Παρασκευή 18 Σεπτέμβρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΣΤΟΛΤΙΔΗΣ
Ριζικές αλλαγές στην οικονομία και για δωρεάν ασφαλείς συγκοινωνίες

Στην τραγική κατάσταση που επικρατεί στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε ο Λ. Στολτίδης, επισημαίνοντας ότι αναδεικνύεται η αντίθεση ανάμεσα στις υπαρκτές μεγάλες επιστημονικές - τεχνολογικές δυνατότητες και τις κοινωνικές ανάγκες για σύγχρονες, φθηνές, ασφαλείς συγκοινωνίες από τη μια, και την τραγική κατάσταση που βιώνουν η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα της πόλης από την άλλη. Είπε μεταξύ άλλων:

«Αυτή η τραγική κατάσταση αποκαλύπτει τις τεράστιες διαχρονικές ευθύνες των κυβερνήσεων, οι οποίες, με βασικό κριτήριο την ενίσχυση της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας των συγκοινωνιών και την εξυπηρέτηση των επιχειρηματικών ομίλων, έχουν οδηγήσει με την πολιτική τους σε απίστευτες καθυστερήσεις, σε αδιέξοδα.

Αναδεικνύεται και σε αυτήν την περίπτωση ο βασικός παράγοντας που βάζει εμπόδιο στην κοινωνική πρόοδο, στη βελτίωση της ζωής της κοινωνικής πλειοψηφίας, και ο οποίος δεν είναι άλλος από το καπιταλιστικό κέρδος και την πολιτική που το υπηρετεί.

Πιο συγκεκριμένα για τον ΟΑΣΘ: Διαδοχικές κυβερνήσεις απαξίωσαν μεθοδευμένα τον Οργανισμό, με βασικό εργαλείο την τεράστια μείωση της κρατικής χρηματοδότησης όλα τα τελευταία χρόνια, και έστρωσαν το έδαφος για την είσοδο ιδιωτών επενδυτών. Ο ΣΥΡΙΖΑ ονόμασε "απο-ιδιωτικοποίηση" τη μεταφορά του έργου από τους μικρότερους μετόχους, που με ληστρικές συμβάσεις ξεζούμιζαν το κρατικό χρήμα, σε μεγαλύτερους επενδυτές, όπως τα ΚΤΕΛ, ενώ άνοιξε το δρόμο για την εμπλοκή των δήμων και άλλων ενδιαφερόμενων επενδυτών, εφόσον το τοπίο "καθάριζε" από την προηγούμενη αμαρτωλή κατάσταση.

Με την απαράδεκτη κατάσταση στην οποία παρέδωσε τον Οργανισμό το καλοκαίρι του 2019, ο ΣΥΡΙΖΑ έδωσε την καλύτερη "πάσα" στη ΝΔ για να εμφανίζει ως λύση την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση, η οποία ΝΔ συνέχισε παραδίδοντας άλλες 25 γραμμές στα ΚΤΕΛ, φτάνοντας έτσι το 1/3 του μεταφορικού έργου του ΟΑΣΘ να έχει περάσει στους ιδιώτες, άνοιξε το δρόμο για την είσοδο εταιρειών leasing στο "παιχνίδι" και φόρτωσε στους δημότες Θεσσαλονίκης την αγορά μεταχειρισμένων, ακατάλληλων λεωφορείων (...)

Χωρίς άλλες αναβολές να αλλάξει η κατάσταση, με άμεση γενναία κρατική χρηματοδότηση, με αγορά καινούργιων λεωφορείων, συντήρηση όσων έχουν λίγα χρόνια στο δρόμο και απόσυρση όλων των παλιών, με προσλήψεις οδηγών, τεχνικών, ενίσχυση γραμμών με βάση τις εξελισσόμενες μεταφορικές ανάγκες περιοχών, για να μπορούμε τελικά να αναπνεύσουμε. Να μην προχωρήσει η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση, αλλά και η εμπλοκή των δήμων, που μεταφέρει επιπλέον βάρη στους εργαζόμενους στις Μεταφορές και συνολικά στο λαό μας. Μείωση της τιμής του εισιτηρίου, δωρεάν για ανέργους, μαθητές, φοιτητές, ΑμεΑ, δικαιούχους ΚΕΑ κ.λπ. Δωρεάν μετακίνηση από και προς τη δουλειά σε συγκεκριμένες χρονικές ζώνες για τους εργαζόμενους, λαμβάνοντας υπόψη ότι το μέτρο πρέπει να καλύψει άμεσα τους μερικά απασχολούμενους, αυτούς με τα σπαστά ωράρια, οι οποίοι είναι και οι πλέον ευάλωτοι. Υπογραφή ΣΣΕ με αυξήσεις για τους εργαζόμενους σε ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ, ανθρώπινα ωράρια, μέτρα υγιεινής και ασφάλειας.

Για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Το συγκεκριμένο έργο είναι ένα εμβληματικό παράδειγμα χρεοκοπίας της λογικής ότι η "ελεύθερη αγορά" και οι κατασκευαστικοί όμιλοι λύνουν "γρήγορα, αποτελεσματικά και οικονομικά", μέσω του ανταγωνισμού, τα ζητήματα. Ο τρόπος υλοποίησης με τη μέθοδο της μελέτης - κατασκευής από τον ανάδοχο, που οδήγησε σε μια πρακτική "βλέποντας και κάνοντας", ιδιαίτερα για ένα σύνθετο έργο όπως το Μετρό, άνοιξε το δρόμο στους τακτικούς εκβιασμούς των επιχειρηματικών ομίλων για συνεχή αύξηση της χρηματοδότησης.

Για την τραγική καθυστέρηση και τη συνεχή διόγκωση του κόστους, την πρώτη ευθύνη φέρουν οι αστικές κυβερνήσεις διαχρονικά, έχοντας ως βασικό κριτήριο τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών που ανέλαβαν την υλοποίηση του έργου.

Ενώ το έργο προϋπολογίστηκε με κόστος 800 εκατ. ευρώ, τώρα έχει ανέλθει στα 1,3 δισ. και προβλέπεται να φτάσει στα 1,8 δισ. Ο στόχος για την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής το 2023 οδηγεί στη λειτουργία της 17 χρόνια μετά την έναρξη κατασκευής του έργου. Η αλλαγή του χρονοδιαγράμματος έρχεται να "κουμπώσει" στην εξέλιξη του έργου επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν και δόθηκε νέος πακτωλός χρημάτων στους κατασκευαστικούς ομίλους, ενώ δεν διασφαλίστηκε η ολοκληρωμένη μελετητική αντιμετώπιση της σύνθετης αλλά εφικτής ολοκλήρωσης του Σταθμού Βενιζέλου, με επιτόπου διατήρηση των αρχαιοτήτων.

Το τελευταίο διάστημα παρουσιάζονται νέες καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα, κυρίως λόγω οικονομικών απαιτήσεων του βασικού ανάδοχου, οικονομικών διαφορών του με διάφορους υπεργολάβους αλλά και επειδή 14 χρόνια μετά την έναρξη κατασκευής του έργου δεν έχει ολοκληρωθεί η μελέτη για την υλοποίηση του Σταθμού Βενιζέλου. (...)

Είναι κρίσιμο λοιπόν, σε αυτήν τη φάση, οι εργαζόμενοι, ο λαός της περιοχής να προχωρήσει μαζί με το ΚΚΕ στη μαχητική διεκδίκηση δίκαιων αιτημάτων έτσι ώστε να μην επιτραπεί καμία νέα αναβολή στη λειτουργία της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, αλλά και καμία νέα χρηματοδότηση προς τον ανάδοχο. (...)

Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι η γρήγορη, ασφαλής, δωρεάν για το λαό κατασκευή και χρήση υποδομών, οι γρήγορες, δωρεάν, ασφαλείς συγκοινωνίες, απαιτούν ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, που θα επιτρέψουν και αλλαγές στον τρόπο σχεδιασμού και παραγωγής των μεγάλων έργων υποδομής, με αποκλειστικό κριτήριο την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών. Μέσα σε αυτό το ιδιοκτησιακό και πολιτικό καθεστώς της εργατικής εξουσίας, όπου οι εγχώριες ενεργειακές πηγές, οι πρώτες ύλες, τα μέσα παραγωγής και μεταφοράς, θα αποτελούν κοινωνική κρατική ιδιοκτησία, ο μεταφορικός σχεδιασμός θα μπορεί να αναπτύξει το μεταφορικό έργο, να δίνει ώθηση στη μεταποιητική βιομηχανία και να ικανοποιεί συνδυασμένα το σύνολο των σύγχρονων λαϊκών αναγκών».


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org