Τετάρτη 3 Νοέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΗΠΑ - ΕΕ
Υλοποιείται το πλέγμα φακελώματος
  • Δίνεται και το τυπικό «ok», ώστε οι ελληνικές αεροπορικές εταιρίες να παραδίδουν στη CIA προσωπικά στοιχεία των επιβατών τους
  • Οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές» το κάνουν ήδη

Eurokinissi

Σάρκα και οστά παίρνουν οι αντιδραστικές συμφωνίες ΗΠΑ - ΕΕ για ηλεκτρονικό φακέλωμα των Ευρωπαίων. Αυτές τις μέρες, αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες αναμένεται να επικυρώσουν την απόφαση της Κομισιόν, ώστε προσωπικά στοιχεία ανθρώπων, που ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν στις ΗΠΑ, να παραδίδονται προκαταβολικά στις αμερικανικές υπηρεσίες ασφαλείας. Η CIA ελέγχει στους φακέλους της, διασταυρώνει με άλλες υπηρεσίες, και αποφασίζει αν τους επιτρέπεται ή όχι η είσοδος στη «γη της ελευθερίας» και την «πατρίδα των γενναίων».

Στον αντιδημοκρατικό αυτό κατήφορο - με την καταπάτηση θεμελιωδών συνταγματικών δικαιωμάτων, όπως η προστασία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας - πρώτες πετούν οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές». Συμμορφώνονται, ήδη, με τις επιταγές του Αμερικανοβρυξελλιώτη «μεγάλου αδελφού», ακόμα κι αν δεν έχουν πάρει το τυπικό «ok».

Συγκεκριμένα: Με πρόσχημα την «τρομοκρατία», οι αμερικανικές τελωνειακές υπηρεσίες απαίτησαν από τις αεροπορικές εταιρίες να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα των συστημάτων κρατήσεων για τις πτήσεις με προορισμό τις ΗΠΑ. Απειλούσαν, μάλιστα, πως σε αντίθετη περίπτωση θα επέβαλαν πρόστιμα ή θα υπέβαλαν τους επιβάτες τους σε αυστηρότερους ελέγχους. Αεροπορικές εταιρίες επέτρεψαν την πρόσβαση, άρα και τον «προληπτικό έλεγχο» από τις αρχές των ΗΠΑ των προσωπικών στοιχείων των επιβατών τους. Ακολούθησαν διαπραγματεύσεις μεταξύ ΗΠΑ και Κομισιόν, με προφανή στόχο, όχι να προστατευτούν οι Ευρωπαίοι (και) από αυτό το φακέλωμα, αλλά να του αποδώσουν μιαν επίφαση νομιμότητας. Αλλωστε, από το Δεκέμβρη του 2003, είχαν προχωρήσει σε κατ' αρχήν συμφωνία.

Στις 14/5/2004 η Κομισιόν αποφάσισε να συμφωνήσει οριστικά με την παράδοση των στοιχείων και τρεις μέρες αργότερα, στις 17 του μήνα, έπεσαν οι τελικές υπογραφές. Η συμφωνία επιτρέπει στην αμερικανική Υπηρεσία Συνοριακού Ελέγχου και Τελωνείων (CBP), αλλά και άλλες αρχές (σ.σ.: η CBP είναι τρόπον τινά «θυγατρική» της CIA), να έχουν άμεση και ανεξέλεγκτη πρόσβαση στα ηλεκτρονικά αρχεία των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιριών.

Η αμερικανική υπηρεσία τελωνείων έχει πρόσβαση σε 34 πεδία του μητρώου επιβάτη (γνωστό ως PNR). Ανάμεσά τους είναι: Η ημερομηνία κράτησης της πτήσης, η ημερομηνία της πτήσης, το ονοματεπώνυμο, ο αριθμός της θέσης, η διεύθυνση του επιβάτη, τα τηλέφωνα και τα e-mail του, κάθε μορφής πληροφόρηση για τον τρόπο πληρωμής (αριθμός πιστωτικής κάρτας), πληροφορίες για τα «μίλια πτήσης» που έχει συγκεντρώσει, ο ταξιδιωτικός του πράκτορας, το αν πρόκειται για απλό ή μετ' επιστροφής εισιτήριο και η ημερομηνία έκδοσής του.

Δηλαδή, πρόκειται για κανονική «ακτινογραφία» του επιβάτη. Τα στοιχεία συλλέγονται μέσα από το σύστημα κράτησης θέσεων των αεροπορικών εταιριών. Η ροή των στοιχείων προς τις ΗΠΑ γίνεται το αργότερο 72 ώρες πριν από την αναχώρηση του αεροσκάφους. Οι ομοσπονδιακές υπηρεσίες των ΗΠΑ «αξιολογούν» τα παρεχόμενα στοιχεία, στη διάρκεια της πτήσης από την Ευρώπη προς τη χώρα τους, ώστε να έχουν σχηματίσει «γνώμη» για τον κάθε επιβάτη, με την προσγείωση του αεροσκάφους σε αμερικανικό έδαφος.

Οι ΗΠΑ διατηρούν τα στοιχεία αυτά σε βάσεις δεδομένων για τριάμισι χρόνια. Αν στην περίοδο αυτή έχει γίνει έλεγχος στο μητρώο ενός επιβάτη, αυτό παραμένει στο «ψυγείο» της CBP για οκτώ (!) χρόνια και ακολούθως διαγράφεται (;). Η συμφωνία ΗΠΑ - ΕΕ έχει διάρκεια ισχύος τριάμισι χρόνια. Δυόμισι χρόνια μετά την έναρξη ισχύος της, θα αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις για την ανανέωσή της.

Στοπ στους «κόκκινους»

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «The Washington Post» (Γενάρης 2004), τα στοιχεία που παραδίδονται στις ΗΠΑ ελέγχονται από τους Αμερικανούς με βάση το πρόγραμμα CAPPS 2 (η δεύτερη εκδοχή του Computer Assisted Passenger PreScreening Program). Οι επιχειρηματίες ταξιδιώτες, που συνήθως πληρώνουν υψηλές τιμές για τα εισιτήριά τους, περνούν ευκολότερα από τον έλεγχο ασφαλείας ως «καταχωρισμένοι ταξιδιώτες».

Οπως υποστηρίζει η αμερικανική Υπηρεσία Ασφάλειας Μεταφορών (TSA), το CAPPS 2 ελέγχει λεπτομερέστερα τον επιβάτη. Καταγράφει το πλήρες όνομά του, τη διεύθυνση της κατοικίας του και τον αριθμό του τηλεφώνου του, την ημερομηνία γέννησης και το δρομολόγιο του ταξιδιού του. Οι πληροφορίες αυτές διοχετεύονται σε μεγάλες βάσεις δεδομένων, όπως οι Lexis - Nexis και Acxiom, που αντλούν πληροφορίες από δημόσια αρχεία και εμπορικές τράπεζες δεδομένων, όπως οι κατάλογοι προσώπων στα οποία στέλνουν οι εταιρίες διαφημίσεις τους, για να ελέγχουν ότι ο επιβάτης είναι αυτός που λέει πως είναι.

Μόλις ο επιβάτης αναγνωριστεί, το σύστημα CAPPS 2 τον συγκρίνει με καταζητούμενους εγκληματίες και ύποπτους για τρομοκρατία που καταγράφονται σε άλλες βάσεις δεδομένων.

Αυτή η διαδικασία των δύο σταδίων καταλήγει σε μια αριθμητική και μια χρωματική ταξινόμηση για κάθε επιβάτη. Το «κόκκινο» σημαίνει πως θα απαγορευτεί η επιβίβασή του. Το «κίτρινο», πως ο επιβάτης θα ελεγχθεί περαιτέρω και το «πράσινο» του ανοίγει το δρόμο.

Επιστήμονες και νομικοί, που γνωρίζουν το θέμα, σημειώνουν ότι τα στοιχεία των επιβατών που χαρακτηρίζονται ως ύποπτοι, διασταυρώνονται και με τα (πλούσια) αρχεία των Ιντερπόλ και Ευρωπόλ, τα οποία αυτομάτως ενημερώνονται για τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι Αμερικανοί και «επικαιροποιούνται». Οι διασταυρώσεις αυτές, σε συνδυασμό με τους ψηφισμένους (ευρω)τρομονόμους, τους ορισμούς της Κομισιόν του τι εστί «τρομοκρατία» και τη νομική τους επικάλυψη από το προωθούμενο «ευρωσύνταγμα», αυτομάτως βάζουν στο στόχαστρο κάθε λαϊκό αγωνιστή. Κάθε δημοκράτη, που αγωνιά και μάχεται για μια καλύτερη κοινωνία.

Η ελληνική περίπτωση

Οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές» (ΟΑ), με βάση προσωρινή άδεια που τους παραχώρησε η «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα» (ΑΠΔΠΧ), ξεκίνησαν να παραδίδουν τα προαναφερόμενα στοιχεία από το Φλεβάρη 2004.

Η προσωρινή άδεια έληξε τον Ιούνη και δεν υπήρξε ανανέωση. Αυτό - κατά τις διαθέσιμες πληροφορίες - δεν προβλημάτισε ιδιαίτερα τη διοίκηση της ΟΑ και τις πολιτικές ηγεσίες των αρμόδιων υπουργείων. Τα στοιχεία συνέχισαν να παραδίδονται στους Αμερικανούς. Η παράδοση των στοιχείων χωρίς καν την τυπική άδεια της Αρχής προκάλεσε την κατάθεση (στις 21/10/2004) Ερώτησης στη Βουλή από τον βουλευτή του ΚΚΕ Αντ. Σκυλλάκο. Απευθυνόμενος στους υπουργούς Δικαιοσύνης, Μεταφορών και Εξωτερικών, ρωτά τι μέτρα προτίθενται να λάβουν, «προκειμένου να σταματήσει άμεσα η παράνομη αυτή πρακτική, η οποία αποβαίνει σε βάρος της εθνικής κυριαρχίας και των δικαιωμάτων των Ελλήνων».

Ισως, όμως, το γεγονός ότι η ΟΑ συνέχισε όλο αυτό το διάστημα να παραδίδει στοιχεία στις ΗΠΑ άνευ αδείας της ΑΠΔΠΧ, να είναι μόνο μια πλευρά του θέματος. Η προαναφερόμενη απόφαση της Κομισιόν της 14/5/2004, όπως δημοσιοποιήθηκε και στην εφημερίδα της ΕΕ την 6/7/2004, ορίζει στο άρθρο 6 ότι τα κράτη - μέλη πρέπει να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για να συμμορφωθούν με την απόφαση αυτή εντός τεσσάρων μηνών από την κοινοποίησή της.

Κατά αξιόπιστες πηγές, η οριστική απόφαση της Κομισιόν άρχισε να συζητείται στην ΑΠΔΠΧ τον Οκτώβρη. Η Αρχή αναμένεται να συνεδριάσει αυτές τις μέρες, ώστε να φροντίσει τα της συμμόρφωσης με τα όσα ορίζουν ΗΠΑ - ΕΕ. Συμπλέοντας, δηλαδή, με τις αντιδραστικές τους συμφωνίες και παραγνωρίζοντας τον αντισυνταγματικό - αντιδημοκρατικό τους χαρακτήρα, να δώσει την οριστική άδεια στην ΟΑ, αλλά και όσες άλλες ελληνικού ενδιαφέροντος αεροπορικές εταιρίες εκτελούν πτήσεις προς ΗΠΑ, να παραδίδουν τα στοιχεία των επιβατών τους.


Θ. Μπ.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ