Τετάρτη 3 Νοέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
Εμειναν πάλι από ... κονδύλια!

Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος για νέες πλημμύρες στην Αττική, όπως αποκαλύφτηκε στη χτεσινή ημερίδα που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με θέμα «Αντιπλημμυρική Προστασία Αττικής»

Σημαντικό είναι το πρόβλημα των αντιπλημμυρικών έργων στην Αττική. (φωτό από πλημμυρισμένους δρόμους στην Αθήνα το Γενάρη του 2004)

ICON

Σημαντικό είναι το πρόβλημα των αντιπλημμυρικών έργων στην Αττική. (φωτό από πλημμυρισμένους δρόμους στην Αθήνα το Γενάρη του 2004)
Ούτε ευρώ δεν έχει εξασφαλιστεί για την κατασκευή των αναγκαίων αντιπλημμυρικών έργων στην Αττική, προφανώς γιατί και η σημερινή κυβέρνηση - όπως και οι προηγούμενες - θεωρεί ότι τα έργα αυτά δεν αποτελούν «έργα βιτρίνας» και δε φέρνουν ψήφους, ούτε υπερκέρδη στους εργολάβους, παρότι καλύπτουν επείγουσες ανάγκες των εργαζομένων! Εκτός αυτού όμως, πολλά από τα έργα που κατασκευάστηκαν στην Αττική για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, όπως για παράδειγμα το τραμ αλλά και οδικοί άξονες, αποτελούν υπ' αριθμόν ένα κίνδυνο για να προκληθούν πλημμύρες, αφού έγιναν χωρίς αντιπλημμυρική πρόβλεψη.

Αυτό αποκαλύφθηκε κατά τη διάρκεια χτεσινής ημερίδας με θέμα: «Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής», που διοργάνωσε το ΤΕΕ, κατά σύμπτωση 27 χρόνια ακριβώς από τις 2 Νοέμβρη 1977, μέρα που η Αθήνα και ο Πειραιάς έζησαν μία από τις χειρότερες μεταπολεμικές πλημμύρες με 36 θύματα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ίδιος ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Θ. Ξανθόπουλος παραδέχτηκε ότι οι πιστώσεις δεν έχουν εξασφαλιστεί, παρότι, όπως είπε τα αντιπλημμυρικά έργα είναι σπουδαιότερα από άλλα προγράμματα, όπως για παράδειγμα αυτά της εξασφάλισης της επιχειρηματικότητας. Ο Θ. Ξανθόπουλος κατέφυγε στο γνωστό αρχαίο ρητό «δει δη χρημάτων», προσθέτοντας ότι είναι ανάγκη να γίνει άλμα σε ό,τι αφορά τα αντιπλημμυρικά έργα της Αττικής, το κόστος των οποίων, για την πλήρη θωράκισή της, προσδιόρισε στο 1 δισ. ευρώ.

Την αναγκαιότητα να υπάρξει επιτέλους ένας συνολικός σχεδιασμός, να καταρτιστεί ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και να εξασφαλιστούν οι απαραίτητες πιστώσεις για την ομαλή χρηματοδότηση των αντιπλημμυρικών έργων στην Αττική, επισήμανε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γ. Αλαβάνος. Επίσης, πρόσθεσε ότι τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας των έργων που έγιναν και της αλόγιστης επέκτασης της πόλης υπήρξε συνέπεια να τετραπλασιαστούν οι ποσότητες νερών που πρέπει να διοχετευτούν στους τελικούς αποδέκτες και ταυτόχρονα να τριπλασιαστεί η ταχύτητα απορροής τους, γεγονός που μοιραία οδηγεί σε πλημμυρικά φαινόμενα στις χαμηλότερες περιοχές.

Ακόμα, ο πρόεδρος του ΤΕΕ ουσιαστικά φωτογράφισε ότι κίνδυνος για πλημμύρες υπάρχει και λόγω του τρόπου κατασκευής πολλών Ολυμπιακών έργων. «Προστατεύσαμε - είπε - τις Ολυμπιακές και άλλες παραλιακές εγκαταστάσεις στον Φαληρικό Ορμο. Αντιμετωπίσαμε τους κινδύνους πλημμυρών στην Αττική Οδό και το αεροδρόμιο. Δε λύσαμε - πρόσθεσε - αν δεν οξύναμε κιόλας, τα προβλήματα πλημμύρας π.χ. στις περιοχές εκατέρωθεν του ρέματος Ραφήνας ή πέριξ του αεροδρομίου. Οπως δεν έχουμε επιλύσει τα προβλήματα στην ευρύτερη παραλιακή ζώνη του Σαρωνικού. Σε ορισμένες περιπτώσεις - κατέληξε - δημιουργήσαμε νέες προϋποθέσεις, για παράδειγμα με τα έργα κατασκευής του τραμ που δε συνοδεύτηκαν από τα απαραίτητα και ανάλογα αντιπλημμυρικά έργα».

Ο πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής της Ημερίδας Κ. Σαββίδης επισήμανε ότι η κύρια αιτία των πλημμυρικών φαινομένων δεν είναι, στην περίπτωση της Αττικής, η μέσης ή υψηλής έντασης βροχόπτωση, αλλά ο χώρος υποδοχής της και το σύστημα μεταφοράς των υδάτινων μαζών. Με αυτά τα δεδομένα - τόνισε - «το μεταβαλλόμενο τοπίο του Λεκανοπεδίου και της Αττικής γενικότερα, με κίνητρο τη μετατροπή αγροτικής και δασικής γης ή και δάσους, σε οικιστική, αποτελεί την κύρια και βασική αιτία των πλημμυρών των τελευταίων ετών». Σύμφωνα με την ίδια εισήγηση - και παρά τα αντιπλημμυρικά έργα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια - από τα 120 χιλιόμετρα διαθέσιμων βασικών ανοιχτών ρεμάτων, έχει διευθετηθεί περίπου το 55% και από τα 3.000 χιλιόμετρα απαιτούμενων αγωγών ομβρίων έχει κατασκευαστεί περίπου το 60%.

Οπως ανέφερε στην εισήγησή του ο διευθυντής Αντιπλημμυρικών Εργων του ΥΠΕΧΩΔΕ Γ. Κίτσος, την περασμένη επταετία εκτελέστηκαν έργα συνολικού κόστους 700 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η μερίδα του λέοντος (400 εκατ. ευρώ) έγιναν στην Αττική Οδό, που όμως λόγω έλλειψης συνολικού σχεδιασμού, προκαλούν πλημμύρες είτε στα Μεσόγεια, είτε στο Θριάσιο, είτε στον Κηφισό! Ο ίδιος ανέφερε ότι με τα μέχρι στιγμής στοιχεία και πριν ολοκληρωθεί η εκπόνηση του Στρατηγικού Σχεδίου αντιπλημμυρικής προστασίας της Αττικής, απαιτείται να γίνουν έργα και μελέτες συνολικού προϋπολογισμού 682 εκατ. ευρώ. Από το σχεδιασμό αυτό ως πρώτης προτεραιότητας έργα έχουν κριθεί: Ο νέος παραλιακός συλλεκτήρας ομβρίων Μοσχάτου - Καλλιθέας και η ολοκλήρωση των αντιπλημμυρικών καναλιών στην παραλιακή Λ. Ποσειδώνος. Η διευθέτηση του Ερασίνου στα Μεσόγεια. Η διευθέτηση των ρεμάτων Χαλανδρίου, Αγίου Αντωνίου στα Βριλήσσια, Εσχατιάς. Η κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων στους δήμους Ν. Ερυθραίας, Ρέντη, Ταύρου, Μοσχάτου, Αγίας Παρασκευής, Σαλαμίνας, Αχαρνών και Αλίμου. Τα έργα γύρω από το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού και του νυν στα Σπάτα, καθώς και τα συμπληρωματικά έργα στο Σαρανταπόταμο του Θριασίου.

Συγκλονιστική ήταν η εισήγηση του Σ. Δάλλα, ο οποίος επισήμανε ότι βασικά αντιπλημμυρικά έργα της δεκαετίας του 1955 - 1965 εκτελέστηκαν με μελέτες του 1934, ενώ μέχρι πρότινος προγραμματίζονταν και εκτελούνταν έργα με προβλέψεις και μελέτες της εποχής του 1960 - 1980 και μάλιστα με νοοτροπία και γνώσεις που έχουν ξεπεραστεί! Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του είδους, αναφέρθηκε από άλλους εισηγητές, το έργο του Κηφισού...


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ