Τρίτη 2 Νοέμβρη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΕΚΛΟΓΕΣ 7 ΝΟΕΜΒΡΗ 2010
ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΑΛ. ΑΛΑΒΑΝΟΥ
Δοκιμασμένος ως «αριστερό» ανάχωμα…

Παπαγεωργίου Βασίλης

Οι «σκληρές» φράσεις κριτικής στο Μνημόνιο και την αντιλαϊκή επίθεση, οι κορόνες ενάντια στο ΔΝΤ και τις Βρυξέλλες, η γλαφυρή περιγραφή των λαϊκών προβλημάτων στις οποίες επιδίδονται ο κ. Αλαβάνος και τα στελέχη του δε συνιστούν γραμμή κατά των μονοπωλίων.

Χωρίς αντιμονοπωλιακή γραμμή, η όποια κριτική είναι ανούσια, αποπροσανατολιστική. Γιατί πίσω από αυτή είναι αδύνατη η υπεράσπιση όχι μόνο των μελλοντικών, αλλά και των άμεσων συμφερόντων των εργαζομένων.

Λίγο αν ψάξουν κάτω από την ψευτο-ανατρεπτική ρητορική και την «ελευθεριακή» συνθηματολογία, θα δούμε μια πολιτική που ενσωματώνει στο σύστημα, γιατί:

Α. Σπέρνει αυταπάτες ότι ένας θεσμός της εξουσίας των μονοπωλίων, όπως είναι οι Περιφέρειες του «Καλλικράτη», μπορεί να λειτουργήσει ως λαϊκός θεσμός. Αυτή είναι η ουσία των συνθημάτων «λαϊκή κυβέρνηση Αττικής», καθώς και ότι «στην Αττική δεν θα περάσει η τρόικα» κ.ά.

Πρόκειται για θέση δημαγωγική, που συσκοτίζει ότι διέξοδος προς όφελος του λαού είναι η συνολική ρήξη με τη καπιταλιστική ανάπτυξη, της οποίας άλλωστε προϊόν είναι και τα μέτρα που προβλέπει το μνημόνιο. Θέση που συγκρούεται με τη μόνη γραμμή που αποτελεί διέξοδο για το λαό: Την πάλη για ανάπτυξη με κριτήριο τις ανάγκες της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων, σε συνδυασμό με την αποδέσμευση από την ΕΕ. Γιατί διέξοδος είναι η κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων, ο κεντρικός σχεδιασμός, η Λαϊκή Οικονομία.

Ετσι διαστρεβλώνεται το περιεχόμενο της απειθαρχίας και ανυπακοής, την οποία επικαλείται ο Αλ. Αλαβάνος. Η απειθαρχία μπορεί να υφίσταται μόνο αν εντάσσεται στη γενική γραμμή ανατροπής του πολιτικού συσχετισμού, στην κατεύθυνση όμως της οικοδόμησης της κοινωνικής συμμαχίας εργατών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών για την ανατροπή της σημερινής εξουσίας, για τη Λαϊκή Εξουσία. Αλλωστε, μόνο αν ο λαός έχει κατακτήσει τη δική του εξουσία, θα είναι θεσμοί λαϊκής εξουσίας και τα τοπικά όργανα.

Β. Η θέση που προβάλλει ο Αλ. Αλαβάνος, ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε «κατοχή», είναι επιχείρημα που εγκλωβίζει στη γραμμή τμημάτων της αστικής τάξης που θέλουν διαφορετικό μείγμα της ίδιας αντιλαϊκής πολιτικής και έχουν άλλες προτεραιότητες στις συμμαχίες με ιμπεριαλιστικές δυνάμεις. Με αυτό τον τρόπο συμβάλλει στο να περάσει η γραμμή της ταξικής συνεργασίας και συνεννόησης. Αυτή η θέση κρύβει ότι ισοτιμία ανάμεσα στα κράτη στα πλαίσια του ιμπεριαλισμού δεν μπορεί να υπάρξει. Κρύβει ότι οι Λάτσηδες, οι Βαρδηνογιάννηδες, οι Αλαφούζοι, γενικά η πλουτοκρατία, κάθε άλλο πάρα σε κατοχή βρίσκονται. Κρύβει ότι αυτή την τάξη υπηρετεί η συμμετοχή στην ΕΕ και η συγκρότηση του μνημονίου κυβέρνησης - ΕΕ - ΔΝΤ. Απόδειξη είναι άλλωστε ότι ο πρωθυπουργός ήταν συνεισηγητής στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ για το μνημόνιο διαρκείας, την αντιλαϊκή επίθεση ενάντια στους λαούς της ΕΕ.

Γ. Ο Αλ. Αλαβάνος θεωρεί ως διέξοδο από το μνημόνιο την «αναδιαπραγμάτευση του χρέους της Ελλάδας». Υιοθετεί ουσιαστικά την αστική επιχειρηματολογία ότι το πρόβλημα της κρίσης είναι πρόβλημα χρέους. Οπως αποδεικνύεται άλλωστε από τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών, η αναδιαπραγμάτευση αποτελεί επιλογή που βρίσκεται στην ατζέντα όχι μόνο γενικά τμημάτων της αστικής τάξης, αλλά και της ίδιας της κυβέρνησης. Καταρρίπτεται, λοιπόν, στην πράξη ο δήθεν ανατρεπτικός χαρακτήρας της πρότασης.

Στην Ευρώπη υπάρχει πείρα από ανάλογα πολιτικά οπορτουνιστικά μορφώματα που λειτούργησαν για την απορρόφηση της δυσαρέσκειας και για τον ευνουχισμό του ριζοσπαστισμού λαϊκών μαζών. Τέτοιο είναι π.χ. το πολυδιαφημιζόμενο κάποια περίοδο «Νέο Αντικαπιταλιστικό Κόμμα» στη Γαλλία, που αποτελεί άλλωστε μία από τις πηγές έμπνευσης του Αλ. Αλαβάνου.

Ο Αλ. Αλαβάνος και ο πολιτικός του φορέας έχει αναλάβει έναν ειδικό ρόλο, υιοθετώντας ένα στιλ και φρασεολογία που απευθύνεται ιδιαίτερα στους νέους εργαζόμενους. Η κατεύθυνση είναι ίδια με αυτή που ακολούθησαν οι δυνάμεις του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ την περίοδο των φοιτητικών κινητοποιήσεων τον Ιούνη του 2006 και το Δεκέμβρη του 2008: «Κολακεία» της πολιτικής και κοινωνικής απειρίας τμημάτων της νεολαίας, ιδιαίτερα των φοιτητών, προσανατολισμός σε μορφές εκτόνωσης της δυσαρέσκειας και της αγανάκτησης (π.χ. στο μπλογκ της «Ελεύθερης Αττικής» υπάρχουν δημοσιεύσεις που αναφέρουν: «Ενα πράγμα σκέφτομαι από το πρωί μέχρι το βράδυ. Να πιάσω μια πέτρα να την πετάξω...»), κράτημα των νέων μακριά από το ταξικό εργατικό κίνημα, ενίσχυση φαινομένων εκφυλισμού σε τμήματα του κινήματος της νεολαίας. Δηλαδή αποθέωση του αυθόρμητου, που εξανεμίζεται, σε βάρος και ενάντια στη συνειδητή δράση.

Τα αποτελέσματα αυτής της κατεύθυνσης τα είδαμε τόσο στο ρόλο που έπαιξε στην άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην κυβέρνηση, όσο και στην αδυναμία του φοιτητικού κινήματος να κινητοποιηθεί, όταν χιλιάδες εργαζόμενοι απεργούσαν και γέμιζαν τους δρόμους τους προηγούμενους μήνες. Το περιβόητο κίνημα του άρθρου 16 είχε πάει περίπατο. Αυτή η κατεύθυνση, λοιπόν, σημαίνει στην πράξη εγκλωβισμό στους ανταγωνισμούς που τρέχουν στο αστικό πολιτικό σύστημα και όχι ρήξη με αυτό.

Αλλωστε, τόσο ο Αλ. Αλαβάνος όσο και ο πολιτικός φορέας του εξ αντικειμένου εντάσσονται στα σχέδια αναμόρφωσης του αστικού πολιτικού συστήματος και ειδικά της αριστερής - σοσιαλδημοκρατικής πτέρυγάς του, στη διαμόρφωση δηλαδή νέων αναχωμάτων, νέων εμποδίων στη ριζοσπαστικοποίηση των εργαζομένων και ιδιαίτερα της νεολαίας, ρόλος στον οποίο έχει και ο ίδιος δώσει εξετάσεις από τον καιρό του Μάαστριχτ και πιο πριν...


Κ. Π.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ