Πέμπτη 28 Οχτώβρη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΦΙΝΤΣΕΡ
The social network

Ενα σπουδαστικό πείραμα που μετεξελίχθηκε σε επιχείρηση δισεκατομμυρίων. Ταινία φτιαγμένη με επιδεξιότητα και νεύρο. Προβληματίζεται και επιμέρους εμβαθύνει στη θεματική της κινητήριας δύναμης που ωθεί το δημιουργό στην παραγωγή έργου. Η αφήγηση δονείται από όνειρα και ίντριγκες, αντιπαλότητα, προδοσία και εκδίκηση. Αντιπαραθέτει τις πραγματικές σχέσεις, εκείνες της ζωής - της φοιτητικής όπως αργότερα της επιχειρηματικής - με το τεχνητό πεδίο επικοινωνίας του Facebook. Το φιλμ αναφέρεται στην περίοδο κυοφορίας και στη γένεση του Facebook στο διαδίκτυο, μέσα από την πορεία και τις σχέσεις όσων συνέβαλαν στο γεγονός. Πραγματεύεται επίσης τον τρόπο που ο δημιουργός του, το τέρας των υπολογιστών Μαρκ Ζάκερμπεργκ ξεγέλασε, εκών άκων φίλους και μη, αποσπώντας τους χρήματα και ιδέες, θραύσματα τα οποία συγκόλλησε σε ενιαία ενότητα, στήνοντας έτσι μια από τις επικερδέστερες επιχειρήσεις στο Internet.

Η ταινία δεν εξετάζει το σύνθετο του φαινομένου Facebook ή τα ηθικής, τουλάχιστον, τάξης διλήμματα που απορρέουν από το συγκεκριμένο τρόπο μεταφοράς και δημοσιοποίησης όλου του κοινωνικού πάρε δώσε στο διαδίκτυο. Το φαινόμενο είναι εθιστικό, αποκαλείται καινούρια αρρώστια των μαζών κι έχει 500 εκατομμύρια χρήστες σε 200 χώρες. Βέβαια, διακρίνονται - με αρκετή προσπάθεια - ίχνη ειρωνείας για τις λέσχες, κατ' επέκταση και για το Facebook, που το 2004 καταχωρήθηκε ως διαδικτυακή τέτοια. Το φιλμ δεν προτάσσει ακριβώς πολεμική στον τρόπο ζωής στο ξακουστό κολέγιο, βρίθει όμως από ξινές και επικριτικές παρατηρήσεις: Για τα αισχρά - θεσμοθετημένα - καψώνια στα πρωτάκια. Για τα φοιτητικά πάρτι του Χάρβαρντ όπου τα κορίτσια που νοικιάζονται για να «ξεσκάσουν» τους γόνους των πλουσίων μεταφέρονται μαζικά, με πούλμαν, με το έμπα χαπακώνονται, παίρνουν ναρκωτικά κι αλκοόλ και ελαφρύνονται από τα ρούχα τους λικνιζόμενες ώστε να είναι διαθέσιμες σε ό,τι ήθελε προκύψει. Στον ίδιο παρανομαστή ανήκει και το πορτρέτο της γελοίας τελειότητας των διδύμων πανίσχυρων οικονομικά αδελφών που ερίζουν για την πατρότητα της ιδέας του Facebook...


Ηδη από τα εισαγωγικά πλάνα ο Ζάκερμπεργκ - έκτακτη η ερμηνεία του Τζες Εϊζενμπεργκ - ο σήμερα νεαρότερος παγκοσμίως δισεκατομμυριούχος - δευτεροετής, τότε, φοιτητής στο Χάρβαρντ - αποτυπώνεται αποτελεσματικά απεχθής. Αχαρος και ξερόλας. Γλοιώδης ως προς τις υποχωρήσεις που διακηρύσσει ευθέως ότι διατίθεται να κάνει ώστε να πραγματωθεί η διακαής του επιθυμία να τον «μπάσει» κάποιος σε μια λέσχη που θα του χαρίσει κοινωνικό στάτους και υψηλές γνωριμίες. «Είναι διαφορετικό να μπαίνεις σε λέσχες από πώρωση κι άλλο από κίνητρο» ισχυρίζεται. Κυνικός, με όποιον δε διαθέτει το IQ του, ευφυΐα, ευστροφία και θρασύτητα και ανάπηρος συναισθηματικά. Η πρώτη μεγάλη επιτυχία της αντιπαθούς αυτής μεγαλοφυΐας της Πληροφορικής έρχεται όταν - ορμώμενος από σεξιστική μανία και θολωμένος από την μπύρα - αναρτά στο διαδίκτυο σελίδα όπου βαθμολογούνται οι φοιτήτριες του κολεγίου ανάλογα με τα φυσικά τους χαρίσματα. Μέσα σε μια ώρα η σελίδα δέχεται 22.000 επισκέψεις, κίνηση που προκαλεί την πτώση του συστήματος σε ολόκληρο το Χάρβαρντ. Το συμβάν συνεπάγεται με αυτόματη αναγνωρισιμότητα, δημοτικότητα και στάτους για τον Ζάκερμπεργκ. Κι αυτή είναι μόνο η αρχή! Ο ασκητικός νεαρός οικοδομεί τη μεγαλόπνοη ιδέα του με ψηφιακούς δεσμούς φιλίας, χάνοντας έτσι μονομιάς τους λιγοστούς του φίλους. Ο Ζάκερμπεργκ της «ομιλητικής» αυτής ταινίας είναι αδυσώπητος αλλ' όχι σφιχτοχέρης. Δεν είναι τα λεφτά που συνιστούν την κινητήρια δύναμη αλλά η εμπνευσμένη ιδέα για το πώς η αρένα των διαδικτυακών, εικονικών δραστηριοτήτων μπορεί να διαμορφώσει μια νέα κοινωνική δυναμική.

Ο Φίντσερ παρέκαμψε επικές αφηγηματικές φωνές και μοντάζ. Μέσα από συμβάσεις ενός δραματουργικού πυρήνα, όπως ανακριτική διαδικασία και φρασεολογία των δικηγόρων, ξεπερνά τα δομικά σκαμπανεβάσματα που από τα «καυτά» σημεία της αφήγησης πετιέται στο κρύο περιβάλλον «γραφείου».

Παίζουν: Τζες Εϊζενμπεργκ, Τζάστιν Τίμπερλέικ, Μπρέντα Σονγκ, Τζόζεφ Ματσέλο, Ρούνι Μάρα, Αντριου Γκάρφιλντ, Μαξ Μινγκέλα, Τρέβορ Ράιτ, Ντακότα Τζόνσον, Στριμ, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ, 2010.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ