Πέμπτη 2 Νοέμβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΑΛΕΧΑΝΤΡΟ ΓΚΟΝΖΑΛΕΣ ΙΝΙΑΡΙΤΟΥ
Babel

Να διευκρινίσουμε από την αρχή, για να μην παρεξηγηθούμε. Δε μιλάμε για κάποιο αριστούργημα. Μιλάμε, για μια πολύ καλή ταινία, η οποία, με τη «στεγνότητα» της εβδομάδας, τραβάει ανεπιφύλακτα την προσοχή μας! Κυρίως, για το πολύ έξυπνο σενάριο και για τις, επίσης, έξυπνες σκηνοθετικές λύσεις που δόθηκαν, στην κινηματογραφική μεταφορά - απόδοση της ιστορίας που έγραψε ο πολύ καλός και γνωστός Μεξικάνος συγγραφέας - σεναριογράφος Γκιγιέρμο Αριάγκα. (Ο ίδιος είναι και σκηνοθέτης μικρού μήκους, κυρίως, ταινιών - γύρισε και μια μεγάλου μήκους).

Θυμάστε την κάλπικη λίρα, η οποία περνάει από χέρι σε χέρι, δίνοντας την ευκαιρία στο φακό να καταγράψει μερικές πολύ ανθρώπινες ιστορίες και μερικούς πολύ ανθρώπινους χαρακτήρες; Το ίδιο συμβαίνει και στη «Babel»! Μόνο που εδώ αντί για λίρα έχουμε μια καραμπίνα ή καλύτερα μια σφαίρα καραμπίνας! (Αλλες οι εποχές, άλλα τα μεγέθη, άλλα τα δεδομένα)!

Την καραμπίνα κρατάνε στα χέρια τους δυο νεαρά αγόρια, δυο παιδιά, δυο μικρά αδέρφια, κάπου σε μια έρημο του Μαρόκου. Σκοπός της καραμπίνας είναι να διώχνει ή ακόμα και να σκοτώνει τα τσακάλια που απειλούν το κοπάδι τους. Τα δυο μικρά παιδιά, δέκα και οκτώ χρόνων, θέλοντας να δοκιμάσουν τις «δυνατότητες» της καραμπίνας, ενεργώντας αλληγορικά ίσως, βάζουν στο σημάδι ένα λεωφορείο. Η «τυχαία» σφαίρα που βγαίνει από το όπλο βρίσκει, και τραυματίζει, μια Αμερικανίδα τουρίστρια! Ο τυχαίος (;) τραυματισμός κινητοποιεί την Αστυνομία! Οι Αμερικάνοι επιτιθέμενοι, μιλάνε για τρομοκράτες οι Μαροκινοί, αμυνόμενοι, για τυχαίο γεγονός!

Οι έρευνες που ακολουθούν στέκονται αφορμή να μπλεχτούν τέσσερις - φαινομενικά - διαφορετικές ιστορίες. Αυτή των παιδιών, της οικογενείας τους, του χωριού τους, της Αστυνομίας, του ανύπαρκτου συστήματος Υγείας, της υποταγής της μαροκινής κυβέρνησης στην Αμερική, του τριτοκοσμικού Μαρόκου εν κατακλείδι. Με την ιστορία ενός ζευγαριού από την Αμερική, που βρίσκεται στο Μαρόκο προσπαθώντας να επανασυνδεθεί. Και στη συνέχεια με αυτή της Μεξικάνας λαθρομετανάστριας που ζει στην Καλιφόρνια και η οποία «προσέχει» τα παιδιά της Αμερικάνας που τραυματίστηκε στο Μαρόκο και του άντρα της που, πια, κάνει ό,τι μπορεί για να τη σώσει από το θάνατο. Και τέλος, με την ιστορία ενός Ιάπωνα επιχειρηματία, ο οποίος σε ανύποπτο χρόνο, τελειώνοντας ένα κυνηγητικό του ταξίδι στο Μαρόκο, είχε δωρίσει την καραμπίνα του στον Μαροκινό οδηγό του, ο οποίος στη συνέχεια την πούλησε στον πατέρα των παιδιών, που πυροβόλησαν και έβαλαν μπροστά την ιστορία! Και ο οποίος Ιάπωνας βρίσκεται υπό παρακολούθηση, καθώς η γυναίκα του έχει πεθάνει κάτω από «μυστηριώδεις» συνθήκες, οι οποίες έχουν πληγώσει σχεδόν ανεπανόρθωτα την ανήλικη κωφάλαλη κόρη της οικογένειας, η οποία πάλι, όμοια βόμβα που ετοιμάζεται να εκραγεί, ζει με τον πατέρα της.

Αγκάθα Κρίστι, θα πείτε! Οχι! Εδώ δεν ενδιαφέρει η πλοκή, παρότι είναι άψογη κινηματογραφικά. Παρότι δε μένει τίποτα μετέωρο και αναπάντητο στην ταινία. Παρότι το σενάριο αποτελεί πρότυπο σεναρίου για ταινία αγωνίας. Εδώ η πλοκή στέκεται η αφορμή μόνον για κοινωνικά και πολιτικά σχόλια. Τίποτα αστυνομικό και φθηνό! Οι σκηνές στο Μαρόκο και στο Μεξικό περιγράφουν με τον καλύτερο τρόπο τον τρίτο κόσμο. Χωρίς φανφάρες και κραυγές δείχνουν ανάγλυφα τις άθλιες συνθήκες ζωής και την απελπισία! Και οι σκηνές της Αμερικής και της Ιαπωνίας, επίσης με τον καλύτερο τρόπο, δείχνουν το ίδιο ανάγλυφα την τρέλα - και τη μοναξιά - των ανεπτυγμένων χωρών!

Η ταινία του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου δίνει την ευκαιρία στο θεατή, ενώ «διασκεδάζει» και μάλιστα με αρκετό σασπένς, παράλληλα, και ανάλογα με τις ικανότητές του και τις γνώσεις του, να διαβάζει - ανάμεσα στις γραμμές - πολύ σημαντικά κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα. Ο κόσμος μας τελικά, σύμφωνα με την ταινία, και την πραγματικότητα θα έλεγα, ζει στα πρόθυρα της παράκρουσης! Φτάνει να ανάψει «τυχαία» ένα φιτίλι στο Μαρόκο ή στη Γαλλία για να πάρει φωτιά ολόκληρος ο πλανήτης μας! Τα πράγματα, τα πρόσωπα, η ιστορία είναι τόσο αλληλοσυνδεδεμένα και τόσο αλληλοεξαρτώμενα που δεν επιτρέπουν σε κανέναν, πια, να λέει: «αυτό εμένα δε με αφορά, δε με ενδιαφέρει»!

Ομως, πέρα από το περιεχόμενο, εντύπωση κάνει η ταινία και για τη φόρμα της. Με τη βοήθεια της πολύ καλής μουσικής του Γκουστάβο Σανταολάγια, ιδιαίτερα με τα κομμάτια της ηλεκτρικής κιθάρας, με το διακριτικό αλλά γρήγορο και αποτελεσματικό μοντάζ των Ντάγκλας Κράις και Στίβεν Μιριόνε, την πολύ καλή φωτογραφία του Ροντρίγκο Πριέτο, ο δημιουργός της ταινίας μας μεταφέρει από χώρα σε χώρα, από ήπειρο σε ήπειρο, όχι μόνον «εξωτερικά» αλλά και «εσωτερικά». Με τα χρώματα και τις σωστά επιλεγμένες θέσεις της μηχανής, με το φως και τις σκιές, με την κίνηση ή την ακινησία της μηχανής, με τη σωστή χρήση των φακών, οι δημιουργοί της ταινίας μας βοηθάνε να κατανοήσουμε βαθύτερα τα ιδιαίτερα συναισθήματα και τις ιδιαιτερότητες των ηρώων.

Η «Babel» είναι πολύ καλός κινηματογράφος. Ο οποίος διαθέτει πολλά επίπεδα ανάγνωσης. Αν βοηθήσει και ο θεατής, εντείνοντας την προσοχή του, τότε στην οθόνη θα ξεδιπλωθεί ένα πράγματι εξαιρετικό καλλιτεχνικό έργο. Ενα καλλιτεχνικό έργο που βάζει ζητήματα για συζήτηση...

Παίζουν: Μπραντ Πιτ, Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, Κέιτ Μπλάνσετ, Κότζι Γιακούσο, Τζέιμι Μακμπράιντ.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ