χώρας. Από κοινού ναυτεργάτες και κάτοικοι, με τις μεγάλες κινητοποιήσεις τους σε Θάσο και Καβάλα, διεκδίκησαν και συνεχίζουν να διεκδικούν συγκοινωνίες και μεταφορές ασφαλείς, τακτικές, με φθηνό εισιτήριο που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των κατοίκων.

Ειδικότερα, οι ναυτεργάτες παλεύουν για την εφαρμογή της πρότασης του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος για εθνικό οργανισμό ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών με εργατικό-κοινωνικό έλεγχο. Το Σωματείο της Θάσου συμμετέχει στην επιτροπή πρωτοβουλίας φορέων και σωματείων που συγκροτήθηκε πανελλαδικά.

«Οι αγώνες είναι αποτελεσματικοί όταν συνδέουν τα καθημερινά ειδικά με τα γενικότερα προβλήματα και όταν αναδεικνύεται η αναγκαιότητα ο άνθρωπος διαρκώς να βελτιώνει τη ζωή του», δηλώνει ο Κώστας Ντούκας, γραμματέας του Σωματείου, συνδέοντας τη θετική εξέλιξη του αγώνα τους με τη συμπαράσταση του κόσμου: «Ηταν καθοριστική. Και αυτό μας φόρτωσε με την ευθύνη να ενημερώσουμε τον κόσμο για το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και την πορθμειακή σύνδεση του νησιού, ώστε από κοινού να παλέψουμε για τη βελτίωση της συγκοινωνιακής σύνδεσης, που θα συμβάλει στην ανάπτυξη του νησιού».

Ο λαός υποφέρει

Πριν λίγες μέρες, όλοι είδαν στις τηλεοράσεις τους την περιπέτεια ενός νεαρού που χτύπησε στο μάτι και για τη μεταφορά του από το νησί πλήρωσε 200.000 δραχμές. Και όλοι είπαν πως φταίνε οι ναυτεργάτες που απεργούν και δε γίνονται τα δρομολόγια.

Ομως, η αλήθεια είναι άλλη. Οι κάτοικοι είναι και αυτοί έρμαια στις ορέξεις των πλοιοκτητών. Για κάθε έκτακτη μεταφορά ασθενών πρέπει να πληρώνουν 200.000 δρχ., που πολλές φορές μπορεί να φτάσει και τις 300.000 δρχ. Ενώ για τη μεταφορά νεκρού η ταρίφα έχει οριστεί στις 315.000 δρχ. Και το κόστος αντί να μειωθεί, όταν οι ναυτεργάτες παραιτήθηκαν από το δικαίωμά τους να πληρώνονται για το έξτρα δρομολόγιο, στην καλύτερη περίπτωση παρέμεινε ίδιο. Οπως αναφέρει ο δήμαρχος Θάσου, Ε. Μερέσης, εκτός των έκτακτων περιστατικών, υπάρχουν και οι σταθερές μεταφορές των νεφροπαθών. Ετσι το πρόβλημα διογκώνεται.

Η συγκοινωνιακή σύνδεση της Θάσου γίνεται με τρεις γραμμές, Πρίνου-Καβάλας, Λιμένα-Κεραμωτής και Πρίνου-Ν. Περάμου, ενώ η νότια Θάσος εδώ και χρόνια παραμένει αποκομμένη συγκοινωνιακά από την Καβάλα, αφού όλες οι γραμμές καταλήγουν στο βόρειο τμήμα του νησιού.

Στο αίτημα των κατοίκων για επέκταση των γραμμών και διεύρυνση των δρομολογίων, οι εταιρίες απαντούν πως αυτό δεν τους συμφέρει οικονομικά. Και προβάλλουν διαρκώς οικονομικά προβλήματα. Ενώ σύμφωνα με στοιχεία δημοσιευμένων ισολογισμών παρουσιάζουν αύξηση κερδών που προσεγγίζει το 50%.

Την ίδια ώρα που η υπάρχουσα κατάσταση καθιστά προβληματική τη συγκοινωνιακή σύνδεση του νησιού, έγινε γνωστό πως μέχρι το τέλος του 2001 θα αποσυρθούν 2 πλοία, το «Αγ. Νικόλαος» της ΝΕΚ και το «Παπαγεωργίου 3», επειδή έχουν συμπληρώσει 35ετία, και μέσα στην επόμενη 3ετία θα αποσυρθούν τουλάχιστον άλλα 2 πλοία. Ομως, παράλληλα δε διαφαίνεται η πρόθεση των εταιριών να τα αντικαταστήσουν έγκαιρα.

Αγώνας ενάντια στην ασυδοσία

Οι ναυτεργάτες καταγγέλλουν επίσης πως δεν τηρούνται οι κανονισμοί ασφαλείας για τον προβλεπόμενο ελάχιστο χρόνο δρομολογίων. Και ενώ μόλις λίγες μέρες πριν η κοινοπραξία δεσμεύτηκε να εφαρμόσει τα νόμιμα, ήδη ξεκίνησε προσπάθειες για να ξεγλιστρήσει από τις δεσμεύσεις της, μεταξύ των οποίων είναι: Να καταβάλλονται οι πραγματικές υπερωρίες που γράφονται από τον πλοίαρχο και να μην περικόπτονται από το λογιστήριο.

Να εκδίδεται πρόγραμμα δρομολογίων κάθε 15 μέρες και να αλλάζει μόνο κάτω από πολύ σοβαρούς λόγους και φυσικά μετά από έγκριση του λιμεναρχείου.

Να τηρείται το ωράριο ανάπαυσης των εργαζομένων που είναι ορισμένο σε 10 ώρες στο 24ωρο.

Για τους εργαζόμενους στα «δελφίνια», οι εταιρίες της κοινοπραξίας συνεχίζουν να αμφισβητούν την ισχύ της ΣΣΕ για τα επιβατικά ακτοπλοϊκά πλοία. Ετσι θέλουν να εξακολουθούν να πληρώνουν τους 12 εργαζόμενους με μισθό (π.χ. 250.000) αυθαίρετα οριζόμενο από τους πλοιοκτήτες, πολύ κατώτερο των όσων ισχύουν στον κλάδο. Εκτός αυτού δεν τους πληρώνουν ούτε τις υπερωρίες.

Ομως, οι εργαζόμενοι παραμένουν σε ετοιμότητα και αν δεν υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις θα αντιδράσουν άμεσα.

«Η 8ήμερη απεργία απέδειξε πως ο ενωτικός αγώνας μπορεί να κάμψει το καθεστώς ασυδοσίας των εργοδοτών. Δε θα δεχτούμε ξανά απειλές», δήλωσε στο «Ρ» ο πρόεδρος του Σωματείου Ναυτεργατών «Η Θάσος», Αλ. Λουβουλούδης, και πρόσθεσε: «Εγινε συνείδηση σε όλους τους συναδέλφους η αναγκαιότητα συσπείρωσης και δράσης μέσα από το Σωματείο. Κερδίσαμε μια μάχη. Δώσαμε προοπτική στους ίδιους τους συναδέλφους για τους επόμενους αγώνες. Και υπάρχει ενεργοποιημένη απόφαση Γενικής Συνέλευσης που δηλώνει ρητά πως θα υπάρχει άμεση αντίδραση σ' οποιαδήποτε επιχείρηση τρομοκράτησης, απειλών και απολύσεων, απέναντι στους εργαζόμενους».


ΑΠΟΣΤΟΛΗ:
Αννα ΑΝΑΝΙΑΔΟΥ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ