Κυριακή 25 Αυγούστου 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Καμιά επιείκεια και για κανέναν!

Και να, λοιπόν, ένας κόσμος ολόκληρος, μια χώρα, για να περιοριστούμε στα δικά μας, που η τέχνη -κι αυτή- πέρασε σχεδόν ολοκληρωτικά στα χέρια των εμπόρων, των βιομηχάνων και των εφοπλιστών. Και στη συνέχεια, όπως είναι επόμενο, στην ευτέλεια. Ολοι, πια, μιλάμε για παραγωγή κουλτούρας των super market. Οπου οι νόμοι της αγοράς καθορίζουν και το προϊόν.

Και ακούγονται τεράστια -αμύθητα- ποσά. Ονόματα -εγχώρια και εκ του εξωτερικού- «εκθαμβωτικά». Μεγάλα σχήματα. Παραγωγές ολυμπιακών διαστάσεων. Και γινόμαστε θεατές -και αγοραστές- εντυπωσιακών, ως προς το περιτύλιγμα, πολιτιστικών προϊόντων. Σπόνσορες και σπονσορίνες αλωνίζουν προκλητικά την αγορά. Εταιρίες και όμιλοι -φανεροί και κρυφοί- ανεξέλεγκτοι «ενισχύουν» καλλιτεχνικές εκδηλώσεις. Χρηματοδοτούν καλλιτέχνες. Μολύνουν το περιβάλλον.

Μέσα σε αυτό το χυδαίο χρηματιστήριο πωλούνται και αγοράζονται ανθρώπινες ευαισθησίες, ανθρώπινες αξίες. Καλλιτέχνες, που άλλα ήταν τα γούστα τους και άλλες οι δυνατότητές τους, ενδίδουν ο ένας μετά τον άλλον και υποκύπτουν. Και μπαίνουν πειθαρχημένα -και πειθήνια- στην ουρά ενός εξαγορασμένου στρατού, που -αντικειμενικά- πολεμάει το ωραίο και το ωφέλιμο. Πολεμάει, τελικά, τον άνθρωπο, που επιθυμεί -και πρέπει- να ερμηνεύσει σωστά τον κόσμο, «για να μπορέσει να τον αλλάξει», σύμφωνα με τον ποιητή.

Και βλέπεις μια χούφτα άνθρωποι, γυναίκες και άντρες, άτομα άσχετα με την τέχνη, να κρατάνε αλά μπρατσέτα καλλιτέχνες με κύρος και να τους σέρνουν από δεξίωση σε δεξίωση, από κότερο σε κότερο, από κατρακύλα σε κατρακύλα. Και μαζί με αυτά τα ανυπόληπτα, τουλάχιστον ως προς την τέχνη πρόσωπα, γλάστρες σωστές, υπηρέτες πιστοί αυτής της αποπροσανατολιστικής πολιτικής, υπουργοί, πρωθυπουργοί, πρόεδροι της δημοκρατίας...

Τι εικόνα θλιβερή -και τρισάθλια- είναι ετούτη; Τι σχέση έχουν όλες ετούτες οι κιτρινιάρικες λάμνιες με τα στρας και τις πούλιες, που τριγυρνάνε στα παρασκήνια και στα προσκήνια, με την τέχνη; Η τέχνη είναι, πρέπει να είναι, η «ζωντανή φωνή» της πραγματικότητας. Ο «πιστός καθρέφτης» της πραγματικότητας. Ενας καθρέφτης που θα αντανακλά ποιητικά -και δημιουργικά- την κοινωνική ζωή. Η τέχνη είναι μια μορφή κοινωνικής συνείδηοης. Η τέχνη έχει ταξικό χαρακτήρα, δεν είναι ελαστικό παπούτσι για όλα τα πόδια.

Ποιος άνθρωπος σοβαρός θα ισχυριστεί, πως ετούτος ο κόσμος, που ευθύνεται για την εκμετάλλευση, για την ανεργία, για την ακρίβεια, για τη μόλυνση του περιβάλλοντος, για την ανασφάλεια και το άγχος, μπορεί -ταυτόχρονα- να είναι και παραγωγός κουλτούρας; Κουλτούρας, φυσικά, πραγματικής και όχι γυαλιστερής; Ποιος άνθρωπος σοβαρός θα ισχυριστεί πως οι καλλιτέχνες που τρέχουν στις αυλές των νέων Λουδοβίκων δε γνωρίζουν πως κανένας δε δίνει χωρίς ανταλλάγματα; Ποιος άνθρωπος σοβαρός δε βλέπει πως η συνδιαλλαγή, αυτό το ένοχο πάντρεμα της άρχουσας τάξης με τους καλλιτέχνες, γεννάει, τελικά, καλλιτεχνικά τέρατα; Εξαμβλώματα που χαλάνε το νου και την καρδιά του ανθρώπου; Την ικανότητα για κριτική σκέψη;

Τίποτα, τελικά, δεν είναι αθώο. Ζούμε σε περίοδο άγριων ταξικών συγκρούσεων. Συγκρούσεων που απαιτούν από τους καλλιτέχνες να αντιληφθούν το καινούριο που έρχεται. Απαιτούν απ' τους καλλιτέχνες να είναι μαχητές και να μη γίνονται το άλλοθι και το πλυντήριο, στο οποίο η οικονομική ολιγαρχία θα πλένει και θα απολυμαίνει τις ευθύνες της. Ο καθένας θα κριθεί από τη στάση του. Και από το έργο που παράγει. Ο χρόνος -και η ιστορία - δε δείχνουν επιείκεια σε κανέναν!


Του Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ