Σάββατο 3 Φλεβάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ: Η καταστροφή με το μανδύα του εκσυγχρονισμού

Μπορεί οι προγραμματικές δηλώσεις του "εκσυγχρονιστή" πρωθυπουργού να πέρασαν σε δεύτερη μοίρα, λόγω της έντασης των σχέσεων με την Τουρκία, όμως αν κάτι έγινε παραπάνω από σαφές είναι ότι θα ακολουθήσει την παλιά γνωστή συνταγή της μονόπλευρης λιτότητας στα πλαίσια της ανάπτυξης του τόπου. Θα ήταν άκομψο να έλεγε των πλουτοκρατών και των επιτρόπων της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ομως όσοι διαθέτουν μνήμη και κρίση μπορούν να αποκωδικοποιήσουν τα όσα διακήρυξε. Οι υπόλοιποι θα κατανοήσουν τι ακριβώς κρύβεται πίσω από τον "ακαδημαϊκό" λόγο του πρωθυπουργού, τα κατασκευασμένα γκάλοπ και τα χειροκροτήματα του συνδέσμου βιομηχάνων. Στα του περιβάλλοντος τώρα.

Μεγάλα έργα

Ούτε κεραία δε θα μετακινηθεί η νέα κυβέρνηση στο θέμα της επιλογής των Μεγάλων Εργων, που θα χρηματοδοτηθούν από το ΚΠΣ (το γνωστό Β. Πακέτο Ντελόρ). Θα ολοκληρωθούν και θα επιταχυνθούν οι ρυθμοί υλοποίησής τους. Εχουμε και λέμε, λοιπόν. Αεροδρόμιο Σπάτων, Μετρό, Μεγάλες λεωφόροι, Ζεύξη Ρίου - Αντίριου κτλ.Οταν διακηρύττεις ότι αυτό που χρειάζεται είναι νοικοκύρεμα της οικονομίας και καλύτερη διαχείριση των κρατικών πόρων κι από την άλλη πλευρά εγκρίνεις και επαυξάνεις έργα που το καθένα θα ξεπεράσει το 1 τρισ. με τις γνωστές υπερβάσεις και τους εκβιασμούς των εταιριών, τότε αν μη τι άλλο είναι λαϊκισμός που τόσο (υποτίθεται) πολέμησε. Ενα αεροδρόμιο που η κατασκευή του επιβλήθηκε, εντελώς περιττό σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία(σ.σ η μη αξιοποίηση της Τανάγρας και το σχέδιο οικοπεδοποίησης του Ελληνικού είναι ενδεικτικά για το πώς αντιλαμβάνονται τον εκσυγχρονισμό οι νέοι σωτήρες του ΠΑΣΟΚ). Μετρό που θα εξυπηρετήσει ελάχιστα σε σχέση με τα ποσά που θα δαπανηθούν και η απόρριψη του τραμ που θα απαιτούσε το 1/3 και θα εξυπηρετούσε πολλαπλάσιους επιβάτες σε περισσότερες περιοχές. Λεωφορειόδρομοι αντί ανάπτυξης των σιδηροδρόμων, που εύκολα (ξανα) ξεχάστηκαν, αν και είναι το φιλικότερο για το περιβάλλον και φτηνότερο μεταφορικό μέσο!

Το εκσυγχρονιστικό όραμα για τη γεωργία

Για τη γεωργία ο κ. πρωθυπουργός είπε επί λέξει: " Η στρατηγική μας στον αγροτικό τομέα στοχεύει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας με επενδύσεις και αναδιάταξη της παραγωγής και προσαρμογή του αγροτικού πληθυσμού στις νέες απαιτήσεις". Δηλαδή, σύμφωνα με τα εγχειρίδια της αγροτικής οικονομίας αυτό μεταφράζεται σε μεγαλύτερες καλλιέργειες (πάγιος στόχος των τελευταίων κυβερνήσεων), συνέχιση της υπερχρήσης λιπασμάτων - φυτοφαρμάκων, μονοκαλλιέργειες και επιλογή ειδών που θα μας καθορίσουν οι Βρυξέλλες. Οι μικροκαλλιεργητές θα εξαναγκαστούν στην εγκατάλειψη των περιουσιών τους (λόγω ανταγωνισμού) που θα περάσουν στους επιχειρηματίες αγρότες. Ενα από τα οράματα του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ που πλησιάζει η ώρα να βρει δικαίωση! Ομως υπάρχει και η άλλη πλευρά. Το γεωργικό μοντέλο που οραματίζεται ο Κ. Σημίτης (σ.σ. που έχει διατελέσει και υπουργός γεωργίας) είναι χρεοκοπημένο κυρίως για περιβαλλοντικούς λόγους. Τα εδάφη εξαντλούνται και δηλητηριάζονται. Το ίδιο συμβαίνει με τα υπόγεια νερά και τα προϊόντα. Ετσι παραμένει ζητούμενο το να εφαρμοστεί η οικολογική γεωργία τα προϊόντα της οποίας γνωρίζουν μεγαλύτερη ζήτηση και ψηλότερες τιμές. Ομως κάτι τέτοιο έρχεται σε σύγκρουση με τις μεγάλες καλλιέργειες και τους επιχειρηματίες αγρότες, τουλάχιστον όπως τους οραματίζονται οι "σοσιαλιστές" μας.

Τουρισμός, συνταγές από το παρελθόν

"Για την τουριστική ανάπτυξη οι άμεσες προτεραιότητες της παρέμβασής μας αφορούν την αναβάθμιση της ποιότητας και την εκτέλεση του επιχειρησιακού προγράμματος για το τουρισμό". Κι εδώ μια από τα ίδια. Κανένας φραγμός στη δημιουργία μεγάλων μονάδων που είναι από τη φύση τους προβληματικές και καταστροφικές για το περιβάλλον. Ας μην ξεχνάμε πόσες καταπατήσεις παραλιών έχουν γίνει, πόσες δασικές εκτάσεις έχουν καταστραφεί και τι ποσότητες λυμάτων καταλήγουν στη θάλασσα από ξενοδοχειακές μονάδες στο όνομαπάντα της ανάπτυξης. Μιας ανάπτυξης που μόνο οι ΠΑΣΟΚικοί εγκέφαλοι έχουν οραματιστεί, αν αναλογιστούμε τον σκανδαλώδη νόμο 1262/82 που έφτιαξε τα νέα τζάκια που έβαζαν αέρα κοπανιστό και έπαιρναν εκατοντάδες εκατομμύρια. Χίος, Μυτιλήνη, Θάσος, Σάμος, Κως είναι χαρακτηριστικές περιπτώσεις για το τι έγινε. Ο εναλλακτικός τουρισμός ούτε που ακούγεται ως έννοια. Φυσικά προς τα κει δεν παίζονται τεράστια ποσά, ούτε μπορούν να φτιαχτούν οι δικοί μας...

Τι μισοακούσαμε και τι δεν ακούσαμε καθόλου

Νύξεις για τον καθορισμό των χρήσεων γης, το νέο ΓΟΚ και το Εθνικό Κτηματολόγιο και την κατοχύρωση της φυσιογνωμίας των πόλεων και των χωριών. Και για μεν το Εθνικό Κτηματολόγιο έχει ανακοινωθεί τόσες φορές, που έχει καταντήσει εθνικό ανέκδοτο. Οχι πως πρακτικά είναι αδύνατο να φτιαχτεί. Απλά τα συμφέροντα που αντιδρούν στην κατάρτισή του είναι τέτοια που αμφιβάλλουμε αν ποτέ θα πάρει σάρκα και οστά. Τι σχεδιάζεται με το νέο ΓΟΚ και τις χρήσεις γης και πόσο θα συντελέσουν στη βελτίωση του περιβάλλοντος ας το αφήσουμε για το μέλλον, όταν θα γίνουν. Για τη φυσιογνωμία όμως των πόλεων ας μη μας "δουλεύουν". Στις περισσότερες περιπτώσεις είναι πια αργά. Το μπετόν έχει κυριαρχήσει και οι ελεύθεροι χώροι έχουν εξαφανιστεί. Η αυτοκρατορία του αυτοκίνητου έχει κυριαρχήσει πλήρως και οι μαζικές συγκοινωνίες υποβαθμίζονται με βήμα γοργό. Οσο για τα αυθαίρετα θα εξακολουθούν να κατατάσσονται σε.. γενιές και να νομιμοποιούνται προεκλογικά. Η προστασία των υδάτινων πόρων θα εξακολουθήσει να θεωρείται θέμα β διαλογής και θα αναφέρεται στις τιποτολογίες του υπουργού περιβάλλοντος. Τα δάση θα παραμένουν στο έλεος των εμπρηστών, όσο τα αυθαίρετα θα συσχετίζονται με τις ψήφους των ιδιοκτητών τους. Η ανακύκλωση θα αποτελεί μέρος προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σε παιδιά του δημοτικού κι ίσως θα εντάσσεται στα διαφημιστικά προγράμματα κάποιων επιχειρήσεων. Η διάβρωση των εδαφών θα συνεχίζεται, εφόσον το αναπτυξιακό μοντέλο παραμένει το ίδιο. Οι υδροβιότοποι θα καταπατούνται ακόμα κι από δικαστικούς στα πλαίσια της θερινής κατοικίας κ.ο.κ. Αν έτσι έχουν τα πράγματα τι αξία έχει η πρωθυπουργική ρήση "... η αναπτυξιακή πολιτική μας θεωρεί ότι αναπόσπαστα στοιχεία της ανάπτυξης πρέπει να είναι η προστασία του περιβάλλοντος, η βελτίωση της ποιότητας της ζωής και η οικοδόμηση του κοινωνικού κράτους";


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ