Κυριακή 3 Δεκέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
«Πέφτουν κεφάλια» στην αναδιανομή της πίτας

Ο θάνατος του Π. Σφηνιά αποκάλυψε νέες πλευρές του ανελέητου ανταγωνισμού μεταξύ των εφοπλιστών. Ακόμη περισσότερο αναγκαία η αποφασιστική παρέμβαση του μαζικού λαϊκού κινήματος.  

Εχουν βγει τα μαχαίρια στο λιμάνι του Πειραιά και ήδη άρχισαν να «πέφτουν κεφάλια» στο βωμό της αύξησης του υπερκέρδους του εφοπλιστικού κεφαλαίου, στην αναδιανομή των μεριδίων του χρυσωρυχείου που λέγεται ελληνική ακτοπλοΐα. Ο θάνατος του Π. Σφηνιά, μεγαλοαφεντικού της «Μίνοαν Φλάινγκ Ντόλφιν» (MFD), προέδρου της Ενωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας, στον οποίο ανήκε και το πλωτό φέρετρο -όπως και πολλά άλλα σαπάκια- «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» που «έφαγε» 81 ανθρώπους, έφερε στην επιφάνεια το πόσο αδυσώπητος, ανελέητος είναι ο πόλεμος μεταξύ των κεφαλαιοκρατών - εφοπλιστών και μεγαλοεπιχειρηματιών.

Ανέδειξε το μέγεθος των ευθυνών της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ που, πιστή στο δόγμα «ό,τι πουν οι εφοπλιστές», έχει μετατρέψει τις ελληνικές θάλασσες σε «πεδίο σφαγής» των μεγαλοκαρχαριών, ενώ προκαλεί φρίκη και μόνο η σκέψη ότι σε αυτό ακριβώς το «πεδίο» μεταφέρονται σε ετήσια βάση κατά μέσο όρο 9 εκατομμύρια ανθρώπινες ψυχές. Αλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι μαζί με τον Π. Σφηνιά επιχειρήθηκε διακαώς από αρκετούς να «κηδευτεί» και το αίτημα για την απόδοση δικαιοσύνης για την ανάδειξη των αιτιών και των υπευθύνων του πολύνεκρου ναυαγίου του «ΣΑΜΙΝΑ». Αυτό γιατί από τις πρώτες κιόλας έρευνες της δικαιοσύνης αναδύθηκε αρκετή δυσοσμία από το κύκλωμα που έχουν στήσει εφοπλιστές - κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, από το «πάρε - δώσε» υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και αρμοδίων υπηρεσιών του με τις ακτοπλοϊκές εταιρίες, συνολικά από την πολιτική αυτή που έχει αναγάγει την εφοπλιστική εγκληματική ασυδοσία σε ιερό και όσιο.

Ο Π. Σφηνιάς βρέθηκε νεκρός το μεσημέρι της περασμένης Τετάρτης, 29 Νοέμβρη, στο κράσπεδο μπροστά στα γραφεία της εταιρίας MFD της Ακτής Κονδύλη. Με το άκουσμα του θανάτου τού άλλοτε ισχυρού της ακτοπλοΐας βγήκαν στη φόρα οι εσωτερικές διαμάχες ανάμεσα στους μετόχους της MFD, κόντρες που επεκτείνονται και σε κυβερνητικό επίπεδο, ενώ συνδέονται άμεσα συνολικά με τις ανακατατάξεις στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Σε δηλώσεις του ο Γερ. Αγούδημος μίλησε για την - εμφανή άλλωστε - ανοδική πορεία των «Επιχειρήσεων Αττικής» του Π. Παναγόπουλου, εταιρία στην οποία σύμφωνα με τις ίδιες δηλώσεις του εφοπλιστή, προσφέρεται το τελευταίο διάστημα «σκανδαλώδης εύνοια» από μεγάλο τμήμα της κυβέρνησης.

Οι συναντήσεις... «μυστήριο»

Μια επιπλέον απόδειξη της εσωτερικής και ιδιαίτερα σκληρής κόντρας που είχε ξεσπάσει στα εσωτερικά της εταιρίας, αλλά και τι είδους προβλήματα έρχεται να «λύσει» ο θάνατος του Π. Σφηνιά, αποτελούν δημοσιεύματα που φέρουν την εταιρία σε «νέα πορεία» και πως «κύκλοι των Μινωικών Γραμμών» επισημαίνουν ότι είναι πολύ πιθανόν οι σχέσεις της θυγατρικής εταιρίας, δηλαδή της MFD, με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας να πάει θεαματικά προς το καλύτερο... Πάντως, όπως έχει πλέον επιβεβαιωθεί, αφού μέχρι τώρα δεν υπάρχει σχετική διάψευση, ο Π. Σφηνιάς δεχόταν ισχυρές πιέσεις από μεγαλομετόχους να «φύγει από τη μέση», καθώς το όνομά του συνδεδεμένο με το ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» αποτελούσε ζημιά για την ανταγωνιστικότητα της εταιρίας, ενώ εξαγριώθηκαν και με ένα...«άνοιγμα» που εμφανίστηκε στην εταιρία, ύψους 20 ως 30 δισ. δραχμών. Επίσης νέο σενάριο που «έσκασε» φέρει αυτούς τους επενδυτές, εκτός των άλλων, να πιέζουν και για πώληση της εταιρίας σε ξένα κεφάλαια. Στη συνάντηση βεβαιωμένα συμμετείχαν οι εξής: Δ. Κοντομηνάς πρόεδρος της «Ιντεραμέρικαν», Δ. Ιωάννου επιχειρηματίας μεγαλομέτοχος του «Ιντερκοντινένταλ», Θ. Βασιλάκης της αεροπορικής εταιρίας «Aegean Airlines» και ιδιοκτήτης ξενοδοχείων, Π. Λασκαρίδης εφοπλιστής μέτοχος του καζίνου Θεσσαλονίκης. Από αυτούς ορισμένοι ήδη έχουν κληθεί να καταθέσουν από το Τμήμα Ανθρωποκτονιών της Ασφάλειας Αττικής που ερευνά την υπόθεση.

Συνάντηση... «μυστήριο» φαίνεται ότι έγινε μεταξύ του Π. Σφηνιά και του Η. Στεφανάκου λίγη ώρα πριν ο εφοπλιστής βρεθεί νεκρός. Ο Η. Στεφανάκος, ένας εκ των πραγματογνωμόνων που έχουν διοριστεί από την Εισαγγελία για να διερευνήσουν τις αιτίες του ναυαγίου του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», εντοπίστηκε από τη δικηγόρο Α. Στάικου στην είσοδο του κτιρίου, όπου στεγάζονται τα γραφεία της εταιρίας. Ο πραγματογνώμονας επί δύο μέρες δήλωνε ότι ουδέποτε πέρασε το κατώφλι της εταιρίας. Τελικά την Παρασκευή ο Η. Στεφανάκος παραδέχτηκε ότι ήταν στα γραφεία εκείνη την ημέρα, χωρίς να διευκρινίσει γιατί το απέκρυβε. Πάντως πληροφορίες που κυκλοφορούν αναφέρουν ότι τα αποτελέσματα των ερευνών των πραγματογνωμόνων αποδεικνύουν την αναξιοπλοΐα του «ΣΑΜΙΝΑ» και την προσπάθεια της εταιρίας να την καλύψει με πλαστά στοιχεία, όπως αυτά για παράδειγμα που αφορούν τις παχυμετρήσεις των λαμαρινών.

Η ουσία της υπόθεσης

Η επιβίβαση εκατομμυρίων ανθρώπων σε ακτοπλοϊκά πλοία γέρικα, κακοσυντηρημένα και εν πολλοίς επικίνδυνα, όπως άλλωστε φανερώνουν οι απανωτές βλάβες τους, η μετατροπή των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών από κοινωνικό αγαθό και όπλο για την υπεράσπιση της εθνικής άμυνας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας, σε «πεδίο σφαγής» των εφοπλιστών για την αύξηση των υπερκερδών τους, οι 81 νεκροί του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», προέρχονται από την ίδια μήτρα. Είναι τερατογενέσεις της πολιτικής της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, η οποία αντί να λάβει το «σήμα κινδύνου» που εκπέμπουν αυτές οι εξελίξεις, είναι έτοιμη να δημιουργήσει επιπρόσθετες προϋποθέσεις για νέα πολύνεκρα ναυάγια. Είναι έτοιμη να «τα δώσει όλα» στο εφοπλιστικό κεφάλαιο, μέσω του νέου θεσμικού πλαισίου για την ακτοπλοΐα που προετοιμάζει. Ενα θεσμικό πλαίσιο που είναι κομμένο και ραμμένο σύμφωνα με τις εξωφρενικές αξιώσεις των εφοπλιστών, για πλήρως ανεξέλεγκτη δράση, όπως ακριβώς επιβάλλει ο διαλυτικός Κοινοτικός κανονισμός 3577/92.

Λύση για ανθρώπινες ασφαλείς συγκοινωνίες προς όφελος των εργαζομένων και των νησιών υπάρχει. Είναι το αίτημα που κερδίζει ολοένα έδαφος, για δημόσιο - κοινωνικό έλεγχο στα πλαίσια Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.


Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ