Σάββατο 3 Μάρτη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ο νέος «τρομονόμος» έρχεται: Αντισταθείτε!

Με γρήγορους ρυθμούς, ετοιμάζεται ο νέος «Τρομονόμος», δηλαδή οι τροποποιήσεις της ποινικής νομοθεσίας που προωθούνται με πρόσχημα την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας και του οργανωμένου εγκλήματος.

Λεπτομέρειες για το περιεχόμενό του δεν έχουν γίνει γνωστές. Αναμφίβολα, όμως, το νομοσχέδιο αυτό ικανοποιεί τις απαιτήσεις των γνωστών εξωτερικών δυνάμεων, που εδώ και καιρό πιέζουν ασφυκτικά την ελληνική κυβέρνηση για την αυταρχικοποίηση της ουσιαστικής και δικονομικής ποινικής νομοθεσίας, με πρόσχημα την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, αλλά με πραγματική στόχευση την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των αντιδράσεων στις αντιλαϊκές πολιτικές, που οι δυνάμεις αυτές προωθούν σε διάφορες χώρες (και στη δική μας), στα πλαίσια της νέας τάξης πραγμάτων.

Η ελληνική κυβέρνηση, θέλοντας να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις αυτών των δυνάμεων, που άλλωστε εξυπηρετούν και τη δική της πολιτική, με το μικρότερο δυνατό πολιτικό κόστος, έχει αρχίσει τελευταία να προετοιμάζει συστηματικά το έδαφος.

Ο υπουργός Δικαιοσύνης, για να γίνει πιο εύπεπτο το προϊόν που πρόκειται να σερβίρουν, συγχέει σκόπιμα την τρομοκρατία με το οργανωμένο έγκλημα, ενώ ταυτόχρονα λανσάρει την περίεργη θεωρία της ήπιας παραβίασης των ατομικών δικαιωμάτων προς όφελος της ασφάλειας των πολιτών. Οταν συγκρούονται δύο κοινωνικά αγαθά - λέει - το πιο περιορισμένο πρέπει να υποχωρεί μπροστά στο γενικότερο. Και θεωρεί γενικότερο και θεμελιακό το συμφέρον της ασφάλειας και περιορισμένα, άρα μη σημαντικά, τα ατομικά δικαιώματα των πολιτών.

Ξεχνάει όμως ότι τα ατομικά δικαιώματα και οι ελευθερίες καταχτήθηκαν με σκληρούς αγώνες και ποταμούς αίματος και είναι αδιαπραγμάτευτα, καθώς επίσης ότι τα δύο αυτά κοινωνικά αγαθά δε συγκρούονται μεταξύ τους, αλλά συνυπάρχουν και αλληλοσυμπληρώνονται και δεν είναι δυνατό να εξασφαλίζεται το ένα σε βάρος του άλλου.

Ο νομικός κόσμος της χώρας μας και πρώτα από όλα ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, έχουν διακηρύξει σχεδόν ομόθυμα, ότι το υπάρχον νομικό πλαίσιο είναι επαρκές, για να εξασφαλίσει την έννομη τάξη από την τρομοκρατία και το οργανωμένο έγκλημα και δε χρειάζονται έκτακτα νομοθετικά μέτρα προς το σκοπό αυτό, που είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσουν σε περιστολή των ατομικών δικαιωμάτων και σε διώξεις και αυθαιρεσίες σε βάρος άλλων κατηγοριών πολιτών και όχι των φορέων της τρομοκρατίας και του οργανωμένου εγκλήματος.

Επισημαίνουν δε ότι η αναποτελεσματικότητα στην αντιμετώπιση των φαινομένων, δεν οφείλεται σε κενά της σχετικής νομοθεσίας, αλλά σε πολλούς άλλους παράγοντες που έχουν να κάνουν με την ανεπάρκεια των διωκτικών μηχανισμών, των χρηματικών πόρων, των τεχνικών μέσων και του έμψυχου δυναμικού που διαθέτουν, τη διάβρωσή τουςαπό τις ξένες υπηρεσίες και τα εκτεταμένα φαινόμενα διαφθοράς στους κόλπους τους. Την άποψη αυτή, τη συμμερίζεται και η πλειοψηφία του ελληνικού λαού, που αντιλαμβάνεται πολύ καλά ότι πίσω από τις κινήσεις αυτές κρύβεται κάτι το πονηρό και εξαιρετικά επικίνδυνο.

Ωστόσο, η κυβέρνηση δεν κάμπτεται μπροστά στις αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν, γιατί θέλει οπωσδήποτε να ικανοποιήσει τις επιδιώξεις αυτών που απαιτούν τη θέσπιση των εκτάκτων νομοθετικών μέτρων για την αντιμετώπιση και το χτύπημα του λαϊκού κινήματος. Ετσι, ο νέος «τρομονόμος» ετοιμάζεται πυρετωδώς και μάλιστα διοχετεύονται στη δημοσιότητα και συγκεκριμένα μέτρα που περιέχει, τα οποία στη συνέχεια διαψεύδονται χλιαρά και αόριστα, έτσι που και το μέγεθος και η ένταση των αντιδράσεων να διαπιστώνεται και η κοινή γνώμη να συνηθίζει στην ιδέα της θυσίας των ατομικών δικαιωμάτων στο βωμό της δήθεν ασφάλειας των πολιτών.

Οι πληροφορίες λένε πως έχουν γίνει προτάσεις να περιλαμβάνει: την επέμβαση των διωκτικών αρχών και τον αποκλεισμό περιοχών, μέσα στις οποίες υπάρχουν πληροφορίες ότι μπορούν να κινούνται ύποπτα άτομα, την επέκταση των ερευνών που μπορούν να πραγματοποιούν οι αστυνομικές δυνάμεις, με ειδικά μπλόκα στους δρόμους της κάθε πόλης, τη δυνατότητα ειδικευμένων αστυνομικών να πραγματοποιούν λεπτομερείς ελέγχους τόσο των αυτοκινήτων και των επιβατών τους, όσο και κτιρίων, αναζητώντας στοιχεία και υλικά εγκληματικών ενεργειών, την ανάρτηση σε δημόσιους χώρους των φωτογραφιών, ίσως ακόμη και των σκίτσων, ατόμων που οι διωκτικές αρχές θεωρούν ύποπτα για συμμετοχή σε πράξεις τρομοκρατίας, την παγίδευση των σπιτιών και άλλων ιδιωτικών χώρων όπου ζουν και εργάζονται ύποπτα άτομα, με «κοριούς» και κρυφές κάμερες νέας τεχνολογίας, την πλήρη αναίρεση δηλαδή του ασύλου της κατοικίας και της ιδιωτικής ζωής με απλές υποψίες, τη διευκόλυνση των τηλεφωνικών υποκλοπών, καθώς και την αξιοποίηση των στοιχείων που διαθέτουν οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, την άρση του απορρήτου της αλληλογραφίας, συμβατικής και ηλεκτρονικής, όλων των υπόπτων για διάπραξη σοβαρών κακουργημάτων, τη διασταύρωση πληροφοριών και επεξεργασία στοιχείων, τα οποία θα περιλαμβάνουν ακόμη και ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα πολιτών, με τη δυνατότητα των διωκτικών αρχών, να παίρνουν τις ευαίσθητες αυτές πληροφορίες από διάφορες υπηρεσίες π.χ. εφορίες, τράπεζες, ΔΕΗ κλπ. προς διαπίστωση της πραγματικής οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης των προσώπων που θα θεωρηθούν «ύποπτα», τη διεύρυνση των ελέγχων που γίνονται σε ύποπτους τραπεζικούς λογαριασμούς, την κάλυψη της δράσης των λεγομένων «διπλών πρακτόρων» κλπ.

Είναι καταφάνερο ότι αν έστω και μερικά μόνο από τα μέτρα αυτά υλοποιηθούν δε θα απομείνει τίποτε από τα ατομικά δικαιώματα των πολιτών. Ούτε πρόκειται να περισώσουν τα δικαιώματα αυτά από την πλήρη παραβίασή τους οι ρήτρες ασφαλείας που κατά τις ίδιες πληροφορίες θα περιέχει το νομοσχέδιο, ότι δηλ. θα εφαρμόζονται μόνο όταν αυτό είναι απολύτως αναγκαίο για την εξιχνίαση των εγκλημάτων του νόμου και θα τελούν υπό δικαστική εγγύηση καθώς πρέπει να εγκρίνονται προηγουμένως από το αρμόδιο δικαστικό συμβούλιο, έπειτα από πρόταση των διωκτικών αρχών.

Οι ρήτρες αυτές είναι εντελώς γενικές και αόριστες και είναι βέβαιο ότι η ρουτίνα εφαρμογής τους και άλλοι λόγοι θα καταργήσουν στην ουσία το δικαστικό έλεγχο.

Ο υπουργός Δικαιοσύνης διακηρύσσει ότι θα ληφθούν όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα, ώστε να μη γίνει στρεβλή εφαρμογή των διατάξεων που θα θεσπιστούν. Ομως, είναι βέβαιο ότι αυτό δεν πρόκειται να επιτευχθεί.

Πρώτα πρώτα, γιατί οι δυνάμεις που απαιτούν τη θέσπιση των εκτάκτων αυτών μέτρων, ακριβώς τη στρεβλή εφαρμογή τους επιδιώκουν, να χρησιμοποιηθούν δηλαδή για διαφορετικό σκοπό από εκείνο που διακηρύσσεται ότι εξυπηρετούν. Με τις δυνατότητες δε επηρεασμού των ελληνικών δημοσίων υπηρεσιών που διαθέτουν, είναι σε θέση να επιτύχουν πλήρως την ικανοποίηση των επιδιώξεών τους. Επειτα, η ιστορική εμπειρία πάνω στο ζήτημα αυτό είναι πάρα πολύ διδακτική.

Ο Ν. 375/1938 για την κατασκοπία, χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον για την πάταξη των πολιτικών δραστηριοτήτων του ΚΚΕ και με βάση το νόμο αυτό έχασαν τη ζωή τους πολλοί πολίτες, ανάμεσα στους οποίους ο ήρωας του ελληνικού λαού Νίκος Μπελογιάννης, που κάθε άλλο παρά κατάσκοπος ήταν.

Ο Ν. 509/1947 χρησιμοποιήθηκε κατ' επανάληψη για την καταδίωξη και καταδίκη πολλών συντηρητικών πολιτών αφοσιωμένων στο αστικό καθεστώς, όπως π.χ. του στρατηγού Ιορδανίδη και των μελών της «Δημοκρατικής Αμυνας».

Ο νόμος για την εκτόπιση των ζωοκλεφτών χρησιμοποιήθηκε για την εκτόπιση χιλιάδων πολιτών που ανέπτυσσαν πολιτική δραστηριότητα ενοχλητική για τους κρατούντες και η απριλιανή δικτατορία καταδίωξε, εξόρισε και φυλάκισε χιλιάδες Ελληνες πολίτες χωρίς να χρειαστεί να θεσπίσει έκτακτα νομοθετικά μέτρα, αλλά χρησιμοποιώντας αποκλειστικά το νομικό πλαίσιο που βρήκε έτοιμο από το προηγούμενο «δημοκρατικό» καθεστώς. Οσοι αμφιβάλλουν ότι την ίδια κατεύθυνση θα πάρουν τα πράγματα στην προκειμένη περίπτωση, δεν έχουν παρά να πληροφορηθούν τα όσα αποφασίστηκαν στην 3η Πανευρωπαϊκή Διάσκεψη κατά της τρομοκρατίας, που συνήλθε μεταξύ 29 Γενάρη και 2 Φλεβάρη 2001 στη Μαδρίτη, οργανωμένη από το υπουργείο Εξωτερικών της Ισπανίας και την UROPOL, στην οποία εγκρίθηκε κοινή πρόταση των Ισπανίας, Ιταλίας, Πορτογαλίας και Ελλάδας, ενάντια στην «αναρχική τρομοκρατία». Στη διάσκεψη αυτή ο Ισπανός γενικός αστυνομικός διευθυντής ανακοίνωσε: «Με σκοπό την καταπολέμηση της τρομοκρατίας» Ισπανία, Ιταλία και Ελλάδα έχουν συμφωνήσει στη δημιουργία «μιας ερευνητικής ομάδας των ριζοσπαστικών ομάδων (grups Fadicales) που δρουν στις τρεις χώρες». Για πρώτη φορά δηλαδή επίσημα η λέξη «τρομοκρατία» διαστέλλεται τόσο, ώστε να συμπεριλαμβάνει και όσους ορίζονται ως «ριζοσπάστες» ή «αναρχικοί».

Γι' αυτό σφάλλουν όσοι καλόπιστα προτείνουν να ληφθούν μέτρα αποτροπής της στρεβλής εφαρμογής των διατάξεων που θα θεσπιστούν. Ετσι και ισχύσουν οι διατάξεις αυτές, η στρεβλή εφαρμογή τους, όσες εγγυήσεις και αν τεθούν, είναι δεδομένη. Τα δημοκρατικά δικαιώματα των πολιτών με απλές, και αστήριχτες πολλές φορές, υποψίες, θα καταπατούνται, ένα κύμα τρόμου θα απλωθεί πάνω στον καθένα, που θα θέλει να αναπτύξει δραστηριότητες, νόμιμες μεν, αλλά ενοχλητικές για την εξουσία και τα συμφέροντα που εξυπηρετεί, μήπως και χαρακτηριστεί «ύποπτος» τρομοκρατικών ενεργειών με όλες τις εντεύθεν συνέπειες.

Χιλιάδες πολίτες θα βρεθούν στο έλεος της αυθαιρεσίας των διωκτικών αρχών και τα ατομικά τους δικαιώματα θα αναιρεθούν, ενώ οι φορείς της τρομοκρατίας, αλλά και του οργανωμένου εγκλήματος είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα μένουν στο απυρόβλητο, όπως και σήμερα, αφού, όπως επισημάνθηκε παραπάνω, η σημερινή αναποτελεσματικότητα στην αντιμετώπιση της τρομοκρατίας και του οργανωμένου εγκλήματος, δεν οφείλεται στην ανεπάρκεια του νομικού πλαισίου αντιμετώπισής τους, αλλά σε άλλους λόγους.

Ολόκληρος, λοιπόν, ο νομικός κόσμος, οι δημοκρατικές οργανώσεις, τα συνδικάτα, οι διανοούμενοι και καλλιτέχνες και όλος ο ελληνικός λαός πρέπει να ξεσηκωθούν και να παλέψουν, ώστε κανένα από τα μέτρα αυτά να μην περάσει και να ματαιωθεί εντελώς η ψήφιση του νέου «τρομονόμου». Η «Δημοκρατική συσπείρωση για τις Λαϊκές Ελευθερίες και την Αλληλεγγύη», έχει ήδη αναλάβει σχετικές πρωτοβουλίες. Αλλες συλλογικότητες έχουν επίσης ξεκινήσει ανάλογες δραστηριότητες. Ολες αυτές οι δραστηριότητες πρέπει να συγκλίνουν και να καταλήξουν στη δημιουργία ενός μαζικού αγωνιστικού κινήματος, για τη στηρία των ατομικών ελευθεριών και την προστασία του ελληνικού λαού από τη θεσμοθέτηση της αυθαιρεσίας και του αυταρχισμού σε βάρος του.


Γιάννης ΓΟΥΣΕΤΗΣ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ