Πέμπτη 18 Οχτώβρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«Στραπάτσο» από τον αμερικανικό και ρωσικό ιμπεριαλισμό

Η ελληνική κυβέρνηση πιέζεται από τη Μόσχα να δώσει ποσοστό από το μερίδιο της Ελλάδας στον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη στους Αμερικανούς

Στη Μόσχα σπεύδει, μέχρι το τέλος του χρόνου, ο πρωθυπουργός, Κώστας Καραμανλής, προκειμένου να «διασώσει» ό,τι είναι δυνατό από το ελληνικό ποσοστό συμμετοχής στο έργο της κατασκευής και της διαχείρισης του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη. Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Μόσχα και το αίτημα για ένα ραντεβού με τον Βλ. Πούτιν αποφασίστηκαν «ξαφνικά», καθώς η ελληνική κυβέρνηση διαπίστωσε ότι η συμμετοχή της Ελλάδας στο βαλκανικό πεδίο ανταγωνισμού, όπου Αμερικανοί και Ρώσοι μάχονται για τη χάραξη και χρησιμοποίηση των ενεργειακών δρόμων, παράγει ήδη δυσμενείς συνέπειες: Η Αθήνα δεν εκβιάζεται μόνο από την Ουάσιγκτον, αλλά και από τη Μόσχα!

Ο ρωσικός εκβιασμός, όπως τον έχει συνοψίσει τις τελευταίες μέρες και ο Ρώσος πρεσβευτής στην Αθήνα σε συνομιλίες του με διπλωματικούς και πολιτικούς παράγοντες, είναι σαφής: «Βρείτε πετρέλαιο για να αξιοποιήσετε τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη που συμφωνήσαμε ότι θα κατασκευάσουμε»! Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες από στελέχη του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών, η ρωσική κυβέρνηση υποδεικνύει στην Αθήνα να αναζητήσει το πετρέλαιο μέσω αμερικανικών εταιρειών, οι οποίες, όπως είναι γνωστό, ελέγχουν τα κοιτάσματα του Καζαχστάν!

Σύμφωνα με την εκτίμηση Ελλήνων διπλωματών, η κίνηση της Μόσχας περιγράφει τη διάθεση της ρωσικής κυβέρνησης να διαπραγματευτεί με τους Αμερικανούς. Η Ρωσία είναι υποχρεωμένη να αναγνωρίσει ότι για να χρησιμοποιήσει τους βαλκανικούς δρόμους για τη μεταφορά πετρελαίου θα πρέπει να καταβάλει «διόδια» στην Ουάσιγκτον καθώς αυτή ελέγχει - και στρατιωτικά - ολόκληρη την περιοχή.

Οπως είναι γνωστό, η συμφωνία που υιοθετήθηκε με την επίσκεψη Πούτιν στην Αθήνα, μεταξύ Ελλάδας, Ρωσίας και Βουλγαρίας, είχε ρυθμίσει τα μερίδια μεταξύ των τριών ως εξής: 51% για τη Ρωσία και από 24,5% για Ελλάδα και Βουλγαρία. Μετά τις υπογραφές ξεκίνησαν οι διαβουλεύσεις και οι διαπραγματεύσεις για τη σύσταση της κοινοπραξίας, η οποία θα προχωρούσε στις απαλλοτριώσεις των εκτάσεων από όπου θα περνούσε ο αγωγός και θα αναλάμβανε το έργο της κατασκευής. Ομως, το τελευταίο δίμηνο όλη η διαδικασία σταμάτησε...

Οι εκβιασμοί

Οι διαδικασίες «κόλλησαν» γιατί οι τρεις χώρες, Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρωσία, υποχρεώθηκαν να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις της Ουάσιγκτον για αμερικανική συμμετοχή στο έργο.

Ο Βλ. Πούτιν, «κατανοώντας» ότι τόσο η Βουλγαρία, όσο και η Ελλάδα ως μέλη του ΝΑΤΟ είναι στενά «δεμένες» στο αμερικανικό άρμα, φαίνεται ότι αποφάσισε να προχωρήσει το έργο διασφαλίζοντας τα συμφέροντα της χώρας του, αγνοώντας την «αδυναμία» Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Η Μόσχα, έχοντας εξασφαλίσει το 51% από το έργο του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, κινείται πια με γνώμονα αυτή η κυρίαρχη εταιρική θέση να αποδώσει κάποια οικονομικά και πολιτικά κέρδη. Ετσι λοιπόν η Μόσχα διαπιστώνοντας την αδυναμία Σόφιας και Αθήνας να κάμψουν την αμερικανική επιμονή για συμμετοχή στο έργο, έσπευσε να ανοίξει την πόρτα στην Ουάσιγκτον με έναν πολύ απλό τρόπο:

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ρωσία πολύ πρόσφατα διαμήνυσε σε Ελλάδα και Βουλγαρία ότι θα φροντίσει όταν κατασκευαστεί ο αγωγός να τον εφοδιάζει με ποσότητα πετρελαίου ανάλογη με το ποσοστό που κατέχει στην κοινοπραξία. Δηλαδή, το 51% από τα 35 εκατομμύρια κυβικών τόνων ετησίως που θεωρούνται το ελάχιστο για να αποδίδει η επένδυση.

Με πιο απλά λόγια, οι Ρώσοι είπαν σε Ελλάδα και Βουλγαρία να φροντίσουν να βρουν το υπόλοιπο 49% της ποσότητας πετρελαίου που απαιτείται για να έχει νόημα να κατασκευαστεί ο αγωγός. Ομως, αυτό το πετρέλαιο μπορεί να βρεθεί μόνο στο Καζαχστάν και μόνο μέσω αμερικανικών εταιρειών που ελέγχουν τα κοιτάσματα αυτής της χώρας. Και εφόσον, φυσικά, οι δύο βαλκανικές χώρες πληρώσουν από τα δικά τους ποσοστά τις αμερικανικές εταιρείες...


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ