Κυριακή 6 Ιούλη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Με όπλο τους δήμους αποδιαρθρώνουν τις εργασιακές σχέσεις

Δύο φορές θύματα της αντεργατικής πολιτικής της κυβέρνησης που πρόθυμα υλοποιούν πολλές δημοτικές αρχές, είναι οι εργαζόμενοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (TA) που προσλήφθηκαν είτε μέσω των δημοτικών επιχειρήσεων, είτε μέσω προγραμμάτων με ημερομηνία λήξης, όπως Τοπικά Σύμφωνα Απασχόλησης (ΤΣΑ), «Βοήθεια στο Σπίτι», φύλαξη στα σχολεία, σχολικοί τροχονόμοι και άλλα. Από τη μία μεριά, ζουν σε καθεστώς συνεχούς ανασφάλειας, αφού το μέλλον είναι αβέβαιο μετά τη λήξη της σύμβασής τους, ενώ καλούνται ως δημότες να χρηματοδοτήσουν με το πενιχρό εισόδημά τους τη συνέχιση αυτών των προγραμμάτων, τα οποία για να τα υλοποιήσουν οι δήμοι επιβάλλουν ή αυξάνουν τα ανταποδοτικά τέλη. Η κυβέρνηση, διά των υπουργών της, υπήρξε σαφής σχετικά με το πώς επιθυμεί να συνεχιστεί η λειτουργία μιας σειράς κοινωνικών υπηρεσιών που πέρασαν στους δήμους: Με αυτοχρηματοδότηση!

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των περίπου 675 εργαζομένων, που είχαν προσληφθεί μέσω των δημοτικών επιχειρήσεων, στο Δήμο Ανω Λιοσίων. Η Δημοτική Αρχή αφού τους «ξεζούμισε», απασχολώντας τους σε διάφορες υπηρεσίες που είχε ανάγκη κατά καιρούς, ακόμα και σε πάγιες και διαρκείς ανάγκες του δήμου, μόλις την προηγούμενη βδομάδα τους διαμήνυσε την απόλυσή τους, καθώς οι συμβάσεις τους έληξαν. Σε «αναμμένα κάρβουνα» βρίσκονται και οι περίπου 131 εργαζόμενοι στο Περιστέρι, οι οποίοι προσλήφθηκαν μέσω των ΤΣΑ. Περίπου 100 συμβασιούχοι απολύθηκαν το Μάρτη στο Δήμο Αιγάλεω. Αντίστοιχα απολύσεις είχαμε στους Δήμους Πάτρας και Αγρινίου. Ανάστατοι είναι οι περίπου 300 εργαζόμενοι στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», καθώς και οι περίπου 1.500 σχολικοί φύλακες, καθώς η συνέχιση των προγραμμάτων στα οποία εργάζονται επαφίεται στη βούληση των δήμων. Αν οι δήμοι έχουν χρήματα θα συνεχίσουν να τα λειτουργούν, με μόνιμους, αλλά και με μερικούς απασχολούμενους, όπως είναι η προτροπή της κυβέρνησης. Το ίδιο αναμένεται να γίνει και με τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, τα οποία πολυδιαφήμισε η κυβέρνηση ως βήμα για την επίτευξη της «ποιότητας των υπηρεσιών» που παρέχονται στους πολίτες. Τα ΚΕΠ καλούνται τώρα να λειτουργήσουν με δικά τους χρήματα οι δήμοι, ενώ αναμένεται να στελεχωθούν και με μερικώς απασχολούμενους, κυρίως φοιτητές.

Οι ευθύνες της πλειοψηφίας των προσκείμενων σε ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΝ Δημοτικών Αρχών που αποδέχτηκαν - πολλές φορές με ενθουσιασμό - τη λογική αυτών των προγραμμάτων, προκειμένου να εξυπηρετήσουν προεκλογικές και πελατειακές σκοπιμότητες, είναι τεράστιες. Με την αποδοχή της υλοποίησης τέτοιων προγραμμάτων συμβάλλουν στην υλοποίηση των κυβερνητικών στόχων αποδιάρθρωσης των εργασιακών σχέσεων, στη διαμόρφωση στους δημότες της συνείδησης ότι θα πρέπει να πληρώνουν για κάθε υπηρεσία που τους παρέχεται. Στην αποδοχή, τέλος, της πολιτικής αποδιάρθρωσης του τομέα κοινωνικής πρόνοιας, μέσω της υλοποίησης τέτοιων προγραμμάτων, από μεγάλο κομμάτι εργαζομένων ή ανέργων που έχουν ανάγκη από δουλιά.

Με όχημα τους δήμους

Με πρόσχημα το υπαρκτό πρόβλημα της ανεργίας, οι δήμοι μετατρέπονται όλο και περισσότερο σε μηχανισμούς εκτόνωσης της ανάγκης για δουλιά, εφαρμόζοντας προγράμματα περιορισμένου χρόνου, με συμβάσεις που δεν πληρούν τα στοιχειώδη εργασιακά δικαιώματα. Ανοίγει έτσι μια ακόμα κερκόπορτα για τον ακρωτηριασμό των κατακτήσεων της εργατικής τάξης. Παράλληλα, ανατρέπεται η φιλοσοφία της λειτουργίας των δήμων, που είναι η παροχή υπηρεσιών που έχουν ανάγκη οι πολίτες και για τις οποίες έχουν πληρώσει, αφού μια σειρά από κοινωνικές υπηρεσίες που περνούν στους δήμους, με τα προγράμματα που προαναφέραμε, δεν αποτελούν οργανωμένες υπηρεσίες, αλλά παρέχονται σε πρόσκαιρη βάση.

Οι προθέσεις της κυβέρνησης να «βάλει μπροστά» τους δήμους στο τιμόνι της προώθησης της απασχολησιμότητας επικυρώνονται με το νομοσχέδιο για τη μερική απασχόληση και τον νέο Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Αυτό που επιδίωκε με την εφαρμογή των ΤΣΑ - η γενίκευση της μερικής απασχόλησης, η υπονόμευση των συλλογικών συμβάσεων, των ωραρίων εργασιών, των ασφαλιστικών και άλλων κοινωνικών δικαιωμάτων - υλοποιείται με τη μερική απασχόληση, ενώ ο Κώδικας διαμορφώνει το πλαίσιο ώστε οι δήμοι απρόσκοπτα να αναλάβουν τη συγκεκριμένη ευθύνη.

Αναφερόμενος στις νέες αρμοδιότητες κοινωνικού χαρακτήρα που μεταφέρθηκαν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση - όπως παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί, σχολικοί τροχονόμοι, φύλαξη στα σχολεία, «Βοήθεια στο Σπίτι», Κέντρα Οικογενειακής Φροντίδας, κλπ. - ο υπουργός Εσωτερικών, Κ. Σκανδαλίδης, στην ομιλία του στο συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΠΟΕ ΟΤΑ), στη Χαλκιδική, στα μέσα Μάη, είχε πει χαρακτηριστικά: «Μιλάμε για καινούριες αρμοδιότητες, που θα χρηματοδοτηθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως επίσης και από τους χρήστες διαφόρων υπηρεσιών». Είναι προφανές ότι το βάρος των δαπανών λειτουργίας αυτών των αρμοδιοτήτων θα το αναλάβουν οι ίδιοι οι δημότες. Αλλωστε η ίδια η προσκείμενη σε ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΝ ηγεσία της Κεντρικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας (ΚΕΔΚΕ), η οποία ένθερμα υποστήριξε την ανάληψη αυτών των αρμοδιοτήτων από την Αυτοδιοίκηση, ομολογεί τώρα πως στον κρατικό προϋπολογισμό δε γράφτηκαν κονδύλια προς τους δήμους για την άσκησή τους. Και ζητά ένα μικρό ποσό από την κυβέρνηση, περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να διαχειριστούν οι δήμοι την οικονομική τους μιζέρια. Την ίδια ώρα η ΚΕΔΚΕ αρνείται να διεκδικήσει την απόδοση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση των χρημάτων που της χρωστούν οι κυβερνήσεις από το 1990 μέχρι και σήμερα και αγγίζουν τα περίπου 3 τρισ. δραχμές. Αντίθετα συναινεί στον υπό ψήφιση νέο Κώδικα Δήμων που διαμορφώνει το πλαίσιο ώστε να λειτουργήσουν οι δήμοι ως επιχειρήσεις, παραδίδοντας υπηρεσίες τους στο ιδιωτικό κεφάλαιο, ξεπουλώντας τη δημόσια υπηρεσία και συμβάλλοντας έτσι στην παραπέρα αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ