Κυριακή 24 Σεπτέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΚΤΟΠΛΟΟΙ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ - ΥΕΝ
Στους καταπέλτες «έσπασαν τα μούτρα» τους

Μήνυμα ελπίδας προς όλους τους εργαζόμενους,  η νικηφόρα έκβαση του απεργιακού αγώνα των ναυτεργατών, που πάλεψαν ενωμένοι, αποφασιστικά και με την συμπαράσταση εργαζομένων άλλων κλάδων 

Ενα από τα ταχύπλοα της εταιρίας MDF που ακινητοποίησαν οι ναυτεργάτες
Ενα από τα ταχύπλοα της εταιρίας MDF που ακινητοποίησαν οι ναυτεργάτες
Προσέκρουσε... πλώρα στο ισχυρό αγωνιστικό μπλοκ των ναυτεργατών, η επίθεση που εξαπέλυσαν κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ - ακτοπλόοι εφοπλιστές ενάντια σε θεμελιώδη ναυτεργατικά δικαιώματα, υπονομεύοντας ευθέως ακόμα και αυτό το δικαίωμα στη δουλιά. Οι ναυτεργάτες με τον απεργιακό αγώνα που έδιναν επί 7 μέρες με καθολική συμμετοχή και με την αλληλεγγύη των εργαζομένων του Πειραιά, κατάφεραν να σπάσουν την εφοπλιστική αδιαλλαξία και αλαζονεία του μονοπωλιακού μεγαθηρίου Μινωικές Γραμμές - που τροφοδοτούσε η... τακτική «Πόντιου Πιλάτου» του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσή - υποχρεώνοντας τον Π. Σφηνιά αφεντικό των Μινωικών να δηλώσει: «Ναι σε όλα τα αιτήματα». Ο αγώνας αυτός και η έκβασή του αποκτούν ιδιαίτερη σημασία. Αποτέλεσε μήνυμα προς την εργατική τάξη της χώρας ότι οι αγώνες φέρνουν αποτελέσματα και «έκοψε τη φόρα» των ακτοπλόων εφοπλιστών, οι οποίοι με τις πλάτες της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, πριν ακόμα από τις βουλευτικές εκλογές είχαν ξεκινήσει την έφοδό τους κυρίως στο θεσμό των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, στη σπονδυλική δηλαδή στήλη των ναυτεργατικών δικαιωμάτων.

Η ΑΝΕΚ - με μεγαλομέτοχο τον Σήφη Βαρδινογιάννη - το δεύτερο μεγαθήριο που έχει προκύψει στην ακτοπλοϊα, είχε κηρύξει πρώτη τον πόλεμο ενάντια στη Συλλογική Σύμβαση. Επιχείρησε να επιβάλει μια «νέου τύπου» σύμβαση, όπως την είχε ονομάσει, με την οποία απαλλασσόταν από κάθε στοιχειώδη συμβατική υποχρέωση, που είχε προς τους ναυτεργάτες των πληρωμάτων των πλοίων της. Τα σχέδια της ΑΝΕΚ χάλασαν από την αποφασιστικότητα των ναυτεργατών. Ακολούθησε μετεκλογικά η τρίτη μονοπωλιακή εταιρία Επιχειρήσεις Αττικής του Π. Παναγόπουλου, προσλαμβάνοντας κυρίως επίκουρους σε πλοία του, τους οποίους ασφάλιζε στο...ΙΚΑ!

Τέλος, τη σκυτάλη πήραν οι Μινωικές Γραμμές, εξαπολύοντας κατά μέτωπο επίθεση. Η εταιρία έφτασε στο σημείο να αξιώνει οι ναυτεργάτες να δουλεύουν μέχρι και 16 ώρες παραπάνω, χωρίς να παίρνουν δραχμή, μετατρέποντας σε κενό γράμμα βασικούς όρους των Συλλογικών Συμβάσεων! Επιπλέον, επιτέθηκε συνολικά εναντίον της ναυτεργατικής νομοθεσίας, παραβιάζοντας κατάφωρα ακόμα και το ΝΔ 187/73, το οποίο προβλέπει ρητά την 10μηνη κίνηση των ακτοπλοϊκών πλοίων και απασχόληση των ναυτεργατών με 2 μήνες άδειας, προκειμένου το πλοίο να τεθεί στη διαδικασία της ετήσιας επιθεώρησης. Με το έτσι θέλω και με πρόσχημα την ετήσια συντήρηση έδεσε πέντε πλοία της πετώντας στο δρόμο πάνω από 350 ναυτεργάτες. Μάλιστα, ο υπουργός όχι μόνο δε μερίμνησε για την τήρηση της νομοθεσίας, αφού τα πλοία αυτά θα έπρεπε να επιθεωρηθούν το 2001, αλλά συμφώνησε γραπτώς στο αίτημα των Μινωικών!

Το χρονικό του αγώνα

Η ασυδοσία των Μινωικών Γραμμών «ξεχείλισε το ποτήρι». Οι ασφυκτικές πιέσεις που ασκούσαν οι ναυτεργάτες, η ΠΕΜΕΝ και ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, προς την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία να ξεκινήσει αγωνιστικές, απεργιακές κινητοποιήσεις εντάθηκαν. Τελικά, η Εκτελεστική Επιτροπή της Ομοσπονδίας την Τετάρτη 13 Σεπτέμβρη δίνει το αγωνιστικό σύνθημα, αποφασίζοντας επίσχεση εργασίας σε 5 πλοία της εταιρίας HELLAS FERRIES (θυγατρική των Μινωικών), απαιτώντας την κατά γράμμα τήρηση της Συλλογικής Σύμβασης, την καταβολή όλων των δεδουλευμένων, που όφειλε η εταιρία προς τα πληρώματα από διανυκτερεύσεις, υπερωρίες, εξπρές δρομολόγια και άλλα. Διεκδίκησε, επίσης, την εφαρμογή του ΝΔ 187/73 και την επαναπρόσληψη των ναυτεργατών, που απολύθηκαν από τα 5 πλοία που ακινητοποιήθηκαν για δήθεν ετήσια επιθεώρηση. Τα «πρωτοπαλίκαρα» της εταιρίας μπαίνουν αμέσως σε «κίνηση». Καλούν τους ναυτεργάτες των 5 πλοίων να υπογράψουν... δηλώσεις «μετανοίας», ότι δηλαδή η εταιρία δεν τους οφείλει. Οι ναυτεργάτες αντιστέκονται και κατεβαίνουν σύσσωμοι στους καταπέλτες.

Την Πέμπτη, 15Σεπτέμβρη, η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ, παίρνοντας εντολή από τους ίδιους τους ναυτεργάτες κηρύσσει απεργία σε όλα τα πλοία της HF. Η συμμετοχή των ναυτεργατών ήταν καθολική. Στο πλευρό τους συμπαρατάσσονται εργαζόμενοι του Πειραιά, συνδικαλιστές και Σωματεία.

Την Παρασκευή στο χορό της απεργίας μπαίνουν και όλα τα πλοία της GA FERRIES του εφοπλιστή Αγούδημου -επίσης θυγατρική των Μινωικών. Ταυτόχρονα στο «φουλ» δουλεύουν και οι τρομοκρατικοί μηχανισμοί των εφοπλιστών. Ενας αρχιμηχανικός της εταιρίας επιτίθεται εναντίον προέδρων ναυτεργατικών Ενώσεων. Ταυτόχρονα, αρχιπλοίαρχος της εταιρίας περιδιαβαίνει τα πλοία, εξαπολύοντας κάθε είδους απειλές με πρώτη αυτή της απόλυσης. Οι ναυτεργάτες ρίχνουν στον «πάτο» αυτές τις μεθοδεύσεις.

Τη Δευτέρα, η απεργία επεκτείνεται και στα τέσσερα ταχύπλοα ΧΑΪ ΣΠΙΝΤ της MFD, επίσης θυγατρική των Μινωικών. Ταυτόχρονα, «φουντώνει» και η αλληλεγγύη προς τους ναυτεργάτες. Εργαζόμενοι παραμένουν στους καταπέλτες μαζί με τους απεργούς. Την ίδια μέρα τα εφοπλιστικά και κυβερνητικά επιτελεία εμπλέκουν την ΠΝΟ σε ατέρμονες συζητήσεις και διαπραγματεύσεις. Παράλληλα, οι ναυτεργάτες από τα καράβια εντείνουν τις πιέσεις τους προς την Εκτελεστική, προειδοποιώντας τη να μην «κάνει πίσω» και να αποφύγει τους «συναινετικούς ελιγμούς». Τη Δευτέρα το βράδυ η Εκτελεστική παίρνει απόφαση για συνέχιση της απεργίας.

Την Τρίτη, 7η μέρα απεργίας ο... διάλογος συνεχίζεται, αλλά και οι πιέσεις από τα πλοία. Την ίδια μέρα το μεσημέρι υπουργείο και ο πρόεδρος της MFD και αφεντικό των Μινωικών Π. Σφηνιάς, υποχωρούν. Στις 2 το μεσημέρι υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Π. Σφηνιάς με κοινές τους δηλώσεις κάνουν γνωστό ότι δέχονται το διεκδικητικό πλαίσιο των ναυτεργατών.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ