Σάββατο 26 Ιούλη 2025 - Κυριακή 27 Ιούλη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Πατριδογνωμόνιο
Η χλεύη…

Μπορείς να χλευάζεις συνεχώς, όλους, οπουδήποτε, οποτεδήποτε και κυρίως για οτιδήποτε, κι αυτό να σου αποδίδεται ως «στυλ» και ως αντισυστημικός δήθεν αυτοπροσδιορισμός; Ναι, στην Ελλάδα, αυτό το μικρόν χωρίον της διαδικτυακής κοινωνίας και της ελονμασκοφορικής πλανητικής αυτοκρατορίας, μπορείς. Συνιστά μια τέτοια συμπεριφορά και στάση, πολιτική ανηθικότητα; Προφανώς και ναι, αφού η ελάχιστη σε πολιτικό δέμας Ζωΐτσα μπήκε στην πραγματική θέση της από τον σύντροφο αντιπρόεδρο της Βουλής, που την άφησε σύξυλη στο νησί της επιλεγμένης υστερίας όπου εκείνη επιδεικνύει την ανύπαρκτη πολιτική της σκέψη ως καινοτομία.

Ομως τούτων δοθέντων, που έλεγαν κι οι παλιότεροι λόγιοι και δημόσια εκφραζόμενοι, ανοίγει ένα ζήτημα περί χλεύης στις μέρες μας. Δεν πάνε δα και αιώνες που αν κάποιος σου έλεγε ότι σε παραδίδει στη χλεύη του κόσμου, σε πρόσβαλε βαριά. Σε παρέδιδε σε μια δημόσια κριτική ειρωνική, απαξιωτική και συχνά κοροϊδευτική. Ομως, για να μετράει η χλεύη του κόσμου, πρέπει αυτός να έχει μια γενικευμένη αντίληψη των ορίων συμπεριφοράς στη δημόσια σφαίρα. Οχι μόνο να ξέρει, αλλά και να ζει σε ένα κοινωνικοπολιτικό κλίμα ευπρέπειας, ευγένειας και γενικά αποδεκτής ευήθειας. Εστω δε περί τις βασικές αρχές και ανάγκες της συμβίωσης. Να μπορεί να ξεχωρίζει βρε αδερφέ, το βρίζω από το κατακρίνω, την οργή από τα νεύρα, και τη χυδαιότητα από τον ευπώλητο δήθεν αυθορμητισμό. Οχι πως είναι απαγορευτική η ωμότητα ή ο κυνισμός στον πολιτική φαρέτρα. Αλλά ένας τέτοιος λόγος για να έχει μια κάποια βαρύτητα απαιτεί επεξεργασμένη σκέψη, στρατηγική επιλογή της κατάλληλης χρονικής στιγμής κι άλλα πολλά προσόντα, όχι μόνο φιλολογικά, αλλά χαρακτήρα και συνάφεια έργων - λόγων.

Ομως στον πολιτικό και παραπολιτικό λόγο του διαδικτύου, έχει προ πολλού κυριαρχήσει ένας σχολιαστικός χρυσαυγίτικος τραμπισμός, και διεθνής και ντόπιος, λες και στη γραπτή έκφραση εγκαταστάθηκε η μεσαιωνική βαρβαρότητα με όρους αξιοθέατου. Η ...αποκάλυψη, λόγου χάρη, είναι το ...ξεκοίλιασμα. Ακόμη και η αισθητική του γυμνού έχει απογειωθεί ως ξέκωλο. Σαν να έχει παγιδευτεί σε θάλαμο βασανιστηρίων ο δημόσιος λόγος και να διαγκωνίζεται στο ποιος θα τεμαχίσει τον άλλον με λόγια για να κυριαρχήσει η άποψή του για οτιδήποτε. Σ' ένα τέτοιο πολυδιαφημισμένο και προσοδοφόρο τοπίο, όπου το άσχημο, το σφαγιαστικό, το σκοταδιστικό κι ανατριχιαστικό, το φθηνό, το χυδαίο, το ψεύτικο κι ανώριμο πουλάει τόσο ώστε η γνώση και η άγνοια των πραγμάτων να είναι ίσα κι όμοια, η χλεύη τείνει να μετατραπεί σε τίτλο τιμής αντί μομφής...

Αν κάνουμε ένα βήμα μπροστά στην επεξεργασία των δεδομένων που η σύγχρονη μορφή επικοινωνίας και πρόσβασης στη σκέψη του άλλου είναι τεχνικά εύκολη, θα δούμε ότι η καθιέρωση του χλευασμού ως φόρμα πολιτικού λόγου, και δη προς ένα κοινό που διδάσκεται να τον θεωρεί ως φυσικό, δεν είναι ούτε αθώα, ούτε συμπτωματική. Είναι απότοκος της πιο εξελιγμένης μορφής χειραγώγησης των μαζών ώστε να εξοικειωθούν με τη βαρβαρότητα που τους επιβάλλεται. Ταχύρυθμα. Ετσι ώστε για να ξεφύγουν από τους βαρβάρους, να πρέπει να γίνουν ακόμη πιο βάρβαρες οι ίδιες οι μάζες.

Οταν ο Τραμπ είπε πριν από μερικούς μήνες ότι η ισοπεδωμένη Γάζα μπορεί να γίνει μια Ριβιέρα, και έτσι να τελειώσει ο πόλεμος, επιχειρηματικά κι όχι με στρατιωτικές επιχειρήσεις, ακούστηκε ως χλευασμός του παλαιστινιακού μαρτυρίου. Ηταν. Αλλά το αποτέλεσμα κάθε άλλο παρά απορριπτικό αυτού του «στυλ» κι όσων έκρυβε από κάτω ήταν. Πετάχτηκε ως αποτρόπαια ανήθικο κι ανέφικτο για να νομιμοποιηθεί άμεσα χωρίς να το πάρει κανείς χαμπάρι. Και μόλις προ ολίγων ημερών η ...παρόλα έγινε πολιτική πράξη στην ...εμπροσθοφυλακή της σύγχρονης δυτικής δημοκρατίας που είναι το Ισραήλ. Ιδού: Στην Κνεσέτ, την ισραηλινή Βουλή, συζητήθηκε το σχέδιο με τίτλο « Η Ριβιέρα στη Γάζα: από το δράμα στην πραγματικότητα». Εκπονήθηκε από την υποστηρίκτρια των εβραϊκών οικισμών στη Γάζα Ντανιέλα Βάις, παρουσία του υπουργού Οικονομικών της χώρας Σμότριτς. Προβλέπει την «κατασκευή 1,2 εκατομμυρίων κατοικιών για Εβραίους, αγροτικές και βιομηχανικές ζώνες γι' αυτούς και βεβαίως πολλά τουριστικά συγκροτήματα στο θαλάσσιο μέτωπο της μαρτυρικής λωρίδας». Θυμάστε εκείνο το κλισέ «ήταν δίκαιο και έγινε πράξη»; Τώρα να συνηθίσετε στο καινούργιο «ήταν φρίκη κι έγινε πραγματικότητα»... Χλευασμός πολιτισμού και χλεύη του καθαυτού, κατά Αριστοτέλη, πολιτικού ζώου...


Της
Λιάνας ΚΑΝΕΛΛΗ


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ