Πέμπτη 11 Αυγούστου 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η αντιλαϊκή πολιτική στην ακτοπλοΐα

(Πίνακας 1) Η κατάσταση που εμφανίζει ο πίνακας είναι ακόμα χειρότερη τον τελευταίο χρόνο, τόσο για τους ναυτεργάτες, όσο και για τους επιβάτες και τους εργαζόμενους κατοίκους των νησιών, μετά την απόσυρση 29 ακτοπλοϊκών πλοίων από τις κύριες και περιφερειακές γραμμές του Αιγαίου, ενώ αναμένεται μέσα στα επόμενα τρία χρόνια (μέχρι το 2008) να αποσυρθούν άλλα 39 πλοία. Η ανεργία των ναυτεργατών παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις
(Πίνακας 1) Η κατάσταση που εμφανίζει ο πίνακας είναι ακόμα χειρότερη τον τελευταίο χρόνο, τόσο για τους ναυτεργάτες, όσο και για τους επιβάτες και τους εργαζόμενους κατοίκους των νησιών, μετά την απόσυρση 29 ακτοπλοϊκών πλοίων από τις κύριες και περιφερειακές γραμμές του Αιγαίου, ενώ αναμένεται μέσα στα επόμενα τρία χρόνια (μέχρι το 2008) να αποσυρθούν άλλα 39 πλοία. Η ανεργία των ναυτεργατών παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις
Η ΝΔ, με το ΠΑΣΟΚ και τους εφοπλιστές και με βάση τον κανονισμό 3577/92 της ΕΕ διαμόρφωσαν το νέο αντιλαϊκό θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας. Η άρνηση της ΝΔ να ψηφίσει το Ν. 2932/2001 εξυπηρετούσε την επιδίωξη για διεύρυνση της εφοπλιστικής ασυδοσίας και τη δημιουργία δημαγωγικών εντυπώσεων.

Το ίδιο υποκριτικό - δημαγωγικό είναι σήμερα το όψιμο ενδιαφέρον του ΠΑΣΟΚ για τα προβλήματα της ακτοπλοΐας, τα οποία είναι αποτέλεσμα της αντιλαϊκής πολιτικής του.

Οι εφοπλιστές καθορίζουν τις τιμές των εισιτηρίων και τα ναύλα των εμπορευμάτων, δρομολογούν τα πλοία ελεύθερα σε γραμμές και συχνότητες της επιλογής τους, σύμφωνα με την επιχειρηματική πρωτοβουλία, με κριτήριο την κερδοφορία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Το δίκτυο των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι ενδεικτικό. Απαιτήσεις για συχνότητες ή προσεγγίσεις λιμένων δεν υπάρχουν πλέον σε όλες τις γραμμές. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με στοιχεία του ΥΕΝ, το 2003 από τις 273 γραμμές που αποτελούν το σύνολο του ενδεικτικού δικτύου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών μόνο 120 γραμμές επιλέχτηκαν από τους εφοπλιστές για τη δρομολόγηση πλοίων.

Σε συμπαιγνία ΝΔ - ΠΑΣΟΚ με τους εφοπλιστές αυθαίρετα - προκλητικά επεκτείνουν το χαρακτηρισμό των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών σε «άγονες γραμμές», με αποτέλεσμα την αύξηση των επιδοτήσεων του ΥΕΝ προς τις ναυτιλιακές εταιρίες από 10,7 εκατ. ευρώ το 2001 σε 44 εκατ. ευρώ το 2005!

Εισιτήρια - «χρυσάφι» για άθλιες υπηρεσίες

(Πίνακας 2) Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, την περίοδο από 27/4/94 μέχρι 19/12/03, για την εξυπηρέτηση των εφοπλιστικών συμφερόντων, παραβίασε κατάφωρα την ισχύουσα νομοθεσία - τους ναυπηγικούς κανόνες - για την ασφάλεια των επιβατηγών - οχηματαγωγών πλοίων και ενέταξε στα ελληνικά νηολόγια τα παραπάνω 13 ακτοπλοϊκά πλοία με μέσο όρο ηλικίας 22,23 έτη, εκθέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές των επιβατών και των ναυτεργατών
(Πίνακας 2) Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, την περίοδο από 27/4/94 μέχρι 19/12/03, για την εξυπηρέτηση των εφοπλιστικών συμφερόντων, παραβίασε κατάφωρα την ισχύουσα νομοθεσία - τους ναυπηγικούς κανόνες - για την ασφάλεια των επιβατηγών - οχηματαγωγών πλοίων και ενέταξε στα ελληνικά νηολόγια τα παραπάνω 13 ακτοπλοϊκά πλοία με μέσο όρο ηλικίας 22,23 έτη, εκθέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές των επιβατών και των ναυτεργατών
Τα τρία τελευταία χρόνια, μετά την κατάργηση του καμποτάζ, τα εισιτήρια των επιβατών και τα ναύλα των οχημάτων και των εμπορευμάτων αυξήθηκαν κατά 70%, φέροντας ισχυρό πλήγμα στα οικονομικά της εργατικής οικογένειας, στους κατοίκους και στο λαϊκό τουρισμό των νησιών.

Είναι ενδεικτικό ότι τα νέα ταχύπλοα σκάφη που δρομολογήθηκαν στις ακτοπλοϊκές γραμμές διατήρησαν τα πολύωρα ταξίδια των συμβατικών πλοίων. Οι εφοπλιστές, με τις πλάτες του ΥΕΝ, αύξησαν τα λιμάνια προσέγγισης των ταχύπλοων, παρότι η διαφορά στις τιμές των εισιτηρίων και στα ναύλα των εμπορευμάτων είναι τεράστια μεταξύ συμβατικών και ταχύπλοων πλοίων.

Ενδεικτικά, το κόστος για 4μελή οικογένεια με ΙΧ για ταχύπλοο από τον Πειραιά με επιστροφή για τη Μυτιλήνη είναι 765,8 ευρώ ακριβότερο κατά 91% σε σχέση με το 2001, για τη Λήμνο 643,6 ευρώ και64,20%, καθώς και για τη Χίο 541,2 ευρώ και κατά 61,74% ακριβότερο!

Η απαίτηση των εφοπλιστών για πλήρη απελευθέρωση αφορά στις οργανικές συνθέσεις των πλοίων, το διώξιμο χιλιάδων ναυτεργατών (πίνακας 1), την κατάργηση του ορίου ηλικίας παροπλισμού των πλοίων και τη χωρίς περιορισμούς δρομολόγηση και αποδρομολόγηση των πλοίων (πίνακας 2).

Η σύνδεση πολλών νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα γίνεται με υπερήλικα - υποσυντήρητα πλοία που εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των επιβατών και των ναυτεργατών (πίνακας 3).

Κατάργησαν τις προστατευτικές διατάξεις του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου (ΚΔΝΔ) και νομιμοποίησαν τη δρομολόγηση πλοίων με σημαίες ευκαιρίας.

Ολα για το εφοπλιστικό κεφάλαιο
  • Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ μετά το τραγικό ναυάγιο του Ε/Γ-Ο/Γ «Εξπρές Σαμίνα», στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 80 συνάνθρωποί μας, έπρεπε να παρθούν αυστηρά μέτρα για τους ελέγχους των πλοίων, το ΠΑΣΟΚ, με τη συναίνεση της ΝΔ, εκχώρησε αρμοδιότητες του Κλάδου Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) στις ιδιωτικές εταιρίες. Ουσιαστικά, οι έλεγχοι του ΚΕΕΠ έχουν τυπικό χαρακτήρα. Είναι πολύ μεγάλες οι ελλείψεις που αντιμετωπίζει ο ΚΕΕΠ σε επιστημονικό προσωπικό και τεχνολογικό εξοπλισμό.
  • Εξαιρέθηκαν τα ελληνικά επιβατηγά πλοία που ήταν άνω των 27 ετών από την «Eurosolas», με την οδηγία 98/18/ΕΚ για την ασφάλεια των επιβατικών ακτοπλοϊκών πλοίων, όταν το 35,46% του ακτοπλοϊκού στόλου αποτελείταιι από υπερήλικα πλοία(πίνακας 4).
  • Οι ναυτιλιακές εταιρίες δεν έχουν προσκομίσει τα πιστοποιητικά ασφάλισης των πλοίων στο ΥΕΝ, παρά την παράταση που τους είχε δοθεί μέχρι το Μάη του 2004. Το γεγονός αυτό έρχεται να πιστοποιήσει ότι ακτοπλοϊκά πλοία είναι ανασφάλιστα, κάτι το οποίο ενισχύεται και από την επισήμανση της αναγκαιότητας περί τροποποίησης των διατάξεων του νόμου 2932/2001 που προβάλλουν οι ασφαλιστικές εταιρίες και εφοπλιστές σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας σε σχετική Ερώτηση του ΚΚΕ, που ανέδειξε και αυτό το σοβαρό πρόβλημα.
  • Με την προκλητική διάταξη του υπουργείου Οικονομικών έδωσαν τη δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρίες να αναπροσαρμόσουν την αξία των πλοίων, στις 31 Δεκέμβρη 2003, ρύθμιση που «βοηθά τις εταιρίες του κλάδου να διαγράψουν ζημιές που στην πραγματικότητα ήταν εικονικές...»! (Στ. Σαρρής, πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας, «Βήμα», Σεπτ. 2003), δίνοντας τη δυνατότητα στους εφοπλιστές να φτιασιδώσουν τις εταιρίες και να απομυζήσουν κέρδη.
  • Ενώ υπάρχει σημαντική έλλειψη στη δρομολόγηση πλοίων και αναλαμβάνει το Πολεμικό Ναυτικό να καλύψει τις ανάγκες των νησιωτών, οι εφοπλιστές ζητούν «μερίδιο» από τις μεταφορές στρατευμάτων και εφοδίων του ΝΑΤΟ, της ΕΕ και του ΟΗΕ στα πλαίσια της ίδρυσης από τη ΝΔ με τη συναίνεση του ΠΑΣΟΚ του Πολυεθνικού Κέντρου Στρατηγικών Θαλάσσιων Μεταφορών, αναβαθμίζοντας το ρόλο του ακτοπλοϊκού στόλου στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, για την αύξηση των κερδών τους. (Γενική Συνέλευση ΕΕ Ακτοπλοΐας Γενάρης 2005).
  • Το επιχειρηματικό δαιμόνιο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας των εφοπλιστών επιδόθηκε σε τυχοδιωκτικές ενέργειες. Οι εφοπλιστές, με την κάλυψη της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, άλλαξαν το πρωτόκολλο σε ακτοπλοϊκά πλοία, αυξάνοντας τον αριθμό των επιβατών και ταυτόχρονα, με πρόχειρες μετασκευές, μείωσαν τη χωρητικότητα της οικονομικής θέσης των πλοίων, υποχρεώνοντας τους επιβάτες να καταβάλλουν αυξημένα ποσά για εισιτήρια διακεκριμένης θέσης!!
  • Η εισφοροδιαφυγή - εισφοροκλοπή από τους εφοπλιστές συνεχίζεται σε βάρος του ΝΑΤ, εκτινάσσοντας το οργανικό έλλειμμα για τα ασφαλιστικά Ταμεία των ναυτεργατών στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ για το 2005!!
  • Σύμφωνα με κοινοτική οδηγία εξαιρέθηκαν 12 Ε/Γ-Ο/Γ πλοία από τις ρυθμίσεις για τα ελάχιστα όρια περιεκτικότητας σε θείο στα καύσιμα των πλοίων.
  • Ενώ το μεγαλύτερο μέρος των λιμενικών υποδομών της χώρας παρουσιάζει τεράστιες ελλείψεις (ανύπαρκτοι βραχίονες, προβλήτες, σκάφη ελλιμενισμού και πυρασφάλειας, αίθουσες υποδοχής επιβατών και χώροι οχημάτων) ενισχύονται τομείς που αποφέρουν κέρδη στους εφοπλιστές και στους μεγάλους μονοπωλιακούς επιχειρηματικούς ομίλους για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.
  • Η κατάθεση από την κυβέρνηση της ΝΔ του νομοσχεδίου για τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ανοίγει νέο γύρο παροχής πακτωλού επιδοτήσεων στους εφοπλιστές και γενικότερα στην πλουτοκρατία.
Η κοροϊδία των «προστίμων»

(Πίνακας 4) Τα παραπάνω 79 πλοία αποτελούν τον κορμό των κύριων ακτοπλοϊκών γραμμών του Αιγαίου, σε σύνολο 310 περίπου πλοίων που ταξιδεύουν στις εσωτερικές θαλάσσιες γραμμές
(Πίνακας 4) Τα παραπάνω 79 πλοία αποτελούν τον κορμό των κύριων ακτοπλοϊκών γραμμών του Αιγαίου, σε σύνολο 310 περίπου πλοίων που ταξιδεύουν στις εσωτερικές θαλάσσιες γραμμές
Η ΝΔ συνεχίζει την ίδια πολιτική του ΠΑΣΟΚ, έχει τα ίδια κριτήρια και ενίσχυση της «ανταγωνιστικότητας» και των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, δηλαδή την αύξηση των κερδών των εφοπλιστών. Οι δηλώσεις του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Μ. Κεφαλογιάννη ότι θα επιβληθούν πρόστιμα στις ναυτιλιακές εταιρίες για την άθλια κατάσταση στην ακτοπλοΐα, φανερώνουν την πάγια τακτική των υπουργών της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ για τη δικαιολόγηση της εφοπλιστικής ασυδοσίας.

Ακόμα και όταν επιβάλλονται πρόστιμα στις ναυτιλιακές εταιρίες, οι εφοπλιστές αξιοποιούν τους μηχανισμούς του αστικού κράτους για την παραγραφή τους και αυτός είναι γενικός κανόνας που χαρακτηρίζει την ασύδοτη δράση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Χαρακτηριστικά, μέχρι σήμερα δεν καταβλήθηκαν από τους εφοπλιστές τα χρηματικά ποσά για τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν σε έξι (6) ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες (Μινωικές Γραμμές, Strintzis Lines, ANEK, Ventures Sea Lines, Karageorgis Lines, Marlines) και σε μια ιταλική (Adriatica) για τη σύσταση «καρτέλ» στις θαλάσσιες γραμμές της Αδριατικής, για το καθορισμό ενιαίας τιμής για τα εισιτήρια των επιβατών, τα νούλα των οχημάτων και των εμπορευμάτων.


(Πίνακας 3)
(Πίνακας 3)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ