Τετάρτη 22 Γενάρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΨΗΦΙΣΤΗΚΕ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Δένουν μέσω της «αξιολόγησης» στενότερα τα ιδρύματα με την αγορά

Ονομαστική ψηφοφορία θα γίνει αύριο Πέμπτη για τα άρθρα 16, 33 και 50

Από τη χτεσινή κινητοποίηση των φοιτητών
Από τη χτεσινή κινητοποίηση των φοιτητών
Ψηφίστηκε χτες επί της αρχής και επί της πλειοψηφίας των άρθρων του το νομοσχέδιο της κυβέρνησης με τίτλο «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Ερευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις». Ωστόσο θα ακολουθήσει αύριο, Πέμπτη, ονομαστική ψηφοφορία για το άρθρο 16 που αφορά τη σύνδεση του 20% της κρατικής χρηματοδότησης προς τα ΑΕΙ με τα αποτελέσματα που θα φέρνουν στην «αξιολόγηση», το άρθρο 33, που αφορά την αναστολή λειτουργίας 37 νεοϊδρυθέντων τμημάτων των ΑΕΙ, και το άρθρο 50 που αφορά την ισοτίμηση των πτυχίων των κολεγίων με αυτά των ΑΕΙ για τους εκπαιδευτικούς.

Για νομοσχέδιο που «απελευθερώνει την Εκπαίδευση από τον ασφυκτικό έλεγχο του υπουργείου» έκανε λόγο ο πρωθυπουργός, Κυρ. Μητσοτάκης, τοποθετούμενος στην Ολομέλεια, δίνοντας έμφαση σε έννοιες όπως «αξιολόγηση» και «ευελιξία», αυτά δηλαδή που θα είναι οι μοχλοί για τη στενότερη σύνδεση των πανεπιστημίων με τους επιχειρηματικούς ομίλους. Στο ίδιο πνεύμα πρόσθεσε ότι «το πανεπιστήμιο θα ανοίξει τα φτερά του μόνο αν το αφήσουμε να αποφασίσει το ίδιο», ενώ προσπάθησε να διασκεδάσει τις γενικευμένες εντυπώσεις ότι τα Τμήματα θα στραγγαλιστούν οικονομικά με τη σύνδεση του 20% της χρηματοδότησής τους με την «αξιολόγηση», λέγοντας ότι «το κράτος εξακολουθεί να εγγυάται τη βιωσιμότητα των σχολών», αφού το 80% της χρηματοδότησης «θα κατανέμεται με αντικειμενικά κριτήρια».

Εκτενή αναφορά έκανε στους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ), λέγοντας ότι αυτοί «δημιουργήθηκαν ως μια πηγή άρδευσης πρωτοπόρων επιστημονικών προγραμμάτων, αλλά στην πράξη κατέληξαν δαιδαλώδεις αδιαφανείς μηχανισμοί». Είπε ότι αυτό αλλάζει και οι νέες ρυθμίσεις απαλλάσσουν τους επιστημονικούς υπευθύνους της Ερευνας από περιττά βάρη της γραφειοκρατίας. Εκτίμησε δε ότι αυτό «θα τονώσει την καινοτομία και την έρευνα που τόσο έχει ανάγκη η εθνική οικονομία», δείχνοντας ότι ο στόχος των ρυθμίσεων είναι η κερδοφορία του κεφαλαίου.

Ο Κυρ. Μητσοτάκης προανήγγειλε ότι θα ακολουθήσουν ρυθμίσεις για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στην κατεύθυνση της «αυτονομίας» του σχολείου, ενώ έκανε αναφορά στις αντιδραστικές αλλαγές που είχαν προηγηθεί στον τομέα της Παιδείας από την κυβέρνησή του, όπως η κατάργηση του ασύλου και τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών με δίδακτρα. «Ηρθε η ώρα να σπάσουμε αυτό το ταμπού των ιδεοληψιών και να κάνουμε όλοι μαζί ένα μεγάλο άλμα στο μέλλον», είπε, υπερασπιζόμενος τα δίδακτρα και τις σπουδές - εμπόρευμα, ισχυρίστηκε ότι οι «τουρίστες φοιτητές» θα δώσουν στα πανεπιστήμια τη δυνατότητα να έχουν μια σημαντική πηγή εσόδων, ενώ πηγή εσόδων θα είναι και η απελευθέρωση των ΕΛΚΕ που θα τους δώσει τη δυνατότητα να διεκδικούν περισσότερα ερευνητικά προγράμματα. Με άλλα λόγια, τα ιδρύματα, κάτω από το βάρος της χρόνιας και συνεχιζόμενης υποχρηματοδότησης - ο πρωθυπουργός εξάλλου είπε ότι «οι μεταρρυθμίσεις για τις οποίες μιλάμε σήμερα δεν θα στοιχίσουν ούτε ένα ευρώ» - θα γενικεύσουν τα δίδακτρα και θα εμπορευματοποιήσουν πλήρως την έρευνα για να αποκτούν πόρους!

Οσον αφορά δε τους φοιτητές και τους αποφοίτους σε αυτό το τοπίο, ο Κυρ. Μητσοτάκης είπε χαρακτηριστικά ότι «αφήνουμε πίσω το απατηλό όνειρο ότι το πτυχίο αποτελεί διαβατήριο για μια σίγουρη δουλειά» (!) και ότι οι αυστηροί κριτές του πτυχίου «θα είναι η μεταβαλλόμενη κοινωνία και η ανταγωνιστική οικονομία»...

Ιδιαίτερη αναφορά στο άρθρο 50 του νομοσχεδίου, που αφορά την ισοτίμηση των πτυχίων των κολεγίων με αυτά τα ΑΕΙ για τους εκπαιδευτικούς, έκανε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, λέγοντας πως «συζητάμε για μια θεμελιώδη αρχή της ΕΕ», να μπορούν οι εργαζόμενοι να κυκλοφορούν ελεύθερα. Διάβασε έναν μακρύ κατάλογο με προσκλήσεις του ΣΥΡΙΖΑ για διορισμούς, όπου η επαγγελματική ισοδυναμία των κολεγίων αναγνωριζόταν κανονικά, κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι προεκλογικά ψήφισε ρύθμιση που απέκλειε τους αποφοίτους κολεγίων από τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς, προσθέτοντας ότι «γι' αυτήν τη ρύθμιση πήραμε επιστολή από την ΕΕ» και διάβασε στην Ολομέλεια τμήμα της επιστολής.

Βαθύ μαχαίρωμα στο πολυτραυματισμένο σώμα της Παιδείας

«Το ΚΚΕ είναι ριζικά αντίθετο» στην ισοτίμηση των πτυχίων των ιδιωτικών κολεγίων με τα πτυχία των ελληνικών πανεπιστημίων, τόνισε η Αλέκα Παπαρήγα, μέλος της ΚΕ και βουλευτής του Κόμματος, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο.

Σε σχέση με τις κύριες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, που αφορούν την «αξιολόγηση» των πανεπιστημίων και την κατανομή της χρηματοδότησης, η Αλέκα Παπαρήγα σημείωσε πως συνιστούν ένα «βαθύ μαχαίρωμα στο πολυτραυματισμένο σώμα της Παιδείας», με στόχο «να δεθεί πιο σφιχτά, πιο συστηματικά, πιο βαθιά η Παιδεία, άρα και οι επιστήμονες και τα πτυχία, με τους νόμους της αγοράς».

Στην ομιλία της αναφέρθηκε σε όλες τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων, που προετοίμασαν αυτό το νομοσχέδιο. Αναφέρθηκε στον νόμο για την ίδρυση της ΑΔΙΠ το 2005, επί υπουργίας Μ. Γιαννάκου, που ίσχυε μέχρι τώρα και κατέθεσε στα πρακτικά «αξιολογήσεις» που έγιναν με βάση αυτόν στα πανεπιστήμια επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, για να δείξει την ταξικότητα της διαδικασίας την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ την ανακαλύπτει τάχα τώρα στο νομοσχέδιο της ΝΔ. Αναφέρθηκε επίσης σε άλλους νόμους των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ που προηγήθηκαν στρώνοντας το δρόμο για τις σημερινές αναδιαρθρώσεις, με κορυφαίους τους νόμους Γαβρόγλου του ΣΥΡΙΖΑ για την «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ, ο οποίος έφερε τη μεγαλύτερη διαφοροποίηση των πτυχίων.

«Το σύστημα τώρα πια καθιερώνει μέσα στα πανεπιστήμια και ανάμεσα στα πανεπιστήμια να υπάρχει μια ταξική διαφοροποίηση που θα οδηγήσει: Θα λειτουργούν τα πανεπιστήμια σαν αγορά των σούπερ μάρκετ! Θα 'χεις την ισχυρή αλυσίδα των σούπερ μάρκετ και την πιο αδύναμη. Θα γίνονται εξαγορές και συγχωνεύσεις και θα κλείσουν πάρα πολλές σχολές», εξήγησε και ξεκαθάρισε: «Η "αξιολόγηση" δεν υπολογίζει το επίπεδο της γνώσης, της μόρφωσης».

«Ο βασικός άξονας γύρω από τον οποίο κινείται το νομοσχέδιο δεν είναι άλλος από την καραμέλα της αστικής εκπαιδευτικής πολιτικής, την "αξιολόγηση"», σημείωσε στην τοποθέτησή του ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, προσθέτοντας ότι η σχετική «ανεξάρτητη αρχή» για την «αξιολόγηση» συστήνεται προκειμένου «να εφαρμοστεί η πολιτική της ΕΕ για την Ανώτατη Εκπαίδευση, με την οποία συμφωνούν όλα τα αστικά κόμματα, για την αποτελεσματικότερη σύνδεση των πανεπιστημίων με τις μεγάλες επιχειρήσεις». Πρόσθεσε ότι στα όργανα της «αξιολόγησης» των πανεπιστημίων που συστήνονται «συμμετέχουν με φυσική παρουσία εκπρόσωποι των επιμελητηρίων και της αγοράς, δηλαδή, των επιχειρηματικών ομίλων», ενώ και τα κριτήρια της «αξιολόγησης» είναι «καραμπινάτα κριτήρια της καπιταλιστικής αγοράς» και αποκαλύπτουν και το στόχο της, «που δεν είναι άλλος από το να προσαρμοστεί πρώτα από όλα το περιεχόμενο σπουδών, άρα και τα προσόντα των αποφοίτων και οι δεξιότητές τους, σε αυτά που ζητούν κάθε φορά σε μια δεδομένη φάση οι μεγάλες επιχειρήσεις».

Το βραβείο των πανεπιστημίων για την καλύτερη προσαρμογή σ' αυτά τα κριτήρια, εξήγησε, θα είναι «η ίδια η χρηματοδότησή τους από τον κρατικό προϋπολογισμό (...) Και κάπως έτσι θα ανοίγει ολοένα και περισσότερο η βεντάλια της πολυκατηγοριοποίησης των πανεπιστημιακών Σχολών και των Τμημάτων, ανάλογα με το πώς όλα αυτά σχετίζονται και υπηρετούν την αγορά».

Υπογράμμισε ακόμα ότι η σύνδεση Εκπαίδευσης και οικονομίας είναι αντικειμενική, «το ζήτημα, όμως, είναι ποιος ωφελείται κάθε φορά από αυτήν την αντικειμενική σύνδεση! Και αυτός, ξέρετε, δεν μπορεί να είναι άλλος από αυτόν που έχει στα χέρια του τα κλειδιά της οικονομίας. Και στον καπιταλισμό αυτά τα κλειδιά της οικονομίας βρίσκονται στα χέρια μιας χούφτας μεγαλοεπιχειρηματιών και όχι του λαού! Ακριβώς εκεί βρίσκεται και η ρίζα κάθε αντιεκπαιδευτικής πολιτικής. Συνεπώς, μόνο όταν αυτά τα κλειδιά της οικονομίας περάσουν αποκλειστικά στα χέρια του λαού μόνο τότε και η Εκπαίδευση θα απελευθερωθεί και θα πραγματώσει την κοινωνική της αποστολή σε όφελος των πολλών».

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Απάντηση με μαζική κινητοποίηση στην αντιεκπαιδευτική επίθεση(22/1/2020)
Κινητοποίηση σήμερα ενάντια στο νομοσχέδιο(21/1/2020)
Επιταχύνονται οι αναδιαρθρώσεις με γνώμονα τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων(16/1/2020)
Κλιμακώνουν τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις(25/10/2019)
Πρωτοβουλίες διεκδίκησης για τις σύγχρονες ανάγκες(19/10/2019)
ΑΤΙΤΛΟ(31/3/2005)

Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org