Ο Ομιλος Λάτση - τονίστηκε συγκεκριμένα - προσπαθεί να πετύχει ό,τι δεν πέτυχε με τις 4 επεκτατικές απόπειρες του παρελθόντος: να θεμελιώσει ένα νέο, συνθετότερο και διαρκώς επεκτεινόμενο - εδαφικά και παραγωγικά - διυλιστήριο, ακριβώς δίπλα στις πόλεις! Η γιγάντωση του διυλιστηρίου προβάλλεται ως αναγκαία προϋπόθεση για τη μείωση της σημερινής δύσοσμης, ρυπογόνου και επικίνδυνης δραστηριότητάς του!! Ιδού ο παραλογισμός ή καλύτερα η λογική των μεγάλων συμφερόντων της ΠΕΤΡΟΛΑ: Αφήστε με να μεγαλώσω, για να σας ρυπάνω! Αφήστε με να έρθω πιο κοντά σας για να γίνω ασφαλέστερη! Η αξιοθαύμαστη και κυνική ταυτόχρονα επιχειρηματολογία της ΠΕΤΡΟΛΑ προκαλεί την κοινή λογική! Η υλοποίηση του «τεχνολογικού και περιβαλλοντικού εκσυγχρονισμού» της περιόδου '87-'91 έφερε περισσότερη ρύπανση και δυσοσμία στην Ελευσίνα και τη Μάνδρα, ενώ δεν μπόρεσε να εξουδετερώσει τους κινδύνους: ατύχημα με 14 νεκρούς το '92, έκρηξη με έναν τραυματία το Μάη του 2000».
Οι έγκαιρες και επανειλημμένες οχλήσεις μας, οι διαρκείς κινητοποιήσεις μας, η άσκηση κάθε πρόσφορου μέσου προς την κυβέρνηση και τους 3 συναρμόδιους υπουργούς για έναν ειλικρινή ουσιώδη διάλογο δε φάνηκαν ικανές να στρέψουν το ενδιαφέρον των κυβερνώντων στο πρόβλημά μας. Επιδίωξαν έναν προσχηματικό και κατ' επίφαση διάλογο μαζί μας, μια μόλις βδομάδα πριν ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανακοινώσει την - προειλημμένη - απόφασή τους για υπογραφή της «κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας» χορήγησης προέγκρισης χωροθέτησης για τη γιγάντωση της ΠΕΤΡΟΛΑ - πρώτο βήμα για την τελική αδειοδότηση.
Προσήλθαμε σε αυτόν το «διάλογο» με τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και Ανάπτυξης με ατράνταχτα επιχειρήματα στη... φαρέτρα μας, για να αντικρούσουμε - έκπληκτοι - αυτούσια την επιχειρηματολογία της ΠΕΤΡΟΛΑ, εκπεφρασμένη από τα υπουργικά χείλη!
Μέσω 2 εμπεριστατωμένων Υπομνημάτων αποδείξαμε με τον πλέον αναμφισβήτητο τρόπο ότι:
Οσον αφορά τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, τονίστηκαν τα εξής:
Το Θριάσιο - τονίστηκε σε άλλο σημείο - είναι Βιομηχανικά Κορεσμένη Περιοχή και δεν αντέχει άλλη επιβάρυνση. Παρά το γεγονός ότι οι φυσικοί αποδέκτες αέρας - θάλασσα - έδαφος έχουν δεχτεί τεράστια επιβάρυνση δεν έχει εκπονηθεί η απαραίτητη μελέτη που να τεκμηριώνει τη σημερινή κατάσταση και την ποιότητα των φυσικών αποδεκτών. (Ζώνη Ειδικών Περιβαλλοντικών Ενισχύσεων - Αρθρο 23 Ν. 1650/86).
Η εκπόνηση μιας τέτοιας μελέτης αποτελεί την ικανή και αναγκαία προϋπόθεση για να τεκμηριωθεί η επιβάρυνση του περιβάλλοντος από νέες μονάδες ή δραστηριότητες. Για να διαπιστωθεί τελικά τι άλλο μπορεί να αντέξει το πολύπαθο Θριάσιο! Ομως ούτε ο κ. Λαλιώτης ούτε ο κ. Χριστοδουλάκης αποδέχτηκαν την πρόταση αυτή, κόβοντας ουσιαστικά τις γέφυρες ενός ουσιαστικού και γόνιμου διαλόγου και ενισχύοντας την κοινή πεποίθηση ότι νόμοι για την προστασία του περιβάλλοντος υπάρχουν, η πολιτική βούληση για να ενεργοποιηθούν και να εφαρμοστούν δεν υπάρχει!
Η αναγγελία της παρέκκλισης από τα χείλη του Κυβερνητικού Εκπροσώπου στις 25 Ιανουαρίου συνοδεύτηκε - τονίζει η Επιτροπή Αγώνα - και από την εξαγγελία ενός αόριστου «προγράμματος αναβάθμισης και ανάπλασης του Θριάσιου Πεδίου», το οποίο «καταρτίζεται» δήθεν από τα υπουργεία Ανάπτυξης, ΠΕΧΩΔΕ και Εθνικής Οικονομίας, για το περιεχόμενο του οποίου κανείς Δήμαρχος ούτε ο Νομάρχης γνωρίζει τίποτε, ούτε κανενός ζητήθηκε η γνώμη.
Είναι προφανές ότι επιχειρείται επιμελώς να χρυσωθεί το χάπι της Γιγάντωσης της ΠΕΤΡΟΛΑ με την εξαγγελία κάποιων εφήμερων και εφ' άπαξ «αντισταθμιστικών οφελών» που η λαϊκή σοφία πολύ χαρακτηριστικά σαρκάζει: «να σε κάψω Γιάννη να σ' αλείψω λάδι»... Δεν πρόκειται να αποδεχτούμε άλλη επιβάρυνση ούτε να συμψηφίσουμε την αποδοχή νέων επεκτατικών σχεδίων στο Θριάσιο, νέων επιβαρύνσεων και νέων κινδύνων με κάποια εφήμερα οικονομικά οφέλη.