Τετάρτη 6 Ιούλη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Οι εφοπλιστές, το υπουργείο τους

...ο πρωθυπουργός, η ΟΝΝΕΔ, η Λήμνος και άλλα νησιά του Βορειανατολικού Αιγαίου

Τέλη Ιούνη επισκεφτήκαμε τη Λήμνο. Πρόκειται για ένα νησί με περίπου 17.000 μόνιμους κατοίκους, συν τον κλασικό τουρισμό του Βορειανατολικού Αιγαίου, συν τους υπηρετούντες εκεί τη στρατιωτική θητεία τους. Πρόκειται δηλαδή για έναν τόπο που θρέφει και φιλοξενεί πολύ κόσμο, ανθρώπους με μεγάλες ανάγκες, οι οποίες οπωσδήποτε επεκτείνονται και στη μετακίνηση και επικοινωνία. Εμείς για να μεταβούμε εκεί απορρίψαμε την ακτοπλοϊκή σύνδεση για διάφορους λόγους.

Πρώτον, οι συνήθως αλλοπρόσαλλες μέρες και ώρες των δρομολογίων, χρονοδιαγράμματα που δεν εξυπηρετούν την πλειοψηφία των εργαζομένων. Δεύτερον, η ανασφάλεια στην τήρηση ακόμα κι αυτών των έρμων δρομολογίων, καθώς διαρκώς αναφέρονται βλάβες στις μηχανές των πλοίων με συνέπεια μακρόχρονες καθυστερήσεις. Βλέπετε, οι εφοπλιστές και οι κυβερνήσεις τους ωρύονται όταν κάνουν απεργία οι ναυτεργάτες, μην και δε φύγει το πλοίο, μην και μείνουν ταξιδιώτες στον ντόκο ελέω «αχάριστων» και «καλοπληρωμένων» πληρωμάτων, μην και «ρεζιλευτούμε» διεθνώς στους αλλοδαπούς επισκέπτες. Αλλά αν το πλοίο είναι σαπάκι και οι μηχανές για πέταμα φταίει ο ...Χατζηπετρής και οι αγανακτισμένοι ταξιδιώτες που δεν έχουν υπομονή, διάθεση για περιπέτεια και χιούμορ. Τρίτον, οι τιμές, οι οποίες με τις υπέρογκες αυξήσεις που πετυχαίνουν οι εφοπλιστές σχεδόν ανά εξάμηνο, με τη σύμφωνη γνώμη των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, έχουν ανέβει σε δυσθεώρητα ύψη, ακόμα και για το εισιτήριο καταστρώματος.

Φυσικά, μεγάλη μερίδα των Λημνιών αντιδρούν και αγωνίζονται για την ανατροπή τούτης της απαράδεκτης κατάστασης. Εχουν συστήσει Επιτροπή Αγώνα, ενταγμένη στην κεντρική, Παναιγαιακή Επιτροπή, έχουν διοργανώσει κινητοποιήσεις με μεγάλη συμμετοχή κατοίκων, και οπωσδήποτε προγραμματίζουν κι άλλες. Ωστόσο, ακόμα κι αυτός ο αναγκαίος για το νησί και την προκοπή του αγώνας σαμποτάρεται τρόπον τινά από τα «μέσα». `Η, ακριβέστερα, από τους αιρετούς των ΠΑΣΟΚ - ΝΔ. Για να μην τα λέμε μόνο εμείς, αντιγράφουμε από τη μεγαλύτερη τοπική εφημερίδα, τη «Λήμνο» (αριθμός φύλλου 382), το κύριο άρθρο με τίτλο «Συγκοινωνιακή ασφυξία - ακατάλληλα πλοία, ανεκτέλεστα δρομολόγια, καθυστερήσεις και κοροϊδία από το υπουργείο».

Το άρθρο ξεκινά καταγράφοντας σωρεία βλαβών, καθυστερήσεων, καταργήσεων και αλλαγών δρομολογίων, ακόμα και επιδοτούμενων (χωρίς καμία προειδοποίηση, αποζημίωση ή όποια άλλη διευκόλυνση προς τους επίδοξους επιβάτες) μέσα σε λιγότερο από δέκα μέρες, με αποτέλεσμα το νησί να μοιάζει ακόμα και στο τριήμερο του Αγ. Πνεύματος αποκλεισμένο, «με τους επιβάτες να κατεβαίνουν στο λιμάνι της Μύρινας και εκεί να μαθαίνουν ότι δε θα γίνει το δρομολόγιο και να τρέχουν αλλόφρονες για να βρουν άκρη...».

Και η εφημερίδα συνεχίζει: «Ολα αυτά που συμβαίνουν στη Λήμνο είναι απολύτως τραγικά. Και φυσικά δεν είναι περιστασιακά. Δυστυχώς αυτή η κατάσταση που υπάρχει εδώ, αυτή η αγανάκτηση όλων των Λημνίων δε μεταφέρθηκε στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας κατά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τον γενικό γραμματέα (σ.σ.: του υπουργείου) κ. Τζωάννο και μια επιτροπή που την αποτελούσαν ο έπαρχος κ. Μπαβέας, ο δήμαρχος Μύρινας κ. Κορνιώτης, ο δήμαρχος Μούδρου κ. Αδαμίδης και ο δήμαρχος Ατσικής κ. Καλαϊτζής.

Είχε προηγηθεί η μεγάλη συγκέντρωση στο λιμάνι και άλλες δύο συσκέψεις όπου αποφασίστηκε να επισκεφθεί το υπουργείο μια επιτροπή. Δυστυχώς η επίσκεψη αυτή που τελικά έγινε δεν απέδωσε. Πρώτον γιατί αντί για τον ίδιο τον υπουργό η επιτροπή συναντήθηκε με τον Γ. Γραμματέα, δεύτερον από την επιτροπή έλειπαν οι βουλευτές του νομού αλλά και ο Μητροπολίτης κ. Ιερόθεος που είχε εκφράσει την επιθυμία, στη συγκέντρωση που έγινε στο λιμάνι, να είναι παρών, αλλά ακόμη περισσότερο έλειπαν εκπρόσωποι της Παναιγαιακής Επιτροπής που βασικά αποτελείται από συνδικαλιστές και μέχρι σήμερα απέδειξε ότι είναι η μόνη που θέλει και μπορεί να πραγματοποιεί μαζικές συγκεντρώσεις.

Μάλιστα, εκπρόσωπος της επιτροπής αυτής, ο κ. Μανώλης Καραγιώργης, κατηγόρησε τον έπαρχο που είχε την ευθύνη της συνάντησης με τον υπουργό ότι τους αγνόησε εσκεμμένα. Ο έπαρχος απάντησε ότι δεν έβρισκε εισιτήριο με την "Ολυμπιακή". Πάντως, η επιτροπή που πήγε στο υπουργείο, ελάχιστα προετοιμασμένη και χωρίς στην ουσία σημαντικά αιτήματα για την αλλαγή της κατάστασης, δεν κατάφερε τίποτα το ουσιαστικό. Ούτε καν κάποια κατανόηση για το πρόβλημα. Για το υπουργείο όλα "βαίνουν καλώς".

Το περίεργο της υπόθεσης είναι ότι στη σύσκεψη αυτή ήταν παρών και ο ίδιος ο ιδιοκτήτης των πλοίων που κάνουν τις επιδοτούμενες γραμμές της Λήμνου, κ. Μανούσης, και απ' ό,τι κατάλαβα, από αυτά που μας είπαν οι εκπρόσωποί μας στη συνάντηση αυτή, βασικά με αυτόν συνομίλησαν. Τέτοιο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχουμε».

Το άρθρο καταγράφει κι άλλες πτυχές του ζητήματος, αναδεικνύοντας βασικά τα προβλήματα που βιώνουν οι περισσότεροι νησιώτες και όχι μόνο οι Λημνιοί. Π.χ., τι να πουν και οι Αγιοστρατίτες...

Στο μεταξύ, στις 15-17 του Ιούλη, η ΟΝΝΕΔ προγραμματίζει τη «συνάντηση νέων» της στο νησί. Στην ιστοσελίδα της προαναγγέλλει ότι περισσότεροι από 1.500 ΟΝΝΕΔίτες θα ταξιδέψουν εκεί, και η υποψία μας είναι ότι εκείνες τις μέρες όλα τα δρομολόγια θα λειτουργήσουν άψογα. Και πώς αλλιώς, καθώς αναμένεται και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ή έστω ο γραμματέας του κόμματος που συνήθως μιλούν σε αυτά τα πανηγύρια της «γαλάζιας γενιάς». Οι κλακαδόροι τους λοιπόν έχουν εξασφαλιστεί. Οι δε σύμβουλοί τους θα φροντίσουν ώστε οι λόγοι τους να είναι καλογραμμένοι, με πολλές εύηχες μεγαλοστομίες.

Ακολούθως το φυτώριο της «γαλάζιας γενιάς» θα αποχωρήσει, χαρούμενο όπως πάντα, καθ' οδόν για το επόμενο beach party. Οι ντόπιοι «γαλαζοπράσινοι» δήμαρχοι θα πιαστούν από τις προαναφερόμενες νεοκαραμανλικές μεγαλοστομίες, θα τις μετονομάσουν σε «πρωθυπουργικές δεσμεύσεις» που τάχα οι ίδιοι «εξασφάλισαν», και θα συνεχίσουν αυτές τις «κλειστού τύπου» συναντήσεις με τους εφοπλιστές, μακριά από τα μάτια του λαού. Τέλος, οι Λημνιοί (και όχι μόνο αυτοί) θα συνεχίσουν να παλεύουν με σάπιες κι αργοπορημένες λαμαρίνες. Ομως, για πόσο ακόμα;

  • Στο μεταξύ, διάφοροι μικρόνοες (ή έχοντες συμφέρον) πατώντας στα όποια προβλήματα αντιμετωπίζουν οι ακόμα κρατικές «Ολυμπιακές Αερογραμμές» (ΟΑ) - απόρροια των πολιτικών που εφάρμοσαν οι ΝΔ και ΠΑΣΟΚ όλα αυτά τα χρόνια - με χαρά μεγάλη, αναμένουν το ξεπούλημά της σε ιδιώτες. Δε ζητούν όμως και την κρατικοποίηση των αποδεδειγμένα, ξανά και ξανά, πολύ χειρότερων ιδιωτικών ακτοπλοϊκών εταιριών. Ούτε και πολυσυζητούν για το τι έχει να γίνει όταν ο επερχόμενος ιδιώτης ιδιοκτήτης των «ΟΑ» - στο πρότυπο των «συναδέλφων» του στη θάλασσα - αρχίσει συστηματικά: Να περικόπτει δρομολόγια. Να κακοσυντηρεί κινητήρες. Να αυξάνει ανά εξάμηνο τα ναύλα. Να ματαιώνει πτήσεις λόγω βλαβών. Να αναδρομολογεί αεροσκάφη προς άλλους «εμπορικότερους» προορισμούς. Και να στέλνει αεροπλάνα μόνο αν εξασφαλίσει παχυλή κρατική επιδότηση, γιατί κατά την αντίληψή τους το κράτος είναι καλό για να χρηματοδοτεί τον μεγαλοεπιχειρηματία, αλλά ποτέ για να μπαίνει στα χωράφια του. Κι όλα αυτά πάντα στο κυνήγι του μεγάλου κεφαλαίου για ακόμα μεγαλύτερο κέρδος, σε βάρος φυσικά των λαϊκών στρωμάτων. Ετσι όμως δε γίνεται καλό ταξίδι.

Θανάσης ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ