Φοιτητικοί σύλλογοι, διδάσκοντες, εργαζόμενοι στα πανεπιστήμια απορρίπτουν τον νόμο - πλαίσιο. Συλλαλητήριο αύριο Πέμπτη στις 7 μ.μ. στα Προπύλαια ενάντια στην ψήφισή του
Αύριο Πέμπτη στην Αθήνα προγραμματίζεται συλλαλητήριο στις 7 μ.μ. στα Προπύλαια, με πορεία προς τη Βουλή. Συλλαλητήρια την ίδια ώρα προγραμματίζονται επίσης σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα (πλατεία Γεωργίου).
Με στόχο να ενημερωθεί η κοινή γνώμη για τις αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο, εκπρόσωποι φοιτητικών συλλόγων, Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού, εργαζομένων στα ΑΕΙ και διδακτόρων παραχώρησαν χτες συνέντευξη Τύπου στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθήνας.
Το νομοσχέδιο έχει απορριφθεί από όλους τους φορείς της ακαδημαϊκής κοινότητας, συλλόγους φοιτητών, πανεπιστημιακούς δασκάλους, εργαζόμενους, ακόμα και από την πλειοψηφία των πρυτανικών αρχών, σημείωσε παίρνοντας τον λόγο η πρόεδρος του Συλλόγου Φοιτητών Παντείου, Γεωργία Τσαγκάρη. Οπως πρόσθεσε, το χειροκροτεί μόνο ο ΣΕΒ «αφού μετατρέπει πλήρως τα πανεπιστήμια σε μια μεγάλη αγορά εκπαιδευτικών και ερευνητικών προϊόντων, σε ένα σούπερ μάρκετ πτυχίων και τίτλων σπουδών». «Μπορεί η κυβέρνηση να απέκλεισε τη φωνή των φοιτητών από τη συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, μπορεί να παρουσιάζει στημένες δημοσκοπήσεις για να μας πείσει ότι η κοινή γνώμη επικροτεί την πολιτική αυτή, μπορεί να επέλεξε να φέρει το νομοσχέδιο προς ψήφιση μέσα στο κατακαλόκαιρο με τις σχολές κλειστές, αντιγράφοντας τις τακτικές των πρώην υπουργών Γαβρόγλου και Διαμαντοπούλου, δεν μπορεί όμως να μας φιμώσει», σημείωσε ανάμεσα σε άλλα, τονίζοντας πως θα δοθεί απάντηση μέσα από τα αυριανά συλλαλητήρια.
«Εχοντας ως οδηγό τους αγώνες που δώσαμε το προηγούμενο διάστημα συνεχίζουμε με αυτοπεποίθηση, με αισιοδοξία. Από τις μάχες για να γίνουμε "Φοιτητές Ξανά" ανοίγοντας τα κλειστά αμφιθέατρά μας και από τις κινητοποιήσεις ενάντια στην πανεπιστημιακή αστυνομία βγήκαμε πιο δυνατοί. Αποδεικνύεται πως αυτό που μπορεί να μας βγάλει μπροστά είναι να μην έχουμε καμία εμπιστοσύνη στα λόγια των κυβερνήσεων, να μην τσιμπάμε στα προσχήματα που βάζουν, να μην εναποθέτουμε τις ελπίδες μας σε κανέναν επίδοξο κυβερνητικό "σωτήρα" αλλά στον δικό μας αγώνα», τόνισε.
«Το νομοσχέδιο βρίσκεται στο σύνολό του στον αντίποδα της σύγχρονης, δωρεάν και υψηλού επιπέδου πανεπιστημιακής εκπαίδευσης που έχουν ανάγκη η νεολαία και η χώρα μας», υπογράμμισε ο Νίκος Παπαλεξίου, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής της ΠΟΣΔΕΠ. «Ερχεται να εφαρμοστεί σε ένα πανεπιστήμιο που εδώ και καιρό έχει συρρικνώσει τη δημοκρατική εκπροσώπηση, με τα διοικητικά όργανα σε εκτελεστικό ρόλο "επιχειρηματικών" δραστηριοτήτων και επιτάχυνσης της προσαρμογής στη διαδικασία της Μπολόνια. Διευρύνει τους ταξικούς φραγμούς, διαλύει περαιτέρω τις εργασιακές σχέσεις του προσωπικού των ΑΕΙ, επιταχύνει τη μετατροπή των προγραμμάτων σπουδών σε συλλογές δεξιοτήτων, υποτάσσει την ίδια την εξέλιξη των επιστημών, της διδασκαλίας και της έρευνας στην επιχειρηματική κερδοφορία», τόνισε ανάμεσα σε άλλα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αναφέρθηκε στην ομόφωνη απόφαση της ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ, μετά από πρόταση της ΔΗΠΑΚ και με θέση για μη ψήφιση του νομοσχεδίου, για προκήρυξη απεργίας στις 13 και 14 Ιούλη. Κάλεσε τα μέλη ΔΕΠ σε συμπόρευση με φοιτητές, ερευνητές, διδάσκοντες με «ελαστικές» εργασιακές σχέσεις, όλους τους εργαζόμενους στα ΑΕΙ.
Την αντίθεση της Ομοσπονδίας Διοικητικού Προσωπικού Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΟΔΠΤΕ), που προχωρά αύριο Πέμπτη σε 24ωρη απεργία, στο σύνολο και στην ουσία του νομοσχεδίου εξέφρασε η πρόεδρός της, Νίκη Χρονοπούλου. Αφού αναφέρθηκε στο περιεχόμενό του, στάθηκε στο πώς εκφράζεται ο αντιδραστικός χαρακτήρας του στη στελέχωση των ιδρυμάτων και τις «ελαστικές» εργασιακές σχέσεις στα ιδρύματα τις οποίες επεκτείνει και μονιμοποιεί, ενώ ιδιαίτερα εστίασε στους εργαζόμενους σε καθαριότητα και φύλαξη.
«Το νομοσχέδιο δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της μεγάλης πλειοψηφίας του λαού. Τους μόνους που ωφελεί είναι τις μεγάλες επιχειρήσεις, που θα κάνουν χρυσές μπίζνες στην Ανώτατη Εκπαίδευση, αξιοποιώντας υποδομές και προσωπικό των πανεπιστημίων», τόνισε μεταξύ άλλων.
Την απόρριψη του νομοσχεδίου και από τους υποψήφιους διδάκτορες του ΕΜΠ μετέφερε ο πρόεδρος του Συλλόγου τους, Ηλίας Μπιλάλης. «Δεν ανοίγονται "νέοι ορίζοντες για τα ΑΕΙ" αλλά κλείνουν εκκρεμότητες που άφησαν προηγούμενες κυβερνήσεις στο ξήλωμα των δικαιωμάτων των φοιτητών και των εργαζομένων των πανεπιστημίων. Συνεχίζει στον ίδιο δρόμο της υποχρηματοδότησης, της υποβάθμισης, της εμπορευματοποίησης και επαναφέρει παλιές αντιδραστικές διατάξεις που έμειναν ανενεργές από την πάλη του φοιτητικού κινήματος και τους αγώνες των εργαζομένων των ιδρυμάτων», ανέφερε μεταξύ άλλων. Σημείωσε την απουσία από τα εκατοντάδες άρθρα των προβλημάτων των φοιτητών, εργαζομένων, υποψήφιων εργαζομένων, του λαού, μεταξύ των οποίων η ανάγκη ενίσχυσης της έρευνας για κάλυψη των κοινωνικών αναγκών, την προστασία της ζωής, της υγείας και της περιουσίας του λαού μας.
Στάθηκε στη θέσπιση βιομηχανικών διδακτορικών, κατά παραγγελία από επιχειρήσεις ή οργανισμούς όπως το ΝΑΤΟ, για «να εκμεταλλεύονται σχεδόν δωρεάν τις υποδομές και την περιουσία των πανεπιστημίων καθώς και το πολύ μορφωμένο και εξειδικευμένο δυναμικό τους με αντάλλαγμα, στην καλύτερη περίπτωση, τη χρηματοδότηση κάποιων υποψήφιων διδακτόρων ή την παροχή κάποιων μέσων για την ολοκλήρωση διατριβών», αναφερόμενος μεταξύ άλλων σε πτυχές του νομοσχεδίου που αφορούν την έρευνα, την υποχρεωτική παροχή διδακτικού έργου από υποψήφιους διδάκτορες χωρίς καμία αναφορά σε αμοιβή ή ανταποδοτική υποτροφία, περαιτέρω ένταση στο καθεστώς εργασιακής εκμετάλλευσης όπου θα υπάρχει ένας ανυπολόγιστος αριθμός ερευνητών πολλαπλών ταχυτήτων.
Συζητήθηκε στη Βουλή η Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ ενάντια σε κάθε δίωξη σε βάρος των 8 φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης
Να αποσυρθούν οι κατηγορίες σε βάρος των 8 φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης και να σταματήσει κάθε προσπάθεια δίωξης εκλεγμένων συνδικαλιστών σε φοιτητικούς συλλόγους, ζήτησε ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης κατά τη συζήτηση σχετικής Επίκαιρης Ερώτησης του Κόμματος στη Βουλή.
Ο Μ. Συντυχάκης ανέδειξε ότι η δίωξη - την οποία καταδικάζουν φοιτητικοί σύλλογοι και φορείς των Χανίων και η οποία ξεκίνησε με πολιτική ευθύνη της κυβέρνησης - «συνιστά επικίνδυνη κλιμάκωση του οργανωμένου κυβερνητικού σχεδίου της καταστολής στα πανεπιστήμια, με τους φοιτητές να αντιμετωπίζονται σαν εγκληματίες του κοινού ποινικού δικαίου». «Πρόκειται για σχέδιο που στοχεύει στη δημιουργία κλίματος τρομοκράτησης στους φοιτητές, καθώς και αποπροσανατολισμού από τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν φοιτητές, καθηγητές και άλλοι εργαζόμενοι στα πανεπιστήμια και που όχι μόνο δεν ενδιαφέρεστε για την επίλυσή τους, αλλά τα διογκώνετε με την πολιτική σας», πρόσθεσε.
Απαντώντας, η υπουργός Παιδείας έκανε λόγο για «φερόμενη δράση» και επικαλέστηκε σχετική ανακοίνωση της Κοσμητείας, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να ελεγχθεί η υπόθεση από τη Δικαιοσύνη. «Μας κατηγορείτε που δεν αφήνουμε τα πανεπιστήμιά μας να σύρονται στην ανομία από μειοψηφίες, που προσπαθούμε για ένα καλύτερο, ασφαλέστερο, υγιέστερο ακαδημαϊκό περιβάλλον, ισάξιο των διεθνών προτύπων και αντάξιο των νέων μας. Οι πολίτες βλέπουν και κρίνουν. Εμείς με τη βιβλιοθήκη, εσείς με τη βαριοπούλα!», είπε χαρακτηριστικά η Ν. Κεραμέως, επιστρατεύοντας χιλιοπαιγμένα υποκριτικά διλήμματα για να περάσει την πολιτική της.
Ο Μ. Συντυχάκης επεσήμανε ότι «το να μη συμφωνεί κανείς πολλές φορές με μορφές αγώνα και κινητοποιήσεων δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί και δεν πρέπει να υπερασπίζεται το δικαίωμα να παλεύει και να αγωνίζεται κάποιος για τα δικαιώματά του, όταν η κυβέρνηση και η κρατική εξουσία προσπαθούν να ποινικοποιήσουν αυτούς τους αγώνες. Εσείς εδώ θέτετε εν αμφιβόλω το δικαίωμα στη διεκδίκηση».
Θύμισε επίσης ότι η ίδια η πανεπιστημιακή κοινότητα στο Πολυτεχνείο Κρήτης θεωρεί πως το ζήτημα μπορεί να λυθεί στο πλαίσιο του αυτοδιοίκητου και, με την εμπειρία που έχουν συσσωρεύσει, η Πρυτανεία υποστηρίζει πως θα πρέπει να αναπτύσσονται ο πολιτικός λόγος και οι συνδικαλιστικές ελευθερίες χωρίς τον φόβο πειθαρχικών διώξεων ή αποκλεισμών, ενώ σε ανακοίνωσή τους 35 μέλη ΔΕΠ του Ιδρύματος κάνουν λόγο για δυσανάλογη κλιμάκωση ενδοπανεπιστημιακού ζητήματος.
«Επιδεικνύετε περίσσεια σπουδή για το πώς θα οργανώσετε την καταστολή στα πανεπιστήμια, ενώ την ίδια στιγμή φέρνετε ένα νομοσχέδιο με δεκάδες άρθρα με τα οποία εγκαινιάζετε τη λειτουργία των ελληνικών πανεπιστημίων σαν ανώνυμες εταιρείες, και ούτε μια λέξη για τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά, για τη φοιτητική μέριμνα, για τα οικονομικά ζητήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η λαϊκή οικογένεια ώστε να μπορέσει να σπουδάσει το παιδί της», πρόσθεσε ο Μ. Συντυχάκης, επαναλαμβάνοντας ότι το ΚΚΕ, η κοινωνία, η πανεπιστημιακή κοινότητα απαιτούν να αποσυρθούν οι κατηγορίες.
Να σημειωθεί ότι ανάλογη Επίκαιρη Ερώτηση είχαν καταθέσει βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και του ΜέΡΑ25.
Την Παρασκευή 15 Ιούλη στη σκηνή του Green Theater στις Αρχαίες Κλεωνές Κορινθίας
Μαζί τους θα βρεθεί η Νατάσσα Μποφίλιου, με τον Θέμη Καραμουρατίδη και τον Γεράσιμο Ευαγγελάτο στο πλευρό της, σε μια ξεχωριστή, ηλεκτρισμένη παράσταση, γεμάτη πάθος, έμπνευση και ανατροπές.
Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι να εγκαινιαστεί ένας ακόμα δρόμος, ώστε νέα και νεανικά σχήματα και καλλιτέχνες να αποκτούν βήμα προβολής και παρουσίασης του έργου τους σε όλο το ταξίδι του Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή»!
Η ανταπόκριση στο κάλεσμα της ΚΝΕ ήταν μεγάλη, με αποτέλεσμα σε αυτό το πρώτο ραντεβού να παρουσιαστούν μερικά μόνο από τα συγκροτήματα και τους καλλιτέχνες που δήλωσαν συμμετοχή, ενώ θα ακολουθήσουν πολλές ακόμα τέτοιες πρωτοβουλίες.
Με μεγάλη χαρά η ΚΝΕ θα υποδεχτεί στη σκηνή νέους μουσικούς και συγκροτήματα που έρχονται από πολλά και διαφορετικά μουσικά μονοπάτια! Ελληνικός και ξένος στίχος, πρωτότυπη μουσική, μελοποιημένη ποίηση θα βρουν φιλόξενη «στέγη» στη σκηνή του Green Theater. Ξεχωρίζουν η όρεξη, το μεράκι και το ταλέντο σε όλους τους μουσικούς και τα σχήματα!
- «Κεραμιδόγατες»
- «Before Twenty»
- «Φερειπείν»
- Αλέξανδρος Γουργουλιός
- Κωνσταντίνος Χατζηκυριάκος - Σβώκος
- «Εναυσμα»
- «High Hills»
Ο χώρος του Green Theater είναι εύκολα προσβάσιμος από μεγάλες πόλεις και έχει ευκολία στάθμευσης. Απέχει 1 ώρα από την Αθήνα, 1 ώρα και 30 λεπτά από Πάτρα και Καλαμάτα, ενώ από την Κόρινθο μόλις 25 λεπτά. Για τη διευκόλυνση της συμμετοχής οι Οργανώσεις της ΚΝΕ δρομολογούν και πούλμαν:
Ζητούν απόσυρση του νομοσχεδίου και του άρθρου που καταργεί την αυτοτελή νομική προσωπικότητα της Πανεπιστημιακής Λέσχης
Οι φοιτητές του Πολιτιστικού Ομίλου των Φοιτητών του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΟΦΠΑ) ζητούν να αποσυρθεί ο νέος νόμος - πλαίσιο του υπουργείου Παιδείας και ειδικότερα το άρθρο 296. Το άρθρο αυτό προβλέπει την κατάργηση της αυτοτελούς νομικής προσωπικότητας της Πανεπιστημιακής Λέσχης του ΕΚΠΑ, και συνεπώς της ανεξάρτητης διαχείρισης των οικονομικών της αποθεμάτων, του προϋπολογισμού της, καθώς και των κτιριακών της υποδομών, σημειώνουν οι φοιτητές. Η Λέσχη στεγάζει διάφορες υπηρεσίες φοιτητικής μέριμνας (δύο φοιτητικά αναγνωστήρια, ταμείο αρωγής φοιτητών, σίτιση - στέγαση, ιατρικές υπηρεσίες και υπηρεσίες ψυχικής υγείας), ενώ παράλληλα στεγάζει και χρηματοδοτεί τις δραστηριότητες που προσφέρονται από τον ΠΟΦΠΑ.
Οπως σημειώνουν οι φοιτητές, με τον νέο νόμο - πλαίσιο, που θίγει τις υπηρεσίες φοιτητικής μέριμνας, επηρεάζεται άμεσα και το μέλλον του ΠΟΦΠΑ. Απαιτούν απόσυρση του νομοσχεδίου, διατήρηση της οικονομικής και λειτουργικής αυτοτέλειας της Λέσχης ως διακριτού ΝΠΔΔ, σταθερή χρηματοδότησή της, συνέχιση των δραστηριοτήτων του ΠΟΦΠΑ στους χώρους όπου δραστηριοποιείται εδώ και δεκαετίες κ.ά.
Τα αποτελέσματα της πρώτης εφαρμογής των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα, γνωστών ως ελληνική Pisa, ανακοινώθηκαν χτες από την επιτροπή διεξαγωγής τους. Οι εξετάσεις διενεργήθηκαν στις 18 Μάη, σε 554 σχολεία, Δημοτικά (ΣΤ' τάξη) και Γυμνάσια (Γ' τάξη), όλων των τύπων όλης της χώρας, με τη συμμετοχή 11.411 μαθητών στα αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών.
Για το υπουργείο Παιδείας «η ελληνική Pisa συμπληρώνει τη δέσμη των μεταρρυθμίσεων του ΥΠΑΙΘ των τελευταίων τριών ετών», εντάσσεται δηλαδή στον αντιεκπαιδευτικό σχεδιασμό του και γι' αυτό η διεξαγωγή των εξετάσεων συνάντησε αντιδράσεις που αφορούσαν αυτόν τον χαρακτήρα τους, τη διεθνή εμπειρία που δείχνει πως τέτοιου είδους διαγωνισμοί αποτελούν εργαλείο για την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, «η μελέτη των στατιστικών στοιχείων είναι σε εξέλιξη με στόχο την ολοκληρωμένη ερμηνεία και εξαγωγή συμπερασμάτων, που θα περιλαμβάνει ποσοτικές και ποιοτικές αναλύσεις, και θα πραγματοποιηθεί με ευθύνη της Επιστημονικής Επιτροπής στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα». Με βάση τα παραπάνω θα υποβληθούν προτάσεις προς το υπουργείο Παιδείας.
Εκφράστηκε σε εκδήλωση που πραγματοποίησαν χτες οι Σύλλογοι ΔΕΠ του ΑΠΘ και του ΔΙΠΑΕ μαζί με τους Συλλόγους Διοικητικού, Εργαστηριακού Διδακτικού και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού του ΑΠΘ
Στην εκδήλωση έγιναν παρεμβάσεις από εκπροσώπους των φορέων των διδασκόντων, του ερευνητικού και διοικητικού προσωπικού, των φοιτητικών συλλόγων και σωματείων, στις οποίες εκφράστηκε το αίτημα συνολικής απόσυρσης του νομοσχεδίου.
Την εισηγητική ομιλία έκανε ο Δημήτρης Ραπτάκης, αντιπρόεδρος του ΕΣΔΕΠ ΑΠΘ, ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων ότι «το νομοσχέδιο στο σύνολό του βρίσκεται στον αντίποδα της σύγχρονης, δωρεάν και υψηλού επιπέδου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης που έχει ανάγκη η νεολαία και η χώρα μας» και πρόσθεσε: «Ερχεται να εφαρμοστεί σε ένα πανεπιστήμιο στο οποίο εδώ και καιρό έχει συρρικνωθεί η δημοκρατική αντιπροσώπευση, με τα διοικητικά όργανα σε εκτελεστικό ρόλο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και επιτάχυνσης της προσαρμογής στη Διαδικασία της Μπολόνια».
Συνεχίζοντας αναφέρθηκε στις πολλαπλές συνέπειες του νομοσχεδίου σε όλο το φάσμα λειτουργιών των ΑΕΙ και τόνισε: «Η δύναμή μας βρίσκεται στον Σύλλογο μας, στη συμπόρευσή μας με το φοιτητικό κίνημα, με τους ερευνητές και διδάσκοντες με ελαστικές σχέσεις εργασίας, και με όλους τους εργαζόμενους». Κλείνοντας κάλεσε σε μαζική συμμετοχή στη συγκέντρωση που έχει προγραμματίσει ο ΕΣΔΕΠ, στο πλαίσιο 48ωρης απεργίας, αύριο Πέμπτη στις 12 μ. στο κτίριο διοίκησης του ΑΠΘ, και το απόγευμα στη συγκέντρωση μαζί με τους φοιτητικούς συλλόγους.
Στην εκδήλωση έκανε παρέμβαση διαδικτυακά και η Νίκα Μπαλωμένου, μέλος του ΔΣ του University and College Union of East Anglia University, η οποία περιέγραψε την κατάσταση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στη Μεγάλη Βρετανία, τονίζοντας πως αυτή αποτελεί εικόνα από το μέλλον που ετοιμάζει στα πανεπιστήμια της Ελλάδας η κυβέρνηση με τον νέο νόμο - πλαίσιο. Συνοπτικά, αναφέρθηκε στο παράδειγμα της αξιολόγησης των διδασκόντων, που σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι φοιτητές έχουν μετατραπεί σε πελάτες δεν γίνεται με ακαδημαϊκά κριτήρια, θέτοντας εμπόδια στο έργο των πανεπιστημιακών. Αναφέρθηκε επίσης στο φαινόμενο των «πτυχίων Μίκι Μάους», δηλαδή πτυχίων που θεωρούνται άχρηστα με τα κριτήρια της αγοράς, όπως της Φιλοσοφίας, της Ιστορίας και της Φιλολογίας. Στάθηκε τέλος στο χτύπημα των συνδικαλιστικών ελευθεριών αλλά και των αποδοχών του προσωπικού των πανεπιστημίων, όπου παράλληλα με τη μείωση κατά 40% των συντάξιμων αποδοχών πέρασε και νόμος για τον περιορισμό του δικαιώματος στην απεργία.
Ο Ραούλ Φερνάντεθ Γκουρίγιο, πολιτικός υπεύθυνος της Περιφέρειας Μαδρίτης των Κολεκτίβων Νέων Κομμουνιστών Ισπανίας, στον χαιρετισμό του μεταξύ άλλων επισήμανε: «Φέτος, η Αντιιμπεριαλιστική Κατασκήνωση της ΚΝΕ πραγματοποιείται μέσα σε ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο και ανησυχητικό κλίμα, σε διεθνές επίπεδο. Συμπληρώνοντας πάνω από τέσσερις μήνες ιμπεριαλιστικού πολέμου στην Ουκρανία, υπάρχουν πλέον αρκετά στοιχεία για τη συμμετοχή - σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό - των διαφόρων χωρών στον πόλεμο, από τις οποίες προέρχονται οι οργανώσεις που είναι παρούσες σήμερα εδώ. Η συμμετοχή αυτή εκφράστηκε με αποστολή όπλων, οικονομικές κυρώσεις, διπλωματική απομόνωση και άλλα μέτρα, που το μόνο που καταφέρνουν είναι να μας φέρνουν επικίνδυνα κοντά σε μία πολεμική σύγκρουση, σε ευρωπαϊκό ή ακόμα και σε διεθνές επίπεδο. Σε αυτές τις συγκρούσεις, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η εργατική τάξη είναι αυτή που θα πληρώσει τις τραγικές συνέπειες».
Ο Αρμιν Τζαμπάρι, μέλος της Γραμματείας Διεθνών Σχέσεων του Μετώπου Νεολαίας του Κόμματος Εργασίας Αυστρίας, μίλησε μεταξύ άλλων για την επίθεση του κεφαλαίου και των κυβερνήσεών του στα κοινωνικά και εργασιακά δικαιώματα, την εργαλειοποίηση της πανδημίας γι' αυτόν τον σκοπό και την προσπάθεια να επιβάλουν όλα τα βάρη της κρίσης, της πολιτικής κυρώσεων και το κόστος του επανεξοπλισμού και του ιμπεριαλιστικού πολέμου στον λαό, τονίζοντας: «Απέναντι σε αυτό, οι δυνάμεις της αντίστασης πρέπει να οργανωθούν και να συγκεντρωθούν για να αντιμετωπίσουν αυτές τις επιθέσεις (...) Το Κόμμα Εργασίας της Αυστρίας προσπαθεί να δημιουργήσει καλύτερες συνθήκες παρέμβασης στην εργατική τάξη, καταπολεμώντας τη μοιρολατρία και τη γενικότερη αίσθηση απάθειας. Προς αυτήν την κατεύθυνση, η συγκρότηση της οργάνωσής μας, του Μετώπου Νεολαίας, είναι ένα κάλεσμα προς την αυστριακή νεολαία να συμμετάσχει στον συλλογικό αγώνα για τα δικαιώματά μας σε κάθε σχολείο, πανεπιστήμιο και χώρο δουλειάς. Επομένως, η διεθνιστική αλληλεγγύη είναι χρέος μας για να δείξουμε στη νεολαία της χώρας μας και τη νεολαία όλου του κόσμου ότι η εργατική τάξη και η νεολαία μπορούν να γίνουν πρωταγωνιστές στον αγώνα για τη δική τους ζωή».
Ο Μάικλ Κερν, Γραμματέας της Οργάνωσης του Αμστερνταμ του Κινήματος Νέων Κομμουνιστών της Ολλανδίας, μεταξύ άλλων μετέφερε εικόνα από την εμπλοκή της χώρας του στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς, αλλά και από τις συνέπειες που αντιμετωπίζει η νεολαία από τις πολιτικές της ΕΕ και των διαδοχικών ολλανδικών κυβερνήσεων στην Εκπαίδευση και την εργασία. Και τόνισε: «Το Κίνημα Νέων Κομμουνιστών Ολλανδίας έχει ωριμάσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Οικοδομούμε τις Οργανώσεις μας. Ενισχύουμε το ιδεολογικό μας έργο, εκπαιδεύουμε τα μέλη μας με τη μαρξιστική - λενινιστική θεωρία και μελετάμε τις διεθνείς και εγχώριες εξελίξεις. Συμβάλλουμε στο κίνημα, προωθώντας την ταξικά προσανατολισμένη γραμμή πάλης. Μερικές φορές, πετυχαίνουμε ακόμη και να πάρουμε προβάδισμα. Συμβάλλουμε στην ενίσχυση του Κόμματός μας, του Νέου Κομμουνιστικού Κόμματος Ολλανδίας. Το πρόσφατο 7ο Συνέδριο του Κόμματος κατέληξε σε σημαντικές αποφάσεις για την ανασύνταξη του ολλανδικού Κομμουνιστικού Κινήματος. Με όλες μας τις δυνάμεις, θα συνεχίσουμε την οργάνωση της νεολαίας της εργατικής τάξης στον αγώνα για έναν κόσμο χωρίς πολέμους, φτώχεια και εκμετάλλευση, για τον σοσιαλισμό - κομμουνισμό».
Από την ίδρυσή του, το 1949, το ιμπεριαλιστικό σύμφωνο του ΝΑΤΟ εξαπλώνει τα δεινά του καπιταλισμού σε ολόκληρο τον κόσμο. Εδώ και 73 χρόνια, το ΝΑΤΟ έχει καταστρέψει δεκάδες χώρες και έχει υποδουλώσει εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Τα εγκλήματα αυτού του οργανισμού είναι ιδιαιτέρως γνωστά στη Σερβία, που υπέφερε τη δεκαετία του '90 λόγω του αντίκτυπου του ΝΑΤΟ και που, μετά την αντεπανάσταση, πουλήθηκε στις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις».
Το νέο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ συγκεντρώνει και επαναδιατυπώνει νομοθετικές ρυθμίσεις όλων των τελευταίων κυβερνήσεων, προσθέτοντας και νέα στοιχεία που επιταχύνουν την εμπορευματοποίηση των Ιδρυμάτων. Δηλαδή, η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης σκιαγραφεί σχετικώς ολοκληρωμένα το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο που χτίζεται εδώ και χρόνια, ακολουθώντας τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και της ΕΕ. Το νομοσχέδιο αφήνει έντονο αποτύπωμα στη ζωή, στην καθημερινότητα και στην εργασία των διδασκόντων στα ΑΕΙ. Κάποιες σχετικές πλευρές του νομοσχεδίου αναλύονται παρακάτω, όπως για την εξέλιξη, την εντατικοποίηση και την «ευελιξία» στην εργασία, στη διδασκαλία και στην έρευνα των μελών ΔΕΠ.
1) Οι διδάσκοντες θα προάγονται μέσω ενός συστήματος εξελίξεων με «διευθυντική» λογική, όπου τα εκλεκτορικά και τα γνωστικά αντικείμενα θα αποφασίζονται ή θα επικυρώνονται από τον κοσμήτορα ή τον πρύτανη (άρθρα 145 και 146). Ο έλεγχος νομιμότητας πραγματοποιείται από το Συμβούλιο Διοίκησης (άρθρο 150). Δίνεται τελικά η δυνατότητα μονιμοποίησης στους επίκουρους καθηγητές, μετά τις εκτεταμένες αντιδράσεις στα Ιδρύματα για την προηγούμενη έκδοση του νομοσχεδίου, που την είχε αφαιρέσει (άρθρο 140). Η εξέλιξη στη βαθμίδα του καθηγητή απαιτεί την ολοκλήρωση μίας διδακτορικής διατριβής και τη συμμετοχή σε δύο τουλάχιστον τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές διδακτορικών διατριβών. Τα κριτήρια των εξελίξεων θα περιλαμβάνουν αυτά με ξεκάθαρα «αγοραίο» χαρακτήρα, όπως η συμμετοχή σε εταιρείες spin-offs ή σε πατέντες (άρθρο 143).
INTIME NEWS |
2) Προωθείται η εντατικοποίηση και η «ευελιξία» της εργασίας των διδασκόντων. Συνεχίζεται η προκήρυξη νέων θέσεων «με το σταγονόμετρο», για παράδειγμα λόγω του πλαφόν που εφαρμόζεται στους νέους διορισμούς μελών ΔΕΠ (άρθρο 138), ενώ δεν προβλέπεται κανένας προγραμματισμός προσλήψεων για τους διοικητικούς υπαλλήλους. Οι μόνιμοι διδάσκοντες αντικαθίστανται βαθμιαία από συμβασιούχους, εφαρμόζοντας μια πανσπερμία σχέσεων εργασίας, η οποία πιέζει τις συνθήκες εργασίας όλων προς τα κάτω. Τις υπάρχουσες κατηγορίες διδασκόντων συμπληρώνουν αρκετές νέες «ευέλικτες» εργασιακές σχέσεις. Για παράδειγμα, το άρθρο για το «αμοιβολόγιο» καταγράφει 13 διαφορετικές κατηγορίες διδασκόντων (άρθρο 126).
Θα εφαρμόζονται μόνιμα «σχέδια Αθηνά» με τον «μπαμπούλα» της ΕΘΑΑΕ, όπου Τμήματα θα ανοιγοκλείνουν, θα μεταφέρονται σε άλλες πόλεις ή θα συγχωνεύονται, ανάλογα με τις καιροσκοπικές ανάγκες της αγοράς και με προφάσεις την υποστελέχωση ή την αγοραία λογική της ΕΒΕ (άρθρο 5). Δηλαδή, το κράτος δεν πραγματοποιεί διορισμούς και στη συνέχεια κλείνει Τμήματα λόγω της υποστελέχωσής τους.
Δημιουργείται ένα εργασιακό τοπίο στα ΑΕΙ όπου λιγοστά μέλη ΔΕΠ θα διοικούν έναν στρατό από διδάσκοντες με ελάχιστα εργασιακά δικαιώματα, επικεντρώνοντας οι ίδιοι στην «κερδοφορία» των Ιδρυμάτων. Ο διοικητικός φόρτος θα πολλαπλασιαστεί, όπου η οικονομική διαχείριση των πολλαπλών «εκπαιδευτικών και ερευνητικών προϊόντων», διοικητικών επιτροπών, ερευνητικών φορέων κ.ά. θα επισκιάσει στα όργανα κάθε συζήτηση για τη βελτίωση των ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών των Ιδρυμάτων. Στην καθημερινότητα των διδασκόντων θα κυριαρχούν η πίεση και οι απανωτές καταληκτικές ημερομηνίες. Η τηλεργασία αξιοποιείται για αύξηση της εντατικοποίησης, με συνεδριάσεις διοικητικών επιτροπών τα απογεύματα και το Σαββατοκύριακο, με καμία διάκριση ανάμεσα στην εργασία και στον προσωπικό χρόνο. Κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου, οι διδάσκοντες ίσως αλλάξουν πολλά Τμήματα, αντικείμενα διδασκαλίας, ακόμα και πόλεις όπου κατοικούν, ακολουθώντας τις ιεραρχήσεις της αγοράς και τους «πειραματισμούς» των αναδιαρθρώσεων.
3) Η διδασκαλία μετατρέπεται από λειτούργημα σε «παροχή υπηρεσιών». Δίνεται η δυνατότητα στα Ιδρύματα να προσφέρουν μια μεγάλη ποικιλία «εκπαιδευτικών προϊόντων», όπως τα διεπιστημονικά προγράμματα σπουδών (ΠΣ) (άρθρο 71), τα δευτερεύουσας κατεύθυνσης (άρθρο 98), τα διπλά (άρθρο 72), τα ξενόγλωσσα (άρθρο 101), αυτά σε συνεργασία με Ιδρύματα της αλλοδαπής (άρθρο 110), αλλά και τα ΠΣ εφαρμοσμένων επιστημών (άρθρο 73). Βέβαια, οι φοιτητές των Ιδρυμάτων αποτελούν τους πλησιέστερους πελάτες, άρα θα αναγκάζονται να πληρώνουν για μαθήματα που θα έπρεπε να είναι μέρος του προγράμματος σπουδών τους, μέσω ΠΣ σύντομης διάρκειας (άρθρο 98), χειμερινών και θερινών (άρθρο 109), για τη λήψη πιστοποιητικών παιδαγωγικής επάρκειας ή ψηφιακών δεξιοτήτων (άρθρα 99 και 100) κ.λπ. Θεσμοθετούνται τα «κατά παραγγελία» προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών (ΠΜΣ), αποκλειστικά για το προσωπικό φορέων του ιδιωτικού ή του δημόσιου τομέα, στο πλαίσιο προγραμματικής συμφωνίας (άρθρο 89). Στο υποχρεωτικό ωράριο των μελών ΔΕΠ συνυπολογίζεται η διδασκαλία σε ΠΜΣ χωρίς δίδακτρα, αλλά και σε προγράμματα σπουδών δευτερεύουσας κατεύθυνσης και σύντομης διάρκειας (άρθρο 155).
Γενικεύεται η τηλεκπαίδευση, με διεύρυνση των προϋποθέσεων για την εφαρμογή της στον πρώτο κύκλο σπουδών (π.χ. λόγω διδασκαλίας συνεργαζόμενων καθηγητών, καθηγητών από την αλλοδαπή, διδασκόντων σε διιδρυματικά ΠΣ ή σε έκτακτες συνθήκες - άρθρο 67). Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση προβλέπεται για τα ΠΜΣ με άνω όριο το 25% των πιστωτικών μονάδων για τη λήψη του διπλώματος (άρθρο 88), νομοθετείται η υβριδική διδασκαλία (άρθρο 67) και απελευθερώνονται οι εξετάσεις με ηλεκτρονικά μέσα (άρθρο 65). Η διδασκαλία αντιμετωπίζεται ως πάρεργο αν η «επιχειρηματική δραστηριότητα» του διδάσκοντα επικεντρώνεται στην έρευνα, π.χ. ένα μέλος ΔΕΠ μπορεί να λάβει μέχρι 100 μέρες άδεια για ερευνητικούς λόγους (άρθρο 248).
Τα ΑΕΙ μετατρέπονται σε «πολυκαταστήματα» εκπαιδευτικών υπηρεσιών, ενώ τα ΠΣ σε μενού επιλογών για «ατομικές διαδρομές μάθησης». Δηλαδή, ο κάθε φοιτητής θα ακολουθεί το δικό του ΠΣ με βάση τα ενδιαφέροντα και το «βάθος της τσέπης» του, ενώ η επιστημονική του συγκρότηση θα είναι αποκλειστικά «ατομική του ευθύνη». Τα προπτυχιακά ΠΣ χωρίς πληρωμή θα «στενάζουν» δίπλα στις επιχειρηματικές δραστηριότητες, χωρίς πόρους, υποδομές ή αίθουσες, χωρίς κίνητρο στους «διδάσκοντες - επιχειρηματίες» να διδάξουν. Η σύνδεση των ΠΣ με την «αγορά» οδηγεί σε μαράζωμα «μη κερδοφόρων αντικειμένων», ιδιαίτερα αυτών που δεν σχετίζονται με το «ιδεολογικό» μέτωπο ενάντια στις προοδευτικές ιδέες. Μαθήματα που ενισχύουν την επιστημονική συγκρότηση των φοιτητών ήδη αντικαθίστανται από μαθήματα «δεξιοτήτων», ως αποτέλεσμα της πίεσης από την αγορά εργασίας.
Η ένταξη του κριτηρίου του κέρδους στη διδασκαλία οδηγεί σε σημαντικές ανατροπές στο περιεχόμενο των μαθημάτων, στο επίπεδο των σπουδών και των υποδομών των Ιδρυμάτων, στη σχέση διδάσκοντα - φοιτητή, στη γενικότερη αντίληψη περί γνώσης και επιστήμης. Μετακινείται το επίκεντρο της δραστηριότητας του διδάσκοντα, από την επιστήμη και τον φοιτητή, στα έσοδα και τους «δείκτες απόδοσης», στον περιορισμό του κόστους. Τα μέλη ΔΕΠ έχουν πείρα από τη γενίκευση της εμπορευματοποίησης στα ΠΜΣ, από τα συναισθήματα που νιώθουν όταν διδάσκουν και βρίσκουν ανταπόκριση ή όταν το μάθημα γίνεται «διεκπεραιωτικά», όταν αντιμετωπίζουν φοιτητές που αγαπούν την επιστήμη ή αυτούς που αποτιμούν την προσπάθειά τους με βάση το «τι θα κερδίσουν», όταν διδάσκουν φοιτητές με διαβάθμιση στο εκπαιδευτικό υπόβαθρό τους, με σημαντικά γνωστικά κενά.
4) Η ερευνητική δραστηριότητα υποτάσσεται πλήρως στο επιχειρηματικό κέρδος. Νομοθετούνται πολλαπλές οργανωτικές δομές με βασικό κριτήριο τη διενέργεια κερδοφόρων ερευνητικών δραστηριοτήτων και την παροχή υπηρεσιών, όπως τα πανεπιστημιακά εργαστήρια (άρθρο 49), τα ερευνητικά πανεπιστημιακά ινστιτούτα (ΕΠΙ) (άρθρο 267), τα νέα πανεπιστημιακά κέντρα έρευνας και καινοτομίας (ΠΑΚΕΚ) με τα ινστιτούτα τους (άρθρο 131), παρέχοντας εξειδικευμένες υπηρεσίες προς τρίτα φυσικά ή νομικά πρόσωπα (π.χ. άρθρο 51), συμβουλευτικό έργο, συμμετέχουν ακόμα και σε δημόσιους διαγωνισμούς (άρθρο 52). Τα ΑΕΙ ιδρύουν ή συμμετέχουν σε εταιρείες, ακόμα και μαζί με επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα (άρθρο 292). Η έρευνα πωλείται και απευθείας από τους διδάσκοντες, μέσω των νέων βιομηχανικών διδακτορικών (άρθρο 96).
Η εμπορευματοποίηση της έρευνας δεν είναι κάτι νέο, συνδέεται με τη θεματολογία της έρευνας που διεξάγεται κυρίως σε περιοχές που έχουν χρηματοδότηση, με το ατελείωτο κυνήγι για νέα έργα, με τα παραδοτέα που συχνά αποτελούν«πασαλείμματα», με την υπερεργασία των υποψήφιων διδακτόρων σε θέματα πέρα από τη διατριβή τους, με τον διοικητικό φόρτο των διδασκόντων για την οικονομική διαχείριση των έργων, ο οποίος υπερκαλύπτει τον χρόνο που επιθυμούν να διαθέσουν για την ουσιαστική επίβλεψη της ερευνητικής δραστηριότητας. Σχετίζεται με τη μονοκαλλιέργεια της έρευνας προς τη δημιουργία «καινοτόμων προϊόντων», ενώ τα λαϊκά προβλήματα έχουν «χτυπήσει κόκκινο». Οι «δείκτες απόδοσης», όπως ο h-index, περιορίζουν τους ορίζοντες της έρευνας σε δημοσιεύσεις με ποσοτικά κριτήρια ή κριτήρια δημοφιλίας, ενώ δημιουργούν έντονη πίεση στους διδάσκοντες ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν επαρκώς στις απαιτήσεις της δουλειάς τους. Ολες οι παραπάνω πλευρές κλιμακώνονται, ενισχύονται, περιορίζοντας δραστικά κάθε δυνατότητα ουσιαστικής ερευνητικής προσφοράς για τις ανάγκες των εργαζομένων, ιδιαίτερα σε ερευνητικά αντικείμενα που δεν είναι «κερδοφόρα».
Τέλος, οι διδάσκοντες στα ΑΕΙ, όπως και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι, αντιμετωπίζουν τη σαρωτική ακρίβεια, την εμπορευματοποίηση της Υγείας, αναγκάζονται να πληρώνουν για τις σπουδές των παιδιών τους, λαμβάνουν συντάξεις πείνας, ενώ ανησυχούν για τον κίνδυνο της γενίκευσης του ιμπεριαλιστικού πολέμου που διεξάγεται στην Ουκρανία, λόγω και της εμπλοκής της χώρας μας στις εχθροπραξίες.
Οι διδάσκοντες λαμβάνουν αγωνιστικές πρωτοβουλίες ενάντια στο νομοσχέδιο, με αποφάσεις των Συλλόγων και των Τμημάτων τους, με την προκήρυξη απεργιών, την οργάνωση συγκεντρώσεων και εκδηλώσεων. Απαιτείται άμεση κλιμάκωση των αγώνων ενάντια στο νομοσχέδιο, μαζί με τους φοιτητές και τους υπόλοιπους εργαζόμενους στα ΑΕΙ. Να επιβάλουμε ο νόμος να μην περάσει, να μπλοκάρουμε την εφαρμογή όχι μόνο αυτού του νόμου, στην περίπτωση που ψηφιστεί, αλλά και εκείνων των προηγούμενων κυβερνήσεων, οι οποίοι συνδιαμορφώνουν το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο. Ο αγώνας μας πρέπει να ανοίξει τον δρόμο όχι για το «παλιό» πανεπιστήμιο, ούτε για το «ευρωπαϊκό» πανεπιστήμιο, όπου αντίστοιχα μέτρα έχουν εφαρμοστεί εδώ και πολλά χρόνια, αλλά για ένα πανεπιστήμιο στο ύψος των αναγκών του λαού, στο ύψος των δυνατοτήτων της επιστήμης.