Τρίτη 27 Ιούλη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Στα μονοπώλια μεταφορές - αεροδρόμια

Με τη μέθοδο της «σαλαμοποίησης», η κυβέρνηση προωθεί τις αλλαγές που επιτάσσει η κερδοφορία των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων στον τομέα των μεταφορών

Με στόχο τη συγκέντρωση των εμπορευματικών μεταφορών από μεγάλες εταιρείες, οι οποίες στην πορεία θα αποκτήσουν τον έλεγχο του κλάδου, η κυβέρνηση έδωσε χτες στη δημοσιότητα το σχέδιο νόμου, το οποίο κατατίθεται αυτή τη βδομάδα στη Βουλή. Ταυτόχρονα, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων Δ. Ρέππας, δίνονται σε «δημόσια διαβούλευση» άλλα δύο σχέδια νόμου, αναφορικά με την «αναδιοργάνωση της Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας» (ΥΠΑ) - όπου προβλέπεται η ...«αξιοποίηση», δηλαδή η ιδιωτικοποίηση των κρατικών αεροδρομίων της χώρας και η ένταξη των εναέριου χώρου ευθύνης της ΥΠΑ στον «Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό» - και την «οδική ασφάλεια», όπου ανάμεσα σε άλλα προβλέπεται η αλλαγή των όρων λειτουργίας των πρατηρίων υγρών και αερίων καυσίμων, αλλά και ρυθμίσεις στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, που προμηνύουν αύξηση των τιμών των εισιτηρίων για τους κατοίκους της συμπρωτεύουσας.

Η τελική μορφή του νομοσχεδίου για τις εμπορευματικές μεταφορές, έτσι όπως τελικά συμφωνήθηκε στις Βρυξέλλες - «το νομοσχέδιο έτυχε διαβούλευσης με υπηρεσίες της ΕΕ», είπε χαρακτηριστικά ο Δ. Ρέππας - προβλέπει την υποχρεωτική σύσταση μεταφορικών εταιρειών, την πλήρη «απελευθέρωση» του καθεστώτος έκδοσης αδειών, καθώς και την «ελεύθερη» διαμόρφωση στα κόμιστρα, με ελάχιστες εξαιρέσεις ορισμένες περιπτώσεις νησιών και ορεινών περιοχών όπου μπορεί να επιβάλλεται ανώτατη τιμή. Θα ισχύσει τριετής μεταβατική περίοδος, μέχρι τις 31 του Δεκέμβρη του 2013.

Για τις εταιρείες που θα συσταθούν, παρέχεται η δυνατότητα ένταξής τους στον αναπτυξιακό νόμο - και παροχή κρατικών επιδοτήσεων δηλαδή για τους «αετονύχηδες» του χώρου - ενώ προβλέπεται και η αντικατάσταση του στόλου των οχημάτων με οχήματα που διαθέτουν νέους κινητήρες euro4 ή euro5.

Κατά τη μεταβατική περίοδο, για έκδοση άδειας φορτηγού δημοσίας χρήσης (ΦΔΧ), θα καταβάλλονται εισφορές - τέλη τα οποία θα μειώνονται σταδιακά, κατά 30% από 1η Γενάρη 2011 και 35% για τα επόμενα δύο χρόνια.

Οι αρχικές εισφορές, για το 2010, ορίστηκαν 10.000 ευρώ για τον πρώτο τόνο, 2.000 ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι τους επτά τόνους και για κάθε επιπλέον τόνο μέχρι και τους 40, το κόστος φτάνει τα 1.500 ευρώ. Για τη μεταφορά καυσίμων, ο πρώτος τόνος θα στοιχίζει 20.000 ευρώ και 2.000 ευρώ για κάθε επόμενο και μέχρι τους 42 τόνους.

Σχετική διάταξη προβλέπει ότι η αξία των σημερινών αδειών - η οποία είναι κατά πολύ υψηλότερη συνοπολογίζοντας και τη «μαύρη» αγορά που λειτουργούσε όλα αυτά τα χρόνια, με τη σιωπηλή συμφωνία όλων των κυβερνήσεων - θα θεωρείται κεφάλαιο στις νέες εταιρείες οδικών μεταφορών που θα συσταθούν. Ομως η συγκεκριμένη «πρόνοια», μόνο ως προσπάθεια να «χρυσωθεί το χάπι» στους αυτοαπασχολούμενους του χώρου μπορεί να εκληφθεί, αφού στην πραγματικότητα οι σημερινοί ιδιοκτήτες φορτηγών - ιδιαίτερα των μικρών - σταδιακά θα μετατραπούν από «μέτοχοι» των εταιρειών σε φτηνό εργατικό δυναμικό που θα δουλεύουν με όλο και πιο εξευτελιστικά μεροκάματα, όντας στη δούλεψη πια των πραγματικών μετόχων των μεγάλων εταιρειών οι οποίες με μαθηματική ακρίβεια σε σύντομο χρονικό διάστημα θα απορροφήσουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο τις μικρότερες. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, το γεγονός ότι στο κείμενο που δόθηκε στη δημοσιότητα, ο αριθμός των κυκλοφορούντων ΦΔΧ - 33.000 σήμερα - θεωρείται ιδιαίτερα υψηλός...

... και «ενιαίος ευρωπαϊκός ουρανός»

Σε αντίστοιχη λογική, εξυπηρέτησης δηλαδή της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων, κινείται και το δεύτερο νομοσχέδιο που δόθηκε στη δημοσιότητα, υπό τον τίτλο «αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις». Σε αυτό προβλέπεται η παραχώρηση, μέσω μιας απλής Κοινής Υπουργικής Απόφασης, σε ιδιωτικές εταιρείες η οργάνωση και η λειτουργία των κρατικών αεροδρομίων, μια κίνηση που εντάσσεται στη συνολικότερη πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ για την παράδοση του δημόσιου πλούτου στα ντόπια και ξένα μονοπωλιακά συμφέροντα.

Παράλληλα η κυβέρνηση, εφαρμόζοντας τις σχετικές ντιρεκτίβες της ΕΕ για τη διαμόρφωση του «Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού» προχωρά στην αναδιάρθρωση της ΥΠΑ και στην υπαγωγή των ορίων ευθύνης της σε έναν ενιαίο «Τομέα Εναέριου Χώρου», στον οποίο περιλαμβάνεται επίσης η Κύπρος, η Ιταλία και η Μάλτα, ενώ παρατηρητές και συνδεδεμένα μέλη είναι η Τυνησία, η Αίγυπτος, η Ιορδανία και η Αλβανία. Η εφαρμογή του ξεκινά από το 2011 και ως βασικό στόχο έχει τη μείωση του κόστους των αεροπορικών εταιρειών - «την ανταγωνιστικότητά τους» επικαλέστηκε χτες ο υπουργός - ωστόσο τίθενται σοβαρά ερωτήματα γύρω από ζητήματα εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων...

Τέλος, στο ίδιο σχέδιο υπάρχει διάταξη γύρω από την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς παροχής επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών, αλλά και η μη ένταξη χειριστών και μηχανικών της πρώην «Ολυμπιακής» στην ΥΠΑ.

...αλλά και νέα «χαράτσια» για τους οδηγούς

Τέλος, στο σ/ν για την «Οδική Ασφάλεια» προβλέπονται αλλαγές στη λειτουργία των ΚΤΕΟ, αφού σύμφωνα με το υπουργείο είναι «ύποπτο» το γεγονός ότι στο 90% των οχημάτων που ελέγχονται δε βρίσκονται ατέλειες, ενώ περίπου το 35% - 40% των οχημάτων δεν περνούν καθόλου τους απαραίτητους ελέγχους. Στο εξής, για να ασφαλίζεται κάποιο όχημα θα πρέπει να έχει περάσει και από έλεγχο ΚΤΕΟ. Επίσης, εισάγεται για πρώτη φορά «κάρτα θορύβου» στα δίκυκλα και τρίκυκλα οχήματα, ενώ στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης η παροχή κινήτρων για τη δημιουργία συνεργείων και πρατηρίων αερίων καυσίμων. Ακόμη, σχετικά με τη λειτουργία των πρατηρίων υγρών καυσίμων, καταργείται ο περιορισμός της ελάχιστης απόστασης των 200 μέτρων αναμεταξύ δύο πρατηρίων και ο μόνος περιορισμός που υπάρχει πλέον είναι να λειτουργούν σε απόσταση τουλάχιστον 50 μέτρων, από χώρους όπου συνωστίζονται πάνω από πενήντα άτομα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι βενζινάδικα που σήμερα λειτουργούν σε πολυκατοικίες, ξενοδοχεία και άλλους παρόμοιους χώρους θα πρέπει να απομακρυνθούν, με τη λήξη των μισθωτηρίων τους.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ