Eurokinissi |
Χαρακτηριστικά, επισκεπτόμενος την Ινδία ο Κυρ. Μητσοτάκης έβαζε ως «κοινό συμφέρον» των δύο μερών «να διασφαλίσουμε ότι οι εμπορικές διαδρομές δεν διαταράσσονται. Το 80% του εμπορίου της Ινδίας προς την Ευρώπη περνά από την Ερυθρά Θάλασσα. Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, έτσι έχουμε ένα γενικότερο ενδιαφέρον να διασφαλίσουμε ότι η ελευθεροπλοΐα δεν τίθεται σε κίνδυνο». «Αυτός είναι ο λόγος», πρόσθεσε, «που η Ελλάδα μετέχει στην ευρωπαϊκή επιχείρηση "Ασπίδες", όπως την ονομάζουμε, σε συντονισμό με την επιχείρηση "Prosperity Guardian"», υπό την καθοδήγηση αυτή των Αμερικανών.
Συνδύασε, εξάλλου, τις στρατιωτικές αυτές επιχειρήσεις με την υλοποίηση του «Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας - Μέσης Ανατολής - ΕΕ» (IMEC), ο οποίος διαμορφώνεται υπό την καθοδήγηση των ΗΠΑ ως αντίβαρο στον κινεζικό «Δρόμο του Μεταξιού», ως «εναλλακτικής διαδρομής για τον εφοδιασμό, η οποία θα ενισχύσει περισσότερο το εμπόριο από και προς την περιοχή του Ινδο-Ειρηνικού και της Ευρώπης», όπως είπε.
Τόνισε, άλλωστε, ότι «η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλεί φαινόμενα διάχυσης (σ.σ. της κρίσης), όχι μόνο επειδή απαγορεύει το ελεύθερο εμπόριο και συνιστά απειλή για τη θαλάσσια ασφάλεια, αλλά και επειδή επηρεάζει σημαντικά και τις γειτονικές χώρες». Εξ ου και υπογράμμισε ότι χρειάζεται «μια παγκόσμια επιχείρηση για την προστασία της θαλάσσιας ασφάλειας».
Προηγούμενα, και ο υπουργός Αμυνας, Ν. Δένδιας, μιλώντας στην «Αthens voice» τόνισε σχετικά ότι η Ερυθρά Θάλασσα «είναι ένας πνεύμονας από τον οποίον αναπνέει η ελληνική οικονομία». Πρόσθεσε παραπέμποντας στον ρόλο που θέλει η ντόπια αστική τάξη για τα λιμάνια της: «Εμείς θέλουμε να είμαστε ένας κόμβος, logistics, συγκοινωνιακός. Ο Πειραιάς είναι 30% - 40% κάτω στην κίνησή του. Εάν το Σουέζ δεν λειτουργεί, δεν λειτουργούν τα λιμάνια μας. Ο,τι πλεονεκτήματα έχουμε από τη γεωγραφική μας θέση σε έναν μεγάλο βαθμό ακυρώνονται».
Σημείωσε, ακόμα, ότι «τα βαπόρια που "οργώνουν" τους ωκεανούς, σε μεγάλο βαθμό είναι ελληνόκτητα. Εμείς έχουμε τον μεγαλύτερο στόλο στη θάλασσα και θα τον αφήσουμε απροστάτευτο; Εμείς προσπαθούμε να ενθαρρύνουμε την ΕΕ να δημιουργήσει αμυντικό βραχίονα και να δημιουργήσει την κουλτούρα αμυντικών επιχειρήσεων. Εμείς λοιπόν που έχουμε κάθε συμφέρον και κάθε λογική και κάνουμε αυτή την προσπάθεια, είμαστε εμείς που δεν θα συμμετέχουμε κιόλας;», βάζοντας τα πληρώματα του Πολεμικού Ναυτικού σε επιφυλακή προκειμένου να υπερασπιστούν συμφέροντα του εφοπλιστικού κεφαλαίου και της διαμετακόμισης, σε μια ζώνη, μάλιστα, για την οποία ο ίδιος είπε ότι «η Ερυθρά Θάλασσα, ο Ινδικός Ωκεανός έχουν γίνει επικίνδυνες περιοχές πάλι».
Σε αυτό το πλαίσιο, και με βάση τις προτάσεις που έκανε προηγουμένως η ελληνική κυβέρνηση, το επιχειρησιακό στρατηγείο της «EUNAVFOR Aspides» θα είναι το Ελληνικό Στρατηγείο Επιχειρήσεων της ΕΕ (ΕΣΕΕΕ/EU - OHQ) με έδρα την 1η Στρατιά στη Λάρισα, ενώ διοικητής της επιχείρησης διορίστηκε ο αρχιπλοίαρχος Β. Γρυπάρης. Θα παίξει ρόλο διοικητή «εν όρμω», ενώ διοικητής επί του πεδίου («εν πλω») θα είναι σε πρώτη φάση Ιταλός. Για την ώρα πλοία στέλνουν οι Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία και Γερμανία, ενώ με στελέχη συμμετέχει και η Κύπρος. Η αρχική εντολή της «Aspides» θα είναι 12 μήνες από την ημερομηνία έναρξής της, με δυνατότητα επανεξέτασης πριν τη λήξη της ισχύος της.