Σάββατο 13 Φλεβάρη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Ερασιτεχνική δημιουργία

Αφορμή για το θέμα της στήλης η έκθεση ερασιτεχνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας των εργαζομένων στο «Ριζοσπάστη» και στην «Τυποεκδοτική». Οχι για να περιαυτολογήσουμε, αλλά γιατί αυτή μας η πρωτοβουλία αποτελεί έκφραση και αποτέλεσμα της πεποίθησης των κομμουνιστών ότι o πολιτισμός είναι λαϊκό δικαίωμα, κοινωνικό αγαθό και όχι προνόμιο, γι' αυτό ενισχύουμε την ανάδειξη και προβολή της ερασιτεχνικής δημιουργίας. Ιδιαίτερα σήμερα που ο πολιτισμός έχει χάσει πια τη δημιουργική διάστασή του και αντιμετωπίζεται σαν εμπορικό προϊόν, με κριτήριο το κέρδος και την απρόσκοπτη χειραγώγηση των συνειδήσεων και ενσωμάτωση των δημιουργών και του λαού στην κυρίαρχη αστική κουλτούρα. Ας αναλογιστούμε τι βλέπουμε, τι διαβάζουμε και τι ακούμε. Ποιος τα παράγει και ποιος τα διακινεί; Ποιος αποφασίζει τι θα φτάσει στον αποδέκτη - εργαζόμενο και τι όχι.

Ευρωπαϊκή Ενωση και κυβέρνηση δημιουργούν τις προϋποθέσεις εμπορευματοποίησης, εξαγορασμένοι από το σύστημα δημοσιογράφοι, ΜΚΟ και λοιποί κολαούζοι της ευρωπαϊκής πορείας διαμορφώνουν την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και ο ιδιώτης - κεφάλαιο αξιοποιεί. Ολο και περισσότερο εμπλέκεται στην παραγωγή και διακίνηση πολιτιστικών αγαθών, στην εκμετάλλευση πολιτιστικών και αρχαιολογικών χώρων.

Ενα παράδειγμα για το πώς λειτουργεί αυτό το μοντέλο στην ελληνική επαρχία, όπου πληθαίνουν οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις με τη μορφή «Προξενείου» Πολιτισμού και οι σχετικές «πρωτοβουλίες» στο χώρο του πολιτισμού ...πεφωτισμένων «πνευματικών ανθρώπων». Στήνονται κινηματογραφικές προβολές για το «Ψυχή βαθιά» (δεν πρόκειται ποτέ να προβληθεί η «Ζωή στους βράχους») ή εκδηλώσεις τιμής για τα 100 χρόνια του Ρίτσου που αποσιωπούν ότι ο Ρίτσος ήταν κομμουνιστής και ότι το έργο του υπηρετεί ακριβώς αυτή τη θεωρία και δράση. Και όλα αυτά με τους κλασικούς χορηγούς, τις τοπικές επιχειρήσεις και φυσικά τα τοπικά ΜΜΕ και την ενίσχυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ετσι διαμορφώνεται πολιτιστική κίνηση, «εμπλουτίζεται» η ζωή στο χωριό και στην επαρχία και, δυστυχώς, διαμορφώνεται συνείδηση. Εχουμε εφαρμογή του κυρίαρχου μοντέλου πολιτιστικής δράσης, όπου ακόμη και οι απλές καθημερινές πολιτιστικές μορφές δράσης εμπορευματοποιούνται σε αγαστή συνεργασία κεφαλαίου και ΜΜΕ. Κουβέντα για την ανάγκη πολιτιστικών κέντρων σε κάθε συνοικία και χωριό, με βιβλιοθήκες, θεατρικές σκηνές, αίθουσες κινηματογραφικών προβολών, συναυλιών κ.ά.

Η τέχνη δεν είναι απλώς ένα σύνολο χρωμάτων, ήχων, δεξιοτήτων. Συνδέεται άρρηκτα με τη ζωή του εργαζόμενου και τη διαμόρφωση συνείδησης. Με τον τρόπο ζωής και συμπεριφοράς, με την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής του. Η τέχνη δεν μπορεί από μόνη της να αλλάξει τον κόσμο, δημιουργεί όμως ανυπότακτες ή πειθήνιες συνειδήσεις. Γι' αυτό χρειάζεται αντιπάλεμα η πολιτική που μας θέλει παθητικούς παρατηρητές μιας εμπορευματοποιημένης μαζικής κουλτούρας. Ο πολιτισμός δεν είναι απλά η κατανάλωση κάποιων εκδηλώσεων, αλλά η ουσιαστική συμμετοχή μας στα δρώμενα.

Πολιτισμός δεν είναι μόνο οι Τέχνες και η καλλιτεχνική δημιουργία, μα το σύνολο της ζωής, τα πνευματικά και υλικά αγαθά που παράγει η ανθρωπότητα, η ποιότητα και ο τρόπος ζωής, η πόλη, το περιβάλλον, η αισθητική, η Παιδεία, η Υγεία, οι συνθήκες εργασίας, η υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας, η ανεργία. Ολα αυτά για τα οποία θα βρεθούμε και πάλι στους δρόμους στις 24 Φλεβάρη.


Ηρακλής ΚΑΚΑΒΑΝΗΣ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ