Πέμπτη 18 Δεκέμβρη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΛΑΪΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η χρόνια εγκατάλειψη και το «ώριμο φρούτο» της ιδιωτικοποίησης

Συνέντευξη με τον Πέτρο Καραλιώκη, μέλος της Επιτροπής Αγώνα Σπουδαστών ΑΕΝ Ασπροπύργου

Από τη συμμετοχή της Επιτροπής Αγώνα στην απεργιακή συγκέντρωση της 27ης Νοέμβρη στον Πειραιά
Από τη συμμετοχή της Επιτροπής Αγώνα στην απεργιακή συγκέντρωση της 27ης Νοέμβρη στον Πειραιά
Στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) σπουδάζουν οι αυριανοί πλοίαρχοι και μηχανικοί. Κατά τη διάρκεια των σπουδών τους έρχονται αντιμέτωποι με μια σειρά από χρόνια προβλήματα, που αντί να λύνονται, οξύνονται και πολλαπλασιάζονται. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση, με πρωτοβουλίες του υπουργού Ναυτιλίας, Μ. Βαρβιτσιώτη, προχωράει στα τελικά βήματα για την ίδρυση ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης. Ο «Ριζοσπάστης» συζήτησε με τον Πέτρο Καραλιώκη, σπουδαστή στην ΑΕΝ Ασπροπύργου και μέλος της Επιτροπής Αγώνα που συγκροτήθηκε πρόσφατα.

***

-- Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην ΑΕΝ Ασπροπύργου και ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα των σπουδαστών;

-- Με μια φράση, η κατάσταση που ζούμε στην ΑΕΝ Ασπροπύργου πάει από το κακό στο χειρότερο. Και δεν είμαστε οι μόνοι, αφού και οι συνάδελφοι στις υπόλοιπες ΑΕΝ στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα. Η πραγματικότητα είναι αποκαλυπτική και αντικατοπτρίζει την απαξίωση της Ναυτικής Εκπαίδευσης: Τα μαθήματα έχουν ξεκινήσει από την 1η Οκτώβρη και μέχρι τις 8 Δεκέμβρη το πρόγραμμα μαθημάτων άλλαζε κάθε βδομάδα λόγω των τεράστιων ελλείψεων σε καθηγητές!

Ακόμα και σήμερα που μιλάμε, τα βιβλία δεν έχουν δοθεί σε όλα τα μαθήματα, ενώ οι πρόοδοι και τα διαγωνίσματα έχουν ξεκινήσει. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν έχουν δοθεί τα βιβλία για τα μαθήματα της Αντοχής Υλικών και του Ναυτικού Δικαίου στο Β' έτος των Μηχανικών. Υπάρχουν καθυστερήσεις στα σχολεία Σωστικών και Πυροσβεστικών Μέσων (βασικά και προχωρημένα), γεγονός που καθυστερεί και την έκδοση μιας σειράς δικαιολογητικών και πιστοποιητικών για τα οποία είναι προαπαιτούμενο το ναυτικό φυλλάδιο.


Αρκετοί είναι οι συνάδελφοι που δυσκολεύονται να βρουν εταιρεία για να εκτελέσουν τα εκπαιδευτικά ταξίδια που απαιτούνται για τη λήψη πτυχίου, τη στιγμή που με βάση Προεδρικό Διάταγμα που υπάρχει, την ευθύνη αυτή την έχουν η σχολή και οι εφοπλιστές.

Από την άλλη, η σπουδαστική μέριμνα είναι επί της ουσίας ανύπαρκτη. Δεν υπάρχει σίτιση για τους σπουδαστές, ενώ δεν δίνεται ούτε σπουδαστικό πάσο για τη μετακίνηση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και όποια άλλα δικαιώματα αυτό περιλαμβάνει. Το κόστος γίνεται δυσβάσταχτο αν πάρουμε υπόψη τα ποσά που δίνουμε για μια σειρά από αναλώσιμα (π.χ. υλικά για το Μηχανολογικό Σχέδιο και φόρμες εργασίας για τα εργαστήρια στους Μηχανικούς, διπαράλληλους χάρακες στους πλοιάρχους κ.λπ.).

Παράλληλα, στα εργαστήρια δεν λειτουργούν οι τόρνοι εδώ και κάποια χρόνια λόγω διαρροής στο ηλεκτρικό δίκτυο που δεν έχει επιδιορθωθεί, όπως μας έχουν ενημερώσει οι καθηγητές. Κάθε μέρα βλέπουμε εικόνες εγκατάλειψης των κτιριακών εγκαταστάσεων με χαλασμένες πόρτες και θρανία, σκασμένους τοίχους από την υγρασία κ.λπ. Αποκορύφωμα ήταν οι πρόσφατες μέρες έντονης βροχόπτωσης, με ταβάνια να στάζουν και διαδρόμους να γεμίζουν νερό.

Μπορεί κάποιος να σκεφτεί: «Μα καλά, είναι δυνατόν;». Κι όμως, αυτά δε συμβαίνουν σε κάποια μακρινή χώρα, αλλά εδώ, στον Ασπρόπυργο, στη μεγαλύτερη σχολή της περίφημης πια 1ης παγκόσμιας ναυτιλιακής δύναμης.

Ολες αυτές οι ελλείψεις και καθυστερήσεις έχουν αντίκτυπο στο επίπεδο των σπουδών που λαμβάνει ένας νέος μηχανικός ή πλοίαρχος στα πρώτα του βήματα στη ναυτιλία. Υπονομεύουν το μέλλον των εργαζομένων του κλάδου, ρίχνουν τον πήχη των απαιτήσεων και δημιουργούν ακόμα και ζήτημα ασφάλειας για την προστασία των ίδιων των πληρωμάτων, των επιβατών, των εμπορευμάτων και του περιβάλλοντος.

-- Η κυβέρνηση προχωρά αποφασιστικά στην ιδιωτικοποίηση της Ναυτικής Εκπαίδευσης. Ποιος είναι ο σκοπός τους και πώς στρώθηκε τα προηγούμενα χρόνια το έδαφος για να προχωρήσει αυτή η επιδίωξη;

-- Η κυβέρνηση, με τις πρωτοβουλίες του τελευταίου διαστήματος, ουσιαστικά ενεργοποιεί το νομοθετικό έκτρωμα 3153/2003 της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ με τίτλο «Ναυτική επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και επιμόρφωση και ρύθμιση άλλων θεμάτων αρμοδιότητας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας» και το νόμο 3450/2006 της κυβέρνησης της ΝΔ, που ήρθε να συμπληρώσει αυτόν του ΠΑΣΟΚ.

Ερχεται να συνεχίσει την προσπάθεια υποβάθμισης και απαξίωσης της Ναυτικής Εκπαίδευσης, που έχει ως στόχο να οδηγήσει τους σπουδαστές στα τρωκτικά της ιδιωτικής Εκπαίδευσης και των δουλεμπορικών κυκλωμάτων. Μας θέλουν να πληρώνουμε για την απόκτηση πιστοποιητικών, να πληρώνουμε για μια θέση εργασίας, να είμαστε χαμηλόμισθοι και ανασφάλιστοι. Πρόκειται επί της ουσίας για την εδώ και χρόνια απαίτηση των εφοπλιστών για την ίδρυση ιδιωτικών σχολών, τα λεγόμενα Ν.Ε.Κ.Ε., που άτυπα λειτουργούν ήδη.

Να σημειώσουμε ότι οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν πρωτοστατήσει στη λειτουργία αντίστοιχων ιδιωτικών σχολών σε άλλες χώρες (Φιλιππίνες, Ινδονησία, Κίνα κ.α.). Θέλουν την αύξηση της «μαύρης» ανασφάλιστης εργασίας, ναυτεργάτες χωρίς δικαιώματα, χωρίς συνδικαλιστική οργάνωση, Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, Κοινωνική Ασφάλιση και προστασία.

Το έδαφος έχει όντως στρωθεί με την κατάσταση που επικρατεί στις σχολές και περιγράψαμε προηγουμένως. Προσπαθούν να παρουσιάσουν σαν «λύτρωση» απ' αυτή την κατάσταση την ιδιωτική πρωτοβουλία, στην οποία εμείς οι σπουδαστές θέλουν να είμαστε η πρώτη πελατεία.

Η πραγματικότητα και η πείρα, ακόμα και από άλλες χώρες, για το πού έχει οδηγήσει αυτή η κατάσταση, είναι μεγάλη: Ακόμα περισσότερη απαξίωση της γνώσης, διαδικασίες χωρίς κανέναν έλεγχο, έκδοση πτυχίων - χαρτιών με το «κιλό» και εξασφάλιση φτηνού, ευέλικτου εργατικού δυναμικού για τους εφοπλιστές, με ό,τι συνέπειες έχουν όλα αυτά στην ασφάλεια των πληρωμάτων και των πλοίων.

-- Ποια είναι η δράση που έχουν αναπτύξει τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία σε σχέση με τα προβλήματα των σπουδαστών;

-- Πρώτα απ' όλα, το γεγονός ότι αυτές οι επιδιώξεις είχαν μείνει στα χαρτιά από το 2003, οφείλεται στον κοινό αγώνα σπουδαστών και ναυτεργατών, στους οποίους τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ήταν μπροστά.

Εχουν προηγηθεί οι κοινοί αγώνες των σπουδαστών με τα σωματεία για την εύρεση εκπαιδευτικού ταξιδιού και για να μη γίνουν διαγραφές από τη σχολή. Εγιναν κινητοποιήσεις στο Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ), στο υπουργείο Ναυτιλίας και στην Ενωση των εφοπλιστών. Τέλος, να αναφέρουμε τη συμμετοχή σπουδαστών στις απεργίες των ναυτεργατών, την πλούσια πείρα που συσσωρεύεται μέσα από αυτούς τους αγώνες.

Η Ενωση των Μηχανικών (ΠΕΜΕΝ), της οποίας οι εκλογές διεξάγονται μάλιστα αυτή την περίοδο, προβλέπει από το καταστατικό της να μπορούν να γράφονται οι δόκιμοι μηχανικοί των ΑΕΝ. Αυτό βοηθάει πραγματικά στη γνώση των προβλημάτων του χώρου, στην οργάνωση πρωτοβουλιών για την αντιμετώπισή τους. Αμέτρητες φορές το σωματείο έχει παρέμβει με ανακοινώσεις, παραστάσεις διαμαρτυρίας και κινητοποιήσεις για τα προβλήματα των σπουδαστών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα σε όλα αυτά, η ΠΕΜΕΝ οργανώνει τεχνικά σεμινάρια για την ενίσχυση των σπουδαστών, όπως αυτό που πραγματοποιήθηκε το Νοέμβρη για τις Μηχανές με common railfuel system (σύστημα κοινού οχετού καυσίμου).

Επιπλέον, στα γραφεία της λειτουργεί προσομοιωτής μηχανοστασίου, η χρήση του οποίου είναι δωρεάν για τα μέλη της, και παρέχει στους σπουδαστές τη δυνατότητα εξάσκησης πάνω στο αντικείμενό τους. Ακόμα, γίνεται προσπάθεια, σε συνεργασία με τις Λαϊκές Επιτροπές του Πειραιά, να οργανωθούν ενισχυτικά μαθήματα, π.χ. Μαθηματικών και Φυσικής, για σπουδαστές της ΑΕΝ.

-- Τι δυσκολίες αντιμετωπίζετε στην προσπάθεια να οργανωθεί η πάλη των σπουδαστών;

-- Η οργάνωση της πάλης των σπουδαστών στην ΑΕΝ του Ασπροπύργου είναι πίσω από τις ανάγκες. Είναι όμως πίσω και από τις πραγματικές δυνατότητες, όπως απέδειξε, για παράδειγμα, η μαζική συμμετοχή των συναδέλφων από την ΑΕΝ Μακεδονίας στο απεργιακό συλλαλητήριο του ΠΑΜΕ στη Θεσσαλονίκη στις 27 Νοέμβρη με πανό του Συλλόγου τους.

Μπορούμε να ξεπεράσουμε τα εμπόδια που έβαλε το απερχόμενο ΔΣ του Συλλόγου μας, που ήταν άφαντο μέσα σε τόσα προβλήματα, δεν οργάνωσε ούτε εκλογές του Συλλόγου, όπως είχε υποχρέωση, αλλά και τις δυσκολίες που φέτος βάζει η διοίκηση της σχολής, χρησιμοποιώντας χίλιες δυο προφάσεις για να μη γίνουν εκλογές, γιατί δε θέλει Σύλλογο που να διεκδικεί.

Απέναντι σε όλα αυτά, οι σπουδαστές που έως τώρα συσπειρωνόμασταν στην ΑΓΕΝ («Αγωνιστική Ενότητα» - παράταξη στη σχολή που συσπειρώνεται με το ΠΑΜΕ), μαζί με άλλους συναδέλφους, πήραμε την πρωτοβουλία και προχωρήσαμε σε συγκρότηση Επιτροπής Αγώνα για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στη σχολή.

Ηδη έχουμε πάρει πρωτοβουλίες, όπως ανάρτηση πανό ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της Ναυτικής Εκπαίδευσης, παράσταση διαμαρτυρίας στη διοίκηση της σχολής για τις τεράστιες ελλείψεις και αποφάσεις σε τμήματα για αποχή από τα μαθήματα τη μέρα της απεργίας στις 27 Νοέμβρη. Η συνέχεια δίνεται με συζήτηση της πείρας από αυτές τις πρωτοβουλίες και την προσπάθεια για κλιμάκωση με τη συμμετοχή περισσότερων σπουδαστών.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ