Eurokinissi |
Οπως ακριβώς και πριν τρία χρόνια με τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο ΝΑΤΟ - Ρωσίας στο έδαφος της Ουκρανίας, έτσι και τώρα οι λαοί καλούνται να πληρώσουν τα σπασμένα, είτε με την ίδια τους τη ζωή είτε με τις επιπτώσεις στο κόστος διαβίωσής τους.
Σύμφωνα λοιπόν με εκτιμήσεις, οι επιθέσεις του Ισραήλ και των συμμάχων του στο Ιράν και η απάντηση του Ιράν προκάλεσαν εκτίναξη στην τιμή του πετρελαίου, και χτες οι τιμές ήταν κατά 10 δολάρια υψηλότερες από ό,τι πριν έναν μήνα. Αυτό σημαίνει ότι το αυξημένο ενεργειακό κόστος θα εκτινάξει το κόστος όλων σχεδόν των καταναλωτικών προϊόντων, από τη βενζίνη μέχρι τα τρόφιμα, αλλά και των παρεχόμενων υπηρεσιών, π.χ. διακοπές.
Πιο συγκεκριμένα, η τιμή του αργού πετρελαίου τύπου Brent αυξήθηκε σε πάνω από 78 δολάρια το βαρέλι την Παρασκευή, ενώ από την Παρασκευή έχουν αυξηθεί και οι τιμές του φυσικού αερίου.
Ολα αυτά έρχονται να επιβεβαιώσουν ξανά ότι οι πανηγυρισμοί της κυβέρνησης περί «θωρακισμένης» και «ευημερούσας» οικονομίας όχι μόνο δεν έχουν βάση, αλλά αφορούν μόνο τα κέρδη του κεφαλαίου, αφού σε ανάπτυξη και κρίση το μάρμαρο το πληρώνει ο λαός.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, εκτός από την Ενέργεια οι επιπτώσεις θα είναι μεγάλες και στους εξής τομείς: Στον Τουρισμό, στη Ναυτιλία και στο Εμπόριο. Οπως αναφέρει το Επιμελητήριο, «στο θεωρητικό σενάριο μιας τρίμηνης διάρκειας της πολεμικής έντασης, οι οικονομικές απώλειες για την Ελλάδα υπολογίζονται σε 2,1 - 2,6 δισ. ευρώ και ποσοστιαία επίπτωση -1% στο ΑΕΠ».
Το πλήγμα στον Τουρισμό της Ανατολικής Μεσογείου θα επηρεάσει την Ελλάδα, αφού είναι πιθανή η ακύρωση ή αλλαγή προγραμματισμένων δρομολογίων κρουαζιέρων και πακέτων πολυπροορισμών που περιλαμβάνουν Ελλάδα, Τουρκία, Ισραήλ και Αίγυπτο. Γενικότερα θα υπάρξει επιβάρυνση της τουριστικής εικόνας, με λιγότερες κρατήσεις σε περιοχές κοντά στην Ανατολική Μεσόγειο και αύξηση ασφαλιστικών καλύψεων για ταξιδιωτικούς παρόχους, με τους τουριστικούς και λοιπούς ομίλους να ετοιμάζονται να φορτώσουν τις όποιες ζημιές στους εργαζόμενους.
Παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι εκτιμήσεις σχετικά με την ελληνική ναυτιλία και το ενδεχόμενο οι πιθανές επιθέσεις ή εμπλοκές στα Στενά του Ορμούζ και στην Ερυθρά Θάλασσα να οδηγήσουν, εκτός από την αύξηση ναύλων και ασφαλίστρων, σε «rerouting» πλοίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας και μεγάλες καθυστερήσεις. Σύμφωνα με τα αστικά επιτελεία, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα δουν άνοδο του λειτουργικού τους κόστους κατά 300 - 500 εκατ. ευρώ και πιθανές πιέσεις σε ναυλώσεις, με εκτιμώμενη μείωση 1% στα έσοδα του ελληνόκτητου στόλου, με ό,τι αυτό σημαίνει για τους ναυτεργάτες που στέλνονται την ίδια ώρα σε εμπόλεμες ζώνες, αλλά και συνολικά για νέα «δωράκια» και ποικιλότροπη στήριξη του κράτους στους εφοπλιστές.
Στο Εμπόριο, η αύξηση του κόστους εισαγωγών και οι καθυστερήσεις λόγω μειωμένων δυνατοτήτων στα logistics εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε απώλειες κύκλου εργασιών 200 - 300 εκατ. ευρώ, και αύξηση 5% - 7% στο κόστος των εισαγόμενων προϊόντων από Ασία, επιβαρύνοντας τον πληθωρισμό.
Με βάση προηγούμενες αντίστοιχες κρίσεις, το 2023 και το 2024, το ΔΝΤ εκτιμά επιπτώσεις στον πληθωρισμό +0,6% έως +1% στις προηγμένες οικονομίες, και στο παγκόσμιο ΑΕΠ από -0,2% έως -1%.