Πέμπτη 2 Νοέμβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΡΟΥΠΕΡΤ ΜΑΡΕΪ
Αντρας αγνώστων στοιχείων

Στις μέρες μας, όπως θα έλεγε και ο ποιητής, δεν είναι εύκολο πράγμα ένα καλλιτεχνικό έργο να αποσπά ανεπιφύλακτα το σεβασμό μας. Η ταινία, όμως, του Ρούπερτ Μάρεϊ «Αντρας αγνώστων στοιχείων», επειδή είναι ειλικρινής και αδιαφορεί για το ταμείο και άλλες φθηνές σκοπιμότητες, το πετυχαίνει. Ο θεατής στέκεται σοβαρός απέναντί της και εντείνοντας την προσοχή του προσπαθεί να κουβεντιάσει μαζί της το πρόβλημα που αυτή, με πολύ σεβασμό, θέτει!

Ενας τριαντάχρονος άντρας, ξαφνικά και αναίτια, χωρίς αυτό το «ξαφνικά και αναίτια» να έχει ιδιαίτερη σημασία, παθαίνει αμνησία. Δεν ξέρει από πού έρχεται και πού πηγαίνει! Χωρίς «ταυτότητα», χωρίς παρελθόν, χωρίς συναισθήματα, χωρίς μνήμες, χωρίς επαφή με το παρελθόν, το οποίο η ταραγμένη συνείδησή του δεν μπορεί να ενεργοποιήσει, ο νεαρός αυτός άντρας είναι σαν να γεννήθηκε μόλις τώρα!

Το πρωί της 2ης Ιούλη του 2002 ο Νταγκ Μπρους (θύμα ληστείας ή άλλης βίαιης αιτίας) βρέθηκε, χωρίς να θυμάται ποιος είναι, σε ένα βαγόνι του μετρό της Νέας Υόρκης. Ο ίδιος, όπως επίσης και κανένας άλλος εκεί γύρω του, δε γνώριζε την ταυτότητά του! Ενα μικρό σημείωμα που βρέθηκε πάνω του, με ένα τηλέφωνο κάποιας κυρίας, στάθηκε η αφορμή να ξεκινήσει τη νέα ζωή του. Στη συνέχεια όλοι οι άλλοι θα ξέρουν ποιος είναι! Αυτός, όμως, δε θυμάται τίποτα και κανέναν! Ούτε ανθρώπους, ούτε χώρους, ούτε πράγματα. Η οικογένειά του, οι φίλοι του, το σπίτι του, τα ρούχα του, όλα τού είναι ξένα. Καταλαβαίνει ότι τον αγαπούν, αλλά αυτός δε νιώθει τίποτα για εκείνους, αφού δεν τους γνωρίζει!

Η ταινία, πρόκειται για ντοκιμαντέρ, που γύρισε ο φίλος τού Νταγκ Μπρους, Ρούπερτ Μάρεϊ, όπου με αφορμή τη συγκεκριμένη αληθινή ιστορία, βάζει ένα φιλοσοφικό και επιστημονικό ερώτημα. Τι θα ήταν, τελικά, ο καθένας μας αν του αφαιρούνταν το πλαίσιο, που τον περιβάλλει; Τι είμαστε, τελικά; Είμαστε αυτό που γράφει η ταυτότητά μας, ο κύριος ή κυρία Τάδε, ή οι αναμνήσεις μας, οι εμπειρίες μας, τα συναισθήματά μας;

Το «Αντρας αγνώστων στοιχείων» είναι ένα πολύ ανθρώπινο επιστημονικό και, γιατί όχι, και φιλοσοφικό ντοκιμαντέρ. Καθόλου βαρετό, αφού παρότι μιλάμε για αληθινές στιγμές, για αληθινές κινηματογραφικές λήψεις, έχεις την αίσθηση πως βλέπεις, παρακολουθείς, μια «φιξιόν» ταινία. Μια ταινία με μια επινοημένη ιστορία. Η οποία έχει αρχή, μέση, τέλος.

Η ταινία δίνει αφορμή για πολλές φιλοσοφικές ερωτήσεις - ανησυχίες! Μπορείς, για παράδειγμα, να αγαπήσεις έναν άνθρωπο, που δεν είναι, πια, αυτός που αγάπησες; Μπορεί να είναι ο άνθρωπος που αγάπησες αυτός που έχεις τώρα μπροστά σου, ο οποίος όμως δεν έχει καμία «μνήμη», καμία «γνώση» από το παρελθόν, από όλα αυτά που τον έκαναν επιθυμητό και εκλεκτό σε εσένα;

Στην ταινία παίζει ο ίδιος ο ήρωας, η οικογένειά του, οι φίλοι του.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ