Σάββατο 1 Ιούνη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΑΕΙ - ΤΕΙ
Ταξικοί φραγμοί και πριμ στην παραπαιδεία
  • Αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Παιδείας
  • Οι πανελλήνιες εξετάσεις μεταφέρονται στο λύκειο και, μάλιστα, στις δύο τελευταίες τάξεις και σε περισσότερα μαθήματα, για την απόκτηση του απολυτηρίου
  • Η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα γίνεται με βάση τους βαθμούς συγκεκριμένων μαθημάτων του απολυτηρίου, που θα πολλαπλασιάζονται με συντελεστές, καθορισμένους από τα ΑΕΙ και ΤΕΙ

Ενταση των ταξικών φραγμών στη μόρφωση και ακόμα μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση της γνώσης. έρχεται να προσθέσει η θέσπιση του Εθνικού Απολυτήριου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που ανακοίνωσε χτες σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Παιδείας, επιχειρώντας ταυτόχρονα να δώσει μια εικόνα "επανάστασης" στην παιδεία.

Η κεντρική ιδέα του νέου συστήματος είναι η μεταφορά των εξετάσεων, με τη μορφή που ξέρουμε σήμερα, μέσα στις διαδικασίες του λυκείου. Προβλέπει μια σειρά διαδοχικών εξετάσεων των μαθητών στο λύκειο, αλλά σε περισσότερα μαθήματα απ' ό,τι στις σημερινές εισαγωγικές εξετάσεις, οπότε είναι μαθηματικά βέβαιο ότι η παραπαιδεία θα ανθίσει περαιτέρω. Ταυτόχρονα, με αυτόν τον τρόπο θα αποθαρρύνονται πολλοί μαθητές να συνεχίσουν μετά το γυμνάσιο στο λύκειο, καθώς δε θα μπορούν για οικονομικούς και κοινωνικούς λόγους να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις των πολλαπλών εξετάσεων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο αντικαθιστά το υπάρχον σύστημα των Δεσμών:

- Με πανελλαδικές εξετάσεις θα αποκτάται πλέον το απολυτήριο του λυκείου, οι οποίες ταυτόχρονα θα είναι και εισαγωγικές για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ.- Καθιερώνονται πανελλαδικές εξετάσεις και στη Β λυκείου, τα αποτελέσματα των οποίων θα συνυπολογίζονται για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτήριου.

- Θεσπίζονται μαθήματα γενικής παιδείας και μαθήματα επιλογής για τη Γ τάξη, στα οποία θα διενεργούνται και πάλι εξετάσεις.

- Η εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ θα καθορίζεται από το άθροισμα των βαθμών και στις τρεις εξετάσεις (20% οι βαθμοί της Β λυκείου, 30% τα μαθήματα επιλογής και 50% τα μαθήματα γενικής παιδείας).

Μέρος γενικότερων σχεδίων

Είναι προφανές ότι δεν πρόκειται για αποσπασματικές ή επί μέρους ρυθμίσεις, αλλά μέρος των γενικότερων σχεδίων, που ως κεντρική ιδέα και κατεύθυνση έχουν την αποδιάρθρωση του σημερινού εκπαιδευτικού συστήματος και να αντικαταστήσουν τη μορφωτική διαδικασία με την επαγγελματική κατάρτιση, που θα παράγει, όχι ολοκληρωμένους και μορφωμένους ανθρώπους, αλλά μισοειδικευμένους εργάτες, έτοιμους για "ανάλωση" από τους εργοδότες. Αλλωστε, η "Λευκή Βίβλος" της Ευρωπαϊκής Ενωσης επιτάσσει στροφή από την εκπαίδευση στην ολιγόχρονη κατάρτιση. Ετσι, οι προτεινόμενες αλλαγές θα ανακόψουν τη ροή των μαθητών προς το λύκειο και θα τους στρέφει στις σχολές κατάρτισης από τα 15 τους χρόνια.

Κανονικά η εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ δεν πρέπει να επηρεάζει την εκπαιδευτική διαδικασία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που πρέπει να αποκτήσει το κύρος που ως εκπαιδευτική βαθμίδα έχει. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, όμως, παρατηρείται η αδυναμία αποσύνδεσης της διαδικασίας εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από την εκπαιδευτική διαδικασία του λυκείου.

"Σήμερα, στο κατώφλι του 21ου αιώνα, επιβάλλεται το ελληνικό λύκειο να ξαναγίνει πραγματικό σχολείο γενικής μόρφωσης, ικανό να διαμορφώσει πολίτες με στέρεες μορφωτικές βάσεις, έτοιμους να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας, της γνώσης και της πληροφορίας", αναφέρει βαρύγδουπα το υπουργείο Παιδείας. Αλλά, αν το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την ενίσχυση της γενικής παιδείας ήταν ειλικρινές, τότε οι όποιες αλλαγές θα ξεκινούσαν από τα θεμέλια του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως σημειώνει στην ανακοίνωσή του το Τμήμα Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ.

Με την καθιέρωση πανελλήνιων εξετάσεων για την απόκτηση του απολυτηρίου για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από το εάν θέλουν ή όχι να συνεχίσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι σίγουρο ότι η παραπαιδεία θα γνωρίσει μεγάλες δόξες. Ολοι ανεξαίρετα θα έχουν την ανάγκη να "προετοιμαστούν" στα φροντιστήρια για να ανταποκριθούν και μάλιστα σε περισσότερα μαθήματα. Και βέβαια, η οικονομική επιβάρυνση των γονέων θα είναι μεγαλύτερη, οπότε τα παιδιά, πρώτα και κύρια της εργατικής, αλλά και των οικονομικά ασθενέστερων στρωμάτων, θα είναι αυτά που θα αναγκάζονται να στραφούν σε άλλες λύσεις μόλις τελειώνουν το γυμνάσιο (επαγγελματικές σχολές, διάφορα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης κλπ.).

Αντιδράσεις

Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Γ. Κατρίνης,μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό, τόνισε ότι "δεν έχει προηγηθεί κανένας διάλογος επί της ουσίας" και ότι η ουσιώδης ένσταση αφορά το γεγονός ότι οι αλλαγές αυτές εξαντλούνται στην εξεταστική διαδικασία. "Δε συνδέονται οι αλλαγές αυτές με δομικές αλλαγές στο λύκειο. Γίνεται μια προσπάθεια αλλαγής της κεραμοσκεπής του εκπαιδευτικού μας συστήματος", τόνισε.

Διαφωνίες ως προς το χρόνο ανακοίνωσης, αλλά όχι ως προς την ουσία του συστήματος του "Εθνικού Απολυτηρίου" εξέφρασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Γ. Σουφλιάς,δηλώνοντας μεταξύ άλλων: "Ορισμένα θετικά στοιχεία που υπάρχουν στην πρόταση του υπουργού και που ταυτίζονται με αντίστοιχα της δικής μας πρότασης, που ήταν έτοιμη για το 1993 και θα εφαρμοζόταν ως νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από φέτος, τραυματίζονται από την ανυπαρξία ουσιαστικής μελέτης και της αναγκαίας υποδομής. Η ΝΔ, παρ' όλη την προχειρότητα του συστήματος θα συμμετάσχει με ειλικρίνεια και θέσεις στη συζήτηση στη Βουλή για την καλύτερη αντιμετώπιση του θέματος".

Ο εκπρόσωπος της Πολιτικής Ανοιξης, Ν. Μαρτάκης,χαρακτήρισε τις εξαγγελίες ως "λάθος μέτρα σε λάθος εποχή". Το Τμήμα Παιδείας του "ΣΥΝ" χαρακτήρισε τις εξαγγελίες του υπουργού "απλή παραλλαγή του ισχύοντος συστήματος".


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ