Πέμπτη 1 Ιούνη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΤΣΙΜΕΝΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ «ΤΙΤΑΝ»
Φονικό στην Ελευσίνα

Δύο νεκροί και πέντε τραυματίες, δύο από τους οποίους σοβαρά, ο απολογισμός του νέου εργοδοτικού εγκλήματος κατά τις εργασίες μετασκευής γερανού

Τα συντρίμμια του γερανού, κάτω από τα οποία θάφτηκαν οι εργάτες...
Τα συντρίμμια του γερανού, κάτω από τα οποία θάφτηκαν οι εργάτες...
Ηταν ένα ακόμα προμελετημένο έγκλημα. Η εργοδοσία της τσιμεντοβιομηχανίας ΤΙΤΑΝ και η εργολαβική εταιρία ΜΕΣΚΑ έστειλαν χτες το πρωί στο θάνατο δύο εργάτες και πέντε ακόμα στο νοσοκομείο, δύο από τους οποίους σε κρίσιμη κατάσταση. Ολοι τους πλήρωσαν ακριβά το μεροκάματο στην προβλήτα του τσιμεντάδικου στην Ελευσίνα, όταν ο γερανός φόρτωσης πλοίων, πάνω στον οποίο ήταν σκαρφαλωμένοι για εργασίες μετασκευής, κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος.

Ηταν το αποτέλεσμα της εδώ και χρόνια εργολαβοποίησης του τσιμεντάδικου, της υπερεντατικοποίησης της εργασίας και ταυτόχρονα της συνειδητής ανυπαρξίας -«κοστοβόρων» για την εργοδοσία - μέτρων ασφάλειας. Το νέο έγκλημα ήταν ζήτημα χρόνου να συμβεί...

Μεροκάματο θανάτου

Ηταν λίγο πριν τις 11 το πρωί όταν τέσσερις εργαζόμενοι της εταιρίας «ΜΕΣΚΑ Μ. Ματθαίου και ΣΙΑ ΟΕ» με έδρα τη Χαλκίδα και ακόμα δύο της ΤΙΤΑΝ έκαναν εργασίες μετασκευής του γερανού της προβλήτας, με τον οποίο φορτώνεται χύμα τσιμέντο στα πλοία. Οι εργαζόμενοι ξήλωναν το πάνω μέρος του γερανού για να το κατεβάσουν και να το αντικαταστήσουν με μεγαλύτερο. Οταν είχαν προχωρήσει οι εργασίες, σύμφωνα με τις οδηγίες που είχαν από τη σουηδική κατασκευάστρια εταιρία του γερανού, έκοψαν τα συρματόσχοινα που κρατούσαν τα αντίβαρα. Αποτέλεσμα ήταν να χαθεί η ισορροπία του γερανού και να καταρρεύσει μέσα σε δευτερόλεπτα η «μπούμα» - το κινητό μέρος του γερανού που κάνει τις φορτώσεις των πλοίων - μαζί με τους εργαζόμενους.

Η τραγική συνέπεια ήταν να χάσουν τη ζωή τους ο Ευάγγελος Τσολάκος, 50 ετών, και ο Βούλγαρος Βλαδίμηρος Μακαβέεβ, 40 ετών, εργαζόμενοι της ΜΕΣΚΑ. Ο Κώστας Αγγελής, 45 ετών, και ο Βούλγαρος Διμίτρι Διμιτρόφ, 35 ετών, μεταφέρθηκαν στο Θριάσιο Νοσοκομείο και εισήχθησαν κατευθείαν στο χειρουργείο. Στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στο «Ερρίκος Ντυνάν» στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας, καθώς το Θριάσιο Νοσοκομείο, το οποίο βρίσκεται στη μεγαλύτερη βιομηχανική περιοχή της χώρας, διαθέτει μόλις 8 κρεβάτια ΜΕΘ! Τραυματισμένοι μεταφέρθηκαν στο Θριάσιο και στη συνέχεια σε ιδιωτικό νοσοκομείο ο Θωμάς Αποστολάκης, 55 ετών, ο Δημήτρης Ευαγγελίου, 60 ετών, και ο Στέλιος Μαρούγκας.

Οι ευθύνες δεν κρύβονται

Η επιχείρηση από την πρώτη στιγμή, μέσω των ανθρώπων της στο χώρο, αλλά και στη μετέπειτα ανακοίνωσή της, χωρίς κανένα δισταγμό, έριξε την αποκλειστική ευθύνη τόσο στον εργολάβο όσο και στη σουηδική κατασκευάστρια εταιρία που έκανε τη μελέτη μετασκευής, σε μια προσπάθεια να αποποιηθεί τη δική της κραυγαλέα ευθύνη.

Εργαζόμενοι στη συντήρηση του γερανού, μιλώντας στον «Ρ», χαρακτήρισαν παράδοξη και ιδιαίτερα βιαστική την κίνηση να κοπούν τα συρματόσχοινα και να αφεθούν αστήριχτα τα αντίβαρα. Ακόμα μεγαλύτερη απορία εκφράζουν για το ότι οι υπεύθυνοι της εταιρίας δεν έλεγχαν -προφανώς για να μην υπάρχει καθυστέρηση - κάθε κίνηση των εργασιών. Μάλιστα, όπως σημείωσαν, η προσοχή θα έπρεπε να ήταν ακόμα μεγαλύτερη, καθώς η συγκεκριμένη μετασκευή εκτελούνταν για πρώτη φορά στον 20χρονο γερανό. Παρ' όλα αυτά, έδωσαν μόνο τα σχέδια στον εργολάβο χωρίς να ελέγξουν τίποτα στο γερανό. Αξίζει ακόμα να αναφερθεί ότι, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, η μετασκευή του γερανού θα τον έβγαζε από την παραγωγή (το φόρτωμα δηλαδή των πλοίων) για αρκετά μεγάλο διάστημα και κάθε λεπτό ήταν πολύτιμο για την εργοδοσία της ΤΙΤΑΝ.

Εργολάβοι με παρελθόν...

Ιδιαίτερα αποκαλυπτική είναι και η ανακοίνωση που εξέδωσε το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Μετάλλου Νομού Εύβοιας. Καταγγέλλοντας την ασυδοσία των εργολάβων, το Συνδικάτο σημειώνει: «Η ΜΕΣΚΑ είναι γνωστή στα δικαστήρια όπου την έχουν οδηγήσει συνάδελφοι για μη καταβολή υπερωριών, αδειών, δώρων και γενικά για καταστρατήγηση των Συλλογικών Συμβάσεων και της εργατικής νομοθεσίας. Οποιος συνάδελφος τολμούσε να ζητήσει μέτρα υγιεινής και ασφάλειας ήταν ανεπιθύμητος για την εταιρία και βρισκόταν εκτός εργασίας».

Για τους εργαζόμενους της ΜΕΣΚΑ που απασχολούνται σε εργολαβίες της στην Αθήνα, το Συνδικάτο καταγγέλλει ότι «ξεκινούσαν κάθε πρωί στις 5.30 π.μ. από τη Χαλκίδα για να είναι στις 7 π.μ. στην Ελευσίνα. Εργάζονται έως τις 7 το βράδυ, σε απάνθρωπες συνθήκες, με τρομερή ψυχολογική πίεση και σε περιβάλλον υψηλού κινδύνου και γυρίζουν στη Χαλκίδα στις 8.30 - 9.00 το βράδυ».

Το Λιμεναρχείο Ελευσίνας αμέσως μετά το δυστύχημα συνέλαβε τον διευθυντή του εργοστασίου Ελευσίνας της ΤΙΤΑΝ, τον τεχνικό ασφαλείας και τον υπεύθυνο του συνεργείου της ΜΕΣΚΑ, ενώ αναζητούσε μέχρι αργά χτες το βράδυ τον εκπρόσωπο του εργολάβου.

Φούντωσε η αγανάκτηση

Στο χώρο του δυστυχήματος βρέθηκαν από την πρώτη στιγμή ο βουλευτής του ΚΚΕ Τάκης Τσιόγκας, ο Δήμος Κουμπούρης, εκ μέρους της Εκτελεστικής Γραμματείας του ΠΑΜΕ, πολυμελής αντιπροσωπεία συνδικαλιστών του ΠΑΜΕ στο Θριάσιο και ο Αντώνης Χοροζάνης, υποψήφιος δήμαρχος Ελευσίνας.

Η αγανάκτηση των εργαζομένων φούντωσε μετά το χτεσινό θανατηφόρο ατύχημα. Κατήγγειλαν ξεκάθαρα ότι οι λόγοι του δυστυχήματος οφείλονται στην πολιτική της εταιρίας, η οποία, αντί να προσλαμβάνει και να ειδικεύει εργαζόμενους, παίρνει εργολάβους για να κάνουν τις εργασίες επισκευής και μετασκευής των γερανών κι άλλων μηχανημάτων. Αυτό, σε συνδυασμό με την εντατικοποίηση και την πίεση ιδιαίτερα στους εργολάβους για γρήγορες εργασίες ώστε να χρησιμοποιηθούν και πάλι γρήγορα τα μηχανήματα - όπως ο συγκεκριμένος γερανός - και να συνεχίσουν να παράγουν κέρδη, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για δυστυχήματα όπως το χτεσινό.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ