Πέμπτη 1 Φλεβάρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ «PRAKTIKER»
Κανένα ατύχημα στο χώρο δουλειάς δεν πρέπει να κρύβεται «κάτω από το χαλί»

Συζήτηση με τον πρόεδρο του επιχειρησιακού Σωματείου, Γερ. Τσεκούρα

Από παλιότερη απεργιακή κινητοποίηση
Από παλιότερη απεργιακή κινητοποίηση
Συνθήκες εντατικοποίησης, έλλειψη μέτρων για την προστασία της υγείας και της ασφάλειας, μεγάλη καταπόνηση του οργανισμού, συχνά «ατυχήματα» στους χώρους δουλειάς. Τα παραπάνω συνθέτουν την καθημερινότητα των εργαζομένων στην επιχείρηση «Praktiker», όπως καταγγέλλει το επιχειρησιακό τους Σωματείο.

Για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση - ενδεικτικά για την κατάσταση που αντιμετωπίζουν συνολικότερα οι εργαζόμενοι στον κλάδο από την επίθεση της μεγαλοεργοδοσίας - καθώς και για την παρέμβαση του Σωματείου γύρω από αυτά, ο «Ριζοσπάστης» συζήτησε με τον πρόεδρό του, Γεράσιμο Τσεκούρα.

Καθημερινότητα τα «ατυχήματα» και τα προβλήματα υγείας

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, η επιχείρηση «Praktiker» διαθέτει 15 καταστήματα σε όλη τη χώρα, συνολικής έκτασης 90.000 τ.μ., ενώ στα σχέδια και τους στόχους της περιλαμβάνεται η διεύρυνση του πανελλαδικού της δικτύου. Διαθέτει 50.000 προϊόντα, ενώ οι πελάτες της εκτιμά πως ανέρχονται σε 6 εκατ. ετησίως. Με βάση τα αποτελέσματα για το οικονομικό έτος 2016, η εταιρεία κατέγραψε αύξηση 6,2% στον κύκλο εργασιών της (177,5 εκατ. ευρώ έναντι 167,1 εκατ. ευρώ το 2015) και θετικά αποτελέσματα στην κερδοφορία (κέρδη προ φόρων 4,2 εκατ. ευρώ, έναντι 3 εκατ. ευρώ το 2015).

Τα θετικά αυτά στοιχεία στην κερδοφορία πατάνε πάνω στην ένταση της εκμετάλλευσης των εργαζομένων: Οι ρυθμοί δουλειάς είναι εντατικοί, τα μέτρα ασφαλείας ελλιπή, η εργοδοσία αντιμετωπίζει κάθε προληπτικό μέτρο ως «κόστος».

Το αποτέλεσμα είναι στο επιχειρησιακό σωματείο να φτάνουν καταγγελίες για ατυχήματα στους χώρους δουλειάς. Οπως περιγράφει ο πρόεδρος του Σωματείου, συχνές είναι οι πτώσεις εργαζομένων, οι τραυματισμοί από πτώσεις αντικειμένων, κυρίως από τα ράφια στις ψηλές ζώνες. Σε τμήματα όπως αυτά της κοπής ξυλείας ή των πλακιδίων, έχουν σημειωθεί και σοβαρά κοψίματα δακτύλων εργαζομένων.

Ακόμα κι αν αποφύγουν τα «ατυχήματα», οι εργαζόμενοι δεν γλιτώνουν από τα προβλήματα υγείας. Η μεγάλη τους πλειοψηφία αντιμετωπίζει μυοσκελετικές παθήσεις, προβλήματα στη μέση και στις αρθρώσεις, τενοντίτιδες στα χέρια και πάει λέγοντας. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει το γεγονός ότι σηκώνουν καθημερινά βάρη, αφού μεταξύ άλλων η εταιρεία εμπορεύεται έπιπλα, οικιακές συσκευές, είδη υγιεινής. Στα ταμεία οι κυλιόμενοι διάδρομοι έχουν αφαιρεθεί και οι εργαζόμενες είναι υποχρεωμένες να τραβούν όλα τα αντικείμενα με τα χέρια. Την ίδια στιγμή, οι θέσεις τους δεν είναι εργονομικά σχεδιασμένες, η διάταξη των οργάνων δεν είναι κατάλληλη, με αποτέλεσμα να επιβαρύνουν τη στάση του σώματος. Από τα πολλά μικροατυχήματα, αλλά και ορισμένα σοβαρότερα, ένα μόνο μέρος καταγράφεται.

«Την πρόληψη την βλέπουν σαν κόστος», σημειώνει ο Γ. Τσεκούρας και φέρνει μια σειρά παραδείγματα: Οι κυλιόμενοι διάδρομοι αφαιρέθηκαν από τα ταμεία πριν τέσσερα περίπου χρόνια για λόγους, προφανώς, εξοικονόμησης ηλεκτρικού ρεύματος. Η αποθήκευση και η διαχείριση των πλακιδίων γίνεται με τρόπο που εκθέτει τους εργαζόμενους στον κίνδυνο κοψιμάτων. Ο εξοπλισμός και τα μηχανήματα που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι, αγοράζονται από την εταιρεία με μοναδικό κριτήριο πόσο φτηνά της στοιχίζουν, χωρίς να εξετάζεται αν το προσωπικό μπορεί να τα χρησιμοποιήσει, αν είναι κατάλληλα για τους χώρους για τους οποίους προορίζονται, αν είναι σχεδιασμένα εργονομικά.

Την ίδια στιγμή, η επιχείρηση διαφημίζει την «υψηλή ρευστότητά» της, το «αναπτυξιακό» της πλάνο και τη διεύρυνση του δικτύου των καταστημάτων της, καθώς ετοιμάζεται να ανοίξει νέο κατάστημα στην Ανθούσα...

Στις πλάτες των εργαζομένων η ανακαίνιση των καταστημάτων

Την περίοδο αυτή βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες ανακαίνισης και ανακατασκευής σε μια σειρά καταστήματα της επιχείρησης, οι οποίες δεν γίνονται από εξειδικευμένα συνεργεία, αλλά από τους ίδιους τους εργαζόμενους στα καταστήματα.

Το Σωματείο, όπως εξηγεί ο πρόεδρός του, έχει καταγγείλει την πρακτική αυτή στην Επιθεώρηση Εργασίας. Διεκδικεί οι εργασίες να γίνονται από εξωτερικά συνεργεία, σε μέρες και ώρες που στις εγκαταστάσεις δεν υπάρχουν ούτε εργαζόμενοι ούτε πελάτες. «Παρά τις παρεμβάσεις μας, η εταιρεία κάνει τις εργασίες στο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων, με το προσωπικό που έχει προσλάβει για τη λειτουργία τους».

Για παράδειγμα, στο κατάστημα στον Ταύρο η ανακαίνιση ολοκληρώθηκε στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού. Στη σχετική ανάρτηση στην ιστοσελίδα της, κάνει λόγο για «τη μεγαλύτερη επένδυση ανακατασκευής που έχει υλοποιήσει», καθώς διέθεσε πάνω από 2 εκατομμύρια ευρώ. Η ανακαίνιση έγινε «με τη δυναμική υποστήριξη συνεργατών και εργαζομένων», όπως λέει, δηλαδή με τη δουλειά αυτών που η επιχείρηση προσέλαβε ως πωλητές, ταμίες και αποθηκάριους. Καμαρώνει, μάλιστα, ότι το όλο εγχείρημα «πραγματοποιήθηκε εντός 5 μηνών, χρόνο - ρεκόρ για το μέγεθος και το βαθμό των αλλαγών» και ενώ «το κατάστημα λειτουργούσε κανονικά»...

Η κατάσταση αυτή, βέβαια, έχει βάλει το ...κερασάκι στην τούρτα, προσθέτοντας στον κατάλογο των «ατυχημάτων» μια σειρά τραυματισμούς, περισσότερο ή λιγότερο σοβαρούς, καθώς οι εργαζόμενοι καλούνται να πάρουν μέρος σε εργασίες για τις οποίες δεν είναι κατάλληλα εξοπλισμένοι και εκπαιδευμένοι και μάλιστα δουλεύοντας σε πιεστικούς ρυθμούς.

Εργαζόμενοι - «πολυεργαλεία»

Σοβαρό πρόβλημα για τους εργαζόμενους, το οποίο επιτείνει τη φθορά της υγείας τους και αυξάνει και τον κίνδυνο ατυχημάτων, είναι η εντατικοποίηση της δουλειάς.

Το προσωπικό δεν επαρκεί, οι προσλήψεις γίνονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και ωράριο μερικής απασχόλησης. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα καταστήματος της εταιρείας στην Αττική, με έκταση 8.000 τ.μ., το οποίο λειτουργεί σήμερα με 140 εργαζόμενους. Το προσωπικό στο ίδιο κατάστημα πριν μια δεκαετία περίπου αριθμούσε 210 εργαζόμενους. Δίπλα στην αριθμητική μείωση του προσωπικού πρέπει να σημειωθεί και η επέκταση της μερικής απασχόλησης. Ετσι, από το παραπάνω σύνολο των 140 εργαζομένων, οι 60 δουλεύουν με 4ωρη και 6ωρη απασχόληση. Το σωματείο υπολογίζει ότι στο σύνολο των 1.600 εργαζομένων της επιχείρησης πανελλαδικά, το 40% είναι εργαζόμενοι με ωράριο μερικής απασχόλησης.

«Αποτέλεσμα είναι το προσωπικό να μειώνεται, να μην βγαίνουν οι βάρδιες και να προκύπτουν σοβαρά προβλήματα για τους εργαζόμενους. Οι συνάδελφοι συχνά καλούνται να καλύψουν μόνοι τους ακόμα και τρία τμήματα, δηλαδή 10.000 κωδικούς», αναφέρει ο πρόεδρος του Σωματείου. Στο φόντο αυτό, οι εργαζόμενοι μετατρέπονται σε «πολυεργαλεία» και στη διάρκεια της βάρδιάς τους καλούνται να τρέχουν να προλάβουν μια σειρά καθήκοντα.

Οι ειδικότητες που υπάρχουν στα χαρτιά καταργούνται πολλές φορές στην πράξη. Μάλιστα, το Σωματείο έχει καταγγείλει την αξιοποίηση εργαζομένων που έχουν προσληφθεί ως πωλητές σε δουλειά και καθήκοντα αποθηκάριων. Οι καταγγελίες οδήγησαν και σε σχετικούς ελέγχους από το ΙΚΑ, σε κατάστημα της Αττικής, που είχαν αποτέλεσμα η εταιρεία να αναγκαστεί να εντάξει τους εργαζόμενους στα βαρέα.

Τα «εργαλεία» που έχουν οι εργαζόμενοι για να αντιμετωπίσουν την παραπάνω κατάσταση είναι περιορισμένα. Ο τεχνικός ασφαλείας είναι υπάλληλος της εταιρείας και ο γιατρός εργασίας είναι ΕΞΥΠΠ («Εξωτερικές Υπηρεσίες Προστασίας και Πρόληψης»). «Οι εργαζόμενοι και το σωματείο, όταν απευθυνόμαστε σε αυτούς, τελικά βρίσκουμε και πάλι μπροστά μας τον εργοδότη», σχολιάζει ο Γ. Τσεκούρας. Στο Σωματείο έχουν φτάσει μάλιστα καταγγελίες εργαζομένων, στους οποίους η «συμβουλή» του γιατρού για τα μυοσκελετικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν ήταν να... αναζητήσουν αλλού δουλειά, αφού σε όλα τα πόστα στα καταστήματα της επιχείρησης η δουλειά είναι βαριά!

Προβλήματα όμως έχουν σημειωθεί και στον τρόπο που έχει διαχειριστεί τις καταγγελίες του Σωματείου το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου (ΚΕΠΕΚ). Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο έλεγχος που διενήργησε κλιμάκιο του ΚΕΠΕΚ, τον περασμένο Νοέμβρη, στο κατάστημα Αιγάλεω, μετά από καταγγελία για τα προβλήματα υγείας που αντιμετωπίζουν οι ταμίες. Οι ελεγκτές αρχικά προσπάθησαν να «ξεμπερδέψουν» με τη διαδικασία χωρίς να γίνουν αντιληπτοί. Οταν οι εργαζόμενοι αντιλήφθηκαν την παρουσία τους, ισχυρίστηκαν λίγο - πολύ ότι τον έκαναν τον έλεγχο και όλα τα βρήκαν εντάξει. Τελικά, μόνο κάτω από την επιμονή του επιχειρησιακού Σωματείου και του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας αναδιπλώθηκαν, έλεγξαν τις καταγγελίες και διατύπωσαν τα προβλήματα στο δελτίο ελέγχου.

Να δυναμώσει η πάλη των εργαζομένων για μέτρα προστασίας

Απέναντι στην κατάσταση αυτή, ο Γ. Τσεκούρας τονίζει την ανάγκη να δυναμώσει η πάλη των εργαζομένων μέσα από το Σωματείο τους και η διεκδίκηση αιτημάτων σχετικών με την προστασία και την ασφάλειά τους στο χώρο δουλειάς. Παράλληλα, επισημαίνει την ανάγκη να ενταθούν οι πρωτοβουλίες και η δράση της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας, με ελέγχους στα καταστήματα και καταγγελίες στα αρμόδια όργανα για κάθε πρόβλημα που προκύπτει.

«Είναι ευθύνη κάθε εργαζόμενου και κάθε συνδικαλιστή να μην κρύβεται κανένα ατύχημα, ακόμα και το πιο μικρό, κάτω από το χαλί», σημειώνει και υπογραμμίζει πως κάθε εργαζόμενος πρέπει να πάρει τη θέση του στον αγώνα για καλύτερες συνθήκες υγείας και ασφάλειας, για βελτίωση των όρων δουλειάς.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ