Οδοστρωτήρας για τις εργατικές - λαϊκές οικογένειες ήταν οι τελευταίες ανακοινώσεις του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών για το Μετρό της Θεσσαλονίκης, που φέρνουν νέες αυξήσεις και επιβαρύνσεις στους επιβάτες.
Μιλώντας σε ραδιοφωνική εκπομπή, ο υφυπουργός ανακοίνωσε ότι το Μετρό θα σταματήσει να λειτουργεί από τις 10 Νοέμβρη για έναν μήνα, και ξανά τον Φλεβάρη, στο πλαίσιο των απαιτούμενων δοκιμών πριν από την επέκταση προς Καλαμαριά. Παράλληλα, προανήγγειλε κατάργηση του 70λεπτου εισιτηρίου και εφαρμογή εισιτηρίου μονής διαδρομής, με πρόσχημα -όπως είπε - την «εισιτηριοδιαφυγή». Το νέο σύστημα θα ακυρώνει το εισιτήριο στην έξοδο, καταργώντας ουσιαστικά το «πήγαινε - έλα» και μετατρέποντας το εισιτήριο σε μίας και μόνο διέλευσης.
Ο ίδιος αποκάλυψε ότι με την εφαρμογή της διαλειτουργικότητας - δηλαδή της κοινής χρήσης εισιτηρίου σε λεωφορεία και Μετρό - θα υπάρξει και αύξηση της τιμής, καθώς το έργο θεωρείται «οριακά βιώσιμο» ακόμη και με κόμιστρο στο 1 ευρώ.
Τα παραπάνω είναι τα νέα δώρα που φέρνει η κυβέρνηση στην εταιρεία, τη στιγμή που έναν χρόνο μετά τη λειτουργία του Μετρό οι επιβάτες εξακολουθούν να «απολαμβάνουν» τις διαδρομές τους με κυλιόμενες σκάλες και ασανσέρ εκτός λειτουργίας, συρμούς που παρουσιάζουν βλάβες, διακοπές στη λειτουργία για ώρες λόγω τεχνικών προβλημάτων, ενώ οι εργαζόμενοι του Μετρό να εξουθενώνονται με συνεχείς υπερωρίες, για να «βγαίνουν οι βάρδιες», όπως π.χ. οι σταθμάρχες - συνοδοί τρένων για τους οποίους οι υπερωρίες είναι καθεστώς.
Για «ένα ακόμα χαράτσι στις πλάτες του λαού» κάνει λόγο σε σχόλιό της η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, επισημαίνοντας πως το επιχείρημα περί «εισιτηριοδιαφυγής» χρησιμοποιείται για να κλείσουν οι τρύπες του μοντέλου εμπορευματοποίησης των συγκοινωνιών, που γεννά συνεχώς νέα βάρη για τον κόσμο της δουλειάς. Οπως αναφέρει, ο λαός της Θεσσαλονίκης έχει ήδη πληρώσει τρεις φορές για το Μετρό, μία για την κατασκευή του έργου, με πάνω από 3 δισ. ευρώ από φόρους και κοινοτικά κονδύλια, δεύτερη, μέσω των «εγγυημένων πληρωμών» στην εταιρεία THEMA, ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, και τρίτη, ως επιβάτης, με ολοένα πιο ακριβό εισιτήριο.
«Πληρώνουμε για να χτιστεί, πληρώνουμε για να δουλεύει, πληρώνουμε και για να εξασφαλίζουν οι ιδιώτες κερδοφορία και νέα πακέτα χρηματοδότησης», τονίζει η Οργάνωση του Κόμματος, προσθέτοντας ότι το υποτιθέμενο «κυνηγητό της εισιτηριοδιαφυγής» δεν έχει καμία σχέση με τη «δικαιοσύνη», αλλά με την εξασφάλιση σίγουρων αποδόσεων για τους επιχειρηματικούς ομίλους.
Και τονίζει πως το ΚΚΕ μαζί με τον λαό λέει όχι στην κρυφή αύξηση, διεκδικεί επαναφορά του 70λεπτου, δωρεάν μετεπιβιβάσεις, φτηνό εισιτήριο για τον λαό, καμιά επιχειρηματική δράση στα ΜΜΜ και σταθερή δουλειά με δικαιώματα για τους εργαζόμενους.
Την ίδια ώρα, συνεχίζεται η πολιτική εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στους ιδιώτες, με τον ΟΣΕΘ να έχει ήδη προκηρύξει διαγωνισμό για ανάθεση μέρους του συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες, με 220 λεωφορεία για το διάστημα Μάρτιος - Δεκέμβρης 2026, ύψους 36,35 εκατ. ευρώ. Ετσι αντί τα κονδύλια να πηγαίνουν στην ενίσχυση του ΟΑΣΘ, κατευθύνονται σε ιδιώτες παρόχους και εργολάβους.
Παράλληλα την ώρα που η διοίκηση του ΟΑΣΘ πανηγυρίζει για την έγκριση της νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και κάνει λόγο για «εργασιακή ειρήνη» και «βελτίωση των συγκοινωνιών», η πραγματικότητα που ζουν εργαζόμενοι και επιβάτες είναι τελείως διαφορετική: Λιγότερα δρομολόγια, παλιά οχήματα, μεγάλες καθυστερήσεις και εξαντλητικά ωράρια.
Οπως καταγγέλλει η ΔΑΣ ΟΑΣΘ, ο Οργανισμός θα έπρεπε να διαθέτει 367 λεωφορεία και πάνω από 1.100 οδηγούς, αλλά κυκλοφορεί λίγο πάνω από 300 και απασχολεί μόλις 900, πολλοί από τους οποίους εργάζονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και χαμηλούς μισθούς. Οι πιέσεις για υπερωρίες και παραίτηση από άδειες είναι καθημερινότητα, με τους εργαζόμενους «να κρατούν όρθιο» τον Οργανισμό κάτω από εξαντλητικές συνθήκες.
Κόντρα σε αυτή την κατάσταση η ΔΑΣ διεκδικεί μόνιμες προσλήψεις, ανανέωση και συντήρηση του στόλου, 7ωρο - 5ήμερο - 35ωρο, γενναίες αυξήσεις μισθών, αναγνώριση προϋπηρεσίας και δημόσιες, φτηνές, ασφαλείς συγκοινωνίες χωρίς καμιά επιχειρηματική δράση.